مزدا CX-30 مدل 2024 با طراحی جذاب و خطوط نرم، به عنوان یک کراساوور جمعوجور، احساس لوکس بودن را به سرنشینان منتقل میکند. فضای داخلی این خودرو با استفاده از مواد با کیفیت و دقت در جزئیات تزئین شده که آسایش و آرامش را فراهم میآورد. سیستم پیشرفته اطلاعات و سرگرمی، به همراه فناوریهای ایمنی نوین، تجربهای منحصر به فرد را در سفرهای شهری و بینراهی ایجاد میکند. موتور قوی و عملکرد دینامیک این مدل، هماهنگی فوقالعادهای در جاده به وجود میآورد و حس کنترل و اعتماد به نفس را به راننده میبخشد. با در نظر گرفتن کارایی و قابلیت اطمینان، CX-30 انتخابی عالی برای کسانی است که به دنبال ترکیبی از زیبایی و عملکرد هستند.
فهرست مطالب
مزدا CX30 مدل 2024
برند مزدا به عنوان یکی از معتبرترین خودروسازان تاریخ ژاپن شناخته میشود و مدلهای مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳ قدیم و نیو در بازار ایران سابقه درخشانی از خود به جای گذاشتهاند. با این حال، پس از توقف تولید این برند توسط بهمن موتور، حضور آن به ویژه در نسخههای وارداتی در بازار کشور به کلی متوقف شد. مزدا CX-30، یک کراساور لوکس و کامپکت، با طراحی جذاب، فضای داخلی راحت و تکنولوژیهای نوین، به رقیبی جدی برای دیگر خودروهای هم رده خود تبدیل شده است. این خودرو ترکیبی از ویژگیهای یک هاچ بک اسپرت و یک شاسیبلند شهری را ارائه میدهد و گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال تجربهای لذتبخش، فضای کافی و امکانات رفاهی کامل هستند. مزدا CX-30 به موتور چهار سیلندری 2.0 لیتری مجهز است که توانایی تولید 158 اسب بخار قدرت و گشتاور 202 نیوتن متر را دارد.
طراحی ظاهری
با نگاهی به تاریخچه برند مزدا و محبوبیت مدلهای مختلف ، به وضوح مشخص میشود که جذابیت طراحی یکی از نقاط قوت این شرکت در عرصه خودروسازی بوده است. این برند همواره به طراحی وسواس خاصی داشته و محصولاتش در عین حال که متعادل هستند، نوعی جسارت ملایم و زیرپوستی برای جلب توجه نسل جوان را در خود دارند.
این موضوع درباره مزدا CX30 مدل 2024نیز صدق می کند. زمانی که این خودرو را با نسل قبلی (CX-3) مقایسه کنیم، متوجه میشویم که مدل جدید با وجود سادگی، ظاهری بسیار بالغ تر و شیک تر را به نمایش میگذارد.
نمای جلو این خودرو شامل سه عنصر ساده است: چراغهای باریک، نوار کرومی باریک که دو چراغ را به هم متصل میکند و جلوپنجرهای ساده که به زیبایی نمای جلویی خودرو افزوده است. خوشبختانه طراحی قسمت پشتی نیز با همین رویکرد دنبال شده است. چراغهای عقب این خودرو اندکی به مدلهای جدید جگوار شباهت دارند، اما در عین حال، همان سبک طراحی که در محصولات جدید مزدا مشاهده می شود، حفظ شده است. نمای جانبی خودرو با دو گلگیر برجسته و قوسهای نرم، در کنار تریم تزئینی پلاستیکی در قسمت پایین و دور گلگیرها، پویایی و هماهنگی طراحی را از زوایای مختلف به نمایش میگذارد که هم برای جوانان و هم برای افراد میانسال جذابیت دارد.
امکانات کابین
حفظ یک رویکرد مشابه در طراحی کابین نشان دهنده توجه به تعادل در زبان طراحی این برند معتبر و قدیمی است. داشبرد نامتقارن مزدا CX30 به طور کامل بر محوریت راننده تمرکز دارد. ترکیب دو دریچه خروجی سیستم تهویه به همراه طاقی که کلاستر آنالوگ سه قلویی را در بر گرفته، در کنار فرمان همیشگی اسپرت خانواده مزدا، یک چیدمان بسیار زیبا را به وجود آورده که به وضوح با دقت و وسواس ژاپنی تدارک دیده شده است.
نکته جالب این است که این کلاستر سه قلو، نشانگرهای آنالوگ را به شکلی نوین و سنتی ترکیب کرده است. به عبارت دیگر، دو گیج جانبی به صورت کاملاً آنالوگ طراحی شدهاند، در حالی که گیج میانی از یک نمایشگر ۸ اینچی رنگی TFT تشکیل شده که در یک قاب دایرهای قرار دارد. این طراحی به وضوح تعهد مزدا به سبک طراحی سنتی خود را در خودرویی مدرن به نمایش میگذارد. عدم پیروی این برند از روند جهانی تبدیل کلاستر و مولتیمدیا به نمایشگرهای دیجیتال کامل، اقدامی محترم و با اصالت است که واقعاً شایسته تحسین میباشد.
سایر عناصر روی داشبورد، مانند دریچههای تهویه سمت شاگرد، به همراه تریم کرومی افقی، به طور هماهنگ در طراحی داشبورد و رودریها قرار گرفته اند. تریم ساده مشکی به همراه روکش سفید صندلیها و ترکیب رنگ سوم داشبرد تضادی دلنشین ایجاد میکند. به گونهای که این طراحی ما را از تصور اینکه مزدا یک خودروساز اقتصادی ژاپنی است، کاملاً دور میکند. به نظر می رسد که با یک محصول پریمیوم از مزدا روبرو هستیم.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
مزدا CX30 بر پایه پلتفرم مشترک با مزدا ۳ و CX50 طراحی شده و مجموعهای از پیشرانههای دیزلی، بنزینی و هیبرید ملایم را با گزینههای انتقال قدرت دو و تک دیفرانسیل ارائه می دهد. اما نسخهای که برای بازار ایران انتخاب شده، از ضعیف ترین نوع پیشرانه بنزینی بهره می برد که متاسفانه فاقد سیستم توربو است. کاتالوگ رسمی این خودرو اطلاعات دقیقی از توان و گشتاور پیشرانه ارائه نمی دهد و تنها به ذکر جزئیاتی ساده نظیر حجم ۲ لیتری و تعلق آن به سری پیشرانههای Skyactive مزدا بسنده کرده است.
این پیشرانه با سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم (GDI) و نسبت تراکم ۱۳.۰:۱، در دو نسخه با توانهای ۱۲۰ و ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور یکسان ۲۱۳ نیوتونمتر عرضه میشود. انتظار می رود نسخه قوی تر برای بازار داخلی انتخاب گردد. تنها دو نوع گیربکس از خانواده Skyactive Drive برای این نسل از مزدا CX30 در نظر گرفته شده است که هر دو دارای ۶ دنده هستند؛ یکی دستی و دیگری اتوماتیک که نسخه اتوماتیک آن به عنوان مدل متحرک جلو به بازار عرضه خواهد شد.
مفهوم اسکای اکتیو نخستین بار در سال ۲۰۱۱ توسط مزدا معرفی شد. این مفهوم شامل مجموعهای از فناوریهای نوین به کار رفته در طراحی و تولید خودرو به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است و شامل اجزایی چون پیشرانه، گیربکس، شاسی و بدنه خودرو میشود. به همین دلیل، پیشرانههای سری اسکای اکتیو مزدا همگی دارای حجم کم و نسبت تراکم بالا هستند و با حداکثر کارایی عمل میکنند.
مزدا CX-30 در زمینه ایمنی و ویژگیهای رانندگی، قابلیتهای چشمگیری ارائه میدهد. این خودرو به فناوریهای متعددی همچون ترمز خودکار اضطراری، هشدار دهنده برای خروج از خط، رادار نقاط کور و سیستم کمک پارک مجهز است. علاوه بر این، سیستم تعلیق پیشرفته و قابلیت هدایت فوقالعاده CX-30، تجربه رانندگی را در انواع جادهها به امری دلپذیر تبدیل کرده است.
آپشن های مزدا
زمانی که به بررسی ویژگیها و امکانات خودرو میپردازیم، اهمیت اقتصادی مزدا CX30 و ضعف پیشرانهاش به طرز قابل توجهی کاهش مییابد.
طبق اطلاعات رسمی موجود در کاتالوگ ، این مدل مزدا با امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مولتی مدیا همراه با سیستم صوتی حرفهای برند بوز (Bose) که شامل ۱۲ اسپیکر میشود، شارژر بیسیم، سیستم هدی آپ (HUD) برای نمایش اطلاعات روی شیشه، صندوق عقب برقی با قابلیت تنظیم زاویه باز شدن، سانروف، تریم داخلی ترکیبی از چرم و مشکی پیانویی، امکان تعویض دنده از روی فرمان، صندلی برقی راننده با حافظه، رادار هشدار دهنده خروج از خطوط، رادار کمک کننده به حرکت بین خطوط، سیستم کنترل حرکت در شیبهای سربالایی و سرازیری، رادار پارکینگ جلو و عقب و سیستم روشنایی LED جلو که به تناسب زاویه فرمان می چرخد، به بازار عرضه می شود.
برخی از این ویژگیها در مدلهای رقبای گران قیمت تر و برندهای معتبر وارداتی در بازار ایران نیز موجود نیست.
هندلینگ و تجربه رانندگی
مزدا CX30 مدل 2024 با ترکیب طراحی زیبا و عملکرد بینظیر، تجربهای منحصر به فرد از رانندگی را ارائه میدهد. این خودرو با سیستم تعلیق پیشرفته و فرمانپذیری دقیق، به راننده احساس تسلط و کنترل کاملی میبخشد. در جادههای پیچ در پیچ، قابلیتهای دینامیکی CX30 به خوبی خود را نشان میدهد و حس هیجان را به ارمغان میآورد. همچنین، قدرت موتور و شتاب مناسب آن، لذت رانندگی را دوچندان میکند. فضای داخلی به طور هوشمندانهای طراحی شده و راحتی سرنشینان را در اولویت قرار داده است، به طوری که هر سفر، تبدیل به تجربهای دلپذیر و خاطرهانگیز میشود.
قیمت جهانی مزدا
بازه قیمت CX30 از حدود ۲۶،۵۰۰ دلار شروع میشود و بسته به تریم و سطح آپشنها ممکن است به ۳۸،۰۰۰ دلار برسد. با این وجود، حتی در نسخههای گرانتر، مزدا همچنان به عنوان یک خودرو مقرون به صرفه شناخته می شود. با در نظر گرفتن انتخاب یکی از مدلهای پایه (دو دیفرانسیل ۲ لیتری) برای بازار ایران، انتظار می رود که قیمت نهایی این خودرو در بازار داخلی نسبت به برخی رقبای اروپایی وارداتی، معقول تر باشد.
مزدا به عنوان یک خودروساز معتبر ژاپنی در حوزه اقتصادی شناخته میشود که کیفیت ساخت، دوام و راحتی سواری آن، به ویژه در مدلهای جدیدتر، به طرز چشمگیری نسبت به محصولات قدیمیتر بهبود یافته است.
اشتراک گذاری
جدول طراحی ظاهری
ویژگی
توضیحات
کلاس خودرو
کراساوور کامپکت
ابعاد کلی
4395x1795x1540 میلیمتر
فاصله بین دو محور
2655 میلیمتر
وزن خالص
1444 کیلوگرم
حجم باک
51 لیتر
حجم صندوق عقب
430 لیتر
جلوپنجره
دارای طراحی کرومی باریک متصل به چراغها
چراغ جلو
LED با قابلیت تنظیم زاویه
چراغ عقب
شباهت به مدلهای جگوار با طراحی مدرن
رینگ ها
18 اینچی آلیاژی
خطوط بدنه
قوسهای نرم و گلگیرهای برجسته
سقف
معمولی بدون طراحی پانوراما
آینه های جانبی
برقی با گرمکن و تنظیم برقی
جدول امکانات کابین
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای برقی راننده با حافظه و روکش چرم
سیستم تهویه
سیستم تهویه مطبوع دوگانه
سیستم اطلاعات و سرگرمی
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
سیستم صوتی
سیستم صوتی حرفهای Bose با ۱۲ اسپیکر
صفحه نمایش اطلاعات راننده
نمایشگر ۸ اینچی رنگی TFT در کلاستر آنالوگ
سیستم نورپردازی داخلی
ویژگی های فرمان
فرمان چندکاره اسپرت با روکش چرم و امکان تعویض دنده
دوربین عقب
مجهز به دوربین عقب با خطوط راهنما
دوربین جلو
دوربین ۳۶۰ درجه
دوربین ۳۶۰ درجه برای دید بهتر در پارک
سنسورها
رادار نقاط کور، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی بین خطوط
شارژر بی سیم
شارژر بیسیم برای گوشیهای هوشمند
سیستم استارت و ورود بدون کلید
سیستم استارت دکمهای و ورود بدون کلید
متریال بکاررفته
ترکیب چرم و پلاستیک مشکی پیانویی
هدآپ دیسپلی (HUD)
نمایش اطلاعات رانندگی روی شیشه جلو
سیستم پارک خودکار
امکانات اضافی
صندوق عقب برقی با تنظیم زاویه، سانروف، سیستم روشنایی تطبیقی
جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی
ویژگی
توضیحات
نوع موتور
۴ سیلندر ۲.۰ لیتری Skyactiv-G
قدرت موتور
۱۵۸ اسب بخار
گشتاور
۲۰۲ نیوتنمتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حدود ۸.۵ ثانیه
حداکثر سرعت
۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس
۶ سرعته اتوماتیک Skyactiv-Drive
مصرف سوخت
میانگین ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق
مکفرسون جلو و تعلیق پیچشی عقب
نوع ترمزها
دیسکی خنکشونده
ایربگها
۶ عدد (جلو، جانبی، پردهای)
هشدار ترافیک عقب (RCTA)
مجهز به رادار و هشدار برخورد عقب
کروز کنترل تطبیقی (ACC)
دارد
هشدار نقاط کور (BSM)
دارد
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)
دارد
ترمز اضطراری خودکار (AEB)
مجهز به رادار و قابلیت توقف اضطراری
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
دارد
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
دارد
حالتهای رانندگی
نرمال، اسپرت، اقتصادی
توزیع نیروی ترمز (EBD)
دارد
امکانات اضافی
سیستم کنترل حرکت در سربالایی، دستیار پارک جلو و عقب، سنسورهای محیطی