فیدلیتی پرایم، خودرویی با طراحی خاص و فناوریهای نوین است که توجه بسیاری از دوستداران دنیای خودرو را به خود جلب کرده است. این مدل با خطوط نرم و متوازن بدنه، حس حرکت و پویایی را منتقل میکند و در عین حال، فضای داخلی آن با جزئیات باکیفیت و امکانات رفاهی، تجربهای دلنشین را برای سرنشینان فراهم میآورد. موتور قوی و سیستم تعلیق پیشرفته، رانندگی را به یک ماجراجویی هیجانانگیز تبدیل میکند و با ایمنی بالا و مصرف سوخت بهینه، فیدلیتی پرایم را به انتخابی مناسب برای خانوادهها و جوانان ماجراجو تبدیل مینماید. این خودرو، نه تنها یک وسیله نقلیه، بلکه نمادی از زندگی مدرن و پویا است که روح آزادی و جستجوگری را در خود دارد.
فهرست مطالب
فیدلیتی پرایم
در سالهای اخیر، خودروهای کراس اوور به ویژه در بازار ایران و سایر کشورها به شدت مورد توجه قرار گرفتهاند. این نوع خودروها به دلیل فضای بیشتر و ارتفاع بالاتر نسبت به خودروهای سدان، همراه با قیمت مناسبتر نسبت به خودروهای SUV، توانستهاند محبوبیت قابل توجهی را کسب کنند. این محبوبیت در سطح جهانی به اندازهای است که کراس اوورها همتراز با سدانها، و در برخی موارد حتی بیشتر از آنها، مورد استقبال قرار گرفتهاند.
در بازار ایران، افزایش حضور خودروهای چینی در چند سال اخیر به رشد این نوع خودروها کمک شایانی کرده است. بسیاری از برندهای فعال در صنعت خودروسازی، محصولات متنوعی را در این سگمنت به بازار عرضه کردهاند تا نیازهای مختلف مشتریان را برآورده سازند. یکی از این شرکتها، بهمن موتور است که با معرفی و تولید چندین مدل مختلف، بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.
یکی از محصولات برجسته این شرکت، کراس اوور بزرگ خانوادگی فیدلیتی پرایم است. این خودرو در واقع از برند جتور، که زیر مجموعهای جدید و رو به رشد از شرکت جیلی محسوب میشود، به بازار عرضه شده است. مدل فیدلیتی پرایم بهمن، در واقع نسخهای از مدل X70S جتور است که با ویژگیهای خاص خود، به جمع خودروهای محبوب در بازار ایران پیوسته است. به طور کلی، میتوان گفت که کراس اوورها با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود، به انتخابی جذاب برای خانوادهها تبدیل شدهاند و به نظر می رسد که این روند در آینده نیز ادامه یابد.
طراحی ظاهری
در دنیای خودرو، کیفیت و کارایی یک ماشین هرچقدر هم که بالا باشد، بدون طراحی ظاهری مناسب نمیتواند به موفقیت دست یابد. این حقیقت را میتوان با نگاهی به سرنوشت برخی محصولات قدیمی تر برند سانگ یانگ مشاهده کرد؛ در حالی که این خودروها از نظر عملکرد در سطح خوبی قرار داشتند، اما ظاهر آنها نتوانست جذابیت لازم را برای جذب مشتریان ایجاد کند. خوشبختانه برند جتور به این نکته مهم توجه کرده و با طراحی مدرن و جذاب، نمایندهای زیبا به نام فیدلیتی پرایم را به بازار معرفی کرده است.
در نمای جلو، یکی از ویژگیهای بارز فیدلیتی، جلوپنجرهای بزرگ و زیبا است که با طراحی کهکشانیاش، توجه را به خود جلب می کند. فریم این جلوپنجره به گونهای طراحی شده که چراغها را در بر گرفته و ترکیب هماهنگی را ایجاد میکند. خطوط برجسته کاپوت نیز به همراه گلگیرهای برآمده و پروژکتورهای خاص در سپر، نمایی از قدرت و ظرافت را به تصویر میکشد. از سوی دیگر، در نمای نیم رخ این خودرو نیز طراحی زیبایی دیده میشود؛ فریم شیشه عقب و خط شانه برجسته در بالا به همراه خطوط شکسته در پایین درها، حالتی جسور و پویا را به این خودرو بخشیده است. هرچند ممکن است به جذابیت دیگنیتی نرسد، اما بیشک نمره قبولی را از آن خود خواهد کرد.
علاوه بر این، رینگهای 20 اینچی فیدلیتی با کلیپرهای قرمز درونشان، همچون کفشهای زیبا در یک تیپ شیک، جلوهای خاص به ظاهر فیدلیتی پرایم بخشیدهاند و آن را از رقبا متمایز میسازند.
با این حال، در انتهای خودرو برخی نکات منفی دیده میشود. اگر با دیدی ارفاقی به طراحی فیدلیتی نگاه کنیم، میتوان به چراغهای کشیده، بالچه عقبی و سراگزوزهای فیک اشاره کرد که هرکدام به نوعی جذابیت خاصی را ایجاد کردهاند. اما در یک بررسی دقیقتر، فضای خالی میان چراغها و سپر قابل توجه است و به چشم میآید. طراحان جتور تلاش کردهاند این ایراد را با استفاده از برآمدگی پایین صندوق جبران کنند، اما در نهایت این بخش از خودرو به سادگی و عدم جذابیت نسبت به سایر زوایا دچار ضعف شده است.
به طور کلی، فیدلیتی با طراحی مدرن و جذاب خود، یک گام مثبت در دنیای خودرو محسوب می شود، هرچند برخی نواقص در جزئیات آن وجود دارد که می تواند به بهبود بیشتر این مدل کمک کند.
امکانات کابین
شرکت جتور برای طراحی داخلی فیدلیتی پرایم از رویکردی مینیمالیستی بهره گرفته است که با استانداردهای روز هماهنگ است و احساس خوشایندی را به سرنشینان القا میکند. نکته حائز اهمیت این است که آنها برای دستیابی به زیبایی، ارگونومی را نادیده نگرفتهاند و خوشبختانه کلیدهای فیزیکی کاربرپسند همچنان در جای خود قرار دارند، بر خلاف بسیاری از خودروهای جدید که برای پیدا کردن تمام تنظیمات باید با پنلهای لمسی پیچیده دست و پنجه نرم کنیم.
در این میان، نشانگرهای دیجیتال در پشت آمپر، مانیتور مرکزی و سیستم نورپردازی داخلی به خوبی حس مدرنیته را به فضا تزریق کردهاند و ما میتوانیم به طور همزمان از زیباییهای بصری و راحتی کافی لذت ببریم. از نظر فضاسازی نیز وضعیت مطلوب است و تمامی پنج سرنشین فیدلیتی از فضای کافی برای پا و سر برخوردارند؛ البته باید توجه داشت که ردیف سوم در مدلهای هفت نفره صرفاً برای کودکان در نظر گرفته شده و به هیچ عنوان نباید بزرگ ترها را به این بخش دعوت کرد.
فضای صندوق نیز مناسب است و با خواباندن صندلیهای عقب، میتوان فیدلیتی را به یک ون باربری تبدیل کرد. استفاده از زاپاس کوچک به اصطلاح فرغونی هرچند ممکن است کمی بی رحمانه به نظر برسد، اما به بهبود فضای این بخش کمک کرده و اجازه می دهد چند باکس مفید و کارآمد در کف صندوق جا داده شوند.
کیفیت مواد به کار رفته حداقل از نظر ظاهری رضایتبخش است و اکثر قسمتهای کابین به خوبی ساخته شدهاند. برای مثال، بخش بالایی داشبورد از پلاستیک نرم تشکیل شده و رودریها، روکشهای چرم صندلیها، قطعات کرومی، فرمان، کلیدها و نمایشگرهای دیجیتال کیفیت قابل قبولی دارند.
سوال اصلی این است که آیا فیدلیتی پرایم در درازمدت نیز میتواند استانداردهای کنونی خود را حفظ کند یا اینکه تمامی این جذابیتها تنها مختص یکی دو سال اول خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال، باید به نماینده جتور زمان بدهیم، اما با توجه به پیشرفتهای اخیر چینیها، نسبت به این موضوع تا حدودی خوشبین تر شدهایم.
در آغاز ممکن است برخی از کمبودهای فیدلیتی پرایم شما را ناامید کند. به عنوان مثال، از یک خودرو در این رده انتظار میرود که امکاناتی چون تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله و ایربگهای پردهای داشته باشد، اما متاسفانه این مدل فاقد چنین ویژگیهایی است. با این حال، اگر به دقت به فهرست تجهیزات وسیع آن نگاهی بیندازید، این نواقص کمتر به چشم خواهند آمد.
به عنوان نمونه، در بخش امکانات رفاهی، فیدلیتی پرایم گزینههایی شامل: صندلیهای برقی جلو با قابلیت گرمکن، سقف پانورامیک با سانروف برقی، نورپردازی داخلی، نمایشگر مرکزی 10.25 اینچی با سیستم Mirror Link، دوربین 360 درجه برای نمایش محیط اطراف و ثبت وقایع رانندگی، نشانگر دیجیتال TFT با ابعاد 12.3 اینچ، فرمان D شکل چرمی به همراه کلیدهای کنترلی، سیستم صوتی با 8 بلندگو، سه خروجی USB (یک جلو و دو عقب)، شارژر وایرلس، خروجی برق 12 ولت مستقل برای صندوق، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور باران (برف پاککن هوشمند)، آینه ضد انعکاس نور داخلی (الکتروکرومیک)، آینههای تاشو برقی، چراغهای اتوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع برقی و مشایعت تا در خانه، صندوق برقی با حسگر پا و تشخیص مانع، سنسورهای پارک جلو و عقب، امکان انتخاب بین حالتهای رانندگی اقتصادی و اسپرت، کروزکنترل، ترمز پارک برقی با اتوهلد و کنترل حرکت در سربالایی HAC را دارا است.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
در این قسمت هم خبرهای خوش داریم و هم خبرهای ناخوشایند؛ بیایید با بخش مثبت شروع کنیم. اولین نکته مثبت این است که فیدلیتی پرایم از برخی اجزای مشترک با سایر محصولات چری بهره میبرد که به این معناست که قطعات یدکی آن به راحتی در دسترس خواهند بود و این میتواند برتری نسبت به برخی رقبایش باشد. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری این خودرو، قدرتی معادل ۱۵۵ اسببخار (در دور موتور ۵۵۰۰) و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰) تولید میکند که برای وزن ۱۵۷۵ کیلوگرمی یک خودرو با دیفرانسیل تک، مناسب به نظر می رسد. در واقع، اگر قصد مسابقه دادن ندارید (که با یک کراساور خانوادگی همخوانی ندارد!)، فیدلیتی به راحتی نیازهای شما را برآورده کرده و با شتاب مناسب و کشش کافی در سربالاییها، شما را با کمبود خاصی مواجه نخواهد کرد.
خوشبختانه، گیربکس این خودرو از نوع خسته کننده و اقتصادی CVT نیست و تجربه رانندگی لذت بخشتری را برای راننده فراهم میآورد. همچنین، تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم مستقل چندمیلهای در عقب، نویدبخش سواری و هندلینگ قابل قبولی (نسبت به سایر کراساورها) هستند. به علاوه، فرمان برقی و ترمزهای دیسکی چهارچرخ با انواع سیستمهای کمکی ترمز و پایداری نیز در این خودروی مدرن موجود است که در حین رانندگی به کار میآیند.
متأسفانه نمیتوانم اینجا صحبت را به پایان برسانم، زیرا مشکلات فیدلیتی پرایم هم کم نیستند. نخست، پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به بنزینهای با کیفیت پایین داخلی حساسیت دارد و نگهداری آن در مقایسه با رقبای دست دوم تنفس طبیعی کرهای نیاز به دقت بیشتری دارد. گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه خشک این خودرو در ترافیک شهرهای پرشیب مانند تهران به سرعت داغ میشود و اگر به طور صحیح با آن رفتار نشود، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. همچنین در شروع حرکت، ممکن است با تأخیر در واکنش و گاز خوردن بیمورد مواجه شوید و گاهی نیز احساس کنید که سیستم انتقال ضربههایی را وارد میکند که این موارد برای خودرویی در این سطح قابل قبول نیست.
در مورد مصرف سوخت نیز باید گفت که با توجه به ابعاد پیشرانه، انتظار داشتیم با یک خودروی کم مصرف مواجه شویم، اما وزن نسبتاً سنگین فیدلیتی پرایم موجب شده تا برای شتابگیری یا مقابله با سربالاییهای شدید، دور موتور را بالا نگه داریم. این مسئله باعث میشود مصرف سوخت کلی به عددی نزدیک به خودروهایی با موتور بزرگتر (که با دور پایینتر حرکت میکنند) برسد و عدد رسمی کمپانی یعنی ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر (برای رانندگی ترکیبی) گاهی به حدود ۱۰ لیتر افزایش یابد.
در زمینه ایمنی، عواملی همچون سیستمهای کمکی ترمز شامل ABS، EBA، EBD و BA، کنترل کشش (TCS) و پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW)، رادار شناسایی نقاط کور (BSD)، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS) و ایربگهای جلو و جانبی به حفاظت از شما و خانوادهتان کمک میکنند.
هندلینگ و تجربه رانندگی
با توجه به ارتفاع نسبتاً زیاد مرکز ثقل، سیستم دیفرانسیل جلو و وزن خودرو، انتظار داشتم که عملکرد هندلینگ در سطح متوسطی باشد. اما باید بگویم که فیدلیتی پرایم با بهرهگیری از سیستم تعلیق کارآمد و کنترلهای هوشمند الکترونیکی، نشان داد که میتواند به خوبی پایداری خود را حفظ کند و به راحتی از پیچها عبور کند. اگرچه در مقایسه با سدانهای هم رده مثل مزدا 3 عملکردش در سطح آنها نیست، اما در برابر بسیاری از رقبایش حرکات جانبی و نوسانات کمتری را تجربه کرد. البته برای دستیابی به این سطح از پایداری، بخشی از راحتی sacrificed شده و گاهی اوقات کوبشهایی به داخل کابین منتقل میشود. به نظر می رسد که رینگهای بزرگ و تایرهای نسبتاً فاقکوتاه فیدلیتی پرایم، که به بهبود ظاهر و عملکرد هندلینگ کمک کردهاند، در عوض کمی از راحتی خودرو کاستهاند.