سایپا ساینا

بررسی ساینا
سایپا ساینا، نمایانگر خلاقیت و طراحی نوین در صنعت خودرو سازی ایران محسوب می‌شود. این خودرو با خطوط منحنی و زیبا، جلوه‌ای جوان‌پسند و دلربا را به نمایش می‌گذارد که نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند. ساینا به عنوان یک هاچ‌بک اقتصادی، نه تنها از نظر مصرف سوخت بهینه عمل می‌کند، بلکه امکانات رفاهی متعددی را نیز در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد که تجربه رانندگی را دلپذیرتر می‌سازد. فضای وسیع و طراحی ارگونومیک کابین این خودرو، راحتی را برای کاربران فراهم می‌آورد. با توجه به قیمت مقرون‌به‌صرفه و ویژگی‌های فنی قابل قبول، سایپا ساینا به گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل شده است.

فهرست مطالب

شرکت سایپا به مدت طولانی به تولید پراید به عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات خود ادامه داد، اما به تدریج مشخص شد که تنها ارائه نسخه‌های مختلف این خودرو نمی‌تواند تمامی نیازهای بصری و غیر بصری مشتریان را برآورده کند. از این رو، این شرکت تصمیم به آغاز پروژه مینیاتور یا تیبا گرفت و آن را بر اساس پلتفرم بهبود یافته پراید طراحی کرد. تیبا از سال 1388 به تولید انبوه رسید و در حال حاضر توانسته جایگاه پراید را به عنوان منبع درآمد اصلی سایپا تصاحب کند.
در این میان، سایپا بر این باور بود که تیبا قابلیت‌های بیشتری دارد؛ بنابراین مجدداً تیم طراحان خود را به کار گرفت تا تغییراتی در طراحی این خودرو ایجاد کرده و مدلی جدید ارائه دهند. نتیجه این تلاش‌ها، محصولی زیباتر و با طراحی مدرن و جوان‌پسند بود که نام ساینا بر آن گذاشته شد. این مدل از سال 1395 به سبد تولیدات دومین خودروساز بزرگ کشور اضافه شد و در کنار تیبا و تیبا 2، تنوع بصری بیشتری به محصولات سایپا بخشید.
در ابتدا، سایپا ساینا را در دو نسخه sx و ex به بازار معرفی کرد، اما پس از مدتی نسخه پایه sx را کنار گذاشت و تنها به عرضه مدل EX با امکانات بیشتر ادامه داد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری خودروها به‌ ویژه در بازار رقابتی امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرکت سایپا در این زمینه به ‌وضوح پیشرفت‌هایی را نسبت به مدل‌های قبلی خود، به ‌ویژه تیبا، نشان داده است. در طراحی ساینا، طراحان با دقت بیشتری عمل کرده‌اند و توانسته‌اند ظاهری جذاب‌تر و هماهنگ ‌تر را به تصویر بکشند. چهره ساینا با المان‌های جوان‌ پسند و مدرن طراحی شده است که در مقایسه با تیبا، ناهماهنگی‌های کمتری در آن مشاهده می‌ شود. به ‌ویژه طراحی سپر جلو به ‌طور کامل متحول شده و نمایی قابل‌ قبول‌ تر و زیباتر به جلوی ساینا بخشیده است. همچنین، تغییر شیب درب کاپوت به منظور بهبود استانداردهای ایمنی عابر پیاده، از دیگر نقاط قوت این طراحی به حساب می‌آید.
در نمای جانبی، تغییرات چندانی نسبت به تیبا دیده نمی‌شود و طراحان عمدتاً به اصلاحاتی جزئی همچون تغییر قاب آینه بغل بسنده کرده‌اند. اما در بخش عقب، تغییرات محسوس‌تری لحاظ شده است. چراغ‌های عقب ساینا طراحی جدید و یکپارچه‌ای به خود گرفته‌ اند که جلوه‌ای زیباتر و جذاب ‌تر به نمای عقبی خودرو می ‌بخشند. همچنین، طراحی درب صندوق و سپر عقب نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای دستخوش تغییرات شده است تا با سلیقه مشتریان همخوانی بیشتری داشته باشد. در این بخش، تأثیراتی از طراحی خودروهای روز دنیا مانند سوزوکی کیزاشی و تویوتا یاریس سدان نیز به‌ وضوح مشهود است.

با اینکه طراحی ظاهری ساینا هنوز هم در مقایسه با تولیدات مدرن و رقبا، به ‌ویژه خودروهای ارزان ‌قیمت چینی، در سطح بالایی قرار ندارد، اما به‌ طور کلی بهتر از تیبا به نظر می ‌رسد. این ارتقاء در طراحی ظاهری، تحسین بسیاری از مشتریان ایرانی را به دنبال داشته و به ‌وضوح نظر مثبت آنان را جلب کرده است. ساینا به عنوان یک گزینه به ‌روزتر و زیبا تر در بازار خودروهای ایرانی، توانسته است جایگاه خود را پیدا کند و به رقابت با سایر محصولات بپردازد.

امکانات ساینا

امکانات کابین

شرکت سایپا با هدف ایجاد تمایز بین مدل ساینا و تیبا، تلاش کرده تا تحولات ظاهری این خودرو را نه تنها در طراحی خارجی، بلکه در داخل کابین نیز به نمایش بگذارد. نتایج این تلاش به شکل طراحی جدیدی در داشبورد، فرمان و رودری‌ها نمایان شده است. هرچند که این تغییرات نسبت به تیبا محسوس است، اما در نهایت حس و حال مشابهی را به کاربر منتقل می ‌کند و نمی‌توان گفت که تجربه‌ای کاملاً نوآورانه را ایجاد کرده است.
در ناحیه میانی داشبورد، طراحی پنل تهویه و سیستم صوتی به شکلی نسبتاً قدیمی و متراکم به نظر می ‌رسد. دریچه‌های بزرگ تهویه در میانه داشبورد، به رغم اندازه ‌شان، زیبایی چندانی ندارند و می‌ توانند تا حدی تأثیر منفی بر روی زیبایی بصری کابین بگذارند. در مقابل، طراحی سه‌ شاخه غربیلک فرمان نسبت به تیبا اسپرت ‌تر و جذاب ‌تر است. همچنین، رودری‌ها با طراحی ارگونومیک ‌تر، سهولت در باز و بسته کردن درها را فراهم می‌آورند.

متریال اصلی به کار رفته در ساخت داشبورد و سایر قسمت‌های کابین، پلاستیک خشک است که متأسفانه کیفیت چندان بالایی را ارائه نمی ‌دهد. فضای سرنشینان جلو برای نشستن مناسب و کافی به نظر می ‌رسد، اما در عوض، سرنشینان ردیف عقب، به ویژه افراد قد بلند، ممکن است با محدودیت‌هایی در ناحیه پا و سر مواجه شوند. صندوق عقب ساینا نیز به فضایی معادل ۳۷۰ لیتر برای حمل لوازم کاربران اختصاص داده شده که در مقایسه با دیگر خودروها، در سطح متوسطی ارزیابی می‌شود.

در مجموع، ساینا به عنوان یک خودرو جدید با طراحی متفاوت، همچنان در تلاش است تا خود را از نسل قبلی متمایز کند، اما برخی نقاط ضعف در طراحی و کیفیت مواد به کار رفته، مانع از ایجاد حس هیجان و نوآوری کامل در این خودرو شده است.
سایپا ساینا در ابتدا در دو نسخه اس ایکس و ای ایکس به بازار عرضه شد، اما در ادامه تنها تولید مدل EX ادامه یافت که از امکانات بیشتری برخوردار بود. این امکانات شامل حسگر پارک عقب، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های عقب برقی و سیستم تهویه دیجیتال می ‌شود. در ادامه، می‌توانید به جزئیات کامل ویژگی‌های رفاهی و ایمنی ساینا ای ایکس دسترسی پیدا کنید: حسگر پارک عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمزهای دیسکی در جلو، چراغ‌های مه شکن در هر دو طرف، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو و عقب به همراه پورت USB و سی دی ‌خوان، دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کمربند پیش‌کشنده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی‌های راننده و سرنشین با تنظیم دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

بررسی تیپ‌های مختلف ساینا

عملکرد فنی و سیستم ایمنی

ساینا دنده‌ای، به عنوان یکی از مدل‌های محبوب خانواده خود، ویژگی‌های فنی مشابهی با برادر بزرگترش، تیبا، دارد. در زیر کاپوت این خودرو، پیشرانه چهار سیلندر خطی با کد M15 قرار گرفته است که توانایی تولید حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیروی تولیدی به وسیله یک جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در نسخه اتوماتیک ساینا، بسیاری از مشخصات فنی با مدل دنده‌ای یکسان است، اما تفاوت اصلی در سیستم انتقال قدرت است که در اینجا به یک گیربکس ضریب پیوسته (CVT) سپرده شده است. علاوه بر این، نمونه اتوماتیک به فرمان برقی نیز مجهز شده که تجربه رانندگی را راحت‌ تر می‌کند.

از نظر عملکرد، نسخه دنده‌ای در شروع حرکت نسبت به مدل اتوماتیک، چالاک ‌تر عمل می‌کند و در هنگام شتاب ‌گیری صدای کمتری تولید می‌کند. در مقابل، مدل اتوماتیک به دلیل ویژگی‌های گیربکس CVT، در آغاز حرکت ممکن است کمی تأخیر داشته باشد و برای دستیابی به شتاب ایده‌آل، دور موتور را بالا نگه می‌ دارد که این امر منجر به تولید صدای خشن ‌تری از پیشرانه 8 سوپاپ قدیمی M15 می‌ شود. با این حال، اگر شما از رانندگی پرشتاب دوری می‌کنید، ساینا اتوماتیک می‌تواند تجربه‌ای ساده ‌تر و آرام‌ تر را برای شما فراهم آورد و لذت رانندگی را به شکلی دلپذیرتر به ارمغان بیاورد.
مدل اتوماتیک خودرو ساینا با ویژگی‌هایی همچون جعبه دنده خودکار CVT، فرمان برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت و سیستم ورود و استارت بدون کلید به بازار عرضه شده است. البته لازم به ذکر است که برخی از این امکانات ممکن است به دلایل سیاست‌های سازنده در طول زمان دچار تغییر شوند. به عنوان مثال، ساینا در ابتدا با تیپ کم‌ آپشن SX تولید می‌شد که از سال 1396 دیگر به بازار نیامد. همچنین، از سال 1398 سایپا تصمیم به حذف رینگ‌های آلومینیومی از نسخه ساده این خودرو گرفت و در حال حاضر تولید ساینا معمولی به طور کامل متوقف شده است.

مشخصات فنی ساینا

هندلینگ و تجربه رانندگی

سیستم تعلیق این خودرو به گونه ‌ای طراحی شده که نرم و بی‌ صدا عمل می‌کند و به خوبی قادر است بر ناهمواری‌های جاده غلبه کند .شگفت‌انگیزترین ویژگی این خودرو، هندلینگ عالی آن است. در پیچ‌های تند با سرعتی حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت، خودرو همچنان به خوبی کنترل می‌شود و حتی در جاده‌های صاف با سرعت نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، فرمان‌های ناگهانی باعث از بین رفتن تعادل آن نمی‌شود.
ترمزهای این خودرو که در قسمت جلو دارای دیسک با سیستم ABS و در قسمت عقب از نوع کاسه‌ای هستند، عملکرد نسبتاً خوبی دارند. با این وجود، توصیه می‌شود از لنت‌های با کیفیت برای بهبود کارایی آن استفاده گردد.

اشتراک گذاری

جدول طراحی ظاهری

ویژگیتوضیحات
کلاس خودروسدان کوچک (B-segment)
ابعاد کلیطول: ۴۲۱۵ میلی‌متر، عرض: ۱۶۶۳ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۴۸۴ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲۴۱۵ میلی‌متر
وزن خالص۱۰۵۰ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر
حجم صندوق عقب۳۷۰ لیتر
جلوپنجرهطراحی جلوپنجره ساینا با خطوط افقی و لوگوی سایپا در مرکز آن، نمایی ساده و هماهنگ با چراغ‌های جلو ایجاد کرده است.
چراغ جلوچراغ‌های جلو با طراحی کشیده و زاویه‌دار، مشابه چراغ‌های تویوتا یاریس، که به خودرو ظاهری مدرن و اسپرت بخشیده است.
چراغ عقبچراغ‌های عقب با طراحی جدید و یکپارچه، جلوه‌ای زیباتر و جذاب‌تر به نمای عقب خودرو می‌بخشند.
رینگ‌هارینگ‌های ۱۴ اینچی با تایرهای ۱۸۵/۶۰R14؛ رینگ‌های آلومینیومی به‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند.
خطوط بدنهخطوط ساده و ملایم در بدنه که هماهنگی مناسبی بین اجزای مختلف ایجاد کرده است.
سقفطراحی سقف با شیب ملایم که به بهبود آیرودینامیک خودرو کمک می‌کند.
آینه‌های جانبیآینه‌های جانبی با طراحی جدید و قاب رنگی، مجهز به تنظیم برقی و راهنمای LED.

جدول امکانات کابین

ویژگیتوضیحات
کلاس خودروسدان کوچک (B-segment)
ابعاد کلیطول: ۴۲۱۵ میلی‌متر، عرض: ۱۶۶۳ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۴۸۴ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲۴۱۵ میلی‌متر
وزن خالص۱۰۵۰ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر
حجم صندوق عقب۳۷۰ لیتر
جلوپنجرهطراحی جلوپنجره ساینا با خطوط افقی و لوگوی سایپا در مرکز آن، نمایی ساده و هماهنگ با چراغ‌های جلو ایجاد کرده است.
چراغ جلوچراغ‌های جلو با طراحی کشیده و زاویه‌دار، مشابه چراغ‌های تویوتا یاریس، که به خودرو ظاهری مدرن و اسپرت بخشیده است.
چراغ عقبچراغ‌های عقب با طراحی جدید و یکپارچه، جلوه‌ای زیباتر و جذاب‌تر به نمای عقب خودرو می‌بخشند.
رینگ‌هارینگ‌های ۱۴ اینچی با تایرهای ۱۸۵/۶۰R14؛ رینگ‌های آلومینیومی به‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند.
خطوط بدنهخطوط ساده و ملایم در بدنه که هماهنگی مناسبی بین اجزای مختلف ایجاد کرده است.
سقفطراحی سقف با شیب ملایم که به بهبود آیرودینامیک خودرو کمک می‌کند.
آینه‌های جانبیآینه‌های جانبی با طراحی جدید و قاب رنگی، مجهز به تنظیم برقی و راهنمای LED.

جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی

ویژگیتوضیحات
نوع موتور۴ سیلندر خطی، ۸ سوپاپ (M15)
قدرت موتور۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰حدود ۱۲.۸ ثانیه برای مدل دنده‌ای، ۱۳.۵ ثانیه برای مدل اتوماتیک
حداکثر سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس۵ سرعته دستی یا گیربکس اتوماتیک CVT در مدل‌های جدیدتر
مصرف سوختترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (مدل دنده‌ای)، حدود ۷.۲ لیتر در مدل اتوماتیک
سیستم تعلیقجلو: مک فرسون / عقب: میله پیچشی
نوع ترمزهاجلو دیسکی خنک‌شونده، عقب کاسه‌ای به همراه ABS و EBD
ایربگ‌ها۲ عدد (راننده و سرنشین جلو)
هشدار ترافیک عقب (RCTA)موجود نیست
کروز کنترل تطبیقی (ACC)موجود نیست
هشدار نقاط کور (BSM)موجود نیست
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)موجود نیست
ترمز اضطراری خودکار (AEB)موجود نیست
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)موجود نیست
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)موجود نیست
حالت‌های رانندگیمدل دنده‌ای فاقد حالت‌های رانندگی، مدل اتوماتیک دارای حالت رانندگی اقتصادی (ECO) و اسپرت (S)
توزیع نیروی ترمز (EBD)موجود است، به عنوان مکمل ABS برای بهبود عملکرد ترمزها
امکانات اضافیسیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک عقب، آینه‌های برقی، سیستم تهویه دیجیتال، نمایشگر اطلاعات سفر، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، کلیدهای کنترلی روی فرمان (در مدل‌های بالاتر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

a:8:{s:8:”location”;a:1:{i:0;a:1:{i:0;a:3:{s:5:”param”;s:9:”post_type”;s:8:”operator”;s:2:”==”;s:5:”value”;s:4:”post”;}}}s:8:”position”;s:6:”normal”;s:5:”style”;s:7:”default”;s:15:”label_placement”;s:3:”top”;s:21:”instruction_placement”;s:5:”label”;s:14:”hide_on_screen”;s:0:””;s:11:”description”;s:0:””;s:12:”show_in_rest”;i:0;}