طراحی ظاهری
تارا در طراحی ظاهری خود تلاش کرده تا ترکیبی از مدرنیته و سادگی را ارائه دهد. ظاهر این خودرو با تمرکز بر جذب مخاطبان جوان و بهروز، به گونهای طراحی شده که در بازار خودروهای داخلی توجه بیشتری را به خود جلب کند.
در قسمت جلو، چراغهای جلو با طراحی کشیده و تیز به خودرو حالتی اسپرت و جذاب بخشیدهاند. جلوپنجره بزرگ با طرح شبکهای و استفاده از جزئیات کرومی، جلوهای لوکس به این مدل داده است. همچنین، خطوط برجسته و خطوط عضلانی که بر روی کاپوت قرار گرفتهاند، به آن جلوهای قدرتمند و پویا میدهند.
در نمای جانبی، تارا با استفاده از خطوط دینامیک و حجمهای نرم، حس حرکت و سیالیت را القا میکند. رینگهای آلیاژی با طراحی مدرن و اندازه متناسب، به ظاهر اسپرت و زیبایی خودرو کمک میکنند. همچنین آینههای جانبی با چراغهای راهنمای LED ادغام شدهاند که جلوهای مدرنتر به طراحی آن افزوده است.
پشت خودرو با چراغهای عقب عریض و متصل به طراحی روز دنیا شباهت دارد و در هنگام شب، جلوهای چشمگیر را ایجاد میکند. استفاده از جزئیات کرومی در قسمت عقب و طراحی دیفیوزر که حس اسپرتی بودن را تقویت میکند، از دیگر نکات مثبت در طراحی ظاهری است.
رنگبندیهای مختلفی که برای این مدل ارائه شدهاند، تنوع خوبی را برای انتخاب فراهم میکنند و به کاربر اجازه میدهند تا با سلیقه شخصی خود، گزینه مناسبی انتخاب کنند. در مجموع، طراحی ظاهری این خودرو نشان میدهد که تمرکز زیادی بر زیبایی بصری و جذابیت برای بازار داخلی وجود داشته است، در حالی که تلاش شده ظاهر آن با معیارهای خودروهای مدرن هماهنگ باشد.
تکنولوژی و امکانات کابین
کابین و امکانات تکنولوژیک این خودرو به گونهای طراحی شدهاند که ترکیبی از راحتی، کارایی، و مدرنیته را ارائه دهند. تارا تلاش میکند با ارائه امکاناتی که نیازهای روزمره رانندگان را برآورده میکند، تجربهای متفاوت از خودروهای داخلی را به کاربران ارائه دهد.
در بخش طراحی داخلی، استفاده از مواد با کیفیت متوسط و طرحهای ساده، حس مدرنیته و راحتی را به سرنشینان منتقل میکند. داشبورد خودرو با استفاده از طراحی خطوط افقی، فضایی بازتر و دلنشینتر ایجاد کرده و در نسخه اتوماتیک، یک صفحه نمایش لمسی چندرسانهای به عنوان مرکز کنترل تکنولوژیهای خودرو قرار گرفته است. این نمایشگر از سیستمهای ارتباطی بلوتوث، پخش موسیقی، و ناوبری GPS پشتیبانی میکند.
صندلیها از نوع ارگونومیک طراحی شدهاند و در نسخه اتوماتیک دارای تنظیمات برقی هستند که راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم میکنند. همچنین، در این خودرو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به کار رفته که دمای کابین را با توجه به شرایط محیطی به صورت خودکار تنظیم میکند.
یکی از آپشنهای جذاب این خودرو، وجود کروز کنترل است که به راننده امکان میدهد سرعت خودرو را بدون نیاز به فشردن پدال گاز تنظیم کند و در سفرهای طولانی راحتی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، فرمان برقی با دکمههای کنترل صوتی، قابلیت دسترسی آسان به امکانات مختلف را فراهم میکند.
از دیگر امکانات موجود در تارا میتوان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغهای روشنایی روز (DRL)، و سنسور پارک عقب اشاره کرد که همگی باعث افزایش راحتی و ایمنی راننده میشوند. در نسخه اتوماتیک، همچنین آینههای جانبی برقی تاشو با قابلیت گرمکن نیز موجود است که دید بهتری در شرایط آب و هوایی نامساعد فراهم میکنند.
سیستم صوتی خودرو نیز قابلیت اتصال به دستگاههای جانبی از طریق پورت USB و AUX را دارد و با وجود اسپیکرهای متعدد، کیفیت صدای مناسبی را ارائه میدهد. این ویژگیها به همراه استفاده از نمایشگر دیجیتالی در پشت فرمان، تلاش دارند تا تجربهای مدرن و بهروز را برای کاربران فراهم کنند.
به طور کلی، امکانات کابین این خودرو در تلاش است تا با ارائه آپشنهای کاربردی و مدرن، استانداردهای جدیدی را در خودروهای داخلی تعریف کند و تجربهی راحت و لذتبخشی برای راننده و سرنشینان ایجاد کند.
عملکرد موتور و سیستم ایمنی
از لحاظ عملکرد موتور و سیستم ایمنی، تارا سعی کرده تا به نیازهای مختلف رانندگان پاسخ دهد و ترکیبی از قدرت و ایمنی را ارائه دهد. این خودرو با استفاده از پیشرانهای که مناسب رانندگی در شرایط مختلف است، تلاش دارد تا تجربهای روان و قابل اعتماد برای کاربران فراهم کند.
عملکرد موتور
تارا مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است که با توجه به نیازهای رانندگان شهری و جادهای طراحی شده است. این موتور توان تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد که برای یک خودروی سواری در این کلاس کافی و قابل قبول است. پیشرانه تارا به گونهای تنظیم شده که هم در شتابگیریهای اولیه و هم در سفرهای طولانی، پاسخگویی مناسبی داشته باشد.
در نسخه دندهای، گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته دستی به کار رفته که تعویض دندهها را نرم و بدون تأخیر میکند. در نسخه اتوماتیک، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به راننده این امکان را میدهد که رانندگی راحتتری را تجربه کند، خصوصاً در ترافیکهای شهری. به طور کلی، تارا از لحاظ عملکرد موتور، به دنبال ارائه ترکیبی از مصرف سوخت بهینه و قدرت کافی برای نیازهای روزمره و جادهای است.
سیستم ایمنی
در بخش ایمنی، این خودرو تلاش کرده است تا استانداردهای ایمنی را در میان خودروهای داخلی ارتقا دهد. از امکانات ایمنی پایهای این مدل میتوان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد که کمک میکنند در شرایط اضطراری کنترل بهتری بر خودرو داشته باشید.
در نسخه اتوماتیک، این خودرو به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) نیز مجهز شده که باعث افزایش پایداری در شرایط لغزنده و جادههای پرپیچ و خم میشود. همچنین، سیستم کمکی ترمز به کاهش فاصله توقف در مواقع ضروری کمک میکند.
تارا دارای کیسههای هوای جلو برای راننده و سرنشین جلو است که حفاظت اولیه در تصادفات را فراهم میکند. در نسخه اتوماتیک، این ایمنی با کیسههای هوای جانبی تقویت شده تا امنیت بیشتری برای سرنشینان فراهم کند.
سیستم هشدار پارک در این خودرو نیز به کاهش احتمال تصادف در هنگام پارک کردن کمک میکند و سنسورهای عقب به عنوان یک ابزار کمکی برای راننده در نظر گرفته شدهاند.
هندلینگ و تجربه رانندگی
تارا به لطف سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و تعلیق نیمهمستقل با میله پیچشی در عقب، سواری نرمی در جادههای ناهموار و شرایط مختلف ارائه میدهد. این سیستم تعلیق به کاهش تکانهای ناشی از ناهمواریهای جاده کمک میکند و از ایجاد احساس ناپایداری جلوگیری میکند. بهخصوص در مسیرهای شهری با دستاندازها و پیچهای تند، این خودرو با تعادل خوبی عمل میکند و احساس کنترل کامل به راننده میدهد.
در بخش فرمان، تارا از یک سیستم فرمان برقی استفاده میکند که باعث کاهش تلاش فیزیکی راننده در هنگام مانورهای پارک و رانندگی در ترافیک میشود. این فرمان دارای دقت بالایی است و پاسخگویی سریعی به حرکات دست راننده دارد، بهویژه در سرعتهای بالا که ثبات خودرو بسیار مهم است.
تجربه رانندگی
در سفرهای شهری، تارا با ابعاد مناسب و فرمانپذیری عالی، حس راحتی و کنترل مناسبی را به راننده ارائه میدهد. گیربکس دستی در نسخه دندهای، تجربهای اسپرتتر و تعامل بیشتری با رانندگی فراهم میکند، در حالی که نسخه اتوماتیک با تعویض دندههای نرم و بدون تأخیر، رانندگی راحتتری در ترافیکهای سنگین ارائه میدهد.
این خودرو در جادههای بینشهری نیز عملکرد قابل قبولی دارد. موتور ۱.۶ لیتری بهخوبی از عهده شتابگیریهای میانبرد و سرعتهای بالا برمیآید. در پیچهای تند، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) کمک میکند تا خودرو پایداری مناسبی داشته باشد و از لغزشهای ناخواسته جلوگیری کند.
تارا با سطح عایقبندی مناسبی که در کابین دارد، صدای محیط را بهخوبی جذب میکند و سرنشینان میتوانند از یک رانندگی آرام و بیصدا لذت ببرند. بهویژه در نسخه اتوماتیک، تمرکز بر راحتی بیشتر بوده و تجربهای لذتبخشتر برای راننده و سرنشینان فراهم شده است.
به طور کلی، هندلینگ و تجربه رانندگی این خودرو نشان میدهد که ایران خودرو تلاش کرده تا استانداردهای جدیدی را برای بازار داخلی تعریف کند. این ترکیب از کنترل دقیق، راحتی در رانندگی، و تجربه لذتبخش باعث میشود تارا انتخاب مناسبی برای رانندگان روزمره و افرادی که به دنبال خودرویی با هندلینگ مناسب و تجربه رانندگی روان هستند، باشد.
مقایسه با رقبا
طراحی ظاهری
تارا با طراحی مدرن و اسپرت خود، سعی کرده است تا از لحاظ بصری توجه بیشتری را جلب کند. در مقایسه با رقبایی مثل دنا پلاس و پژو ۲۰۷، این خودرو با استفاده از خطوط دینامیک و چراغهای LED جذابیت بیشتری دارد. در حالی که دنا پلاس با ظاهری نسبتاً کلاسیک و پژو ۲۰۷ با خطوط طراحی شیکتر، بیشتر بر مخاطبان سنتیتر و طرفداران خودروهای کوچکتر تمرکز دارد.
امکانات کابین و تکنولوژی
در بخش امکانات داخلی، تارا با ارائه صفحه نمایش لمسی، کروز کنترل، و سیستم تهویه اتوماتیک در نسخه اتوماتیک، سعی دارد تجربه مدرنتری را نسبت به رقبای خود فراهم کند. در مقایسه، دنا پلاس امکانات مشابهی ارائه میدهد اما سیستم تهویه دستی دارد و به اندازه تارا در تکنولوژی پیشرفته نیست. پژو ۲۰۷ با داشبوردی کلاسیک و نمایشگر کوچکتر، کمتر به سمت تکنولوژیهای بهروز گرایش دارد، اما فضای کابین آن برای رانندگی شهری مناسب است.
عملکرد موتور و سیستم ایمنی
موتور ۱.۶ لیتری تارا با قدرت مناسبی که ارائه میدهد، در مقایسه با دنا پلاس و پژو ۲۰۷، از لحاظ مصرف سوخت بهینهتر است. دنا پلاس با موتوری قدرتمندتر ولی مصرف سوخت بیشتر، گزینهای برای رانندگانی است که به دنبال عملکرد قویتر هستند. پژو ۲۰۷ با موتور کوچکتر و مصرف سوخت کمتر، برای رانندگی شهری مناسب است. از نظر ایمنی، تارا با داشتن سیستمهای ESP و کیسههای هوای جانبی در نسخه اتوماتیک، از دنا پلاس پیشی میگیرد، در حالی که پژو ۲۰۷ امکانات ایمنی کمتری دارد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
در بخش هندلینگ، تارا با سیستم تعلیق تنظیم شده برای جادههای ناهموار و فرمان برقی دقیق، از دنا پلاس راحتتر است. دنا پلاس با وزن بیشتر، حس رانندگی سنگینتری را القا میکند. در مقابل، پژو ۲۰۷ با ابعاد کوچکتر و وزن کمتر، مانورپذیری بالاتری در محیطهای شهری دارد ولی در جادههای پرپیچ و خم به پایداری تارا نمیرسد.
این مقایسه نشان میدهد که تارا تلاش کرده است تا تعادلی میان راحتی، تکنولوژی، و عملکرد ایجاد کند که آن را به گزینهای مناسب برای رانندگان شهری و جادهای تبدیل کند، در حالی که رقبا ممکن است ویژگیهای خاص خود را برای گروههای مختلف کاربران داشته باشند.
جدول طراحی ظاهری
ویژگی | توضیحات |
---|---|
کلاس خودرو | سواری کامپکت (C-Segment) |
ابعاد کلی | طول: ۴۵۰۵ میلیمتر، عرض: ۱۷۵۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۴۶۰ میلیمتر |
فاصله محور | ۲۶۴۰ میلیمتر |
حجم صندوق عقب | ۴۴۰ لیتر |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
رینگ ها | ۱۵ اینچی فولادی (تریم V1 و V3)، ۱۶ اینچی آلومینیومی (تریم V2 و V4) |
جلوپنجره | طرح خطی در تریم V1 و V3، طرح شبکهای در تریم V2 و V4 |
سقف | سانروف فقط در تریمهای V2، V3، و V4 موجود است |
آنتن کوسه ای | در تریمهای V3 و V4 وجود دارد |
دستگیره ها | کروم کاری در تریمهای V2، V3، و V4 برای دستگیرهها و آبگیرهای شیشهها به کار رفته است |
چراغ خوشآمد گویی | فقط در تریمهای V3 و V4 قرار دارد |
وزن خالص | تریم V1 و V3: حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم، تریم V2 و V4: حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم |
جدول تکنولوژی و امکانات کابین
ویژگی | توضیحات |
---|---|
نوع صندلی ها | پارچهای در تریمهای V1 و V3، ترکیب چرم و پارچه در تریمهای V2 و V4 |
تنظیمات صندلی راننده | دستی در تریمهای V1 و V3، تنظیم ارتفاع برقی و پشتی برقی در تریمهای V2 و V4 |
تنظیم صندلی شاگرد | دستی در تریمهای V1 و V3، پشتی برقی در تریمهای V2 و V4 |
گرم کن صندلی | موجود نیست (فقط در تریم V4 برای صندلیهای جلو گرمکن دارد) |
سیستم تهویه مطبوع | دستی در تریمهای V1 و V3، اتوماتیک در تریمهای V2 و V4 |
نمایشگر لمسی | در تمامی تریمها موجود است |
سیستم صوتی | دارای پورت USB و AUX، کیفیت مناسب با چند اسپیکر در تمامی تریمها |
سیستم ناوبری (GPS) | موجود نیست |
کروز کنترل و محدود کننده سرعت | در تمامی تریمها موجود است |
دوربین عقب | موجود نیست در تریم V1، در تریمهای V2، V3 و V4 موجود است |
سنسور پارک عقب | در تمامی تریمها موجود است |
سنسور پایش باد تایرها | در تمامی تریمها موجود است |
ورود و استارت بدون کلید | فقط در تریمهای V2، V3 و V4 موجود است |
آینه ها | بصورت برقی در تریمهای V2، V3 و V4 |
سیستم صوتی پیشرفته | موجود نیست (فاقد سیستمهای صوتی پیشرفته با برندهای مشهور) |
سیستم تهویه صندلی ها | موجود نیست |
سنسور نور و باران | در تریمهای V2، V3 و V4 موجود است |
دکمه های شیشه بالابر | در تریمهای V1 و V2 روی کنسول مرکزی، در تریمهای V3 و V4 روی درها قرار دارد |
هدآپ دیسپلی (HUD) | موجود نیست |
سقف پاناروما | موجود نیست |
چراغهای محیطی داخلی | موجود نیست |
قابلیت شارژ بیسیم موبایل | موجود نیست |
جدول عملکرد موتور و سیستم ایمنی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
نوع پیشرانه | موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس با چهار سیلندر |
قدرت موتور | ۱۱۳ اسب بخار قدرت |
گشتاور موتور | ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور |
نوع گیربکس | دستی ۵ سرعته در تریم V1، دستی ۶ سرعته در تریم V1 پلاس و V3، اتوماتیک ۶ سرعته در تریمهای V2 و V4 |
سیستم فرمان | فرمان برقی در تمامی تریمها |
ترمز ها | دیسکی جلو و عقب با ABS و EBD در تمامی تریمها |
سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) | |
سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی | در تمامی تریمها موجود است |
ایربگ ها ( کیسه هوا) | ۲ عدد در تریمهای V1 و V3، ۴ عدد در تریمهای V2 و V4 |
سیستم هشدار خروج از خط | موجود نیست |
سیستم شناسایی نقاط کور | موجود نیست |
سیستم ترمز اضطراری خودکار | موجود نیست |
سیستم کمک رانندگی خودکار (ADAS) | موجود نیست |
دوربین عقب | در تریم V1 موجود نیست، در تریمهای V2، V3 و V4 موجود است |
سنسور پایش فشار باد | در تمامی تریمها موجود است |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴، فاقد سیستمهای کاهنده آلایندگی پیشرفته (مانند سیستم کاهش آلایندگی یورو ۶) |
سیستم تشخیص عابر پیاده | موجود نیست |
سیستم تعلیق | مکفرسون مستقل در جلو، نیمهمستقل در عقب برای تمامی تریمها |
قیمت جهانی
تارا در چهار تریم مختلف عرضه میشود که هر کدام با توجه به ویژگیها و امکانات متفاوت، بازههای قیمتی مختلفی دارند. این خودرو با توجه به امکانات مدرن و سطح تجهیزاتی که در هر نسخه ارائه میدهد، قیمتهای متنوعی را برای مصرفکنندگان فراهم کرده است.
قیمت نسخههای دستی
تارا V1 (دندهای ۵ سرعته): این نسخه به عنوان مدل پایه با قیمت کارخانهای حدود ۵۸۹,۸۹۴,۰۰۰ تومان برای مدل ۱۴۰۳ عرضه میشود. در بازار آزاد قیمت این نسخه حدود ۷۵۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای مدل ۱۴۰۳ تخمین زده میشود. مدل ۱۴۰۲ در بازار با قیمت ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان معامله میشود.
تارا V1 پلاس (دندهای ۶ سرعته): این نسخه به دلیل داشتن گیربکس ۶ سرعته دستی و برخی امکانات اضافی، قیمت بیشتری دارد. در کارخانه قیمت آن برای مدل ۱۴۰۳ حدود ۵۸۹,۸۹۴,۰۰۰ تومان است و در بازار به حدود ۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان میرسد. مدل ۱۴۰۲ نیز در بازار قیمتی در حدود ۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان دارد.
قیمت نسخههای اتوماتیک
تارا V2 (اتوماتیک ۶ سرعته): این نسخه با امکانات بیشتر از جمله سانروف، صفحه نمایش لمسی، و دوربین عقب ارائه میشود. قیمت بازار آن برای مدل ۱۴۰۳ حدود ۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان است و مدل ۱۴۰۲ در حدود ۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان در بازار معامله میشود.
تارا V4 (اتوماتیک ۶ سرعته): این نسخه پیشرفتهترین مدل تارا است که با امکانات کاملتری از جمله گرمکن صندلیهای جلو، سنسور حرکتی پا برای باز کردن صندوق، و چراغ خوشامدگویی زیر درها عرضه میشود. قیمت کارخانه این نسخه برای مدل ۱۴۰۳ حدود ۶۹۰,۷۷۳,۰۰۰ تومان است، در حالی که قیمت بازار برای مدل ۱۴۰۳ حدود ۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان میباشد. مدل ۱۴۰۲ این نسخه در بازار با قیمت ۹۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان موجود است.
این تفاوت قیمتها معمولاً به دلیل تقاضای بازار و ویژگیهای اضافی هر تریم است که در تریمهای بالاتر امکانات بیشتری مانند سانروف، گیربکس اتوماتیک، و آپشنهای رفاهی به خریداران ارائه میشود. این تنوع قیمتی به خریداران امکان انتخاب مناسب بر اساس نیازها و بودجه آنها را میدهد.