فونیکس آریزو 8 با طراحی زیبا و مدرن خود به عنوان نمادی از نوآوری و پیشرفت در صنعت خودرو شناخته میشود. این اتومبیل با خطوط نرم و لطیف بدنه، احساس قدرت و ظرافت را به طور همزمان به نمایش میگذارد. فضای داخلی آن با استفاده از مواد باکیفیت و فناوریهای بهروز تجهیز شده و تجربهای لوکس و راحت را برای سرنشینان فراهم میکند. موتورهای کارآمد و سیستمهای ایمنی پیشرفته، آریزو 8 را به گزینهای مناسب برای عاشقان رانندگی تبدیل کرده است. این خودرو نه تنها از نظر عملکرد، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه و هوشمند به نظر میرسد. با توجه به این ویژگیها، فونیکس آریزو 8 به آسانی میتواند نظر هر رانندهای را در بازار رقابتی امروز جلب کند.
فهرست مطالب
برای صحبت درباره خودروی آریزو ۸، بهتر است ابتدا نگاهی به برند چری بیندازیم. خودروهای چری در ایران به خوبی شناخته شده و محبوب هستند. محصولات این برند چینی با همکاری شریک ایرانی خود، شرکت مدیران خودرو، به بازار کشور عرضه می شوند. این برند دو سری اصلی محصولات دارد: تیگو و آریزو. سری تیگو شامل کراساوورها و شاسی بلندها میشود، در حالی که سری آریزو به سدانها یا خودروهای چهاردر اختصاص دارد. جدیدترین، لوکسترین و بزرگ ترین مدل از سری سدانهای این برند، فونیکس آریزو ۸ یا همان فونیکس آریزو ۸ نام دارد. این خودرو بهعنوان پرچمدار سری سدان لوکس مدیران خودرو در ایران شناخته میشود و تحت برند فونیکس وارد بازار خواهد شد.
فونیکس آریزو ۸ در میان محصولات مدیران خودرو در ردهای مشابه چری تیگو 8 پرو قرار دارد و یک پله بالاتر از آریزو 6 پرو جای میگیرد. این سدان جدید همچنین رقیبی جدی برای خودروهای متوسط وارداتی در بازار ایران خواهد بود.
طراحی ظاهری
با معرفی آریزو ۸، فونیکس توانسته تعادلی برجسته میان زبان طراحی سنتی الهام گرفته از عناصر طبیعی و باستانی و سبک مدرن تر خود برقرار کند. نتیجه این تلاش، دستیابی به یک طراحی تکامل یافته و بالغ در میان سدانهای این برند است، بدون اینکه صرفاً به دنبال خلق یک سبک کاملاً متمایز باشد.
در نمای جلویی خودرو آریزو 8، جلوپنجره بزرگ و چند ضلعی ، اولین عنصری است که نظر را جلب میکند. این جلوپنجره نه تنها بهعنوان یک بخش تکامل یافته از طراحی بدنه محسوب میشود، بلکه بازتابی مدرن از جلوپنجرههای قدیمی تر سری آریزو نیز ارائه می دهد. خطوط سه بعدی افقی و درهم تنیده جلو پنجره نیز به الگوهای الماسی شکل زبان طراحی «ماتریس کهکشانی» فونیکس اشاره دارد که خود نمایانگر تحول از استایل بیوتیکی به سوی ظرافت تکامل یافته است. از سوی دیگر، شباهتهای طراحی با زبان بصری لکسوس که در مدلهایی مانند آریزو ۶ GT مشهود بود، در اینجا به حداقل رسیده یا حتی حذف شده است.
در بالای جلو پنجره، یک نوار کرومی افقی قرار دارد که از لوگوی مرکزی شروع شده و به کناره ها امتداد یافته است. این عنصر، با ظرافت تراش خوردهای تا روی چراغها ادامه پیدا کرده و نه تنها احساسی مدرن به آریزو ۸ بخشیده بلکه بر عرض بصری خودرو نیز تأکید داشته است.
طراحی چراغها و گرافیک آنها نیز از بخشهای جذاب نمای جلویی است که شخصیت اسپرت آریزو ۸ را تقویت می کند. همچنین خطوط طراحی شده روی کاپوت که تا چراغها کشیده شدهاند، هماهنگی بصری خوبی با دیگر اجزای جلویی خودرو ایجاد کردهاند. اما نکته تازهای که در این بخش دیده میشود، خط روی کاپوت است که برخلاف سنت طراحی چری و مشابه برخی مدلهای مرسدس بنز، دیگر به چراغها و جلوپنجره متصل نیست.
طراحی سپر به همراه ورودیهای هوای عمودی کناری نیز هماهنگ با ابعاد بزرگ جلوپنجره انجام شده و با وجود ظرافت در جزئیات، سادگی و تناسب مناسب خود را حفظ کرده است. خطوط کار شده روی این قسمت چندان ملموس نیستند اما هارمونی کلی را ایجاد کردهاند و حسی از هماهنگی بین جزئیات قدرتمند و ساده را برای بیننده به ارمغان میآورند. افزون بر این، استفاده از دو پروژکتور دایرهای شکل در ورودیهای کناری هوا، ایدهای جالب بوده که پویایی طراحی جلویی را بیشتر کرده است.
نمای جانبی، همان روند تکامل طراحی ادامه پیدا میکند. فرم کلی این بخش تا حد بسیاری به یاد آورنده مدلهای آریزو ۵ و ۶ است، اما جزئیات بسیار مدرن تر و جذاب تر به چشم میخورند. با وجود اینکه آریزو ۸ همچنان یک خودروی محور جلویی است و در چنین خودروهایی اوورهنگ جلوی بلندتر و انتهای خودرو کوتاه تر از خودروهای دیفرانسیل عقب است، تناسبات کلی بسیار سنجیدهای در نمای جانبی حفظ شده است.
علاوه بر استفاده از سقف شیب دار که با زاویهای ملایم و بدون شکست تا روی صندوق امتداد یافته و به طراحی فست بک مانندی انجامیده است.
سه خط برجسته یا خطوط شخصیتی، ساختار اصلی طراحی این نما را تشکیل می دهند که احساسی از پویایی و حرکت را تداعی میکنند. اولین خط از چراغهای جلو آغاز می شود، از زیر پایه آینههای جانبی عبور کرده و تا انتهای درِ کشیده شده و محو می گردد. خط دوم، به صورت گوهای شکل از گلگیرهای جلو شروع شده، از چراغهای عقب عبور میکند و تا روی درِ صندوق و اسپویلر ادامه دارد، به طوری که به نوعی بدنه را احاطه میکند. این دو خط به خوبی بر دینامیک بصری این بخش افزودهاند. همچنین، استفاده از یک نوار کرومی توانسته بر جذابیت طراحی بیفزاید و از یکنواختی بیرون آورد.
خط برجسته روی رکاب درها، اگرچه با طراحی پیشین فاصله گرفته، با سادگی در عین حال هوشمندانه خود، به زیبایی تا خطوط سپرهای جلو و عقب امتداد یافته است. از سوی دیگر، فرم شیشههای جانبی اگرچه تا حدی تکراری به نظر می رسد، با کلیت نمای جانبی هم خوانی خوبی دارد. اما در ترکیب خط کمر و خط شانه، به ویژه در یک سوم انتهایی بدنه و ستون C، ناخودآگاه ذهن را به یاد هیوندای سوناتای نسل گذشته میاندازد.
در نمای عقب آریزو ۸، روند تکامل طراحی سدانهای فونیکس با نمایشی قوی تر به اوج خود رسیده است. چراغهای یک تکه در کنار جایگاه نصب پلاک، یادآور آریزو ۶ هستند. با این تفاوت که این چراغها، چه از لحاظ طراحی فرم و چه گرافیکی، بسیار بلوغ یافته تر به نظر می رسند و برخلاف آریزو ۶، احساسی اغراقآمیز را منتقل نمی کنند.
طراحی سپر عقب با تأکید بر جنبههای اسپرت خودرو، هماهنگی خوبی با جزئیات نمای جلو پیدا کرده است. استفاده از ورودیهای هوای عمودی تزئینی در کنارهها که چراغهای شبرنگ نیز در آن جا گرفتهاند، به همراه دیفیوزر بزرگ و کشیده و سراگزوزهای دوبل دایرهای در طرفین دیفیوزر، جلوهای پویاتر و جذابتر به خودرو بخشیدهاند. با این حال، همچنان این پرسش وجود دارد که چرا چری حتی در مدلهای رده بالا مانند آریزو ۸ از سنسورهای همرنگ بدنه روی سپر عقب استفاده نمیکند؟ این تغییر میتوانست ظاهری بصری بهتر برای محصولاتش فراهم کند. نقد دیگری که میتوان به طراحی نمای عقب آریزو ۸ وارد دانست، عدم استفاده از قطعات تزئینی کرومی است. این انتخاب میتوانست هارمونی بهتری میان طراحی لوکس نمای عقب و دیگر زوایای خودرو ایجاد کند. هرچند که این مورد صرفاً جنبه ارتقای بصری داشته و نمیتوان آن را بهعنوان یک نقص عمده در نظر گرفت.
امکانات کابین
طراحی داخلی خودروها به ویژه در مدلهای لوکس و رده بالا این روزها به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود. نمایشگر اطلاعات و سرگرمی معمولاً در قالبی مشترک با کیلومترشمار دیجیتال روی داشبورد دیده میشود، دکمههای فیزیکی جای خود را به سطوح لمسی در کنسول میانی میدهند، و اهرم تعویض دنده نیز طراحی جمعوجورتر و مینیمالی پیدا میکند. این روند، محبوبیت چشمگیری یافته و حتی خودروسازان چینی نظیر چری نیز که به دنبال کسب جایگاهی در بازارهای اروپا و آمریکا هستند، از این سبک طراحی در محصولاتشان بهره میبرند.
کابین فونیکس آریزو ۸ بر اساس آخرین گرایشهای جهانی طراحی شده است تا علاوه بر فضایی مدرن و فناورانه، حس لوکس بودن را برای راننده و سرنشینان به ارمغان بیاورد. مشابه این طراحی را می توان در محصول دیگری از چری با نام اکستریم TXL نیز مشاهده کرد. در آریزو ۸ نیز، مانند سایر مدلهای این شرکت، از دو نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی استفاده شده است؛ یکی اطلاعات خودرو را پشت فرمان نمایش می دهد و دیگری که در مرکز داشبورد قرار دارد، برای مدیریت سیستم تهویه، بخش چندرسانهای و کنترل دیگر امکانات خودرو طراحی شده است.
داشبورد این خودرو نیز مطابق طراحیهای امروزی، تقریباً عاری از دکمههای آنالوگ است. فرمان این خودرو با شکلی D طراحی شده و کنسول میانی بین صندلیها شباهت زیادی به دیگر محصولات فونیکس دارد.
در عکسهای منتشر شده از این خودرو، رنگ بندی روشن فضای داخلی، به طور ویژه پیامی از لوکس بودن کابین را القا می کند. برای راحتی بیشتر در تنظیم صندلیهای برقی، طراحان فونیکس مانند آنچه در محصولات اکستریم انجام دادهاند، کلیدهای تنظیم صندلی را به رودریها منتقل کردهاند.
با وجود فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتری که فضای جادار و راحتی برای سرنشینان فراهم کرده، ظرفیت صندوق عقب تنها ۳۶۰ لیتر است که در کلاس خودروهای سدان متوسط، چندان بزرگ محسوب نمی شود.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
محصولات کراساوور و سدان شرکت چری معمولاً از ویژگیهای فنی مشابهی بهره می برند. این رویکرد در خصوص فونیکس آریزو ۸ نیز تکرار شده و این سدان لوکس چینی از همان پیشرانه و گیربکس استفاده شده در فونیکس تیگو ۸ پرو مکس برخوردار است.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندری آریزو ۸ توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که آن را به یکی از قدرتمند ترین خودروهای بازار ایران تبدیل میکند. نیروی موتور بهوسیله یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تَر به چرخهای جلو منتقل می شود و این سدان را در مدت زمان ۷.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. با توجه به این مشخصات، فونیکس آریزو ۸ را باید در میان سریع ترین سدانهای مونتاژ داخلی قرار داد که میتواند حس هیجان را به راننده القا کند.
با وجود پیشرانه ۲ لیتری، مصرف سوخت ترکیبی آریزو ۸ برابر با ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، که تقریباً یک لیتر کمتر از تیگو ۸ پرو مکس بنزین مصرف میکند. البته این عدد زمانی به دست میآید که از بنزین با کیفیت مناسب استفاده شود.
فونیکس آریزو ۸ یک خودروی لوکس و پیشرفته است که به طور طبیعی، مجموعهای جامع از امکانات رفاهی و ایمنی را برای راننده و سرنشینان ارائه می دهد. این خودرو با تجهیزاتی همچون رادار نقطه کور، سیستم هشدار تغییر لاین، کمک به حرکت بین خطوط، هشدار تصادف از جلو و عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، حسگر باران و سنجش فشار باد تایر، ترمزهای کمکی و اضطراری، و ۱۰ کیسه هوا شامل جانبی جلو و عقب، زانویی جلو و پردهای، سطح بالایی از ایمنی را تضمین میکند. همچنین امکاناتی مانند دوربین ثبت وقایع، کروز کنترل هوشمند، گرمکن فرمان و صندلیهای جلو و عقب، سردکن صندلیهای جلو، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک و قابلیت استارت از راه دور در این خودرو تعبیه شده است، که تجربهای متمایز و راحت را به کاربران ارائه میدهد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
سیستم تعلیق جلو این خودرو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب آن مولتی لینک است که موجب ارائه سواری نرم و راحت در این سدان لوکس میشود. شتابگیری و آغاز حرکت خودرو بسیار رضایتبخش است، به طوریکه قدرت موتور آن قدر قابل توجه است که هنگام شروع، چرخها مختصری هرزگردی نشان می دهند.
چسبندگی خودرو به سطح جاده، حتی در مواقعی که سیستم کنترل پایداری غیرفعال است، همچنان عملکردی مناسب از خود نشان می دهد. البته در هنگام پیچیدنهای تند با آریزو ۸ کمی احساس کم فرمانی رخ می دهد که متأسفانه در میان بسیاری از خودروهای چینی امری رایج است. به بیان دیگر، آریزو ۸ از نظر شتاب و حرکت به شدت عملکردی تحسین برانگیز دارد، اما توانایی آن در پیچیدن به همان اندازه قوی نیست. بااینحال، در میان تمام سدانهای چینی موجود در بازار، هم از لحاظ شتابگیری و هم در کارایی پیچیدن عملکرد بهتری ارائه میکند.
سیستم ترمز بسیار رضایت بخش عمل میکند و کیفیت سواری خودرو، با وجود رینگهای بزرگ، همچنان نرم و خوشایند است. البته نمای عقب خودرو میتوانست با طراحی بهتری همراه باشد. فضای سر و پای موجود برای سرنشینان در هر دو ردیف بسیار جادار و راحت است و ارگونومی کابین همراه با امکانات متنوع آن شرایطی فراهم کرده که جای هیچ شکایتی باقی نمی ماند. بااینحال، نبود پرده عقب و عدم تجهیز خودرو به صندوق برقی از جمله کمبودهای تجهیزات این سدان محسوب میشود.
قیمت
قیمت آریزو 8 در بازارهای جهانی حدود 20 هزار دلار برآورد می شود. این خودرو در ایران در اسفند ماه 1403 با قیمت 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به بازار عرضه می شود.