برند اکسید به عنوان زیرمجموعه لوکس چری از سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرده است. خودروهای این برند در واقع نسخههای لوکستر و متمایزی از محصولات چری به شمار میروند. بخش عمدهای از تولیدات اکسید شامل کراساوورهای متنوعی است که بر اساس مدلهای خانواده تیگو 7 و تیگو 8 طراحی و تولید شدهاند. یکی از این خودروها اکسید TXL است که بر پایه ساختار مشترکی با تیگو 8 پرو توسعه یافته است. این خودرو در اصل نسخه کشیدهتر اکسید TX محسوب میشود. حرف L در نام این مدل به واژه Long اشاره دارد که نشاندهنده فاصله محوری بلندتر آن نسبت به اکسید TX است. با این حال، اکسید TXL همچنان در دسته کراساوورهای متوسط طبقهبندی میشود. تفاوت دیگر آن با نسخه TX در اضافه شدن دو صندلی است که ظرفیت این خودرو را به هفت سرنشین افزایش داده است.
فهرست مطالب
برند اکسید که به عنوان زیرمجموعه لوکس چری شناخته میشود، فعالیت خود را در سال 2017 آغاز نمود. محصولات این برند، نسخههای لوکس و منحصر به فردی از خودروهای چری به شمار می روند. عمده خودروهای اکسید را کراساوورهای رنگارنگ تشکیل میدهند که بر اساس مدلهای تیگو 7 و تیگو 8 توسعه یافتهاند. اکستریم TXL نیز یکی از این خودروها است که با استفاده از پلتفرم مشترک با تیگو 8 پرو ساخته شده است. این مدل در واقع نسخهای بزرگ تر از اکسید TX به حساب میآید. حرف L در نام این خودرو به معنای Long بوده و نشان دهنده فاصله محوری بیشتر این نسخه نسبت به اکسید TX است. با این حال، اکسید TXL همچنان در دسته کراساوورهای سایز متوسط قرار میگیرد، هرچند که نسبت به اکسید TX، دو صندلی اضافی دارد و ظرفیت آن به هفت سرنشین می رسد.
اکستریم TXL به عنوان نسخه بزرگ تر و پیشرفته تر اکسید TX، دو سال پس از مدل اصلی و در سال 2019 به بازار معرفی شد. این خودرو پس از مدتی در روسیه نیز به فروش رسید و سپس در کشورهای خاورمیانه عرضه گردید. اکنون مدیران خودرو قصد دارد این مدل را با برند اکستریم به بازار ایران معرفی کند. اکسید TXL به همراه دو مدل دیگر این شرکت یعنی اکستریم VX و اکستریم LX، سبد محصولات لوکس مدیران خودرو را تشکیل خواهد داد. در سال 2021، اکسید TXL تغییراتی در طراحی خود به ویژه در سپر و جلوپنجره داشته و ظاهری جدید به خود گرفته است. نسخه فیس لیفت این خودرو علاوه بر طراحی جذاب و مدرن خود، دارای امکانات و تجهیزات متنوعی است و توانسته محبوبیت زیادی در خاورمیانه کسب کند. انتظار میرود اکستریم TXL نیز در بازار ایران مورد استقبال قرار گیرد، به ویژه در شرایطی که به دلیل محدودیتهای واردات، مشتریان ایرانی از برندهای لوکس ژاپنی و آلمانی محروم شدهاند.
طراحی ظاهری
شرکت چری با هدف گسترش خط تولید خود، ابتدا مدل TX از برند اکسید را معرفی کرد و سپس نسخه لانگ این خودرو را تحت عنوان اکسید TXL به بازار عرضه نمود. این مدل جدید با طول بیشتر و فاصله محوری گسترده تر، جلوهای پرابهت و شبیه به شاسی بلندهای واقعی را به نمایش میگذارد. در سال 2021، چری اکسید TXL دستخوش فیس لیفت شد و به طراحی مدرنتری مجهز گردید که با جذابیت بیشتری همراه است.
یکی از ویژگیهای بارز این فیس لیفت، جلوپنجره جدید است که به همراه نوارهای افقی طراحی شده و تغییرات ظریفی در چراغها و سپرها را شامل می شود. این ویژگیها به اکستریم TXL ظاهری مدرن و آینده نگرانه بخشیده است که نسبت به مدل قبلی خود چشم نوازتر به نظر می رسد.
در نمای جانبی، هرچند تغییرات چندانی مشاهده نمی شود، اما همان طراحی قبلی همچنان جذاب و گیرا است. در نسخه فیس لیفت، خط شانهای یکپارچه و مستقیم حذف شده و به جای آن با استفاده از خطوط حجمی منحنی، طراحی عضلانی و خوش تراش تری برای این کراس اوور متوسط ایجاد شده است.
نمای عقب نیز به طرز قابل توجهی تغییر کرده، با این حال این تغییرات به اندازه قسمت جلو مشهود نیستند . نمای عقب خودرو با پرسپکتیو جلو سازگاری مناسبی دارد. یک نوار باریک نورانی و یک نوار کرومی، چراغهای عقب را به یکدیگر متصل میکنند. نوشته لاتین EXEED در زیر این نوار قرار گرفته که بهاحتمال زیاد با حروف کلمه XRTIM جایگزین خواهد شد. از دیگر خصوصیات برجسته مدل اکستریم TXL می توان به فرورفتگی موجود در صندوق عقب، آنتن به شکل باله کوسه، اسپویلر و چراغ ترمز زیر آن، چراغهای مه شکن عمودی در دو طرف سپر و خروجی اگزوز با حاشیه کرومی در قسمت پایین اشاره کرد
.به طور کلی، طراحی ظاهری اکستریم TXL از جذابیت بالایی برخوردار است و در بازار ایران به عنوان یک رقیب توانمند برای سایر خودروها شناخته میشود.
امکانات کابین
چری با هدف ارائه یک محصول لوکس و مدرن تر از سری شاسی بلندهای تیگو، به بازنگری طراحی داخلی مدل اکسید TXL پرداخته است. این خودرو به گونهای طراحی شده که با ویژگیهای تازه و متفاوتی نسبت به نسخههای پیشین به بازار عرضه میشود. در گذشته، طراحی داخلی مدل اکستریم TXL به طرز قابل توجهی مشابه فونیکس تیگو ۸ پرو بود، اما با ورود خودروهای جدیدتر با طراحیهای مدرن تر مانند اکستریم RX، روند نوسازی سایر محصولات اکسید نیز آغاز شد. خوشبختانه، اکستریم TXL مدیران خودرو از این سبک نوین بهره مند شده است.
در داخل کابین، داشبورد و بخشهای مختلف خودرو با نمایشگرهای اطلاعات و سرگرمی و کیلومترشمار به شکلی یکپارچه طراحی شدهاند، اما برای هماهنگی با طرح جدید داشبورد، قاب این نمایشگرها دارای انحناهای ملایم تری است. به جز سه دکمه مربوط به تهویه مطبوع، انتخاب حالت رانندگی و استارت بدون کلید، دیگر دکمه فیزیکی در داشبورد و کنسول میانی دیده نمیشود. به همین دلیل، برخی از قابلیتها از طریق دکمههای لمسی نصب شده در دو سمت نمایشگرها قابل دسترسی هستند. همچنین، اهرم تعویض دنده نیز از کنسول میانی حذف شده و به جای آن، فضایی برای قرار دادن اشیاء کوچک راننده و سرنشین فراهم شده است.
طراحی غربیلک فرمان نیز به روز شده و به جای مدل سه شاخه قبلی، به صورت دو شاخه درآمده است. اهرم تعویض دنده در این نسخه به طور جمع و جور در پشت فرمان قرار دارد که به زیبایی و کارآیی طراحی داخلی افزوده است.
چری اکسید TXL به فضایی بزرگ و باکیفیت در داخل خودرو مجهز است. صندلیهای ردیف دوم بهگونهای طراحی شدهاند که به راحتی میتوانند افراد بلندقد را پذیرایی کنند و فضای مناسبی از نظر طولی و ارتفاع سقف برای سرنشینان فراهم میآورند. این خودرو در دسته محصولات لوکس چری و مدیران خودرو قرار دارد و صندلیهای آن علاوه بر امکانات رفاهی از جمله گرمکن و سردکن، دارای قالب ارگونومیک و زیرپاییهایی هستند که امکان استراحت را به ویژه در سفرهای طولانی برای سرنشینان، حتی سرنشین جلو فراهم می کند.
اکستریم TXL در بازار چین با ظرفیتهای ۵ و ۷ نفره عرضه میشود، اما مدیران خودرو نسخه ۵ نفره را برای بازار ایران انتخاب کرده است. صندلیهای ردیف سوم در نسخه ۷ نفره بیشتر برای استفاده کودکان مناسب هستند. در مدل ۵ نفره، علاوه بر فراهم کردن فضای بیشتر برای سرنشینان ردیف دوم، حجم صندوق عقب به ۹۷۰ لیتر می رسد. این حجم صندوق عقب بهگونهای طراحی شده است که هیچ انتقادی را به ویژه در سفرها باقی نمیگذارد و کاملاً جادار و کاربردی است.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
اکستریم TXL به عنوان یک خودروی مدرن و قدرتمند، با موتور ۲ لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت، معرفی شده است. این پیشرانه توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور را از دور موتور ۱۷۵۰ rpm دارد. اکستریم TXL در نسخههای دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل AWD به بازار عرضه شده است. به ویژه اینکه مدل AWD این خودرو در ایران در دسترس قرار دارد و برای ماجراجوییهای طبیعی و آفرود سبک، گزینهای مناسب به شمار میآید.
با توجه به وزن ۱۷۷۸ کیلوگرمی و ترکیب مطلوب قدرت و گشتاور، انتظار می رود شتاب صفر تا صد این خودرو به نزدیک ۹ ثانیه برسد که برای ابعاد آن، تجربهای هیجانانگیز محسوب میشود. مصرف سوخت اکستریم TXL بهطور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر به حدود ۸ لیتر می رسد، اما در شرایط خاص ممکن است این رقم به ۹ لیتر افزایش یابد.
حداکثر سرعت این خودرو به طور رسمی حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده، اما در شرایط مساعد، مانند شیبهای ملایم و باد مساعد، امکان ثبت رکوردهایی بالاتر از ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز وجود دارد. این ویژگی نشان دهنده توانایی بالای اکسید TXL در دستیابی به سرعتهای قابل توجه است.
در بخش گیربکس، چری با تصمیمی نوآورانه، گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته را کنار گذاشته و به جای آن از جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته آیسین استفاده کرده است. این جعبه دنده توانایی انتقال قدرت موتور به هر چهار چرخ را فراهم میکند و راننده میتواند با استفاده از کنترلهای موجود بر روی داشبورد و اهرم پشت فرمان، حالت رانندگی متناسب با شرایط جادهای را انتخاب کند. این قابلیت یکی از مزایای برجسته اکستریم TXL نسبت به رقبای خود، از جمله فونیکس تیگو ۸ پرو مکس اکسید TXL به عنوان یک کراساوور لوکس، مجموعهای از امکانات ایمنی متنوع را در خود گنجانده است و احتمالاً مدل اکستریم TXL نیز از تجهیزات مشابهی که در خودروی چینی موجود است، برخوردار خواهد بود. در صورت وقوع تصادف، ۶ ایربگ امنیت سرنشینان جلو را فراهم میآورد. ثبات این خودرو با استفاده از سیستمهای کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم شروع حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل سرعت در سراشیبی (DAC) تضمین میشود. همچنین، اکستریم TXL به ترمز پارک الکتریکی، ترمز اضطراری، سیستم ترمز ضد قفل به همراه EBD و سیستم کمکی ترمز تجهیز شده است.
این کراساوور از فناوری رانندگی خودران در سطح دوم بهرهمند است. این سیستم شامل ویژگیهایی چون کروز کنترل تطبیقی، هشدار تصادف از جلو، نگهداری خودرو در بین خطوط و هشدار تغییر خط میباشد. با فعالسازی این ویژگیها، میتوانید در بزرگراهها تنها با قرار دادن دستان خود بر روی فرمان و بدون نیاز به شتاب گیری یا کاهش سرعت، رانندگی کنید. این خودرو امکانات رفاهی بیشماری دارد که در یک فهرست طولانی قرار میگیرند. از جمله این امکانات میتوان به سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش فشار تایرها (TPMS)، تهویه مطبوع دوگانه، ورود و استارت بدون کلید، صندلیهای برقی جلو با قابلیت گرمکن و سردکن، کول باکس، درب برقی صندوق عقب، سانروف و سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو اشاره کرد. تمامی این ویژگیها تجربهای لذت بخش از رانندگی با اکستریم TXL را رقم می زند، به شمار می آید.
هندلینگ و تجربه رانندگی
سیستم تعلیق خودرو به گونهای طراحی شده است که عملکرد مناسبی را ارائه دهد. با استفاده از تعلیق مالتی لینک مستقل در محور عقب و تعلیق مک فرسون مستقل در محور جلو، کیفیت سواری و پایداری در مواجهه با پیچها به طرز قابل توجهی بهبود یافته است. اگرچه کیفیت سواری این مدل به سطح محصولات لوکس لکسوس نمی رسد، اما در مقایسه با سایر رقبای چینی، توانایی آن در زمینه پایداری و هندلینگ قابل قبول و رضایتبخش به نظر می رسد.
قیمت
اکستریم TXL بهعنوان یک کراساوور لوکس و با ابعاد متوسط، به تازگی وارد عرصه رقابت شده و در نظر دارد که به بازار ایالات متحده نیز راه یابد. اما با مشکلاتی مواجه شده و محصولات برند اکسید در ورود به این بازار چندان موفق نبودهاند.
با این حال، شرکت چری عزم خود را جزم کرده تا محصولات برند لوکس خود را توسعه دهد و این کراساوورها را بهعنوان گزینههای اقتصادی و مقرونبه صرفه در برابر محصولات لکسوس و سایر خودروسازان لوکس جهانی معرفی کند. از این حیث، خودروهای اکستریم از نظر قیمت با محصولات لوکس برندهای بینالمللی در رقابت هستند.
قیمت چری اکسید TXL در بازار جهانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار تعیین شده است و اگر به قیمت خودروهای برندهای معتبر جهانی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که نه تنها هیچ کدام از خودروهای لوکس در این محدوده قیمتی وجود ندارد، بلکه بیشتر تولیدات رایج برندهای مشهور نیز در این رنج قیمت به فروش می رسند.