طراحی ظاهری
هوندا آکورد ۲۰۲۴ از لحاظ طراحی ظاهری یکی از برجستهترین سدانهای میانرده محسوب میشود که با خطوط شیک و مدرن، جلوهای پویا و جذاب را به نمایش میگذارد. طراحی کلی این خودرو بر پایه استفاده از خطوط کشیده و آیرودینامیک بوده که نه تنها به بهبود زیبایی بصری، بلکه به کارایی و عملکرد خودرو نیز کمک میکند. با جلوپنجرهای باریک و چراغهای LED که در جلو و عقب به کار رفته، نمای کلی خودرو همزمان مدرن و اسپرت به نظر میرسد.
در تریمهای پایه مانند LX، طراحی سادهتر و مینیمالیستی را شاهد هستیم. این تریم با رینگهای کوچکتر و طراحی چراغهای LED استاندارد، ظاهری کلاسیکتر ارائه میدهد. تریمهای بالاتر مانند Sport و Sport-L، ظاهر اسپرتتری دارند. در این تریمها، جلوپنجره مشکی، جزئیات برجستهتر بدنه و رینگهای بزرگتر ۱۹ اینچی، حس پویایی بیشتری به خودرو میبخشد. همچنین در تریمهای اسپرت، استفاده از تزئینات کرومی کمتر شده و جای خود را به جزئیات مشکی براق داده که به طراحی جسورانه و جوانپسند خودرو کمک میکند.
در تریمهای بالاتری مانند EX-L و Touring، امکانات و ویژگیهای بیشتری در طراحی خارجی وجود دارد. برای مثال، این تریمها به چراغهای جلو و عقب کاملاً LED با جزئیات نوری پیشرفته مجهز هستند. همچنین، رینگهای آلومینیومی بزرگتر و طراحی بدنه با جزئیات بیشتر به کار رفته تا لوکس بودن این تریمها را نشان دهد. در تریم Touring، یک سقف پانورامیک و جزئیات کرومی در دستگیرهها و قاب پنجرهها به کار رفته که جذابیت بیشتری به طراحی خودرو میبخشد.
در نهایت، هرچند ساختار کلی طراحی در تمامی تریمها یکسان است، اما جزئیات و تزئینات متفاوت بین تریمها باعث میشود که هر کدام شخصیت و سبک خاص خود را داشته باشد؛ از طراحی ساده و کارآمد تریمهای پایه گرفته تا ظاهری اسپرت و لوکس در تریمهای بالاتر.
تکنولوژی و امکانات کابین
در تریمهای پایه مانند LX، از مواد باکیفیت ولی سادهتری استفاده شده است. صندلیها از پارچه با کیفیت بالا ساخته شدهاند و داشبورد طراحی مینیمالیستی دارد که در کنار نمایشگرهای دیجیتال استاندارد قرار گرفته است. در این تریم، همچنان فضا برای سرنشینان جلو و عقب کافی است و طراحی صندلیها به گونهای است که راحتی مناسبی ارائه میدهد.
با ورود به تریمهای Sport و Sport-L، طراحی داخلی کمی اسپرتتر میشود. این تریمها از صندلیهایی با پوشش چرمی مصنوعی و دوختهای قرمز یا مشکی برای ایجاد حس اسپرت بیشتر استفاده میکنند. فرمان و دستهدنده نیز با جزئیات اسپرت تزیین شدهاند. ردیف دوم همچنان فضای مناسبی برای سرنشینان ارائه میدهد و طراحی صندلیها همچنان راحتی مطلوبی دارد.
در تریمهای بالاتری مانند EX-L و Touring، سطح طراحی و مواد بهطور چشمگیری بهبود مییابد. در این تریمها از چرم واقعی برای پوشش صندلیها استفاده شده و تزئینات چوبی یا فلزی در داشبورد و درها به کار رفته است که حس لوکس بودن بیشتری به کابین میبخشد. سیستم تهویه مطبوع دوگانه، صندلیهای جلو با قابلیت گرمکن و تهویه، و صندلی راننده با تنظیمات برقی در این تریمها استاندارد هستند. تریم Touring با صندلیهای ماساژور و سیستم صوتی پریمیوم ۱۲ بلندگو ارائه میشود که تجربهای لوکس را برای سرنشینان فراهم میکند.
تکنولوژی و آپشنها
در تمام تریمهای هوندا آکورد ۲۰۲۴، صفحهنمایش لمسی ۷ یا ۱۲.۳ اینچی بسته به تریم بهعنوان مرکز کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار دارد. تریمهای پایه مانند LX به سیستمهای ابتداییتری مجهز هستند، مانند Apple CarPlay و Android Auto استاندارد و سیستم صوتی با ۴ یا ۸ بلندگو.
با ارتقاء به تریمهای Sport و Sport-L، صفحهنمایش بزرگتر ۱۲.۳ اینچی در دسترس است و قابلیتهای بیشتری مانند سیستم ناوبری داخلی، سیستمهای کمکراننده پیشرفته و شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند ارائه میشود. این تریمها همچنین از سیستم صوتی با کیفیت بالاتر و امکان اتصال بلوتوثی پیشرفته بهرهمند هستند.
در تریمهای EX-L و Touring، تکنولوژی به اوج خود میرسد. این تریمها با سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو ارائه میشوند که تجربهای استثنایی در صدای فراگیر را به ارمغان میآورد. همچنین این تریمها به سیستمهای کمکراننده پیشرفتهتری مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم نگهداری در خط و هشدار برخورد از جلو مجهز هستند. تریم Touring علاوه بر اینها، به سیستم نمایشگر هدآپ (HUD)، شارژر بیسیم پیشرفته و دستیار صوتی هوشمند مجهز است.
تفاوت بین تریمها
- تریمهای پایه مانند LX بیشتر بر روی کارآمدی و سادگی تمرکز دارند و از مواد با کیفیت ولی سادهتر و تکنولوژیهای پایهای مانند صفحهنمایش کوچکتر و سیستم صوتی استاندارد استفاده میکنند.
- تریمهای میانی مانند Sport و Sport-L با طراحی داخلی اسپرتتر و تکنولوژیهای بهبود یافته مانند صفحهنمایش بزرگتر و آپشنهای بیشتری در زمینه راحتی و اتصال گوشی هوشمند همراه هستند.
- تریمهای بالاتر مانند EX-L و Touring با امکانات لوکس، صندلیهای چرمی، سیستمهای صوتی پیشرفته و آپشنهای تکنولوژیکی مانند ناوبری داخلی و دستیار صوتی، تجربهای متمایز از راحتی و تکنولوژی را ارائه میدهند.
در نهایت، طراحی داخلی و تکنولوژی هوندا آکورد ۲۰۲۴ نشاندهنده تعادلی عالی بین راحتی، عملکرد و تکنولوژی است که بسته به تریم، سطح امکانات و تجملات به صورت قابل توجهی افزایش مییابد.
عملکرد موتور و سیستم ایمنی
این خودرو در دو نوع پیشرانه عرضه میشود:
پیشرانه بنزینی توربوشارژ: تریمهای پایه مانند LX و EX با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ارائه میشوند. این موتور قادر است تا حدود ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور بهینهسازی شده تا عملکرد مطلوبی در شهر و بزرگراه ارائه دهد، و در عین حال مصرف سوخت مناسبی داشته باشد. این پیشرانه با یک گیربکس CVT (انتقال متغیر پیوسته) همراه است که تعویض دندههای نرم و روانی را برای رانندگی راحت فراهم میکند.
پیشرانه هیبریدی: تریمهای بالاتر مانند Sport-L، EX-L و Touring به پیشرانه هیبریدی مجهز هستند که از ترکیب یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی بهره میبرند. این سیستم هیبریدی قادر است تا ۲۰۴ اسب بخار قدرت تولید کند. سیستم هیبریدی هوندا به ویژه در رانندگی درونشهری به لطف مصرف سوخت بهینه و عملکرد بدون صدای موتور در سرعتهای پایین، عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. این سیستم با یک گیربکس اتوماتیک e-CVT هماهنگ شده است که توان موتور الکتریکی و بنزینی را به صورت هوشمند مدیریت میکند.
عملکرد و سواری
هوندا آکورد به لطف سیستم تعلیق تطبیقی و شاسی با ساختار محکم، سواری نرمی را در همه شرایط ارائه میدهد. همچنین، تعادل خوبی بین راحتی و هندلینگ وجود دارد؛ به طوری که در پیچهای تند و رانندگی در بزرگراهها، اطمینان و کنترل مناسبی به راننده میدهد.
تریمهای هیبریدی به لطف وزن کمتر و مرکز ثقل پایینتر، هندلینگ بهتری در مقایسه با تریمهای بنزینی دارند. همچنین، در تریمهای بالاتر از جمله Touring، سیستم تعلیق بهینهتری استفاده شده که علاوه بر راحتی، پایداری بالاتری در سرعتهای بالا فراهم میکند.
سیستم ایمنی و کمکراننده
آکورد ۲۰۲۴ مجهز به مجموعهای از سیستمهای ایمنی پیشرفته تحت برند Honda Sensing است که به طور استاندارد در تمام تریمها وجود دارد. این سیستم شامل موارد زیر است:
- سیستم ترمز اضطراری خودکار: در صورت شناسایی خطر برخورد از جلو، سیستم بهطور خودکار ترمزها را فعال میکند.
- هشدار خروج از خط: اگر خودرو از خط جاده خارج شود، سیستم هشدار میدهد و در صورت نیاز، خودرو را به مسیر بازمیگرداند.
- کروز کنترل تطبیقی: این سیستم با حفظ فاصله ایمن از خودرو جلویی، سرعت خودرو را بهطور خودکار تنظیم میکند.
- سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی: علائم جادهای مانند محدودیت سرعت را شناسایی کرده و به راننده اطلاع میدهد.
- سیستم هشدار نقاط کور: با کمک حسگرهای جانبی، نقاط کور خودرو را پایش میکند و در صورت وجود خودرو در نقاط کور، هشدار میدهد.
در تریمهای بالاتر مانند Touring، ویژگیهای اضافی ایمنی مانند نمایشگر هدآپ (HUD)، دوربین ۳۶۰ درجه، و سیستم نگهدارنده خودرو در بین خطوط به صورت استاندارد وجود دارند که به ایمنی و راحتی رانندگی در شرایط مختلف کمک میکنند.
تفاوت بین تریمها از لحاظ فنی و ایمنی
- تریمهای پایه (LX و EX): بیشتر به سمت کارایی و سادگی در مصرف سوخت متمرکز هستند و با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و سیستمهای ایمنی پایه عرضه میشوند.
- تریمهای هیبریدی (Sport-L، EX-L و Touring): با پیشرانه هیبریدی کارآمد، عملکرد بهتری در مصرف سوخت دارند و سیستمهای ایمنی پیشرفتهتر و تکنولوژیهای کمکراننده بیشتری در این تریمها ارائه میشود.
- تریم Touring: به عنوان لوکسترین تریم، علاوه بر پیشرانه هیبریدی قویتر، به سیستمهای کمکراننده پیشرفتهتری از جمله کروز کنترل هوشمند و دوربینهای چندگانه مجهز است که بالاترین سطح ایمنی را ارائه میدهند.
هندلینگ و تجربه رانندگی
هندلینگ
هوندا آکورد به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و شاسی محکم، هندلینگ بسیار خوبی را ارائه میدهد. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع چند اتصالی است که این ترکیب باعث بهبود ثبات و کنترل در هنگام پیچیدن و در سرعتهای بالا میشود. خودرو به خوبی از ناهمواریهای جاده عبور میکند و تعادل خود را در شرایط مختلف حفظ میکند.
وزن متعادل خودرو و مرکز ثقل پایین نیز به عملکرد بهتر در پیچها کمک میکند. در تریمهای اسپرت، فرمانپذیری دقیقتر و پاسخگویی بهتری در رانندگیهای فعالتر وجود دارد که این امر به راننده احساس کنترل بیشتری میدهد. همچنین، سیستمهای کمکی مانند کنترل کشش و ثبات به جلوگیری از لغزش و حفظ کنترل در شرایط نامساعد کمک میکنند.
تجربه رانندگی
تجربه رانندگی با این خودرو برند هوندا، به لطف امکانات و فناوریهای موجود، بسیار لذتبخش و راحت است. صندلیهای راحت و فضای کافی برای سرنشینان، به ویژه در سفرهای طولانی، احساس راحتی را به ارمغان میآورد.
در تریمهای بالاتر، امکاناتی مانند سیستم صوتی پریمیوم و صفحهنمایش بزرگ به راننده این امکان را میدهد که تجربه رانندگی را بهبود بخشد. فناوریهای ایمنی و کمکی راننده، مانند کروز کنترل تطبیقی و هشدار نقطه کور، نه تنها ایمنی را افزایش میدهند، بلکه رانندگی در ترافیک و شرایط پیچیده را راحتتر میکنند.
با توجه به پیشرانههای قوی، اعم از موتور بنزینی توربوشارژ یا سیستم هیبریدی، شتاب مناسبی در هر دو حالت وجود دارد که تجربهای هیجانانگیز را برای راننده فراهم میکند. از سوی دیگر، سیستمهای مهندسی به گونهای طراحی شدهاند که صدای داخل کابین را به حداقل میرسانند و آرامش را در هنگام رانندگی حفظ میکنند.
تفاوت بین تریمها
- تریمهای پایه (LX و EX): تمرکز بیشتری بر روی راحتی و کارایی دارند و تجربه رانندگی مناسبی را ارائه میدهند، اما از نظر ویژگیهای اسپرت و تکنولوژیهای پیشرفتهتر محدودتر هستند.
- تریمهای اسپرت (Sport و Sport-L): طراحی و هندلینگ بهتری دارند و تجربه رانندگی هیجانانگیزتری را به راننده ارائه میدهند. فرمانپذیری بهبود یافته و ویژگیهای اسپرت در این تریمها حس کنترل و پویایی بیشتری به ارمغان میآورد.
- تریمهای لوکس (EX-L و Touring): این تریمها علاوه بر تجربه رانندگی آرام و راحت، امکانات بیشتری برای رفاه سرنشینان دارند و با ویژگیهای پیشرفتهای مانند سیستمهای صوتی عالی و تکنولوژیهای هوشمند، تجربهای لوکس را به ارمغان میآورند.
مقایسه با رقبا
1. عملکرد و پیشرانه
هوندا آکورد ۲۰۲۴
- پیشرانه: موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و موتور ۲ لیتری هیبریدی.
- قدرت: ۱۹۲ اسب بخار (بنزینی) / ۲۰۴ اسب بخار (هیبریدی).
- شتاب ۰ تا ۱۰۰: حدود ۷.۲ ثانیه (بنزینی) / ۷.۵ ثانیه (هیبریدی).
تویاوتا کمری
- پیشرانه: موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و موتور ۳.۵ لیتری V6.
- قدرت: تا ۳۰۰ اسب بخار (مدل V6).
- شتاب ۰ تا ۱۰۰: حدود ۶.۱ ثانیه (مدل V6).
نتیجهگیری: تویاوتا کمری با موتور V6 قدرتمند، عملکرد بهتری در شتاب ارائه میدهد.
2. مصرف سوخت
هوندا آکورد ۲۰۲۴
- مصرف سوخت: ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (بنزینی) / ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (هیبریدی).
نیسان آلتیما
- مصرف سوخت: حدود ۸.۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (مدل چهار سیلندر).
هیوندای سوناتا
- مصرف سوخت: حدود ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر.
نتیجهگیری: هوندا آکورد هیبریدی با مصرف سوخت ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بهترین گزینه برای صرفهجویی در سوخت است.
3. امکانات و تکنولوژی
هوندا آکورد ۲۰۲۴
- سیستم ایمنی: Honda Sensing با امکانات پیشرفته.
- سیستم صوتی و سرگرمی: صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچ و Apple CarPlay/Android Auto.
کیا K5
- سیستم ایمنی: Kia Drive Wise با امکانات مشابه.
- سیستم صوتی: گزینههای با کیفیت بالا.
نتیجهگیری: هوندا آکورد با تکنولوژی پیشرفته و سیستم ایمنی جامع، در این زمینه برتری دارد.
4. فضای داخلی و راحتی
هوندا آکورد ۲۰۲۴
- فضای پا: مناسب برای سرنشینان جلو و عقب.
- کیفیت مواد: استفاده از مواد باکیفیت و طراحی ارگونومیک.
سوبارو لگاسی
- فضای داخلی: فضای کافی و راحتی در سفرهای طولانی.
- سیستم چهارچرخ متحرک: برای کنترل بهتر در شرایط جوی.
نتیجهگیری: هوندا آکورد به دلیل طراحی داخلی مدرن و کیفیت مواد، تجربه راحتتری ارائه میدهد.
5. قیمت و ارزش
هوندا آکورد ۲۰۲۴
- قیمت: از حدود ۲۵,۰۰۰ دلار.
هیوندای سوناتا
- قیمت: مشابه آکورد و ممکن است بسته به امکانات متغیر باشد.
نتیجهگیری: هر دو خودرو قیمت مناسبی دارند، اما هوندا آکورد با امکانات بیشتر در قیمت مشابه، ارزش بهتری ارائه میدهد.
در نهایت این مدل ۲۰۲۴ ماشین از برند هوندا با ترکیبی از عملکرد قوی، مصرف سوخت بهینه، تکنولوژی پیشرفته و طراحی داخلی راحت، یکی از بهترین گزینهها در بازار سدانهای میانرده است. هرچند تویاوتا کمری در زمینه شتاب قدرتمندتر است، اما آکورد بهخاطر ویژگیهای کلی خود، انتخاب مناسبی برای رانندگان است.
قیمت جهانی
LX : 25,000$
موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ، سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحهنمایش ۷ اینچی ، Apple CarPlay و Android Auto ، سیستم ایمنی Honda Sensing
SPORT : 27,000$
همه امکانات تریم LX ، رینگهای ۱۹ اینچی ، چراغهای LED جلو و عقب ، صندلیهای با پوشش پارچهای اسپرت ، سیستم صوتی ۸ بلندگو
SPORT-L : 29,000$
همه امکانات تریم Sport ، صندلیهای چرمی مصنوعی ، سیستم تهویه مطبوع دوگانه ، شارژر بیسیم گوشی
EX-L : 30,000$
همه امکانات تریم Sport-L ، صندلیهای چرمی واقعی ، سیستم صوتی پریمیوم ۱۰ بلندگو ، صندلی راننده با تنظیمات برقی
TOURNIG : 34,000$
همه امکانات تریم EX-L ، سیستم هیبریدی (موتور ۲ لیتری و موتور الکتریکی) ، سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو ، نمایشگر هدآپ (HUD) ، دوربین ۳۶۰ درجه
جدول طراحی ظاهری
ویژگی | توضیحات |
---|---|
عرض خودرو | ۴۹۲۱ میلیمتر |
طول خودرو | ۱۸۹۹ میلیمتر |
ارتفاع خودرو | ۱۴۷۰ میلیمتر |
فاصله محور | ۲۸۸۱ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۰۲ لیتر |
وزن خالص | حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم |
چراغ های جلو | LED با طراحی مدرن |
چراغ های عقب | LED با طراحی زیبا |
رینگها | آلومینیومی با اندازههای مختلف (۱۸ و ۱۹ اینچ) |
جلوپنجره | طراحی مشکی یا کرومی (بسته به تریم) |
سقف | سقف پانورامیک (در تریمهای بالاتر) |
رنگ ها | متنوع شامل رنگهای متالیک و مات |
طراحی اسپویلر | اسپویلر عقب (در تریمهای اسپرت) |
امکانات اضافی | درب صندوق عقب برقی (در تریمهای بالاتر) |
جدول تکنولوژی و امکانات کابین
ویژگی | توضیحات |
---|---|
جنس صندلی ها | پارچهای (در تریمهای پایه) / چرم مصنوعی / چرم واقعی (در تریمهای بالاتر) |
تنظیمات صندلی | تنظیمات دستی (در تریمهای پایه) / تنظیمات برقی (در تریمهای بالاتر) |
فضای پا در جلو | ۱۰۰۲ میلیمتر |
فضای پا در عقب | ۹۶۳ میلی متر |
سیستم صوتی | ۴ بلندگو (در تریمهای پایه) / ۱۰ تا ۱۲ بلندگو (در تریمهای بالاتر) |
صفحه نمایش | ۷ اینچ (در تریمهای پایه) / ۱۲.۳ اینچ (در تریمهای بالاتر) |
سیستم اطلاعات و سرگرمی | Apple CarPlay و Android Auto (در تمام تریمها) |
سیستم تهویه مطبوع | تهویه مطبوع دستی (در تریمهای پایه) / دوگانه (در تریمهای بالاتر) |
شارژر بی سیم | در تریمهای Sport-L و بالاتر |
دوربین عقب | بهصورت استاندارد در تمامی تریمها |
تنظیمات نور داخلی | نورپردازی محیطی LED (در تریمهای بالاتر) |
کنترل های فرمان | کنترل صوتی و سیستمهای اطلاعاتی بر روی فرمان |
امکانات ایمنی | سیستم ایمنی Honda Sensing (در تمامی تریمها) |
جایگاه ذخیره سازی | فضای ذخیرهسازی در کنسول مرکزی و درها |
سقف پانارومیک | در تریمهای بالاتر (Touring) |
تزئینات داخلی | جزئیات چوبی یا فلزی (بسته به تریم) |
جدول عملکرد موتور و سیستم ایمنی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
پیشذانه بنزینی | موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ |
قدرت پیشرانه بنزینی | ۱۹۲ اسب بخار |
گشتاور پیشرانه بنزینی | ۲۶۰ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ پیشرانه بنزینی | ۷.۲ ثانیه |
گیربکس | CVT (انتقال متغیر پیوسته) |
پیشرانه هیبریدی | موتور ۲ لیتری چهار سیلندر + موتور الکتریکی |
قدرت پیشرانه هیبیریدی | ۲۰۴ اسب بخار |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ پیشرانه هیبریدی | حدود ۷.۵ ثانیه |
گیربکس هیبریدی | e-CVT |
مصرف سوخت (بنزینی) | حدود ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
مصرف سوخت (هیبریدی) | حدود ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
تنظیم اضطراری خودکار | فعالسازی اتوماتیک در صورت خطر برخورد |
هشدار خروج از خط | دارد |
کروز کنترل تطبیقی | دارد |
سیستم تشخیص تابلو | دارد |
هشدار نقاط کور | دارد |
دوربین پارک | دارد |
سنسورهای پارک | حسگرهای جلو و عقب (در تریمهای بالاتر) |
کنترل کشش و ثبات | دارد |