سراتو جدید به طراحی خاص جلوپنجرهی دماغ ببر (Tiger nose) خود ادامه میدهد و این سبک در چراغها و سپر نیز به خوبی حفظ شده است.
حالت برجسته در چراغهای اصلی، احساس اسپرت و تهاجمی سراتو ۲۰۲۴ را بیشتر نمایان میسازد. در سیستم روشنایی روز، به جای استفاده از رشتههای طولانی، از چهار الایدی کوچک درون کاسه چراغ بهرهبرداری شده است. فضای خالی در نمای جلو به وضوح مشهود است و اجزای پلاستیکی به طور قابل توجهی در شکل ظاهری سراتو تأثیرگذارند. حتی در نسخههای ویژه مانند GT لاین، از قطعات با جزئیات لوکس استفاده نشده است.
در نمای جانبی، طراحی بدنه با خطوط نرم و هوشمندانه ایجاد حجم شده است. چراغهای جلو و عقب به پنجرهها متصل هستند و در زیر درهای ورودی کابین، یک موج زیبا وجود دارد. رینگهای ۱۶ یا ۱۷ اینچی اسپرت و شیب متناسب سقف تا انتهای صندوق، از دیگر ویژگیهای مثبت طراحی سراتو ۲۰۲۴ به شمار میروند.
نمای عقب خودرو نسبت به نسلهای پیشین، تحولی چشمگیر را به نمایش میگذارد. طراحی اجزای مختلف سپر و درب صندوق به شکل قابل توجهی بهبود یافته است. حتی چراغهای عقب با طراحی پیوسته، به خوبی با سایر عناصر هماهنگ شدهاند. سراتو در رده سدانها به عنوان یک خودروی اقتصادی در بازار اروپا و آمریکا شناخته میشود؛ اما در نمای عقب، به طرز قابل توجهی از مواد پلاستیکی کمتری استفاده شده و ظاهری لوکس را به نمایش میگذارد.
سراتو ۲۰۲۴ با ابعاد ۴,۶۶۰ میلیمتر طول، ۱,۷۸۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۵۰ میلیمتر ارتفاع، به همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر تولید میشود. این مشخصات نشان میدهد که مدل جدید نسبت به نسخههای قبلی موجود در ایران، بزرگتر است و به ویژه از نسخهی مونتاژ سایپا، ۱۳ سانتیمتر طول بیشتری دارد.
ورود به کابین سراتو جدید، یادآور حس و حال یک خودروی اسپرت ژاپنی از سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ است. گیربکس بزرگ، نمایشگر عمودی روی داشبورد و پنل پشت فرمان با طراحی سیلندری پیوسته، شاید با رویکرد طراحی مدرن همخوانی نداشته باشند، اما میتوانند توجه طرفداران سیویک و ایمپرزا را به خود جلب کنند.
صفحه نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچ به نظر میرسد که اندازهای مناسب و کارآمد دارد. دکمههای زیر نمایشگر به شکل شلوغ و متعدد طراحی شدهاند. دریچههای تهویه مرکزی داشبورد ساده و کمتحرک به چشم میآیند و برای تنظیم دما یا شدت باد، از دکمه گردان سنتی به همراه دکمههای فیزیکی استفاده شده است.
مواد پلاستیکی خشک داشبورد و فرمان گرد، از نظر جذابیت و مدرنیته چندان چشمگیر نیستند. اما به نظر میرسد که یکی از بزرگترین نقاط ضعف کابین، شامل دستهدندهی قدیمی با روکش چرم مصنوعی و ترمز دستی اهرمی است. این اقلام حتی در برخی سدانهای ارزانقیمت چینی نیز به فراموشی سپرده شدهاند. نسخهی جیتی لاین عرضه شده در بازارهای امریکا و اروپا، دارای ترمز دستی دکمهای و فرمان به شکل D است؛ اما احتمالاً برای بازار ایران ارائه نخواهد شد.
صندلی مدل پایه طراحی سادهای دارد و از چرم کامل ساخته نشده است. بخش عمدهای از نشیمنگاه و پشتی آن با پارچه پوشانده شده است. سراتو ۲۰۲۴ فضای کافی را برای چهار سرنشین قد بلند فراهم میآورد و صندوق عقب آن ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد. همچنین، صندلیهای عقب قابلیت تاشدن را دارند.
با وجود مدلهای مختلف، از نظر فنی، دو نسخه اصلی سراتو در بازار جهانی موجود است. تمامی این خودروها با دیفرانسیل جلو و پیشرانه چهار سیلندری طراحی شدهاند. به طور طبیعی، مدل پایه برای ورود به ایران انتخاب شده است؛ اما احتمال ورود نمونه جیتی لاین با موتور قویتر در سال آینده وجود دارد.
موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی این خودرو مشابه کیا K5 وارداتی است. این پیشرانه بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، توانایی تولید ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در اغلب کشورهای جهان، سراتو ۲ لیتری با گیربکس CVT عرضه میشود، اما در ایران با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ارائه میگردد و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۸.۵ ثانیه خواهد بود. مصرف سوخت میانگین این مدل حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
مدل سراتو GT لاین مجهز به موتور ۱.۶ لیتری توربو با اینترکولر است که توانایی تولید ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این نسخه شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۷.۵ ثانیه ثبت میکند و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت میانگین سراتو GT لاین ۲۰۲۴، حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد.
کیا سراتو 2024 با طراحی نوین و جذاب خود، جلوهای تازه و دلپذیر به دنیای خودروها میبخشد. خطوط نرم و خمیده بدنه به همراه جلوپنجره مشبک و چراغهای LED، این اتومبیل را به یک اثر هنری در جاده تبدیل کرده است. فضای داخلی نیز با بهرهگیری از مواد باکیفیت و تکنولوژیهای مدرن، محیطی راحت و کاربرپسند را فراهم میآورد. سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو با امکانات اتصال به گوشیهای هوشمند و صفحه لمسی بزرگ، تجربهای منحصر به فرد برای راننده و سرنشینان به ارمغان میآورد.
کیا سراتو 2024 با طراحی خلاقانه و مهندسی بینظیر، تجربهای فوقالعاده از رانندگی را ایجاد میکند. این خودرو به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و فرمانپذیری بسیار دقیق، حس کنترل و دقت را به راننده منتقل میکند. در جادههای پیچیده، سراتو به آسانی از منحنیها عبور کرده و با ثباتی بینظیر، احساس اعتماد به نفس را به ارمغان میآورد. همچنین، موتور قدرتمند و پاسخگو، شتابی نرم و لذتبخش را فراهم میکند که هر سفر را به ماجرایی دلچسب تبدیل میسازد. در نهایت، کیا سراتو 2024 با ارائه ویژگیهای نوآورانه و راحتی، تجربهای فراتر از آنچه انتظار میرود، برای عاشقان رانندگی به ارمغان میآورد.
بهای کیا سراتو 2024، مشابه دیگر مدلهای این خودرو در سالهای مختلف، همواره تحت تاثیر نوسانات قرار داشته است. این نوسانات ناشی از تغییرات در نرخ ارز، تحریمها، وضع مقررات گوناگون و عوامل دیگر، میتواند دامنه متفاوتی را برای قیمت سراتو 2024 و سایر خودروهای موجود در بازار به وجود آورد.
برای مدل ۲ لیتری CVT سراتو ساخت چین، قیمت پایه ۲۰ هزار دلار تعیین شده که با در نظر گرفتن نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و هزینههای جانبی واردات خودرو برای شهروندان ایرانی، تقریباً به ۲.۵ میلیارد تومان میرسد. البته این مبلغ احتمالاً قیمت پیشنهادی شرکت کوشا خودرو برای مشتریان خواهد بود و برای خریداران در بازار آزاد، سود کلانی برای خریدار اولیه به آن افزوده خواهد شد. در حال حاضر، قیمت کیا سراتو ۲۰۱۷ با موتور ۲ لیتری کمکار در نمایشگاههای تهران حدود ۳ میلیارد تومان برآورد میشود.
ویژگی | توضیحات |
---|---|
کلاس خودرو | سدان کامپکت |
ابعاد کلی | ۴۶۶۰ میلیمتر طول، ۱۷۸۰ میلیمتر عرض، ۱۴۵۰ میلیمتر ارتفاع |
فاصله بین دومحور | ۲۷۰۰ میلیمتر |
وزن خالص | حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم (بسته به تیپ متفاوت است) |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
حجم صندوق عقب | ۵۰۰ لیتر |
جلوپنجره | طراحی دماغ ببر (Tiger Nose) با خطوط کرومی |
چراغ جلو | LED با دیلایتهای چهارگانه و طراحی برجسته |
چراغ عقب | طراحی پیوسته با LED، الهامگرفته از نسلهای جدید |
رینگها | ۱۶ یا ۱۷ اینچی، آلیاژی با طرح اسپرت |
خطوط بدنه | خطوط نرم و هوشمندانه برای ایجاد حجم |
سقف | شیب ملایم به سمت عقب با طراحی متناسب |
آینههای جانبی | مجهز به تنظیم برقی و گرمکن |
ویژگی | توضیحات |
---|---|
صندلیها | صندلیهای جلو با طراحی ساده، پوشش پارچهای یا ترکیب چرم مصنوعی، قابلیت تنظیم دستی در مدل پایه |
سیستم تهویه | تهویه مطبوع دستی یا خودکار بسته به تیپ، دریچههای هوا برای سرنشینان عقب |
سیستم اطلاعات و سرگرمی | نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچ با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay |
سیستم صوتی | سیستم صوتی ۴ تا ۶ بلندگو در مدل پایه؛ سیستم صوتی پیشرفته در تیپهای بالاتر |
صفحه نمایش اطلاعات راننده | پنل پشت فرمان سیلندری با نمایشگر دیجیتال کوچک برای اطلاعات ضروری |
سیستم نورپردازی داخلی | نورپردازی معمولی؛ فاقد سیستم نورپردازی محیطی پیشرفته |
ویژگیهای فرمان | فرمان گرد با دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل |
دوربین عقب | موجود در تمامی تیپها |
دوربین جلو | |
دوربین ۳۶۰ درجه | |
سنسورها | سنسور دنده عقب و برخی مدلها مجهز به سنسور جلو |
شارژر بیسیم | موجود در تیپهای بالاتر |
سیستم استارت و ورود بدون کلید | موجود در برخی مدلها |
متریال بکاررفته | ترکیبی از پلاستیک سخت در داشبورد و پنل دربها؛ روکش چرم مصنوعی در تیپهای بالاتر |
هدآپ دیسپلی (HUD) | |
سیستم پارک خودکار | |
امکانات اضافی | صندلیهای عقب با قابلیت تاشدن، پورت USB برای سرنشینان |
ویژگی | توضیحات |
---|---|
نوع موتور | ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی (مدل پایه) و ۱.۶ لیتری توربوشارژ (مدل GT لاین) |
قدرت موتور | ۱۵۲ اسب بخار (مدل پایه)، ۲۰۵ اسب بخار (مدل GT لاین) |
گشتاور | ۱۹۲ نیوتنمتر (مدل پایه)، ۲۶۵ نیوتنمتر (مدل GT لاین) |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۵ ثانیه (مدل پایه)، ۷.۵ ثانیه (مدل GT لاین) |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
نوع گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک (مدل پایه)، ۷ سرعته دوکلاچه (مدل GT لاین) |
مصرف سوخت | ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (مدل پایه)، ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (مدل GT لاین) |
سیستم تعلیق | مکفرسون در جلو و چنداتصالی در عقب |
نوع ترمزها | دیسکی در جلو و عقب با سیستم ABS |
ایربگها | ۶ ایربگ شامل ایربگهای جلو، جانبی و پردهای |
هشدار ترافیک عقب (RCTA) | |
کروز کنترل تطبیقی (ACC) | موجود در برخی تیپها |
هشدار نقاط کور (BSM) | موجود در مدلهای بالاتر |
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA) | |
ترمز اضطراری خودکار (AEB) | موجود در برخی تیپها |
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW) | |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) | موجود |
حالتهای رانندگی | حالتهای اقتصادی، اسپرت و عادی |
توزیع نیروی ترمز (EBD) | موجود |
امکانات اضافی | سیستم مدیریت پایداری خودرو، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) |
کلیه حقوق برای کارپکیج محفوظ است