پورشه ماکان مدل 2024

بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در حال تحول به سمت الکتریکی شدن محصولات خود هستند و در این زمینه، پورشه از نسخه جدید ماکان برقی پرده‌برداری کرده است. این مدل جدید، دومین خودرو برقی این برند پس از تایکان است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. ماکان جدید مجهز به باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی است که از این مقدار، ۹۵ کیلووات‌ساعت آن قابل استفاده می‌باشد و از ساختار ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع برخوردار است. پورشه اعلام کرده که با استفاده از شارژر ۲۷۰ کیلوواتی، این باتری می‌تواند در مدت ۲۱ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ برسد. این شرکت همچنین اشاره کرده است که به محض نزدیک شدن به زمان عرضه ماکان ۲۰۲۴، میزان تخمینی شعاع حرکتی بر اساس استاندارد EPA را منتشر خواهد کرد؛ اما با توجه به مشخصات فنی، انتظار می‌رود که شعاع حرکتی آن نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP باشد.

فهرست مطالب

پورشه مدل جدید خود را در دو نسخه متفاوت معرفی کرده است: ماکان ۴ و ماکان توربو. هر دو مدل به دو موتور الکتریکی و سیستم چهارچرخ‌محرک (AWD) تجهیز شده‌اند. ماکان ۴ با قدرت ۴۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۶۴۹ نیوتن‌متر، قادر است در مدت زمان ۴٫۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر در ساعت برسد.

مشخصات ظاهری

اما ماکان تنها به قدرت و سرعت محدود نمی‌شود. هندلینگ و قابلیت فرمان‌پذیری این خودرو نیز به واسطه شاسی اسپرت آن، فوق‌العاده است. ماکان در مسیرهای پیچیده و چالش‌برانگیز، چابکی و دقتی بی‌نظیر را از خود نشان می‌دهد و تجربه‌ای منحصر به فرد از رانندگی را فراهم می‌آورد. ممکن است فضای بار ماکان به اندازه برخی از رقبای خود، مانند BMW X3 M، بزرگ نباشد، اما در عوض، احساس رانندگی اصیل و هیجان‌انگیزی را به شما تقدیم می‌کند.

بدنهٔ شاسی پورشه ماکان الکتریکی تغییر چندانی نکرده است، اما طراحی چراغ‌های دیلایت آن به مدل تایکان شباهت دارد. چراغ‌های جلو به ناحیه‌ای پایین‌تر از سپر منتقل شده و شکل کاپوت نیز نسبت به نسخهٔ بنزینی متفاوت است.

فاصلهٔ محورهای پورشه ماکان برقی به میزان 8.6 سانتیمتر افزایش یافته و به 2.89 متر رسیده است. همچنین طول کلی خودرو 5.8 سانتیمتر و عرض آن 5.3 سانتیمتر بیشتر شده و به ترتیب به 2.15 متر و 2.15 متر ارتقاء یافته‌اند.

به کارگیری اجزای فعال آیرودینامیکی، نظیر باله عقب، موجب کاهش ضریب درگ بدنه پورشه ماکان برقی به میزان 0.25 می‌گردد. در زیر کاپوت خودرو، محفظه‌ای کوچک طراحی شده است که قابلیت نگهداری کابل شارژ را دارد.

 

طراحی داخلی و امکانات کابین پورشه ماکان مدل ۲۰۲۴

 

امکانات کابین

فضای داخلی پورشه ماکان برقی شباهت زیادی به کاین فیس‌لیفت و نسل سوم پانامرا دارد. در این کابین، دو نمایشگر دیجیتال وجود دارد که شامل اپلیکیشن‌هایی مانند اسپاتیفای و یوتیوب هستند. همچنین دکمه‌های فیزیکی برای مدیریت تهویه و سایر امکانات به همراه دو صفحه نمایش سفارشی، یکی برای سرنشین جلو و دیگری به عنوان نمایشگر هداپ (روی شیشه)، طراحی شده‌اند.

بر اساس تصاویر موجود، در داخل این خودرو سه نمایشگر نصب شده است. به علاوه، یک نمایشگر هدآپ دیسپلی با قابلیت واقعیت افزوده نیز به‌صورت اختیاری در دسترس است که اطلاعاتی مانند فاصله تا خودروهای جلو را بر روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد. این نمایشگر فضایی برابر با ۳۰ فوت را اشغال کرده و طول آن به ۸۷ اینچ می‌رسد. پورشه اعلام کرده که این بزرگترین هدآپ دیسپلی فعلی در بازار است.

دو صفحه نمایش، یکی با اندازه ۱۲.۶ اینچ و دیگری با ابعاد ۱۰.۹ اینچ، در قسمت مرکزی خودرو برای ارائه اطلاعات و سرگرمی قرار گرفته‌اند. این دو نمایشگر به صورت استاندارد برای مدل برقی مک‌مینی ارائه می‌شوند، در حالی که مشتریان می‌توانند به دلخواه خود نمایشگر سرنشین جلو را نیز انتخاب کنند.

پلتفرم نرم‌افزاری ماکان بر پایه اندروید طراحی شده است. این سیستم عامل امکان به‌روزرسانی از طریق مرکز برنامه‌های پورشه را فراهم کرده و شامل برنامه‌هایی نظیر یوتیوب و اسپاتیفای است. علاوه بر این، قابلیت اجرای بازی‌های مختلف را نیز دارد. کاربران می‌توانند به اپلیکیشن‌های موجود در پلی استور و برنامه‌های اندروید دسترسی داشته باشند. در این شرایط، سیستم عامل توانایی نمایش نقشه‌های اپل و گوگل مپس را دارد و این نقشه‌ها را بر روی صفحه نمایش راننده به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر نورپردازی داخلی، نوار LED اضافی نیز بر روی داشبورد و در پوشش داخلی درها تعبیه شده است. این نوار LED با توجه به وضعیت رانندگی تغییر رنگ می‌دهد و در صورت نیاز، راننده را هشدار می‌دهد.

در مدل‌های برقی ماکان 2024، باتری در زیر خودرو جایگذاری نشده است تا ارتفاع نشیمنگاه مسافران تحت تاثیر قرار نگیرد. با تغییر طراحی صندلی‌ها، مسافران در ارتفاع کمتری نشسته‌اند، اما این امر به هیچ وجه از راحتی آن‌ها نمی‌کاهد. همچنین، این خودرو مجهز به سیستم‌های تهویه و گرمکن صندلی‌هاست. علاوه بر این، دو درگاه USB تایپ C نیز در این خودرو موجود است.

نسل دوم پورشه ماکان بر اساس پلتفرم جدید مشترک با آئودی که به نام PPE شناخته می‌شود، طراحی و تولید شده است. این پلتفرم برقی با ولتاژ 800 ولت در ساخت نسل جدید آئودی A6 و Q6 و همچنین پورشه کاین الکتریکی نیز به کار خواهد رفت.

به نظر می‌رسد پورشه تمایلی به ادامه استفاده از پلتفرم J1 برای تایکان ندارد. هرچند که تغییراتی بر روی این پلتفرم اعمال شده، اما انتخاب PPE به دلیل فراهم آوردن فضای بیشتر برای ماژول‌های پیشرانه و باتری‌های پیشرفته‌تر، گزینه مناسب‌تری برای این مدل جدید به شمار می‌آید.

عملکرد فنی و سیستم ایمنی

در برخی از نسخه‌های الکتریکی پورشه ماکان 2024، محور عقب با هدف بهبود پرفورمنس خودرو به گونه‌ای طراحی شده که توزیع وزن به نسبت 48:52 انجام گیرد. سیستم چهار چرخ محرک و امکان کنترل مستقل چرخ‌های عقب تا 5 درجه نسبت به چرخ‌های جلو، قابلیت‌های فنی این خودرو را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

سیستم تعلیق پورشه ماکان الکتریکی مدل 2024 با به‌کارگیری دو پیچش در جلو و چند اتصالات در عقب بهبود یافته است. تعلیق عقب به بدنه خودرو متصل شده و شامل یک سیستم توزیع گشتاور الکتریکی است که مسئولیت دیفرانسیل الکتریکی در محور عقب را بر عهده دارد.

در سیستم تعلیق فعال پورشه ماکان برقی 2024، از دو کمک‌فنر با دو سوپاپ مستقل استفاده شده است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در دامنه‌ای وسیع تنظیم شوند.

رینگ‌های جدید 22 اینچی به‌طور ویژه برای مدل الکتریکی پورشه ماکان 2024 طراحی شده‌اند. با توجه به توزیع متفاوت وزن در محورهای جلو و عقب، تایرهای با عرض‌های مختلف برای هر بخش انتخاب خواهند شد.

باتری این اتومبیل با ظرفیت 100 کیلووات ساعت از 12 مدول تشکیل شده که شامل سلول‌های لیتیوم-نیکل منگنز کبالت است. این باتری توانایی شارژ سریع با قدرت 270 کیلووات را دارد. همچنین، اگر جریان به نصف این قدرت کاهش یابد، جریان به طور موازی بین دو سلول تقسیم می‌شود تا زمان شارژ و کارایی به طور بهینه مدیریت شود.

هر دو مدل برقی ماکان، یعنی ماکان 4 و ماکان توربو، از یک موتور مغناطیس سنکرون بهره می‌برند که بر روی هر دو محور نصب شده است. موتور نصب‌شده بر روی محور عقب به صورت 180 درجه چرخانده شده تا توزیع وزن بهبود یابد.

پورشه ماکان 4 با 402 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌شود، در حالی که ماکان توربو با اعداد بهبود یافته 630 اسب‌بخار قدرت و 1130 نیوتن‌متر گشتاور همراه است. این افزایش قدرت در شرایط استفاده از کنترل کشش و برای مدت زمان محدودی در دسترس راننده خواهد بود.

پورشه ماکان 4 توربو قادر است شتاب صفر تا صد را در 4.9 ثانیه به دست آورد و حداکثر سرعت آن به 218 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از سوی دیگر، پورشه ماکان توربو با شتاب صفر تا صد در 3.1 ثانیه و حداکثر سرعت 258 کیلومتر بر ساعت عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

خودروی الکتریکی Porsche Taycan همچنین به سیستمی برای بازیابی انرژی از ترمز مجهز شده که بسته به ظرفیت باتری، می‌تواند تا 240 کیلووات انرژی را بازپس گیرد.

هندلینگ و عملکرد فنی پورشه ماکان مدل ۲۰۲۴

هندلینگ و تجربه رانندگی

رانندگی با پورشه ماکان برقی 2024، سفری سرشار از هیجان و نوآوری را به ارمغان می‌آورد. با هر بار فشردن پدال گاز، قدرت فوق‌العاده موتور الکتریکی به شکلی شگفت‌آور بروز می‌کند و شتابی خیره‌کننده را تجربه خواهید کرد. فضای داخلی این خودرو با ترکیبی از لوکس بودن و تکنولوژی روز، راننده را در محیطی راحت و مدرن غرق می‌سازد. دقت در فرمان‌دهی و واکنش سریع آن، حس کنترل و تسلط بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، سکوت مطلق در حین حرکت، تجربه‌ای دلپذیر و آرامش‌بخش فراهم می‌آورد که هر لحظه را ویژه می‌سازد. پورشه ماکان برقی 2024، فراتر از یک خودرو، نماد آینده‌ای پایدار و شگفت‌انگیز به شمار می‌رود.

    

این مدل آزمایشی همچنین شامل امکانات لوکسی نظیر سیستم تعلیق بادی، دیفرانسیل عقب فعال با مبدل گشتاور و تایرهای برند کانتیننتال می‌باشد.

رانندگان این خودرو از آسایش سواری، سطح صدای پایین و چسبندگی مناسب آن در جاده‌ها تمجید کرده‌انهد. آنها بیان کرده‌اند که انتخاب حالت رانندگی اسپرت، موجب بهبود عملکرد پدال گاز و سیستم تعلیق می‌شود و در حالت اسپرت پلاس، با قدرت بیشتر پیشرانه، تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر ارائه می‌دهد.

تاخیرهای محاسباتی ممکن است به دلیل فرکانس بالای تغییرات ولتاژ در مدار موجود باشد. همچنین، تغییرات دما و نویزهای محیطی می‌توانند به افزایش تاخیر در واکنش سیستم‌ها منجر شوند. ماکان الکتریکی 2024 نسخه‌ای با کارایی بالا و کیفیت مشابه با مدل‌های درونسوز را ارائه می‌دهد.

پورشه ماکان الکتریکی 2024 به یک سیستم ترمز سیمی مجهز است که امکان بازگشت انرژی در حین ترمزگیری را فراهم می‌کند. این نوآوری، تجربه‌ای متفاوت از ترمز را به ارمغان می‌آورد و به نظر می‌رسد که کارایی آن تحت تأثیر شرایط دمایی محیط قرار می‌گیرد.

قیمت جهانی

قیمت پورشه ماکان 4 از 80,450 دلار آغاز می‌شود که این مبلغ نسبت به نسخه پایه با موتور بنزینی، 19,000 دلار بالاتر است. مدل الکتریکی پورشه ماکان توربو با قیمت 106,950 دلار، 18,500 دلار بیشتر از ماکان GTS هزینه دارد.

با وجود اینکه پورشه ماکان با موتور احتراق داخلی نسبت به رقبا قیمت بالاتری دارد، اما هر دو مدل برقی این خودرو با توانایی‌های فنی برجسته، همچنان برای بسیاری از خریداران دست نیافتنی به نظر می‌رسند.

به نظر می‌رسد قیمت آغازین پورشه تایکان 92,550 دلار تعیین شده است. برای جذب مشتریان و رقابت با سایر خودروهای الکتریکی، پورشه ممکن است نیاز به ارائه نسخه‌های اقتصادی‌تر داشته باشد. به احتمال زیاد، نسخه محرک-عقب پورشه ماکان 4 می‌تواند به پر کردن این شکاف کمک کند. در گذشته، خرید مدل‌های احتراق داخلی پورشه ممکن است گزینه‌ای منطقی‌تر به حساب می‌آمده است.

خودروی پورشه ماکان با موتور احتراق داخلی از بازار اروپا حذف شده، اما همچنان در ایالات متحده و دیگر بازارها به فروش می‌رسد. پورشه قصد دارد ماکان EV را به پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی تبدیل کند و تا پایان این دهه، همه محصولات خود به جز مدل 911 را به پیشرانه برقی مجهز خواهد کرد. احتمالاً این مدل نمادین نیز از سوخت مصنوعی در موتور احتراق داخلی خود استفاده خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری

جدول طراحی ظاهری

ویژگیتوضیحات
کلاس خودروشاسی‌بلند کامپکت لوکس (SUV)
ابعاد کلیطول: 4.73 متر، عرض: 2.15 متر، ارتفاع: 1.62 متر (تقریبی)
فاصله بین دو محور2.89 متر
وزن خالصحدود 2200 تا 2400 کیلوگرم (بسته به مدل و تجهیزات)
حجم باکندارد (خودروی الکتریکی)
حجم صندوق عقبحدود 450 تا 500 لیتر (بسته به مدل و تجهیزات)
جلوپنجرهطراحی مدرن با جزئیات آیرودینامیکی و لوگوی پورشه در مرکز
چراغ جلوچراغ‌های LED ماتریسی با طراحی مشابه تایکان، قرارگیری پایین‌تر از سپر
چراغ عقبچراغ‌های LED خطی با طراحی نازک و مدرن
رینگ‌هارینگ‌های ۲۲ اینچی اختصاصی برای مدل الکتریکی
خطوط بدنهخطوط عضلانی و اسپرت با تأکید بر آیرودینامیک
سقفسقف شیب‌دار اسپرت با امکان انتخاب سقف پانورامیک
آینه‌های جانبیآینه‌های الکتریکی با قابلیت جمع‌شدن و گرمکن

جدول امکانات کابین

ویژگیتوضیحات
صندلی‌هاطراحی جدید صندلی‌ها برای افزایش راحتی و فضای بیشتر، سیستم گرمکن و تهویه صندلی‌ها
سیستم تهویهکنترل تهویه مطبوع اتوماتیک چندگانه
سیستم اطلاعات و سرگرمیدو صفحه نمایش دیجیتال (12.6 اینچ و 10.9 اینچ) با سیستم عامل اندروید، قابلیت اتصال به اپلیکیشن‌های مختلف مانند اسپاتیفای و یوتیوب، قابلیت اجرای بازی
سیستم صوتیسیستم صوتی پیشرفته (اطلاعات دقیق‌تر در سایت سازنده)
صفحه نمایش اطلاعات رانندهصفحه نمایش دیجیتال قابل تنظیم
سیستم نورپردازی داخلینورپردازی داخلی و نوار LED اضافی بر روی داشبورد و درها با قابلیت تغییر رنگ
ویژگی های فرمانفرمان اسپرت با طراحی ارگونومیک، دکمه‌های کنترلی برای سیستم‌های مختلف
دوربین عقبدوربین عقب با کیفیت بالا
دوربین جلودوربین جلو (اطلاعات دقیق‌تر در سایت سازنده)
دوربین ۳۶۰ درجهدوربین 360 درجه (اطلاعات دقیق‌تر در سایت سازنده)
سنسورهاسنسورهای پارک، سنسورهای تشخیص مانع و …
شارژر بی‌سیمشارژر بی‌سیم برای تلفن همراه
سیستم استارت و ورود بدون کلیدسیستم ورود و استارت بدون کلید
متریال بکار رفتهمتریال با کیفیت بالا (اطلاعات دقیق‌تر در سایت سازنده)
هدآپ دیسپلی (HUD)هدآپ دیسپلی با قابلیت واقعیت افزوده (اطلاعات دقیق‌تر در سایت سازنده)
سیستم پارک خودکارسیستم پارک خودکار (اطلاعات دقیق‌تر در سایت سازنده)
امکانات اضافیدو درگاه USB تایپ C

جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی

ویژگیتوضیحات
نوع موتوردو موتور الکتریکی (مغناطیس سنکرون)
قدرت موتور۴۰۲ اسب‌بخار (ماکان ۴) / ۶۳۰ اسب‌بخار (ماکان توربو)
گشتاور۶۴۹ نیوتن‌متر (ماکان ۴) / ۱۱۳۰ نیوتن‌متر (ماکان توربو)
شتاب ۰ تا ۱۰۰۴.۹ ثانیه (ماکان ۴) / ۳.۱ ثانیه (ماکان توربو)
حداکثر سرعت۲۱۸ کیلومتر بر ساعت (ماکان ۴) / ۲۵۸ کیلومتر بر ساعت (ماکان توربو)
نوع گیربکستک سرعته، اتوماتیک
مصرف سوختندارد (خودروی الکتریکی)
سیستم تعلیقتعلیق فعال با کمک‌فنرهای بادی دوگانه
نوع ترمزهاترمزهای دیسکی با قابلیت بازیابی انرژی
ایربگ هاچندین ایربگ شامل جلو، جانبی و پرده‌ای
هشدار ترافیک عقب (RCTA)مجهز به هشدار ترافیک عقب
کروز کنترل تطبیقی (ACC)مجهز به کروز کنترل تطبیقی
هشدار نقاط کور (BSM)دارای سیستم هشدار نقاط کور
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)مجهز به سیستم حفظ خودرو در لاین
ترمز اضطراری خودکار (AEB)دارای ترمز اضطراری خودکار
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)سیستم هشدار برخورد از جلو فعال
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)کنترل پایداری الکترونیکی استاندارد
حالت های رانندگیچندین حالت رانندگی شامل اسپرت، نرمال، آفرود
توزیع نیروی ترمز (EBD)مجهز به سیستم توزیع نیروی ترمز
امکانات اضافیدارای هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده، دو نمایشگر دیجیتال، سیستم صوتی پیشرفته

a:8:{s:8:”location”;a:1:{i:0;a:1:{i:0;a:3:{s:5:”param”;s:9:”post_type”;s:8:”operator”;s:2:”==”;s:5:”value”;s:4:”post”;}}}s:8:”position”;s:6:”normal”;s:5:”style”;s:7:”default”;s:15:”label_placement”;s:3:”top”;s:21:”instruction_placement”;s:5:”label”;s:14:”hide_on_screen”;s:0:””;s:11:”description”;s:0:””;s:12:”show_in_rest”;i:0;}