هیوندای توسان مدل 2024

هیوندای توسان ۲۰۲۴
هیوندای توسان 2024 با طراحی نوین و جذاب، به عنوان یک شاسی‌بلند شهری، در بازار خودرو به طرز ویژه‌ای درخشیده است. خطوط نرم و منحنی بدنه، به همراه جلوپنجره مشبک و چراغ‌های LED هوشمند، ظاهری پویا و دل‌نشین به این خودرو بخشیده‌اند. درون کابین، فضای وسیع و ارگونومیک با استفاده از مواد باکیفیت، تجربه‌ای راحت و لوکس را برای سرنشینان فراهم می‌کند. فناوری‌های پیشرفته، از جمله نمایشگر لمسی بزرگ و ویژگی‌های ایمنی مدرن، به ایجاد رانندگی لذت‌بخش و ایمن کمک می‌کنند. با موتورهای بهینه و مصرف سوخت مناسب، توسان 2024 نه تنها گزینه‌ای عالی برای خانواده‌هاست، بلکه انتخابی مناسب برای کسانی است که به دنبال ماجراجویی در محیط شهری هستند.

فهرست مطالب

 

بزرگ‌ترین نقطه قوت واردات خودرو در بیست سال اخیر، بهره‌مندی بازار داخلی از خودروهای میان‌رده کره‌ای در زمان رونق صنعت خودروسازی چین بوده است. این وضعیت موجب حضور برندهای معتبر و شناخته شده‌ای مانند هیوندای و کیا در ایران گردید.

در این راستا، کراس‌اوور کوچک هیوندای به نام توسان (Tucson) توانست در سه نسل اولیه با تیراژ قابل توجهی به بازار ایران عرضه شود و با استقبال خوبی مواجه گردد. با این حال، ممنوعیت چند ساله واردات خودرو مانع از ورود نسل چهارم این مدل پرفروش به کشور شد. اما اکنون با باز شدن مجدد درهای واردات، نسل چهارم هیوندای توسان ۲۰۲۴ قرار است توسط کرمان موتور به ایران وارد شود.

طراحی ظاهری

پس از سال ۲۰۲۰، طراحی محصولات گروه هیوندای-کیا تغییرات چشمگیری را تجربه کرد. در این راستا، برند هیوندای تحولات بیشتری را به خود گرفت و به نظر می‌رسد که قصد دارد طراحی منحصربه‌فردی که در سال ۲۰۱۰ ارائه کرده بود، دوباره احیا کند.

جلوه نمای هیوندای توسان ۲۰۲۴ به گونه‌ای است که به یک وسیله نقلیه فضایی شباهت دارد. جلوپنجره‌ای با ساختاری شبیه به جواهر، با پنج چراغ LED در هر سمت خود همراه شده است، که این ۱۰ چراغ LED به همراه هم سیستم روشنایی در روز (DRL) نسل چهارم توسان را تشکیل می‌دهند. بنابراین، مشابه خودروهایی مانند سیتروئن C4 کاکتوس، جیپ چروکی و نیسان جوک، منابع نوری اصلی خودرو در دو طرف سپر و نزدیک به سطح زمین قرار گرفته‌اند. این سبک طراحی به ویژه در شب جلوه‌ای جذاب و بی‌نظیر به نمایش می‌گذارد، اما طبیعی است که همه افراد نمی‌توانند از آن لذت ببرند.

قسمت پشتی هیوندای توسان NX با چراغ‌های متصل به هم و چهار برجستگی به سمت پایین، ظاهری مشابه با دندان‌های برجسته ببرهای دوران یخبندان را به نمایش می‌گذارد. این طراحی همچنین از سوی برخی افراد به محصولات جدید شرکت پژو شباهت‌هایی دارد. در عین حال، نمای جانبی با استفاده از زوایای تند جهت ایجاد گلگیرهای بیرون‌زده، ظاهری تقریباً عضلانی و قوی را ارائه می‌دهد که به خوبی با دیگر بخش‌های بدنه، به‌ویژه قسمت پشتی خودرو، همخوانی دارد.

طراحی ظاهری هیوندای توسان ۲۰۲۴

امکانات کابین

تقریباً تمامی خودروهای جدیدی که به کشور وارد می‌شوند، با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه خواهند شد و هیوندای توسان 2023-2024 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مشخصات ذکر شده در کاتالوگ رسمی توسان وارداتی، امکاناتی نظیر کروز کنترل، سیستم اتوهلد، کنترل سرعت در سرازیری، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی راننده، شارژر بی‌سیم، دوربین عقب، سیستم روشنایی خودکار و نظارت بر فشار لاستیک‌ها به چشم می‌خورد.

با نگاهی به مه‌شکن عقب، بلوتوث، پورت USB و سیستم صوتی با فقط چهار بلندگو در فهرست امکانات هیوندای توسان وارداتی، به وضوح مشاهده می‌شود که برخلاف گذشته، این خودرو کره‌ای از نظر آپشن‌ها بسیار محدودتر است.

عملکرد فنی و سیستم ایمنی

هیوندای توسان نسل چهارم با کد NX4، از سال ۲۰۲۰ با استفاده از نسخه‌ای کوتاه‌تر از پلتفرم نسبتاً جدید N3 هیوندای-کیا به بازار جهانی معرفی شد. این نسل از توسان با ارائه مدل‌های بنزینی، هیبرید، هیبرید پلاگین و دیزلی، و همچنین انتخاب‌های مختلف گیربکس شامل ۶ سرعته دستی، ۶ و ۸ سرعته اتوماتیک (AT) و ۶ و ۷ سرعته دو کلاچ (DCT)، گزینه‌های متنوعی را برای انتقال قدرت به مشتریان ارائه می‌دهد.

نسخه وارداتی به ایران اما مجهز به موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با سیستم انژکتوری چندنقطه‌ای (MPI) و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است. هرچند این ترکیب از نظر قدرت و گشتاور نسبت به موتورهای تزریق مستقیم توربوشارژ (T-GDI) و گیربکس‌های سریع و کارآمد دو کلاچ (DCT) عقب‌تر است، اما در عوض کیفیت و ایمنی بیشتری را ارائه می‌دهد و کمتر در معرض مشکلات فنی رایج در خودروهای DCT و T-GDI قرار دارد. به همین دلیل، موتورهای ساده‌تر و کم‌نقص کره‌ای در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری میان مشتریان ایرانی پیدا کرده‌اند. با این حال، نباید از توسان ۲۰۲۴ انتظار عملکرد اسپرت و تهاجمی داشت و همچنین باید به این واقعیت توجه کرد که خودروهای چینی مدرن به راحتی می‌توانند در جاده از این خودرو وارداتی کره‌ای پیشی بگیرند.

از طرف دیگر، توسان همواره در بازار ایران با سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل دائم کامپیوتری AWD به فروش می‌رسید. اما این بار و به احتمال زیاد به منظور کاهش هزینه‌ها به دلیل کاهش شدید ارزش ریال، شرکت کرمان موتور نسل چهارم توسان را تنها در نسخه محور جلو (FWD) به بازار عرضه خواهد کرد.

خطوط بدنه هیوندای توسان ۲۰۲۴

طراحی داخلی

هیوندای برای سال ۲۰۲۵ نسخه‌ای جدید و به‌روز از توسان را با تغییرات ظاهری اندک و جزئی معرفی کرده است، در حالی‌که بهبودهای قابل توجهی در طراحی داخلی ایجاد شده است. به عنوان نمونه، نسخه فیس لیفت توسان ۲۰۲۵ به دو نمایشگر دیجیتال متصل در یک خط افقی برای بخش کلاستر و سیستم مولتی‌مدیا تجهیز شده که با روندهای روز دنیا همخوانی دارد. اما مدل‌های وارداتی به ایران، از نمونه‌های پیش از فیس لیفت خواهند بود و بنابراین، نمایشگر یکپارچه در آن‌ها وجود ندارد.

طراحی داخل توسان ۲۰۲۴ به دلیل رویکرد متعادل هیوندای، به‌شدت ساده و بدون پیچیدگی‌های اضافی است. داشبورد این خودرو به‌صورت کاملاً متقارن طراحی شده که نه‌تنها ارتباط خوبی با کنسول میانی برقرار می‌کند، بلکه طراحی آن از دو سمت به درهای جانبی امتداد یافته و فضایی یکپارچه و هماهنگ ایجاد می‌کند.

با این حال، داستان طراحی داخلی هیوندای توسان وارداتی از این نقطه به بعد جذاب‌تر می‌شود. مدل متداول توسان برای بازارهای جهانی از یک نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی افقی برای سیستم چندرسانه‌ای و یک نمایشگر دیجیتال برای کلاستر خودرو استفاده می‌کند. اما نسخه وارداتی به بازار ایران به منظور کاهش هزینه نهایی، از یک نمایشگر لمسی کوچک‌تر ۸ اینچی برای سیستم چندرسانه‌ای برخوردار خواهد بود و کلاستر آن به صورت آنالوگ همراه با یک نمایشگر TFT کوچک به عنوان کامپیوتر سفری جایگزین می‌شود. این تصمیم به منظور کاهش قیمت منطقی به نظر می‌رسد، اما با وجود طراحی زیبا، آنالوگ بودن کلاستر به طرز چشم‌گیری از مدرن بودن فضای کابین این خودرو در سال ۲۰۲۴ کاسته و در مقایسه با رقبای چینی مونتاژ شده در بازار کشور، ظاهری قدیمی به نمایش می‌گذارد.

از نظر جنس و متریال به‌کاررفته در طراحی داخلی هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما می‌توان انتظار داشت که با روکش پارچه‌ای برای صندلی‌ها و تریم داخلی یکدست مشکی روبه‌رو شویم.

هندلینگ هیوندای توسان ۲۰۲۴

هندلینگ و تجربه رانندگی

مدل 2024 هیوندای توسال با طراحی نوین و دلنشین خود، تجربه‌ای شگفت‌انگیز از رانندگی را فراهم می‌کند. سیستم تعلیق پیشرفته و مهندسی دقیق این خودرو، به آن اجازه می‌دهد که حتی در شرایط جاده‌ای چالش‌برانگیز، کنترل و ثبات بی‌نظیری را ارائه دهد. ورود به فضای داخلی این SUV حس راحتی و لوکسی را القا می‌کند، با استفاده از مواد با کیفیت و فناوری‌های پیشرفته که به راننده و سرنشینان لحظاتی بی‌همتا هدیه می‌دهد.

در جاده، هیوندای توسال به خوبی قابلیت‌های خود را به نمایش می‌گذارد؛ موتور پرقدرت و واکنش‌پذیر، شتابی خوشایند را به ارمغان آورده و راننده را در مواجهه با مسیرهای دشوار، احساس اطمینان و آرامش می‌دهد. سیستم چهار چرخ متحرک به سادگی در شرایط مختلف جاده‌ای عمل کرده و احساس ایمنی را تقویت می‌کند. این خودرو نه تنها به خاطر عملکرد فنی خود، بلکه به دلیل طراحی ارگونومیک و آسایش در رانندگی، تجربه‌ای لذت‌بخش و به یادماندنی را برای کاربران فراهم می‌آورد.

قیمت جهانی

قیمت خام هیوندای توسان وارداتی به حدود ۲۰ هزار یورو اعلام شده که با احتساب تعرفه واردات ۷۵ درصدی، به ۳۵ هزار یورو می‌رسد. در این راستا، خودروهای ارزان‌تر نظیر هیوندای اکسنت و النترا به ترتیب با قیمت‌های ۱۵ و ۱۸ هزار یورو، به ۱.۸ و ۲.۲ میلیارد تومان در بازار ایران عرضه می‌شوند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که قیمت فروش توسان فراتر از ۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود و به همین دلیل به نظر می‌رسد که این کراس اوور به یک گزینه گران‌قیمت تبدیل شود.

به عنوان یک خودرو اقتصادی با پیشرانه معمولی و امکانات رفاهی نسبتاً محدود، هیوندای توسان با قیمتی بالا وارد بازار خواهد شد و این مسأله موجب خواهد شد تا دسترسی بسیاری از ایرانیان به این خودرو دشوار شود. در شرایطی که خودروهای وارداتی به دلیل تعرفه‌های سنگین و قیمت‌های بالای بازار همچنان در رده‌های قیمتی بالایی قرار دارند، توسان به عنوان یک گزینه جذاب اما غیرقابل دسترس برای عموم شناخته خواهد شد. این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر انتخاب‌های مصرف‌کنندگان داشته باشد و جایگاه این خودروی محبوب در بازار ایران را متزلزل کند.

اشتراک گذاری

جدول طراحی ظاهری

ویژگیتوضیحات
کلاس خودروکراس اوور کامپکت
ابعاد کلیحدود 4630×1865×1665 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2755 میلی‌متر
وزن خالصحدود 1500 تا 1600 کیلوگرم
حجم باک۵۴ لیتر
حجم صندوق عقب۵۴۰ لیتر (قابل افزایش با خواباندن صندلی‌ها)
جلوپنجرهجلوپنجره طرح جواهری با چراغ‌های LED ادغام‌شده
چراغ جلو۱۰ چراغ LED در جلو به همراه DRL
چراغ عقبچراغ‌های عقب متصل به هم با طراحی چهار برجسته عمودی
رینگ‌هارینگ‌های آلیاژی ۱۷، ۱۸ یا ۱۹ اینچی بسته به نسخه
خطوط بدنهزاویه‌های تیز و گلگیرهای بیرون‌زده برای نمای عضلانی
سقفمعمولی یا پانورامیک بسته به نسخه
آینه‌های جانبیبرقی، دارای گرمکن و راهنما

جدول امکانات کابین

ویژگیتوضیحات
صندلی‌هاصندلی راننده برقی؛ صندلی‌های جلو فاقد گرمکن و سردکن؛ روکش پارچه‌ای در نسخه‌های پایه
سیستم تهویهتهویه مطبوع دستی؛ در برخی تریم‌ها تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای
سیستم اطلاعات و سرگرمینمایشگر لمسی ۸ اینچی در نسخه‌های پایه؛ نمایشگر ۱۰.۳ اینچی در تریم‌های بالاتر؛ پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
سیستم صوتیسیستم صوتی با ۴ بلندگو در نسخه‌های پایه؛ سیستم صوتی با ۶ بلندگو در تریم‌های بالاتر
صفحه نمایش اطلاعات رانندهصفحه نمایش آنالوگ با نمایشگر TFT کوچک در نسخه‌های پایه؛ صفحه نمایش دیجیتال ۱۰.۳ اینچی در تریم‌های بالاتر
سیستم نورپردازی داخلینورپردازی داخلی با قابلیت انتخاب ۶۴ رنگ در تریم‌های بالاتر
ویژگی‌های فرمانفرمان برقی با دکمه‌های کنترلی؛ فاقد گرمکن
دوربین عقبموجود
دوربین جلو
دوربین ۳۶۰ درجه
سنسورهاسنسور پارک جلو و عقب؛ سیستم نظارت بر فشار باد تایرها
شارژر بی‌سیمموجود در تریم‌های بالاتر
سیستم استارت و ورود بدون کلیدموجود
متریال به‌کاررفتهاستفاده از مواد با کیفیت در کابین؛ روکش پارچه‌ای برای صندلی‌ها در نسخه‌های پایه
هدآپ دیسپلی (HUD)
سیستم پارک خودکار
امکانات اضافیکروز کنترل؛ کنترل ایستایی در سربالایی؛ کنترل سرعت در سرازیری

جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی

ویژگیتوضیحات
نوع موتورموتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با سیستم انژکتوری چندنقطه‌ای (MPI)
قدرت موتور۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۹۶ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰حدود ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت
نوع گیربکسگیربکس اتوماتیک ۶ سرعته
مصرف سوختمیانگین ۸ تا ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق
نوع ترمزهاترمزهای دیسکی جلو و عقب با سیستم‌های ABS و EBD
ایربگ‌هاکیسه‌های هوای جلو (راننده و سرنشین جلو)
هشدار ترافیک عقب (RCTA)
کروز کنترل تطبیقی (ACC)
هشدار نقاط کور (BSM)سیستم کمکی جلوگیری از برخورد در نقاط کور (BCA)
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)
ترمز اضطراری خودکار (AEB)
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)دارد
حالت‌های رانندگی
توزیع نیروی ترمز (EBD)دارد
امکانات اضافیسیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (DBC)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

a:8:{s:8:”location”;a:1:{i:0;a:1:{i:0;a:3:{s:5:”param”;s:9:”post_type”;s:8:”operator”;s:2:”==”;s:5:”value”;s:4:”post”;}}}s:8:”position”;s:6:”normal”;s:5:”style”;s:7:”default”;s:15:”label_placement”;s:3:”top”;s:21:”instruction_placement”;s:5:”label”;s:14:”hide_on_screen”;s:0:””;s:11:”description”;s:0:””;s:12:”show_in_rest”;i:0;}