هیوندای النترا (۲۰۱۷-۲۰۱۹)

هیوندای النترا ۲۰۱۹ هیوندای النترا ۲۰۱۸ هیوندای النترا ۲۰۱۷
هیوندای النترا یکی از محبوب‌ترین سدان‌های کامپکت کره‌ای در بازار جهانی و به‌ویژه بازار ایران است که با نسل ششم خود (کد اتاق AD) در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تحولی چشمگیر را در طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی تجربه کرد. این خودرو با ترکیبی از ظاهری مدرن، کابینی مجهز و عملکردی قابل‌اعتماد، توانست جایگاه خود را در میان رقبای ژاپنی و کره‌ای تثبیت کند. در بازار ایران نیز النترا AD به واسطه طراحی اسپرت، سطح تجهیزات بالا و مونتاژ محدود داخلی، به گزینه‌ای جذاب برای خریداران سدان‌های متوسط تبدیل شد. در این مقاله به‌صورت جامع و تحلیلی، هیوندای النترا نسل ششم را از جنبه‌های طراحی ظاهری، امکانات کابین، مشخصات فنی، ایمنی، تجربه رانندگی، مقایسه با رقبا و قیمت جهانی و داخلی مورد بررسی قرار می‌دهیم تا دیدی کامل از این خودرو برای خریداران و علاقه‌مندان فراهم شود.

فهرست مطالب

طراحی ظاهری

هیوندای النترا نسل ششم با کد اتاق AD در مقایسه با نسل قبلی خود، کاملاً متحول شده و طراحی بدنه اسپرت‌تری پیدا کرده است. در نمای روبه‌رو جلوپنجره‌ی بزرگ شش‌ضلعی با نوارهای کرومی دیده می‌شود که چهره‌ای تهاجمی و جسور به خودرو بخشیده است. چراغ‌های جلوی کشیده دیگر حالت تخم‌مرغی نسل قبل را ندارند و لبه‌های تیز سه‌گوش در گوشه‌ها، همراه با لامپ زنون دایره‌ای، نمایی مدرن و مهاجم ایجاد کرده‌اند. در نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۹ نیز هیوندای این جسارت را بیشتر کرده و چراغ‌های جلویی را کاملاً مثلثی‌شکل طراحی کرده است که همراه با جلوپنجره و سپر بازطراحی‌شده، نمای متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. خطوط حجیم روی کاپوت و سپر جلو نیز به همراه چراغ‌های روزتاب LED به شکل حرف C، جلوه‌ای پویا به چهره النترا بخشیده‌اند.

از نمای جانبی، فرم آیرودینامیک و اسپرت النترا کاملاً مشهود است. یک خط بدنه‌ با ضخامت قابل‌توجه از گوشه چراغ عقب تا میانه گلگیر جلو امتداد یافته و حجم‌دهی زیر درها نیز به پویایی نمای جانبی کمک کرده است. النترا AD با رینگ‌های آلومینیومی ۱۵، ۱۶ و ۱۷ اینچ (بنا بر تریم) عرضه شد که طرح‌های پنج‌پره‌ای دارند. در بخش عقب، طراحی چراغ‌ها یادآور نسل قبل است اما با گرافیک داخلی جدید و زوایای گوشه‌دارتر. بخشی از چراغ عقب روی در صندوق کشیده شده و یک برآمدگی لبه درب صندوق مانند اسپویلر عمل می‌کند که زیبایی و بهبود ایرودینامیک را توأمان فراهم کرده است. سپر عقب نسبتاً حجیم طراحی شده و در مدل‌های اسپرت دارای دیفیوزر و خروجی اگزوز دوگانه است، در حالی که نسخه‌های پایه وارداتی ایران نمای ساده‌تری در قسمت اگزوز دارند. به‌طور کلی، طراحی ظاهری النترا نسل جدید ترکیبی از المان‌های مدرن و خطوط تیز است که آن را در کلاس سدان‌های کامپکت به خودرویی جوان‌پسند و اسپرت تبدیل می‌کند. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۰۰ و ارتفاع ۱۴۳۵ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متر است که نشان‌دهنده جاداری مناسب کابین در کنار ظاهر نسبتاً جمع‌وجور آن است.

 

طراحی ظاهری هیوندای النترا ۲۰۱۷

 

امکانات کابین

طراحی داخلی النترا AD نسبت به گذشته ارتقا یافته اما همچنان رویکردی کاربردی و راننده‌محور دارد. داشبورد با الهام از خودروهای بزرگ‌تر هیوندای شکل گرفته و با دو رنگ مشکی و کرم در بسیاری از مدل‌های وارداتی ارائه شده است. متریال به کار رفته در بخش بالایی داشبورد نسبتاً نرم و خوش‌کیفیت است و نوارهای نقره‌ای تزئینی در داشبورد و رودری‌ها حس مدرنی را القا می‌کنند. هرچند هنوز در قسمت‌هایی از کابین مانند بخش پایینی درها و کنسول میانی از پلاستیک سخت استفاده شده که یادآور رده قیمتی خودرو است. چینش ادوات روی داشبورد ساده و ارگونومیک طراحی شده است؛ دکمه‌های سیستم صوتی و تهویه به‌راحتی در دسترس هستند و نمایشگر کوچک اطلاعات تهویه نیز در کنسول میانی تعبیه شده است. فرمان با روکش چرم مصنوعی دارای طرح اسپرت سه‌شاخه و انبوهی از کلیدهای کنترلی (سیستم صوتی، تماس تلفنی، کروز کنترل و…) است که کاربری آسانی را فراهم می‌کنند. پشت فرمان نیز یک صفحه نشان‌دهنده با دو دایره آنالوگ و یک نمایشگر ۴.۲ اینچی اطلاعات سفر قرار دارد که خوانایی مناسبی دارد.

صندلی‌های النترا راحتی مناسبی ارائه می‌دهند و در تریم‌های فول وارداتی دارای تنظیم برقی و حافظه هستند. تودوزی در نمونه‌های پایه از پارچه باکیفیت و در نمونه‌های فول چرم مصنوعی است که در هر دو حالت از نظر دوام و کیفیت قابل قبول ارزیابی می‌شود. ترکیب رنگ کرم و مشکی در کابین به خصوص در مدل‌های وارداتی رسمی (آسان موتور) دیده می‌شود که فضا را روشن‌تر و لوکس‌تر جلوه می‌دهد. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو بسیار خوب است و در عقب نیز فضای زانو کافیست، اما به علت شیب سقف، افراد قدبلند ممکن است کمی با محدودیت ارتفاع مواجه شوند. با این حال طراحی مناسب زاویه پشتی صندلی‌های عقب و وجود دریچه تهویه و جای آرنج مرکزی، راحتی قابل قبولی را برای سرنشینان عقب در سفرهای طولانی فراهم می‌کند. حجم صندوق بار حدود ۴۶۰ لیتر است که برای یک سدان کامپکت کاملاً مناسب است و با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان فضای بیشتری نیز در اختیار داشت.

از نظر تکنولوژی و آپشن‌ها، النترا AD در تیپ‌های مختلف امکانات متنوعی ارائه می‌دهد. مدل‌های وارداتی به ایران عمدتاً نسخه‌های نیمه‌فول یا فول بودند که دارای نمایشگر لمسی ۵ اینچی (یا ۷ اینچی در برخی واردات غیررسمی) همراه با دوربین عقب و سیستم صوتی اینفینیتی با ۸ بلندگو بودند. اتصال بلوتوث، درگاه USB و قابلیت ارتباط با گوشی‌های هوشمند از طریق Android Auto و Apple CarPlay به صورت استاندارد در تیپ‌های بالا موجود است. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سانروف برقی، صندلی‌های جلو با گرم‌کن (به‌علاوه سردکن در برخی مدل‌ها) و فرمان گرم‌شونده از جمله آپشن‌های رفاهی قابل توجه در النترا ۲۰۱۷ هستند. در واقع نسخه وارداتی رسمی که در ایران عرضه شد از نظر تجهیزات رفاهی تقریباً کامل بوده و کمبودی نسبت به استاندارد جهانی حس نمی‌شود. تنها تفاوت جزئی در برخی نمونه‌های وارداتی، نبود چراغ مه‌شکن LED بوده است که به جای آن از مه‌شکن‌های معمولی دایره‌ای درون سپر استفاده شده است.

مشخصات فنی و سیستم ایمنی

هیوندای النترا مدل‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی MPI بهره می‌برند که توان خروجی حدود ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور نزدیک به ۱۹۲ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این پیشرانه در نسخه‌های جهانی ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت (در ۶۲۰۰ دور) و ۱۷۹ نیوتن‌متر گشتاور (در ۴۵۰۰ دور) ارائه می‌دهد. گیربکس استاندارد تمامی تیپ‌ها یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ رسمی النترا با موتور ۲ لیتری حدود ۸.۵ ثانیه اعلام شده که در شرایط تست با بنزین استاندارد جهانی به دست می‌آید. شتاب‌گیری در استفاده روزمره و با بنزین اکتان پایین داخلی کمی افت می‌کند، به طوری که مالکان داخلی شتاب حدود ۹.۵ تا ۱۰ ثانیه را تجربه کرده‌اند. با این وجود، چابکی النترا برای نیازهای شهری و سبقت‌گیری‌های بین‌شهری کاملاً کافی به نظر می‌رسد و حتی با حضور چهار سرنشین بالغ نیز عملکرد رضایت‌بخشی دارد. حداکثر سرعت محدوده‌شده این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این سدان کره‌ای در شرایط استاندارد حدود ۷ تا ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که در رانندگی واقعی شهری به حدود ۸ لیتر و در جاده‌ای به ۶ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد. باک سوخت ۵۰ لیتری النترا برد مناسبی در سفرهای طولانی به خودرو می‌دهد.

نسل ششم النترا در بخش ایمنی ارتقای قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است. ساختار شاسی با فولاد پراستحکام جدید تقویت شده که به گفته هیوندای ۵۰٪ مقاوم‌تر از نسل قبل است و به همین جهت مقاومت بدنه در تصادفات تا ۳۰٪ بهبود یافته است. این خودرو در تست‌های تصادف موسسه IIHS آمریکا عملکرد بسیار خوبی نشان داد و موفق به کسب عنوان Top Safety Pick+ شد. نسخه‌های وارداتی به ایران نیز تقریباً تمامی امکانات ایمنی روز را دارا هستند. تعداد ۷ کیسه هوا شامل جلو (راننده و سرنشین)، جانبی جلو، پرده‌ای سراسری و زانویی راننده به صورت استاندارد در مدل‌های فول آپشن وجود دارد. علاوه بر این، سامانه‌های کمکی نظیر ترمز ضدقفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) و پایش فشار باد تایرها (TPMS) در النترا AD تعبیه شده‌اند. برای مدل‌های عرضه‌شده در بازار جهانی، امکانات پیشرفته‌ای همچون کروز کنترل هوشمند تطبیقی، سامانه هشدار نقاط کور و سیستم جلوگیری از برخورد جلو و تشخیص عابر پیاده نیز قابل سفارش بوده که نشان از به‌روز بودن پلتفرم ایمنی این خودرو دارد. در مجموع، مجموعه این تجهیزات ایمنی باعث شده‌اند النترا نسل جدید در زمان عرضه یکی از ایمن‌ترین خودروهای کلاس خود به‌شمار رود.

موتور هیوندای النترا ۲۰۱۸

هندلینگ و تجربه رانندگی

هیوندای النترا AD از نظر پایداری و فرمان‌پذیری نسبت به نسل قبلی پیشرفت محسوسی کرده است. یکی از دلایل این بهبود، بهره‌گیری از سیستم تعلیق مستقل در محور عقب (چند اتصالی) است که در بسیاری از رقبا مانند بعضی نسخه‌های کیا سراتو و تویوتا کورولا از نوع محور یک‌تکه (تیغه‌ای) بود. تعلیق پیشرفته‌تر النترا موجب می‌شود خودرو در پیچ‌ها هندلینگ بهتری داشته و کم‌فرمانی کمتری از خود نشان دهد و حتی از رقبایی چون سراتو در گذر از پیچ‌ها سبقت بگیرد. فرمان برقی خودرو نیز نرم و دقیق عمل می‌کند و به‌ویژه در سرعت‌های پایین و رانندگی شهری، کنترل خودرو را آسان کرده است. البته در سرعت‌های بالا فرمان کمی سفت‌تر می‌شود تا اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده بدهد. سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت در النترا تعبیه شده که از طریق کلید Drive Mode قابل انتخاب است. در حالت اکو، تعویض دنده‌ها در دور پایین‌تری انجام می‌شود و خودرو آرامش و اقتصادی بودن را در مصرف سوخت در اولویت قرار می‌دهد. در حالت اسپرت واکنش پدال گاز و گیربکس تیزتر شده و دور موتور بالاتر می‌رود که به چابکی بیشتر خودرو کمک می‌کند، هرچند نباید انتظار یک خودروی اسپرت تمام‌عیار را داشت. به طور کلی گیربکس ۶ سرعته النترا چه در حالت عادی و چه اسپرت، تعویض دنده‌هایی بسیار نرم و روان دارد که تمرکز آن بیشتر بر راحتی سرنشینان است تا هیجان‌انگیز بودن تعویض‌ها.

از نظر سواری، النترا خودرویی نسبتاً راحت در کلاس خود محسوب می‌شود. سیستم فنربندی، ناهمواری‌های جاده را به خوبی جذب می‌کند و هرچند ذات خودرو کمی اسپرت است و تعلیق آن نسبت به سدان‌های بزرگ‌تر اندکی خشک‌تر احساس می‌شود، اما سواری آن از رقیبی مانند مزدا۳ نرم‌تر ارزیابی شده است. عایق‌بندی کابین در برابر صدا نیز قابل قبول بوده و صدای موتور تنها در شتاب‌گیری‌های شدید به داخل نفوذ می‌کند که آزاردهنده نیست. در سرعت‌های بزرگراهی نیز صدای باد و جاده در حد نرمال این رده است و کیفیت سواری افت چندانی نمی‌کند. ترمزهای چهارچرخ دیسکی النترا عملکرد مطمئنی داشته و با وجود تجهیز به سیستم‌های کمکی ABS و EBD، فاصله توقف مناسبی را فراهم می‌کنند. مجموع این ویژگی‌ها باعث می‌شود رانندگی با النترا در مسیرهای شهری روزمره آسان و دلپذیر باشد و در سفرهای بین‌شهری نیز پایداری و اطمینان خوبی از خود نشان دهد. هرچند النترا از نظر لذت رانندگی و چالاکی مطلق ممکن است به پای رقبایی چون مزدا۳ و هوندا سیویک نرسد، اما ترکیب سواری راحت، امکانات مناسب و هندلینگ فراتر از حد متوسط، آن را به گزینه‌ای متعادل و دوست‌داشتنی در بین سدان‌های هم‌رده تبدیل کرده است.

هندلینگ هیوندای النترا ۲۰۱۸

مقایسه با رقبا

در بازار ایران، هیوندای النترا AD با رقبایی همچون کیا سراتو (فورته)، مزدا ۳ نسل سوم و تویوتا کرولا به رقابت پرداخته است. هر یک از این رقبا نقاط قوت خاص خود را دارند و مقایسه آن‌ها به خریداران دید بهتری در انتخاب خواهد داد. مزدا ۳ به خاطر هندلینگ تیز، طراحی اسپرت و کیفیت ساخت بالای خود مشهور است؛ این خودرو که به صورت مونتاژ داخل توسط بهمن موتور عرضه شد، از موتور ۲ لیتری ۱۴۷ اسب‌بخاری بهره می‌برد و شتاب و چابکی نزدیک به النترا دارد. مزدا۳ سواری خشک‌تری نسبت به النترا دارد و فضای کابین آن اندکی کوچکتر است، اما کیفیت مواد داخلی و دقت مونتاژ آن عالی بوده و حس یک خودروی کلاس بالاتر را منتقل می‌کند. در مقابل، النترا سواری کمی نرم‌تر و تجهیزات رفاهی مدرن‌تری (مانند صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تر، اندروید اتو/اپل کارپلی و … در مدل‌های فول) ارائه می‌دهد و برای استفاده روزمره خانوادگی راحت‌تر است. کیا سراتو نیز از لحاظ فنی اشتراک‌های زیادی با النترا دارد چرا که هر دو از محصولات گروه هیوندای-کیا هستند. نسل معادل سراتو (YD) در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با موتور ۲.۰ لیتری ۱۵۴ اسب‌بخاری عرضه شد که شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۰.۵ ثانیه داشت. سراتو مونتاژ سایپا از نظر قیمت ارزان‌تر از النترا وارداتی بود اما برخی امکانات ایمنی مانند کنترل پایداری در مدل‌های مونتاژی آن حذف شده بود تا بهای تمام‌شده کاهش یابد. از نظر کیفیت کابین نیز گفته می‌شود سراتو اندکی برتر از النترا ظاهر شده و پلاستیک‌های داشبورد و رودری‌های آن کیفیت بهتری دارند. با این حال طراحی داخلی سراتو ساده‌تر بوده و از تکنولوژی‌های به‌روز کمتری نسبت به النترا بهره می‌برد. در عوض هزینه نگهداری و قطعات یدکی سراتو به دلیل مونتاژ داخل بودن، اندکی کمتر و دسترسی به قطعات آسان‌تر است.

تویوتا کرولا رقیب ژاپنی این کلاس است که هرچند در ایران حضور کمرنگ‌تری داشت، اما به دوام فنی و کیفیت ساخت مثال‌زدنی شهرت دارد. کرولاهای نسل دوازدهم (۲۰۱۴-۲۰۱7) با موتور ۱.۸ لیتری ۱۴۰ اسبی و گیربکس CVT در تعداد محدودی وارد کشور شدند. این خودرو از لحاظ امکانات رفاهی و هیجان رانندگی قابل قیاس با النترا و سراتو نیست و رویکردی محافظه‌کارانه‌تر دارد، اما در عوض کیفیت قطعات و طول عمر بسیار بالایی داشته و بازار دست‌دوم فوق‌العاده مطلوبی در ایران دارد. قیمت کرولا به عنوان یک خودروی وارداتی ژاپنی همواره بالاتر از رقبای کره‌ای بوده و به همین نسبت توقعات مشتریان خاص خود را برآورده می‌کند. در مجموع، هیوندای النترا در مقایسه با این رقبا رویکردی متعادل دارد: نه به اندازه مزدا۳ اسپرت و تند و تیز است و نه به اندازه کرولا محافظه‌کار و کم‌آپشن. بسیاری از کارشناسان جهانی، النترا ۲۰۱۷ را از لحاظ مجموعه ویژگی‌ها برتر از کیا سراتو و تویوتا کرولا دانسته‌اند، هرچند مزدا۳ جدید و هوندا سیویک را هنوز یک پله بالاتر از آن قرار می‌دهند. بنابراین خریداران ایرانی بسته به اولویت خود (هیجان رانندگی در مزدا۳، امکانات و تعادل در النترا، قیمت کمتر در سراتو یا اعتبار برند و دوام در کرولا) دست به انتخاب می‌زنند. با توجه به آمار فروش، النترا توانست به دلیل طراحی به‌روز، امکانات و قیمت مناسب‌تر نسبت به رقبای ژاپنی، مشتریان زیادی را جذب کرد و در بازار دست دوم، ارزش خود را نسبتاً خوب حفظ کرد.

طراحی هیوندای النترا ۲۰۱۸

قیمت جهانی و بازار ایران

هیوندای النترا نسل AD در بازار جهانی با تریم‌ها و مدل‌های متنوعی عرضه شد که از مدل پایه SE تا نسخه‌های مجهزتر Limited و مدل‌های خاص Eco و Sport را شامل می‌شود. قیمت پایه نسخه SE در زمان عرضه حدود ۱۸ هزار دلار (مدل ۲۰۱۹ معادل ۱۷٬۹۸۵ دلار) بود تریم‌های میانی مانند SEL یا Value Edition با امکانات بیشتر (مانند نمایشگر بزرگ‌تر، رینگ بزرگ‌تر، ورود بدون کلید و غیره) در محدوده حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قرار داشتند. نسخه Limited به عنوان تیپ فول‌آپشن لوکس و همچنین مدل Sport با موتور قوی‌تر ۱.۶ توربو، قیمت‌هایی در حدود ۲۳ هزار دلار داشتند. به عنوان مثال، النترا اسپرت ۲۰۱۹ با پیشرانه ۲۰۱ اسب‌بخاری ۱.۶ توربو حدود ۲۳٬۲۸۵ دلار قیمت پایه داشت. بنابراین رنج قیمتی النترا در بازارهای بین‌المللی آن را به گزینه‌ای رقابتی در برابر سدان‌های کامپکت ژاپنی و اروپایی تبدیل کرد که غالباً قیمت‌های بالاتری داشتند.

در بازار ایران، هیوندای النترا AD ابتدا توسط نمایندگی رسمی (آسان موتور) در مدل ۲۰۱۷ عرضه شد. نخستین سری این خودرو در اواخر سال ۱۳۹۵ وارد کشور شد و با قیمتی در حدود ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید (مدل ۲۰۱۶ نسل قبل در آن زمان حدود ۱۳۵ میلیون تومان بود و نسل جدید اندکی گران‌تر عرضه شد). این قیمت برای یک سدان کامپکت وارداتی کره‌ای در آن زمان نسبتاً رقابتی محسوب می‌شد، به ویژه که مزدا۳ مونتاژ داخل حدود ۱۲۰ میلیون تومان و کیا سراتو مونتاژ سایپا حدود ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان قیمت داشتند. با این حال، با افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، قیمت النترا در بازار آزاد رشد شدیدی را تجربه کرد. به طوریکه اواخر ۱۳۹۷ بهای یک النترا ۲۰۱۷ کارکرده به مرز ۳۰۰ میلیون تومان رسید و طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با تورم بیشتر، این رقم باز هم افزایش یافت. اکنون در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵)، نمونه‌های کم‌کارکرد النترا ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در بازار ایران ارقامی بالای ۲ میلیارد تومان را طلب می‌کنند که ناشی از افت شدید ارزش پول ملی و ممنوعیت ادامه‌دار واردات خودرو است.

طراحی هیوندای النترا ۲۰۱۸

لازم به ذکر است که برای دور زدن ممنوعیت واردات، شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۶ قرارداد مونتاژ CKD هیوندای النترا AD را منعقد کرد. نخستین سری النترا مونتاژ داخل در بهمن ۹۶ پیش‌فروش و از تابستان ۹۷ به مشتریان تحویل داده شد. نسخه مونتاژ داخل تنها با یک تیپ فول‌آپشن عرضه گردید و از لحاظ امکانات تفاوت خاصی با مدل‌های وارداتی نداشت. کرمان موتور بیشتر تجهیزات را دست‌نخورده حفظ کرد و صرفاً ممکن است برخی جزئیات مانند نشان‌های تجاری متفاوت باشد. این اقدام باعث شد تعداد محدودی النترا مدل ۱۳۹۷ با عنوان مونتاژ داخلی وارد بازار شود که از نظر قیمت در زمان عرضه حدود ۲۰٪ ارزان‌تر از نمونه وارداتی بود. با این وجود تیراژ تولید به دلیل مشکلات تحریم و تأمین قطعات بالا نبود و مونتاژ النترا پس از مدت کوتاهی متوقف شد. در حال حاضر النتراهای موجود در ایران عمدتاً همان مدل‌های وارداتی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و تعداد اندکی ۲۰۱۹ (فیس‌لیفت) هستند که به صورت صفر یا کارکرده معامله می‌شوند. در بازار دست‌دوم، مزدا۳ نیو مونتاژ به علت داخلی بودن قطعات و خدمات پس از فروش مناسب، قیمت‌هایی نزدیک به النترا دارد و همچنان رقیب جدی برای آن محسوب می‌شود. در مقابل، کیا سراتو مونتاژ به علت قدیمی‌تر بودن پلتفرم و امکانات کمتر، اندکی ارزان‌تر از النترا معامله می‌شود. تویوتا کرولا نیز به دلیل کم‌یابی و اعتبار برند تویوتا، گران‌تر از همه در بازار دست‌دوم قیمت می‌خورد. به طور کلی می‌توان گفت هیوندای النترا AD در بازار ایران خودرویی محبوب و خوش‌فروش بوده است که توانست با طراحی مدرن، امکانات کامل و ایمنی بالا، جایگاه خود را در بین خانواده‌های ایرانی باز کند و اکنون نیز یکی از گزینه‌های اصلی در بازار سدان‌های کارکرده میان‌رده محسوب می‌شود.

گالری تصاویر

اشتراک گذاری

جدول طراحی ظاهری

ویژگیسال ۲۰۱۷سال ۲۰۱۸سال ۲۰۱۹
کلاس خودروسدان کامپکتسدان کامپکتسدان کامپکت
ابعاد کلیطول: ۴۵۷۰ میلی‌متر | عرض: ۱۸۰۰ میلی‌متر | ارتفاع: ۱۴۳۵ میلی‌مترطول: ۴۵۷۰ میلی‌متر | عرض: ۱۸۰۰ میلی‌متر | ارتفاع: ۱۴۳۵ میلی‌مترطول: ۴۵۷۰ میلی‌متر | عرض: ۱۸۰۰ میلی‌متر | ارتفاع: ۱۴۳۵ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲۷۰۰ میلی‌متر۲۷۰۰ میلی‌متر۲۷۰۰ میلی‌متر
وزن خالص۱۲۷۵ کیلوگرم۱۲۷۵ کیلوگرم۱۲۹۰ کیلوگرم
حجم باک۵۳ لیتر۵۳ لیتر۵۳ لیتر
حجم صندوق عقب۴۰۵ لیتر۴۰۵ لیتر۴۰۵ لیتر
جلوپنجرهشش‌ضلعی با نوارهای کرومیشش‌ضلعی با نوارهای کرومیشش‌ضلعی بازطراحی‌شده با خطوط تیزتر
چراغ جلوکشیده با لبه‌های تیز و لامپ زنون دایره‌ایمشابه مدل ۲۰۱۷طراحی مثلثی‌شکل با گرافیک جدید
چراغ عقبطراحی مشابه نسل قبل با گرافیک داخلی جدیدمشابه مدل ۲۰۱۷طراحی زاویه‌دار با گرافیک جدید
رینگ‌هاآلومینیومی ۱۵، ۱۶ یا ۱۷ اینچ با طرح پنج‌پره‌ایمشابه مدل ۲۰۱۷مشابه مدل ۲۰۱۷
خطوط بدنهخطوط حجیم روی کاپوت و سپر جلومشابه مدل ۲۰۱۷خطوط تیزتر و طراحی جسورتر
سقفشیب‌دار به سبک فست‌بکمشابه مدل ۲۰۱۷مشابه مدل ۲۰۱۷
آینه‌های جانبیبا راهنمای LED و قابلیت تاشوندگی برقیمشابه مدل ۲۰۱۷مشابه مدل ۲۰۱۷

جدول امکانات کابین

ویژگیسال ۲۰۱۷سال ۲۰۱۸سال ۲۰۱۹
صندلی‌هاصندلی پارچه‌ای؛ چرمی در تریم‌های بالاتر با گرم‌کن و تنظیم برقیمشابه ۲۰۱۷؛ برخی تریم‌ها با تنظیم برقی بیشترمشابه ۲۰۱۸؛ حافظه صندلی راننده در فول
سیستم تهویهتهویه دستی در پایه؛ اتومات دوگانه در فولمشابه ۲۰۱۷؛ برخی مدل‌ها با یونیزه‌کنندهمشابه ۲۰۱۸؛ ضد بخار خودکار در برخی
سیستم اطلاعات و سرگرمینمایشگر ۵ اینچی لمسی؛ تا ۷ اینچی در فول با Android Auto/Apple CarPlayمشابه ۲۰۱۷؛ برخی مدل‌ها با ناوبریمشابه ۲۰۱۸؛ نمایشگر ۸ اینچی در فول
سیستم صوتی۶ بلندگو؛ Infinity ۸ بلندگو در فولمشابه ۲۰۱۷؛ برخی مدل‌ها با ساب‌ووفرمشابه ۲۰۱۸؛ کیفیت صوت بهبود یافته
صفحه نمایش اطلاعات راننده۳.۵ اینچ پایه؛ ۴.۲ اینچ رنگی در بالاترمشابه ۲۰۱۷؛ برخی با نمایشگر TFTمشابه ۲۰۱۸؛ نمایشگر دیجیتال در فول
سیستم نورپردازی داخلینورپردازی ساده؛ نور محیطی در بالاترمشابه ۲۰۱۷؛ برخی با نورپردازی قابل تنظیممشابه ۲۰۱۸؛ نور LED در برخی
ویژگی های فرمانفرمان چرمی با کلیدهای کنترلیمشابه ۲۰۱۷؛ برخی با گرم‌کن فرمانمشابه ۲۰۱۸؛ فرمان با تنظیم برقی در فول
دوربین عقبدر تریم‌های بالاتر موجود استمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۸؛ تصویر باکیفیت‌تر
دوربین جلودر تریم‌های بالاتر موجود است
دوربین ۳۶۰ درجهدر تریم‌های بالاتر موجود است
سنسور هاسنسور پارک عقب در فولمشابه ۲۰۱۷؛ برخی با سنسور جلوافزوده شدن سنسور نقطه کور
شارژر بی سیمدر برخی تریم‌ها موجود استمشابه ۲۰۱۸
سیستم استارت و ورود بدون کلیددر فول موجود استمشابه ۲۰۱۷در برخی تریم‌ها استارت از راه دور
متریال بکاررفتهپلاستیک نرم بالا؛ سخت پایینمشابه ۲۰۱۷؛ برخی با تزئینات کرومیمشابه ۲۰۱۸؛ تزئینات چوبی در برخی
هدآپ دیسپلی (HUD)در تریم‌های بالاتر موجود است
سیستم پارک خودکاردر تریم‌های بالاتر موجود است
امکانات اضافیسانروف برقی؛ آینه برقی گرم‌شوندهمشابه ۲۰۱۷؛ آینه تاشو برقی افزوده شدمشابه ۲۰۱۸؛ آینه ضدتابش نور افزوده شد

جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی

ویژگیسال ۲۰۱۷سال ۲۰۱۸سال ۲۰۱۹
نوع موتور۲.۰ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی؛ ۱.۴ توربو Eco؛ ۱.۶ توربو Sportمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
قدرت موتور۱۴۷ (۲.۰ MPI)، ۱۲۸ (۱.۴)، ۲۰۱ (۱.۶ توربو)مشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
گشتاور۱۳۲، ۱۵۶، ۱۹۵ پوند-فوت بسته به نسخهمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
شتاب ۰ تا ۱۰۰حدود ۸.۵ تا ۱۰ ثانیهمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر بر ساعتمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
نوع گیربکس۶ سرعته دستی/اتومات؛ ۷ سرعته دوکلاچه در Eco و Sportمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
مصرف سوخت۷.۶ (۲.۰ MPI)، ۵.۹ (Eco)، ۸.۷ (Sport)مشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
سیستم تعلیقمک‌فرسون جلو؛ چند اتصالی عقبمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
نوع ترمز هاچهار چرخ دیسکی با ABS و EBDمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
ایربگ ها۷ عدد: جلو، جانبی، پرده‌ای، زانوییمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
هشدار ترافیک عقب (RCTA)موجود در برخی تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
کروز کنترل تطبیقی (ACC)موجود در برخی تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
هشدار نقاط کور (BSM)موجود در برخی تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)موجود در برخی تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
ترمز اضطراری خودکار (AEB)موجود در برخی تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)موجود در برخی تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)موجود در همه تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
حالت های رانندگیاکو، نرمال، اسپرتمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
توزیع نیروی ترمز (EBD)موجود در همه تریم‌هامشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷
امکانات اضافیTPMS، HAC، TCSمشابه ۲۰۱۷مشابه ۲۰۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *