میتسوبیشی لنسر مدل 2017-2018 با طراحی شیک و پویا، به عنوان یک اتومبیل اسپرت و کارآمد در بازار خودرو شناخته میشود. این نسخه، ترکیبی از قدرت و زیبایی را به نمایش میگذارد و با موتورهای قوی خود، تجربهای مهیج برای رانندگان فراهم میآورد. فضای داخلی این خودرو با راحتی و فناوریهای نوین، حس لوکسی و راحتی در استفاده را به کاربران منتقل میکند. علاوه بر این، سیستم تعلیق پیشرفته و عملکرد فوقالعاده در جادههای ناهموار، لنسر را به گزینهای ایدهآل برای علاقهمندان به رانندگی تبدیل کرده است. این اتومبیل نه تنها به عنوان یک وسیله نقلیه، بلکه به عنوان نمادی از شخصیت و سبک زندگی، در نظر جوانان جایگاه ویژهای دارد.
فهرست مطالب
میتسوبیشی لنسر، یکی از شناخته شدهترین سدانهای کامپکت در سطح جهانی است که همواره به خاطر ویژگیهای اسپرت و تجربه رانندگی لذتبخش خود معروف بوده است. این سدان ژاپنی در ایران نیز از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است و در طول زمان در نسلها و مدلهای متعددی به بازار عرضه شده است.
قبل از اینکه به بررسی خاص مدل 1800 تیپ 4 میتسوبیشی لنسر بپردازیم، مناسب است نگاهی اجمالی به تاریخچه این خودرو داشته باشیم. میتسوبیشی لنسر برای نخستین بار در سال 1973 به معرفی و عرضه رسید. این سدان کامپکت در برخی از نسلهای خود به شکل هاچ بک و استیشن واگن نیز تولید شده و تا کنون 8 نسل را پشت سر گذاشته است، که نسلهای چهارم و هفتم آن به طور قابل توجهی به بازار ایران وارد شدهاند.
نسل مورد نظر ما، نسل هفتم لنسر است که از سال 2007 تا 2018 در خط تولید قرار داشت و در این بازه زمانی، چندین فیس لیفت خفیف نیز بر روی آن انجام شد. ورود میتسوبیشی لنسر نسل هفتم به بازار ایران به سال 2014 برمی گردد که شرکت آرین موتور در ابتدا نسخهای با موتور 1.6 لیتری را به عرضه رساند. این مدل که در بازار به نام میتسوبیشی لنسر تیپ 1 شناخته میشود، با دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک به ایران وارد شد؛ اما به دلیل قدرت موتور کم و امکانات محدود، موفقیت چندانی به دست نیاورد.
طراحی ظاهری
طراحی لنسر تیپ 4 یکی از برجسته ترین و ماندگارترین طرحهای معاصر در صنعت خودروسازی به شمار میآید. این خودرو به لحاظ طراحی، در کنار مدلهای معروفی چون BMW E46 قرار میگیرد. ویژگی بارز لنسر تیپ 4، ترکیب چهرهای اسپرت و زیبا با سادگی است که جلوهای خاص به آن می بخشد. حضور چشمگیر این مدل در بازیهای ویدئویی و سینما، به ویژه در نسخه اوولوشن، به تثبیت جایگاه آن کمک کرده و این طراحی را در ذهنها ماندگار کرده است.
نمای جلوی لنسر تیپ 4 حس خشم و قدرت را القا میکند؛ چراغهای لنزدار و کشیده با طراحی اخمو، سپر بلند و جلوپنجره بزرگ به شکل ذوزنقه، همگی به ایجاد این احساس کمک میکنند. ترکیب این عناصر، چهرهای منحصر به فرد و جذاب به لنسر تیپ 4 بخشیده و آن را از سایر خودروها متمایز می سازد. در مجموع، این طراحی نه تنها به زیبایی ظاهری خودرو افزوده، بلکه به آن شخصیتی خاص و ماندگار بخشیده است.
نمای جانبی لنسر 2017- 2018به گونهای طراحی شده که ساده، اما در عین حال جذاب و متناسب با کل بدنه است. یک خط زیبا از گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد یافته و خط دیگری در زیر دربها، گلگیر جلو را به بخش عقب متصل میکند. رینگهای 18 اینچی تأثیر چشمگیری بر بزرگ تر به نظر رسیدن نمای جانبی دارند. همچنین، رکاب بلند و نسبت بالای بدنه به شیشه نیز به زیبایی این بخش افزوده است.
از سوی دیگر، نمای عقبی لنسر تیپ 4 به صورت خشن و در عین حال ساده طراحی شده و از حجمهای اضافه پرهیز شده است. چراغهای عقب به شکل دو قطعهای از کنار گلگیر عقب تا وسط صندوق ادامه پیدا کردهاند. طراحی داخلی این چراغها نیز خاص است و چراغ مه شکن و دنده عقب به صورت نامتقارن در دو طرف خودرو قرار دارند. بال بلندی که روی صندوق نصب شده، به نمای عقب جلوهای عضلانی میبخشد و دوربین دنده عقب نیز زیر لوگوی میتسوبیشی تعبیه شده است.
امکانات کابین
میتسوبیشی لنسر به عنوان یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران، در ابتدا با نسخه تیپ 1 و امکانات رفاهی بسیار محدود وارد کشور شد. اما به مرور زمان و با توجه به نیازهای مشتریان، نسخه تیپ 4 این خودرو به بازار عرضه گردید که نه تنها از نظر مشخصات فنی بهبود یافته، بلکه امکانات رفاهی آن نیز به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.
کابین لنسر تیپ 4 با طراحی ساده و زیبا، حس کیفیت را به خوبی منتقل می کند. داشبورد و رودریهای خودرو از جنس پلاستیک ساخته شدهاند، در حالی که فرمان، صندلیها و کنسول میانی با چرم دوزی تزئین شدهاند. استفاده از متریال با کیفیت در داخل خودرو باعث شده که در طول استفادههای طولانی، حتی پس از طی مسافتهای بالای صد هزار کیلومتر، نه تنها صدای ناخواستهای در کابین به گوش نرسد، بلکه کیفیت چرمها نیز به خوبی حفظ شود.
یکی از ویژگیهای برجسته این نسخه، مانیتور 6.4 اینچی است که با لوگوی Rockford Fosgate تزئین شده است. این مانیتور به عنوان یکی از جذابترین عناصر کابین، امکان استفاده از تمامی اسپیکرها، آمپلیفایر و ساب ووفرهای این برند معتبر آمریکایی را فراهم میآورد. با این ویژگی، رانندگان میتوانند از تجربهای لذتبخش و با کیفیت در حین گوش دادن به موسیقی بهرهمند شوند و سفرهای خود را به یادماندنی تر سازند. در مجموع، میتسوبیشی لنسر تیپ 4 با ترکیب بهینهای از طراحی، کیفیت و امکانات، تجربهای دلپذیر و جذاب را برای کاربران خود به ارمغان میآورد.
فرمان خودرو لنسر تیپ 3 با طراحی ارگونومیک و توجه به راحتی کاربر، تجربهای مطلوب را برای راننده فراهم میآورد. در این فرمان، کلیدهای مرتبط با سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل به شکل کارآمدی جایگذاری شدهاند. قابل توجه است که شیفترهای موجود در پشت فرمان به صورت ثابت نصب شدهاند و در هنگام چرخاندن فرمان جابجا نمیشوند، که این ویژگی باعث افزایش راحتی و تسلط راننده بر خودرو میشود.
در کنسول میانی داشبورد، کلیدهای مهمی چون فلاشر، غیر فعال کردن ایربگها و نمایشگر هشدار مربوط به نبستن کمربند ایمنی قرار دارد. این طراحی به گونهای انجام شده است که دسترسی به این کلیدها به سادگی امکانپذیر باشد. در قسمت زیرین این کلیدها، پنل تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو با طراحی دایرهای شکل خود به خوبی با روحیه اسپرت لنسر هماهنگ شده است.
صندلیهای لنسر تیپ 4 نیز از دیگر ویژگیهای مثبت این خودرو به شمار می روند. این صندلیها به گونهای طراحی شدهاند که به خوبی از سرنشینان پشتیبانی میکنند و راحتی لازم را فراهم میآورند. همچنین، فاصله محوری 2634 میلیمتری خودرو باعث میشود که در مقایسه با مدلهایی چون مزدا 3، فضای پای بیشتری در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار گیرد. این ویژگی به افراد بلند قامت این امکان را میدهد که به راحتی در ردیف عقب نشسته و سفرهای طولانی را با آسایش بیشتری تجربه کنند.
در میان امکانات رفاهی بارز نصب شده بر روی میتسوبیشی لنسر 1800 تیپ 4، میتوان به مواردی چون: چراغهای زنون جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، سیستم چرخش هماهنگ با فرمان (AFS) و مجهز به چراغ شور، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن برای صندلیهای جلو، سانروف، کروزکنترل، سنسور تشخیص نور، سنسور باران، تهویه مطبوع خودکار، شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان و سیستم مالتیمدیا با نمایشگر لمسی 6.4 اینچی و دوربین دید عقب اشاره کرد.
اگرچه این امکانات به طور کلی قابل قبول به نظر می رسند و انتقادی جدی به آنها وارد نیست، اما واقعیت این است که میتسوبیشی لنسر در مقایسه با رقبایی همچون مزدا 3، هیوندای الانترا و کیا سراتو از نظر امکانات در سطح پایینتری قرار دارد. به ویژه اینکه عدم وجود دو گزینه کی لس استارتر و آینه تاشو برقی واقعاً حس می شود.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
میتسوبیشی لنسر 1800 تیپ 4، خودرویی با پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید حداکثر 138 اسب بخار قدرت و 176 نیوتنمتر گشتاور را دارا است. این نیرو از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به چرخهای جلویی این سدان با وزن 1350 کیلوگرم منتقل میشود. در شرایط مصرف سوخت، این مدل به طور متوسط به 7.9 لیتر سوخت برای پیمودن هر صد کیلومتر نیاز دارد و قادر است در مدت 11.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند.
پیشرانه لنسر به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها که با نام MIVEC در محصولات میتسوبیشی شناخته میشود، مجهز است. این فناوری با کنترل زمان مکش و تخلیه میل بادامکها، به بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی کمک میکند و در عین حال، بازدهی پیشرانه را نیز افزایش می دهد.
گیربکس بهکاررفته در این مدل از نسل جدید گیربکسهای CVT به نام INVECS-III است و این امکان را فراهم میآورد که دندهها به صورت 6سرعته تیپ ترونیک مجازی تعویض شوند. همچنین، میتسوبیشی با طراحی دو شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، به راننده این احساس را منتقل میکند که در حال رانندگی با خودرویی اسپرت است.
با وجود اینکه میتسوبیشی لنسر تیپ 4 در زمینه امکانات رفاهی نسبت به رقبا عقبافتاده است، اما خوشبختانه ویژگیهایی نظیر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، ترمز کمکی و 7 ایربگ به ایمنی این خودرو کمک شایانی میکند و آن را در سطحی بسیار مطلوب قرار میدهد، حتی فراتر از بسیاری از حریفان. کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro Ncap نیز تأییدکننده کیفیت بالای ایمنی این مدل ژاپنی است.
هندلینگ و تجربه رانندگی
در مورد تجربه رانندگی با میتسوبیشی لنسر 1800 تیپ 4، باید گفت ترکیب پیشرانه 138 اسببخاری و گیربکس CVT، نتایج چندان هیجانانگیزی را ارائه نمی دهد. شتابگیری این خودرو در مقایسه با رقبا، وضعیت نسبتا معمولی دارد، اما در عوض، پایداری و هندلینگ آن در جادههای پرپیچ وخم قابل توجه است. این پایداری به ازای کاهش راحتی سرنشینان بهدست آمده و سواری آن به نرمی برخی از رقبای خود مانند مزدا 3 نیست، اما بهطور کلی سیستم تعلیق لنسر کمی نرمتر عمل میکند.
بهاینترتیب، میتسوبیشی لنسر 1800 تیپ 4 خودرویی است که با وجود برخی نقاط ضعف در شتاب و راحتی، به واسطه پایداری و هندلینگ خوب، همچنان جذابیتهای خود را حفظ کرده است.