سبک طراحی مرسدس بنز در طی سالهای اخیر، مشابه با سایر تولیدکنندگان خودرو، به استفاده از زبانی مشترک در میان مدلهای مختلف خود روی آورده است. با گذشت زمان، شباهتهای ظاهری و ویژگیهای طراحی این برند به حدی نزدیک شده که تشخیص مدلهای C و E تنها با یک نگاه ساده دشوار شده است.
این مسئله در مورد نسل پنجم کلاس C نیز صدق میکند. هرچند نسل چهارم این خودرو چندان جذابیتی نداشت، اما نسل جدید از زبانی نوین در طراحی بهره میبرد که با گرافیک متمایز و مشابه با برخی دیگر از کلاسها مانند کلاس S همراه است و متاسفانه نسبت به نسل قبلی نیز از نظر زیبایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در طراحی جدید، اگر جلوپنجره و نشان خاص مرسدس بنز C-Class مدل ۲۰۲۴ را نادیده بگیریم، ممکن است در نگاه اول آن را با خودروهای کرهای مانند جنسیس یا هیوندای گرنجور نسل ششم اشتباه بگیریم. اما این موضوع در مورد نمای عقب صدق نمیکند، زیرا چراغهای عقب با طراحی مثلثی و حاشیههای زیاد، شباهتی به هیچ خودرویی جز مدلهای اخیر مرسدس بنز ندارند.
چراغهای عقب LED باریک و کشیده، به همراه سپرهای عقب قدرتمند و دیفیوزر اسپرت، چهرهای دینامیک به بخش عقب خودرو بخشیدهاند. در مجموع، مرسدس C کلاس 2024 با حفظ اصالت خود، ظاهری مدرنتر و جذابتر نسبت به نسلهای قبلی ارائه میدهد.
مرسدس بنز C-Class با ظاهری اسپرت و شیک نظرها را به خود جلب میکند.
جلوپنجره برجسته به خودرو ظاهری قوی و متمایز میبخشد.
چراغهای تیز و جذاب، جلوهای مدرن ایجاد کردهاند.
طراحی بدنه با خطوط دینامیک، حس حرکت و انرژی را منتقل میکند.
نمای جلویی بازتابی از طراحی لوکس مدلهای بالارده مانند S کلاس است.
چراغهای عقب کشیده و سپرهای قدرتمند، چهرهای دینامیک به بخش عقب خودرو میدهند.
جزء طراحی عقب که به افزایش جذابیت کمک میکند.
حفظ اصالت در عین مدرنیته، جذابیت این نسل را افزایش داده است.
در ادامه به ویژگیها و آپشنهای این نوع مرسدس بنز کلاس C میپردازیم.
بنز کلاس C به عنوان یک سدان کوچک شهری، یکی از کوچکترین مدلهای تولیدی برند مرسدس بنز محسوب میشود. پس از کلاس A نسخهای که در بازار ایران به فروش میرسد، مدل روز نسل پنجم این خودرو با کد W206 است که از سال ۲۰۲۲ به عرصه جهانی معرفی شده و هنوز تغییرات ظاهری یا فیس لیفتی را تجربه نکرده است.
بهطور استاندارد، تمامی مدلهای کلاس C نسل پنجم مرسدس بنز، چه در نسخه اقتصادی و چه در نمونه عملکردی اسپرت AMG، به صورت هیبریدی با موتورهای ۴ سیلندر توربو ۱.۵ یا ۲ لیتری بنزینی و ۲ لیتری توربو دیزل عرضه میشوند. تفاوت بین این مدلها به ساختار پیشرانه و نوع سیستم هیبرید (هیبرید ملایم یا هیبرید پلاگین) بستگی دارد که منجر به ایجاد تریمهای مختلف و مشخصات توان و گشتاور مخصوص به هر یک میشود.
نسخه وارداتی مرسدس بنز C-Class که به بازار ایران عرضه شده، از موتور ۱.۵ لیتری توربو بهره میبرد و با یک سیستم هیبرید ملایم که شامل یک موتور برقی با قدرت ۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتری است، همراه است. این مدل به عنوان ضعیفترین تریم موجود از نسل پنجم کلاس C مرسدس بنز شناخته میشود. انتخاب این نسخه به دلیل محدودیتهای قیمت واردات (بین ۲۵ تا ۳۵ هزار یورو) صورت گرفته، چرا که اگر مدلهای قویتر انتخاب شوند، قیمت نهایی از سقف قانونی واردات فراتر خواهد رفت.
این خودرو به یک گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته 9G-Tronic مرسدس بنز مجهز خواهد شد. در کاتالوگ رسمی شرکت واردکننده (ستاره ایران)، به اشتباه از این سیستم به عنوان یک گیربکس دو کلاچ (DCT) نام برده شده است. در واقع، این سیستم گیربکس، از نوع دو کلاچ نیست و به جای آن برای انتقال گشتاور موتور از یک توربین (Torque Converter) استفاده میکند. این توربین با بهرهگیری از یک سیستم کنترل کامپیوتری، عملکردی مشابه گیربکس DCT ارائه میدهد، اما در واقع در دسته گیربکسهای AT قرار میگیرد و نه DCT. استفاده از توربین به جای سیستم دو کلاچ، به سواری نرمتر، ساختاری با دوامتر و تجربه رانندگی بهتری برای این خودروی پریمیوم منجر شده است.
قیمت پایه مدل استاندارد مرسدس بنز C-Class با کد C 200 حدود ۴۵ هزار دلار تعیین شده است. نسخهC کلاس این خودرو که برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده، به دلیل این هدف، قیمت کمتری دارد. با این حال، حتی مدلهای پریمیوم مرسدس بنز، که یک سطح پایینتر از لوکس محسوب میشوند، قیمت قابل توجهی دارند و مدلC کلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، اگر واردات این خودروی کمآپشن و ضعیف به واقعیت بپیوندد، باید انتظار داشت که قیمت فروش آن در بازار داخلی به بیش از ۲ میلیارد تومان برسد.
خوشبختانه، مرسدس بنز هنوز هم توانایی خود را در طراحی داخلی محصولاتش حفظ کرده است. نمای داخلی مدل بنز C کلاس با نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی مولتیمدیا و کلاستر دیجیتال بزرگ پشت فرمان به طور چشمگیری مدرن و نوآورانه به نظر میرسد. با این حال، هنوز هم میتوان نشانههای طراحی کلاسیک مرسدس بنز مانند دریچههای تهویه مطبوع سهگانه در مرکز داشبورد و فرمان سه شاخه اسپرت را به وضوح مشاهده کرد.
احتمال اینکه نسخه وارداتی بنز کلاس C به بازار ایران با تریم دو رنگ یا پوشش چرم خاصی مانند آلکانترا عرضه شود، بسیار کم است. با این حال، خوشبختانه کیفیت ساخت و مواد استفادهشده در این خودرو پریمیوم قطعاً در سطح بالایی قرار دارد و رضایتبخش خواهد بود.
همانطور که در کاتالوگ رسمی مرسدس بنز C-Class مشاهده کردیم، کاتالوگ مرسدس بنز C کلاس نیز شامل دو تصویر از دو مدل متفاوت کلاس C میباشد. این موضوع نشاندهنده این است که شرکت ستاره ایران هنوز بهطور دقیق نمیداند کدام تریم ظاهری برای نسخه پایه مدلهای وارداتی به ایران انتخاب خواهد شد. اما باید اشاره کرد که احتمال واردات نسخه پایه (بدون طراحی خاص) به مراتب بیشتر از نمونههای با کیت بدنه است.
مرسدس بنز C-Class، نماد مهارت مهندسی و طراحی مدرن در عرصه خودروهای لوکس به شمار میرود. این سدان با خطوط نرم و دلربای خود، به طرز شگفتانگیزی تعادل میان زیبایی و کارایی را برقرار کرده است. فضای داخلی خودرو با استفاده از مواد با کیفیت و فناوریهای نوین، تجربهای منحصر به فرد از راحتی و لذت رانندگی را به ارمغان میآورد. موتورهای قوی و سیستمهای هوشمند ایمنی این مدل، نه تنها سرعت و شتاب بینظیری را فراهم میکنند، بلکه به راننده احساس اطمینان و آرامش را نیز هدیه میدهند. به واقع، C-Class فراتر از یک وسیله نقلیه است؛ این خودرو نمادی از زندگی لوکس و پیشرفته است.
ویژگی | توضیحات |
---|---|
کلاس خودرو | سدان لوکس کامپکت |
ابعاد کلی | 4.75 متر طول، 1.82 متر عرض، 1.44 متر ارتفاع (تقریبی) |
فاصله بین دو محور | 2.86 متر |
وزن خالص | حدود 1620 کیلوگرم (بسته به تریم و آپشنها) |
حجم باک | 50 لیتر |
حجم صندوق عقب | 455 لیتر |
جلوپنجره | جلوپنجره کرومی با طراحی المانهای ستارهای |
چراغ جلو | چراغهای LED ماتریسی با قابلیت نورپردازی تطبیقی |
چراغ عقب | چراغهای LED باریک و کشیده با طراحی مثلثی |
رینگها | رینگهای آلیاژی 18 اینچی (امکان انتخاب سایزهای بزرگتر در تریمهای خاص) |
خطوط بدنه | خطوط دینامیک و برجسته در کنارهها که حس حرکت و انرژی را القا میکنند |
سقف | سقف شیشهای پانوراما (در برخی تریمها) |
آینههای جانبی | مجهز به چراغهای راهنما و تنظیم الکتریکی |
ویژگی | توضیحات |
---|---|
صندلیها | صندلیهای جلو با تنظیمات برقی و گرمکن؛ صندلیهای عقب با فضای پای مناسب و راحتی بالا. |
سیستم تهویه | تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای با دریچههای تهویه برای سرنشینان عقب. |
سیستم اطلاعات و سرگرمی | نمایشگر مرکزی ۱۱.۹ اینچی لمسی با رابط کاربری MBUX و پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto. |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با کیفیت بالا؛ امکان ارتقاء به سیستم صوتی Burmester با ۱۵ بلندگو و توان ۷۱۰ وات. |
صفحه نمایش اطلاعات راننده | صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی با قابلیت تنظیم نمایش اطلاعات مختلف. |
سیستم نورپردازی داخلی | نورپردازی محیطی با قابلیت انتخاب از بین ۶۴ رنگ مختلف. |
ویژگیهای فرمان | فرمان چندمنظوره با روکش چرمی و دکمههای لمسی برای کنترل سیستمهای مختلف خودرو. |
دوربین عقب | دوربین دید عقب با خطوط راهنما برای کمک به پارک و دنده عقب. |
دوربین جلو | |
دوربین ۳۶۰ درجه | سیستم دوربین ۳۶۰ درجه برای نمایش کامل اطراف خودرو و کمک به پارک در فضاهای محدود. |
سنسورها | سنسورهای پارک جلو و عقب؛ سیستم هشدار نقطه کور؛ سیستم کمک به حفظ خطوط جاده. |
شارژر بیسیم | پد شارژ بیسیم برای دستگاههای سازگار با استاندارد Qi. |
سیستم استارت و ورود بدون کلید | سیستم Keyless-Go برای ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید فیزیکی. |
متریال بهکاررفته | استفاده از مواد با کیفیت بالا مانند چرم، چوب و آلومینیوم در تریم داخلی کابین. |
هدآپ دیسپلی (HUD) | نمایش اطلاعات مهم رانندگی مانند سرعت و ناوبری بر روی شیشه جلو. |
سیستم پارک خودکار | سیستم Active Parking Assist برای کمک به پارک خودکار در فضاهای موازی و عمودی. |
امکانات اضافی | سیستم صوتی فراگیر Burmester؛ نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ؛ سیستم تصفیه هوای کابین؛ صندلیهای ماساژور؛ سیستم گرمکن و سردکن صندلیها؛ پکیج حافظه برای تنظیمات صندلی، آینهها و فرمان. |
ویژگی | توضیحات |
---|---|
نوع موتور | ۴ سیلندر خطی بنزینی توربوشارژر |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر |
قدرت موتور | ۱۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت |
نوع گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم تعلیق | سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ با تنظیمات راحتی و دینامیکی |
نوع ترمزها | دیسکی خنکشونده در جلو و عقب؛ مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
ایربگها | کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای |
هشدار ترافیک عقب (RCTA) | سیستم هشدار ترافیک عقب برای جلوگیری از برخورد در هنگام دنده عقب |
کروز کنترل تطبیقی (ACC) | سیستم کروز کنترل تطبیقی با قابلیت تنظیم سرعت بر اساس ترافیک |
هشدار نقاط کور (BSM) | سیستم هشدار نقاط کور برای افزایش ایمنی در تغییر لاین |
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA) | سیستم کمک به حفظ خودرو در لاین با هشدار و اصلاح مسیر در صورت انحراف |
ترمز اضطراری خودکار (AEB) | سیستم ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار |
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW) | سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص موانع و کاهش سرعت خودکار |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) | سیستم کنترل پایداری الکترونیکی برای حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جادهای |
حالتهای رانندگی | حالتهای مختلف رانندگی شامل اقتصادی، راحت، اسپرت و شخصیسازیشده |
توزیع نیروی ترمز (EBD) | سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز برای بهبود عملکرد ترمزها |
امکانات اضافی | سیستم پارک خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر سربالا (HUD)، سیستم تشخیص خستگی راننده، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ، سیستم صوتی Burmester با کیفیت بالا، اتصال هوشمند تلفن همراه، نمایشگر مرکزی ۱۱.۹ اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، نورپردازی محیطی کابین، استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، صندلیهای جلو با تنظیمات برقی و گرمکن، صندلیهای عقب با فضای پای مناسب و راحتی بالا. |
کلیه حقوق برای کارپکیج محفوظ است