لاماری ایما، خودرویی است که در عرصه خودروهای الکتریکی به عنوان نمادی از نوآوری و طراحی مدرن شناخته میشود. بدنهای با خطوط منحنی و جذاب، این وسیله نقلیه نه تنها بر زیبایی ظاهری تأکید دارد، بلکه به عملکرد و کارایی نیز اهمیت زیادی میدهد. فناوری پیشرفتهای که در این خودرو به کار رفته، تجربهای منحصر به فرد از رانندگی را ارائه میکند. از شتاب خیرهکنندهاش تا سیستمهای هوشمند درون کابین، هر جزء با دقت طراحی شده تا آسایش و راحتی را برای راننده و سرنشینان فراهم آورد. لاماری ایما با ترکیب زیبایی و کارایی، به گزینهای هوشمندانه برای طرفداران خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.
فهرست مطالب
لاماری ایما
هلدینگ آرین موتور، که در گذشته به واردات محصولات سه برند معتبر شامل DS، میتسوبیشی و همچنین تجهیزات سنگین هیتاچی در ایران مشغول بود، اکنون با رونمایی از برند لاماری، گام جدیدی در عرصه خودروسازی کشور برداشته است. این برند به عنوان زیرمجموعه آرین پارس موتور، رسما اقدام به مونتاژ اولین محصول خود کرده و خودرو لاماری ایما در بهمن ماه ۱۴۰۰ معرفی شد. لاماری ایما به عنوان اولین محصول تولید داخلی این مجتمع صنعتی، میتواند به عنوان یک گزینه مناسب در بازار خودروهای چینی شناخته شود. این خودرو با قیمت مناسب و در عین حال با تمرکز بر ویژگیهای فنی و قوای محرکه، میتواند تجربهای لذت بخش از رانندگی را برای کاربران فراهم آورد. این در حالیست که به نظر می رسد برخی از آپشنهای ارائه شده، بیشتر جنبه تزئینی دارند و کارایی چندانی برای مصرفکننده به همراه ندارند.
نام لاماری از ترکیب واژههای “Leading Automaker” و بخشی از واژه “آرین” به وجود آمده است. لوگوی این برند، که طراحی آن به شکل سر گوزن است، به نوعی نماد آگاهی و درک محیط اطراف است و در عین زیبایی، هویت منحصر به فردی را به این برند میبخشد.
با توجه به تحولات اخیر، به نظر می رسد لاماری ایما بتواند در بازار رقابتی خودروهای اقتصادی، جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهد و پاسخگوی نیازهای متنوع مصرفکنندگان باشد.
طراحی ظاهری
طبق اطلاعات ارائه شده، طراحی لاماری ایما به شخصی سپرده شده که پیش از این در برندهای ولوو و مرسدس بنز، از جمله مدلهای GLA و GLE، فعالیت کرده است. بنابراین، میتوان طراحی این خودرو را در درجه اول، به عنوان کاری نسبتا نوآورانه و خشن، و در عین حال منحصر به فرد تلقی کرد.
در قسمت جلو، خودروی لاماری ایما با کمی اغراق، جلوپنجرهای شبیه به سبک مازراتی را به نمایش می گذارد. اما چراغهای روشنایی روز که به شکل باریک و کشیده طراحی شدهاند، شباهتی به KMC K7 کرمان موتور دارند. با این حال، این شباهت با قرارگیری عمودی چراغهای اصلی در دو طرف سپر و طراحی جسورتر و خشنتر، تفاوت قابل توجهی بین این دو ایجاد کرده است.
نقطه نظر جانبی ایما به طرز محسوسی میانه رو و ساده است. خطوط شانه و شخصیت خودرو، به اندازه رقبای خود بارز و قابل توجه نیستند، که این موضوع باعث میشود شناسایی ایما در نمای جانبی از دیگر خودروهای مونتاژی دشوار باشد. این نکته تقریبا در نمای پشت خودرو نیز صادق است. چراغ LED پیوسته در عقب، شباهتی به رقبای مانند دیگنیتی از گروه خودروسازی بهمن یا فونیکس تیگو ۷ پرو دارد. بنابراین، برای تمایز این مدلها از یکدیگر، نیاز به دانش خودرویی بالاتر از سطح عمومی است، به طوریکه در شرایط کم نور، تشخیص آنها ممکن است چندان ساده نباشد. بدون شک، یکی از بهترین ویژگیهای طراحی قسمت پشتی لاماری، به کارگیری چهار سر اگزوز دایرهای شکل کرومی واقعی است که طراحی آن را به کراس اوورهای اسپرت مدرن نزدیک میکند.
طراحی ظاهری لاماری ایما احتمالاً یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو به همراه سیستم انتقال قدرت قدرتمند آن به شمار می رود. شکل ظاهری این ماشین بسیار خاص، منحصر به فرد و اگزوتیک است که ممکن است همه سلایق را جلب نکند، اما در عوض سعی دارد نظر جوانان و افراد میان سال را به خود جلب نماید.
نمای جلوی این خودرو با جلوپنجره بزرگ و تیغههای عمودی و محفظه چراغهای اصلی در یک قاب تیره، ظاهری خشن به خود گرفته است. چراغهای LED خطی روز هم به این طراحی کمک کرده و به نوعی شبیه به دهانی باز با دو دندان تیز در حالت حمله به نظر می رسد. در نمای جانبی، خط شانه قوس دار بر روی گلگیر عقب و فرم کوپه مانند خودرو را دنبال میکند، هرچند که ایما در اصل طراحی کوپه ندارد. همچنین ابعاد بزرگ رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی آن قابل توجه است که در میان بزرگ ترین رینگهای موجود در بازار کشور قرار دارند. در بخش انتهایی، مجموعه چراغهای باریک افقی به پایان طراحی اضافه شده که با وجود شباهت به برخی دیگر از خودروهای چینی و گزینههای موجود در بازار ایران، چراغ ترمز سوم شامل سه چراغ LED مجزا، ظاهری متفاوت را در شب به این خودرو میبخشد و به راحتی آن را به عنوان لاماری ایما در خیابانها شناسایی میکند.
استفاده از تریم پلاستیکی در قسمت پایینی خودرو تنها در انتهای آن مشهود است و به همراه چهار سر اگزوز واقعی گرد بر ویژگیهای اسپرت ایما تأکید دارد. این خودرو به عنوان یک کراس اوور شهری اسپرت شناخته میشود و مانند دیگر رقبای همکلاس خود، قابلیت آفرود ندارد.
امکانات کابین
نمای داخلی ایما از سه عنصر اصلی تشکیل شده که آن را به محصولات مدرن مرسدس بنز نزدیک میکند. نمایشگر یکپارچه مولتی مدیا و اطلاعات ضروری راننده بر روی داشبورد، از دو نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی تشکیل شده و در مجموع به ابعاد ۲۰.۵ اینچ اشاره میشود که در تبلیغات مرسوم خودروسازان به آن پرداخته میشود.
دومین عنصر، دریچههای دایرهای سیستم تهویه مطبوع هستند که بر روی یک تریم افقی بزرگ نقرهای در طول داشبورد قرار دارند و ترکیب دو رنگ داشبورد را به نمایش میگذارند. همچنین نباید از تریم مشکی پیانویی که در کنسول میانی نسبتاً بزرگ خودرو به کار رفته، غافل شد.
دوخت قرمز و نورپردازی مشابه، فرمان چهارشاخه با طراحی مشابه محصولات رنج روور و تریم نقرهای متناسب با داشبورد، به همراه نشان LAMARI، نمای داخلی لاماری ایما را به ظاهری ساده و در عین حال نیمه لوکس میآورد. به نظر می رسد این فضا برای گذران وقت سرنشینان به طور مطلوبی مناسب باشد. آرین پارس موتور با ارائه یک ترکیب دو رنگ برای فضای داخلی، میتواند جذابیت بصری این خودرو را به طرز قابل توجهی ارتقا دهد و در برابر رقبایی مانند محصولات فونیکس که با تریم دو رنگ عرضه میشوند، ایما را در رقابت حفظ کند.
انتظار می رود ایما به برخی امکانات رفاهی و ایمنی استاندارد روز مجهز باشد. از جمله ویژگیهای مهم این خودرو می توان به سانروف پانوراما، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم تصفیه هوای کابین، کنترل لمسی تهویه مطبوع و کول باکس اشاره کرد.
یکی از نقاط قوت ایما در حوزه ایمنی، احتمال کسب پنج ستاره در تستهای C-NCAP چین است که نشان دهنده توجه طراحان به ایمنی سرنشینان در فرآیند طراحی شاسی و ساختار اتاق خودرو می باشد.
با وجود شهرت ایما به کمبود امکانات، طراحی داخلی آن با ظاهری به شدت مدرن ارائه شده است. فرمان سه شاخه اسپرت D-Cut این خودرو با تریم دو رنگ مشکی و آلومینیومی مات، به خوبی با تریم کلی فضای داخلی و بخش میانی داشبورد هماهنگ است. تریم مشکی پیانویی براق روی کنسول میانی، به همراه دوخت قرمز رنگ در رودریها و صندلیها و همچنین نورپردازی ادوات کنترلی روی کنسول، ترکیب زیبایی را به وجود آورده است. نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی پشت فرمان به اندازه سیستم مولتی مدیا تمام لمسی خودرو طراحی شده است. اهرم دنده به صورت الکترونیکی و با جابجایی کوتاه میان دندهها (Short Shift) عمل میکند، در حالی که پنل کنترل تهویه مطبوع به صورت لمسی طراحی شده است. به این ترتیب، علی رغم امکانات محدود، ایما جلوهای مدرن و شیک را به نمایش میگذارد و به هیچ وجه جایگاه اقتصادی خود را زیر سوال نمیبرد.
فضای نشیمن در قسمت عقب برای این کلاس خودرو کاملاً مناسب و استاندارد بوده و فضای صندوق ۴۸۰ لیتری آن نیز در رده خود قابل تحسین است و برای سفرهای بین شهری کاملاً کارآمد به نظر می رسد.
مشخصات فنی و سیستم ایمنی
در قسمت مشخصات فنی لاماری ایما، یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژر به کار رفته که قادر است حداکثر 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور که از برند معتبر میتسوبیشی با کد 4A95TD شناخته میشود، در زمره قویترین موتورهای 1.5 لیتری موجود در بازار قرار دارد. قدرت تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود و به همین دلیل نمیتوان از لاماری ایما انتظار عملکردی مناسب در جادههای ناهموار داشت. گیربکس این خودرو امکان تعویض دستی دنده یا حالت تیپ ترونیک را برای راننده فراهم نمیکند.
سازنده خودرو اعلام کرده که شتاب لاماری ایما از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت برابر 9.7 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن به 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. پیشرانه این خودرو مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 5 طراحی شده است. همچنین، سیستم تعلیق لاماری ایما در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب از نوع مولتی لینک است که باعث میشود این کراساوور به عنوان یکی از نرم ترینها در بازار شناخته شود.
لاماری ایما با بهرهگیری از پیشرفته ترین فناوریهای ایمنی، تجربهای مطمئن و راحت برای رانندگان ایجاد میکند. این خودرو شامل هشت کیسه هوا، سیستمهای ABS، EBD، ESC، TCS، سیستم ترمز اضطراری خودکار BAS و تعدادی دیگر از امکانات ایمنی فعال و غیرفعال است که تضمین کننده ایمنی سرنشینان در هر شرایطی میباشد.
نسخه هیبرید لاماری ایما، مدل به روزتر این خودرو است که علاوه بر امکانات ایمنی، به سیستمهای رانندگی خودکار نیز مجهز گردیده است. این خودرو دارای دستیارهای رانندگی خودکار سطح دوم است که در ترافیکهای شهری و بزرگراهها به راننده کمک میکند. از جمله این ویژگیها میتوان به سیستم کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و سیستم پارک خودکار اشاره کرد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
آزمون رانندگی با لاماری ایما در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. بنابراین، نتایج این تست نمیتواند به طور کامل رفتار روزمره این خودرو در شرایط شهری را منعکس کند. با این حال، باید اذعان کرد که شتاب خودرو با بهرهگیری از موتور قدرتمند میتسوبیشی، بسیار سریع است و به دلیل وزن نسبتاً سبک خود (در مقایسه با برخی رقبا) عملکردی چابک و پایدار دارد. اما نبود گزینه تعویض دستی دندهها (تیپ ترونیک) مانع میشود که راننده به طور کامل از پتانسیلهای فنی این خودرو بهرهبرداری کند و این موضوع به طور محسوس از تجربه رانندگی اسپرت آن میکاهد. بنابراین، برای کاهش دنده، راننده تنها میتواند با فشار دادن پدال گاز و تغییر دندههای سریع به سمت بالا در حالت سرگاز ادامه دهد.
یکی دیگر از ویژگیهای بارز لاماری ایما، پایداری آن در پیچهاست که به دلیل تایرهای عریض به عرض ۲۳۵ میلیمتر، وزن کم و تنظیمات مناسب سیستم تعلیق به دست آمده است. این خصوصیات به راننده احساس پایداری قابل توجهی میدهند و اجازه می دهند تا پیچهای تند و بزرگ پیست را با سرعتی بیش از رقبا پشت سر بگذارد. علاوه بر این، سیستم ترمز قوی نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در مواقع لزوم میتواند به سرعت خودرو را به یک محدوده ایمن و مطمئن کاهش دهد.
قیمت
با توجه به نوسانات ارزی، قیمت خودرو همواره در حال تغییر است. در 26 اسفند 1403 قیمت محصول لاماری به شرح زیر است.