فونیکس تیگو 8 با سه مدل ساده، پرو و پرومکس، تجربهای استثنایی از رانندگی و آسایش را فراهم میآورد. این خودرو با طراحی مدرن و دلنشین خود، به راحتی توجه همگان را به خود جلب میکند. مدل ساده، امکانات اساسی و کارآمدی را ارائه میدهد که برای استفادههای روزمره مناسب است. از سوی دیگر، تیگو 8 پرو با فناوریهای نوآورانه و ویژگیهای ایمنی بیشتر، سفرهای شما را ایمنتر و لذتبخشتر میسازد. در نهایت، مدل پرومکس با امکانات لوکس و جزئیات دقیق، حسی از راحتی و کلاس را به ارمغان میآورد که هر رانندهای را شیفته خود میکند. این خودروی چندمنظوره با عملکرد عالی و طراحی چشمگیر، توانسته است در بازار خودروهای اس یو وی جایگاه ویژهای به دست آورد.
فهرست مطالب
پس از وضع محدودیتهایی برای واردات خودروهایی با حجم موتور حداکثر 2500 سی سی، به تدریج طرفداران خودروهای باکیفیت وارداتی از محصولات مدرن جهانی عقب ماندند و خودروهای کوچک حجم چینی به رقبای اصلی تبدیل شدند. در این میان، شرکت مدیران خودرو با معرفی فونیکس تیگو 8 با پیشرانه ای بالاتر از 1.5 لیتر و موتور توربو شارژ وارد عرصه رقابت شد. تیگو 8 ساده، پرو و تیگو 8 پرومکس از موفق ترین اعضای خانواده تیگو هستند که با ویژگیهای خاص خود، توانستهاند جایگاه محبوبی در میان علاقهمندان به کراساوورهای وارداتی پیدا کنند. اگر شما هم در حال انتخاب بین این خودروها هستید،در ادامه، به تحلیل عملکرد، امکانات، ویژگیها و نقاط قوت و ضعف هر یک از این مدلها خواهیم پرداخت. این تحلیل به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری برای خرید خودرویی که به نیازهای شما پاسخگو باشد، داشته باشید.
فونیکس تیگو 8 که نمایندگان لوکس برند مدیران خودرو،در ایران به شمار میآیند، به محض ورودشان با استقبال خوبی از سوی طرفداران کراساوورها مواجه شدند. یکی از نکات بارز تیگو 8 پرو مکس، پیشرانه 2000 سی سی و سیستم دو دیفرانسیل آن است که بعد از سالها، امکان حضور دوباره خودروهای دو دیفرانسیل چری را در بازار خودروهای ایران فراهم کرده است. اکنون زمان آن است که به بررسی این خودروها بپردازیم.
طراحی ظاهری
تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس از نظر طراحی ظاهری شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند، چرا که هر دو خودرو بخشی از یک خانواده هستند. با این حال، در جزئیات، تفاوتهایی میان آنها مشهود است. تیگو ۸ پرومکس نسبت به مدل قبلی خود دستخوش تغییراتی شده است که میتوان آنها را در طراحی جلو مشاهده کرد. جلوپنجره تیگو ۸ پرومکس در یک قاب قرار گرفته که این ویژگی به عنوان یک عامل کلیدی در تشخیص تفاوتهای این دو خودرو مطرح میشود.
چراغهای اصلی در هر دو مدل طراحی باریکی دارند و این طراحی به همراه جلوپنجره کهکشانی، نمایی جذاب و مدرن را به هر دو خودرو میبخشد. اما در مورد تفاوتها، چراغهای مه شکن و دیفیوزر سپر جلوی تیگو ۸ پرومکس به وضوح از مدل پرو متمایز شده است.
در زمینه ارتفاع، تیگو ۸ پرومکس کمی بلندتر از تیگو ۸ پرو به نظر می رسد، اگرچه اطلاعات فنی ارائه شده توسط کارخانه نشان می دهد که این دو خودرو در این زمینه یکسان هستند. در نمای کناری، تغییرات خاصی دیده نمیشود و رینگها نیز از ساختار مشابهی برخوردارند.
در بخش عقب خودرو نیز شاهد تغییرات جزئی هستیم. چراغهای عقب، مشابه چراغهای جلو، دارای طراحی باریک و کشیدهای هستند و تفاوتهای موجود در چراغها به ظاهر یخی تیگو ۸ پرومکس محدود میشود. علاوه بر این، وجود چهار اگزوز دایرهای شکل در دو سمت خودرو نیز از دیگر تغییرات قابل توجه در ناحیه پشت این خودرو به شمار می رود.
به طور کلی، هر دو مدل با وجود شباهتهای ظاهری، از جزئیات خاصی بهرهمند هستند که ویژگیهای متمایزکنندهای برای آنها ایجاد میکند.
امکانات کابین
درون کابین و محیط داخلی این خودرو تفاوتی جز یک مورد ندارد. تنها تغییر تیگو 8 پرومکس، وجود یک اهرم دایرهای شکل است که برای تنظیم و حفظ حالتهای رانندگی و انتقال قدرت به کار میرود. به دلیل همکاریهای اخیر شرکت چری با طراحان معروف جهانی، فضای داخلی این خودرو نیز زیبایی خاصی را به رانندگان و سرنشینان ارائه میدهد. طراحی کابین با توجه به تنوع رنگ و چیدمان مناسب اجزا، احساس راحتی و لوکس بودن را برای سرنشینان فراهم می کند.
کابین تیگو ۸ پرومکس با طراحی لوکس و باکیفیت خود، انتظارات مربوط به یک خودرو لوکس را به خوبی برآورده می سازد. در این کابین، استفاده از متریالهای متنوع و جذاب به وضوح حس راحتی و زیبایی را منتقل می کند. در بخش بالای درها، متریال نرم به کار رفته که حس دلپذیری را به سرنشینان منتقل میکند. همچنین، طراحی دستگیرههای درب با الگوهای گرافیکی و روکش چرم مصنوعی در میانه درها، با رنگهای روشن، جلوهای خاص به این بخش بخشیده است. در قسمت پایین درها نیز پلاستیک خشک به کار رفته که با دیگر متریالها به خوبی هماهنگ شده است.
داشبورد نیز با رویه چرم مصنوعی و دوخت سفید، ظاهری شیک و مدرن دارد. در این بخش، دو نمایشگر به هم پیوسته طراحی شده که یکی به عنوان نمایشگر سیستم مالتی مدیا و دیگری به عنوان جلوآمپر دیجیتال عمل میکند. همچنین، متریال نرم و روشن در میانه داشبورد، هماهنگی بیشتری را با دیگر قسمتهای کابین ایجاد کرده است. نمایشگر لمسی موجود در کنسول وسط، امکان تنظیمات سیستم تهویه را فراهم میکند و طراحی خاص این ویژگی، جذابیت کابین را دوچندان کرده است.
در کنسول وسط، از پلاستیک پیانویی استفاده شده که جلوهای لوکس به این بخش می بخشد. دکمه استارت و کلیدهای تنظیمات و امکانات مختلف نیز در این ناحیه قرار دارد که احساس رضایت و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. صندلیهای تیگو ۸ پرو و پرومکس با طراحی ارگونومیک و راحتی مناسب، روکش چرم مصنوعی با رنگ روشن دارند و کیفیت آنها نیز قابل قبول است. این صندلیها قابلیت تنظیم برقی دارند که انتظار می رود در یک خودرو لوکس وجود داشته باشد.
علاوه بر این، تیگو ۸ پرومکس با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلیمتری خود، فضای کافی نسبت به تیگو 8 پرو را برای سرنشینان عقب فراهم میآورد. امکاناتی نظیر زیرآرنجی، جا لیوانی، دریچههای سیستم تهویه، چراغ مطالعه و خروجی USB برای راحتی هرچه بیشتر سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. این ویژگیها، ترکیب مناسبی از راحتی و کارایی را در خودرو تیگو 8 پرو و پرومکس به نمایش میگذارد.
این دو خودرو که در یک خانواده قرار دارند، در زمینه امکانات رفاهی بیش از 99 درصد شباهت دارند و ویژگیهای اصلی آنها یکسان است. از نظر ایمنی، هر دو مدل به 6 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پردهای مجهز هستند. سیستم صوتی آنها با صفحه نمایش 12.3 اینچی و قابلیت Mirror Link برای اندروید، به همراه 8 بلندگوی سونی، مسئولیت سرگرمی سرنشینان را بر عهده دارد. در زمینه ترمز و پایداری، این خودروها از فناوریهایی نظیر ABS، EBD، BOS، ESP، TCS، EBA، HAC و HDC استفاده میکنند.
از دیگر ویژگیهای تیگو 8 پرو میتوان به سیستم رانندگی خودکار ADAS، ترمز دستی، اتوهلد، رینگ 18 اینچی، دوربین 360 درجه و دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم نظارت بر فشار تایرها TPMS، سانروف، کروز کنترل، سیستم حفظ خط، چراغهای LED، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلیها در 6 جهت، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، کول باکس و درب عقب برقی اشاره کرد.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
تفاوتهای اصلی میان تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس به وضوح در مشخصات فنی آنها مشهود است. هر دو خودرو در دسته کراس اوورهای 7 نفره قرار دارند و از لحاظ فنی عملکردی برتر از بسیاری از رقبای چینی خود ارائه می دهند. تیگو ۸ پرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه با حجم 1598 سیسی و توربوشارژر مجهز است، در حالی که تیگو ۸ پرومکس با موتور 4 سیلندری 16 سوپاپه و حجم 1998 سی سی، با قدرت بیشتری در خیابانها حرکت میکند.
این دو خودرو قابلیت تنظیم حالت رانندگی را دارند. تیگو ۸ پرومکس با گزینههای مختلفی از جمله اکو، نرمال، آفرود، برف، اسپورت و گل، به راننده این امکان را می دهد تا به بهترین صورت ممکن با شرایط مختلف جاده سازگار شود. در طرف دیگر، تیگو ۸ پرو سه حالت رانندگی کامفورت، اکو و اسپرت را ارائه می دهد.
هر دو مدل از یک جعبه دنده 7 سرعته خودکار بهرهمند هستند، اما مزیت بارز تیگو ۸ پرومکس در سیستم دو دیفرانسیل (AWD) آن نهفته است، که به این خودرو اجازه می دهد تا قدرت را به تمامی چرخها منتقل کند. از این رو، شتابگیری تیگو ۸ پرومکس به طور قابل توجهی بهتر از تیگو ۸ پرو است و شتاب صفر تا صد آن به 7.8 ثانیه می رسد، در حالی که این زمان در تیگو ۸ پرو به 9.36 ثانیه افزایش می یابد.
یکی از نکات قابل توجه درباره تیگو 8 پرو این است که تنها دارای یک دیفرانسیل است، که به طور فنی بر تواناییهای آن تأثیر منفی میگذارد. همچنین، با توجه به فاصله بین محورهایش، این خودرو در دسته شاسی بلندهای متوسط قرار میگیرد و هر دو مدل آن برای استفاده در شرایط آفرود مناسب نیستند.
این خودرو همچنین به کیفیت پایین بنزین حساس است که میتواند به طور قابل توجهی بر نگهداری آن تأثیر بگذارد. بنابراین، لازم است در مراقبت از این خودرو دقت زیادی به خرج دهید. با توجه به رقبا در این رنج قیمتی، گزینههای متعددی برای انتخاب وجود دارد. اگرچه فونیکس تیگو 8 پرومکس دارای دو دیفرانسیل و ویژگیهای برجستهای است، اما قیمت بالای آن در بازار آزاد میتواند یکی از دلایل اصلی استقبال محدود از این خودرو باشد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
از لحاظ کیفیت رانندگی، هر کدام از خودروهای تیگو 8 در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. تیگو 8 پرومکس به دلیل برخورداری از سیستم چهار چرخ محرک، گزینههای متنوعتری را برای راننده فراهم میآورد و با پیشرانه قدرتمندتر، در مسیرهای نسبتاً دشوار خارج از شهر، عملکرد بهتری را به نمایش میگذارد.
محور جلوی خودرو به دلیل نیاز به تحمل وزن، جذب ضربات و کنترل جهت چرخها، از پیچیدگی بالایی برخوردار است. همچنین، وضعیت تعلیق محور جلو در خودروها، به ویژه در مدلهای لوکس مانند تیگو ۸ پرو، تأثیر مستقیمی بر راحتی و کیفیت سواری دارد.
در تیگو ۸ پرو و پرومکس، سیستم تعلیق محور جلو از نوع مک فرسون است. این سیستم یکی از متداول ترین و قابل اعتمادترین گزینهها برای تعلیق محور محرک خودروها به شمار می رود.
یکی از مزایای اصلی سیستم تعلیق مک فرسون، سطح بالای قابلیت اطمینان آن است. این سیستم در حال حاضر بر روی طیف وسیعی از خودروها، از مدلهای اقتصادی تا خودروهای لوکس، نصب میشود. این امر به دلیل عملکرد ثابت و اثبات شده سیستم تعلیق مک فرسون طی سالهاست که نشاندهنده دوام و قابلیت اطمینان آن می باشد. همچنین، هزینههای تعمیر این سیستم پایین است که این ویژگی برای خودروها در ایران به ویژه حائز اهمیت است. با توجه به وضعیت جادههای کشور، فشار زیادی بر جلوبندی خودروها وارد میشود و از این رو، داشتن یک سیستم تعلیق که هم بادوام باشد و هم هزینه تعمیرات معقولی داشته باشد، بدون شک یک مزیت بزرگ محسوب میشود.