مدل 2024 سوزوکی جیمنی، با طراحی محکم و چشمنوازش، بهخوبی روح ماجراجویی و اکتشاف را تجسم میکند. این شاسیبلند کوچک و کارآمد، با قابلیتهای استثناییاش در مسیرهای ناهموار، به رانندگان اجازه میدهد تا به جستجوی ناشناختهها در دل طبیعت بپردازند. موتور قوی و سیستم تعلیق پیشرفتهاش تجربهای منحصر به فرد از رانندگی را ارائه میدهد، در حالی که فضای داخلی آن با ترکیب راحتی و کارایی، پاسخگوی نیازهای یک خانواده یا گروه دوستان خواهد بود. جیمنی 2024 نمادی از توازن میان قدرت و سبکی است که با ویژگیهای نوآورانهاش، هر سفر را به یک ماجرای فراموشنشدنی تبدیل میکند.
فهرست مطالب
هیچ خودروی 4×4 فشردهای مانند سوزوکی جیمنی 2024، تاریخچه و میراثی به این غنای ندارد. این خودرو با شاسی نردبانی قدرتمند، فاصله زیاد از زمین و سیستم ALLGRIP PRO، به اصول خود در ارائه قابلیتهای بینظیر در رانندگی خارج از جاده وفادار مانده است. به مدت بیش از 50 سال، جیمنی به عنوان یکی از مقاوم ترین و توانمند ترین خودروهای آفرود در بازار شناخته میشود. اگر به دنبال خودرویی هستید که به راحتی از مسیرهای خارج از جاده عبور کند و ظاهری خاص و دلنشین داشته باشد، سوزوکی جیمنی انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. این نسل چهارم از آفرودسوار محبوب، که پس از دو دهه انتظار به بازار آمده، همچنان به حفظ اصالت خود در زمینه قابلیتهای آفرود و طراحی جعبهای شکل جذابش پایبند است، در عین حال از امکانات و ویژگیهای مدرن داخلی برخوردار است.
شاید نتوان سوزوکی جیمنی را به طور دقیق با سایر خودروها مقایسه کرد، چرا که در دستهای خاص قرار دارد. با این حال، اگر به دنبال شاسی بلندهای کوچک و جمع و جور هستید، خودروهایی مانند کیا استونیک، سئات آرونا و رنو کپچر به عنوان رقبای این مدل محسوب می شوند. اما اگر تجربه رانندگی در مسیرهای آفرود و لذت از حس نوستالژی و طراحی خاص برای شما اولویت دارد، سوزوکی جیمنی بدون شک انتخابی ایدهآل خواهد بود.
طراحی ظاهری
قبل از ورود به جزئیات طراحی، بیایید نگاهی به مشخصات ظاهری سوزوکی جیمنی ۵ درب بیندازیم. برخلاف آنچه ممکن است به نظر برسد، جیمنی خودرویی بزرگ نیست و طول آن کمی کمتر از ۴ متر است. این ابعاد به ویژه به دلیل تولید این خودرو توسط شرکت هندی ماروتی سوزوکی است. یکی از دلایل این انتخاب ابعادی از سوی تولیدکنندگان هندی، کاهش مالیات بر خودروها است که به موجب آن، خودروهایی با طول کمتر از ۴ متر مشمول مالیات کمتری خواهند شد.
به محض مشاهده سوزوکی جیمنی ۵ درب، واژههایی نظیر جعبهای، مکعبی و جیکلاس به ذهن خطور می کند. باید اشاره کرد که جیمنی سالها قبل از محصول مرسدس طراحی و ساخته شده و نمیتوان آن را به عنوان یک نسخه تقلیدی از جی کلاس قلمداد کرد. فلسفه طراحی این خودرو بر پایه کاربری و ایمنی بالا استوار است و این ویژگیها به وضوح در تمام جزئیات آن قابل مشاهده است. شیشههای عمودی و کاپوت صاف، شکل جعبهای جیمنی را به وجود آورده اند. شیشه جلوی تقریباً عمودی این خودرو، دید بسیار خوبی را در مسیرهای ناهموار به راننده ارائه میدهد و کاپوت صاف به راننده این امکان را می دهد که گوشههای جلویی خودرو را به خوبی ببیند، که این ویژگی برای مانورهای دقیق در خارج از جاده حیاتی است.
چراغهای دایرهای جیمنی، که به نوعی نماد این خودرو محسوب می شوند، به گونهای طراحی شدهاند که عملکرد و کارایی بالایی دارند. اگر به جزئیات دقت کنید، متوجه می شوید که این چراغها کمی در جلوپنجره فرو رفتهاند تا در مواجهه با برخوردهای جزئی، آسیب نبینند. همچنین، تمامی اجزای خودرو از سپر گرفته تا گلگیرها، به نحوی طراحی شدهاند که در عین حفاظت از بدنه، به راحتی قابل تعویض باشند.
در نهایت، باید گفت که طراحی سوزوکی جیمنی واقعاً توجهها را جلب میکند و این خودرو را در میان شاسیبلندهای پر زرق و برق متمایز می سازد. در فرآیند طراحی جیمنی، عملکرد به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شده و هر عنصر طراحی به بهبود قابلیتهای افسانهای این خودرو در خارج از جاده کمک میکند.
امکانات کابین
سوزوکی جیمنی، خودرویی است که به طور خاص برای افرادی طراحی شده که به دنبال حداکثر کارایی و عملکرد در شرایط آفرود هستند. درون کابین این خودرو، طراحی به گونهای است که بیشترین دید به خارج و دسترسی آسان به ابزارهای داخلی را فراهم می کند. در اینجا خبری از تجملات و طراحیهای جذاب نیست. بهجای آن، کابین به طور عمده از پلاستیک سخت ساخته شده که اگرچه ممکن است ظاهری ساده داشته باشد، اما کیفیت آن احساس استحکام و دوام را منتقل میکند. سوزوکی برای نشان دادن روح آفرودی و قدرت جیمنی، از پیچهایی در نقاط مختلف کابین، از جمله داشبورد، استفاده کرده است که بهنظر می رسد بیشتر جنبه تزئینی دارند تا عملکردی.
یکی از ویژگیهای جذاب کابین، کلاستر آنالوگ با تم نارنجی رنگ است که کاربران را به یاد طراحیهای جتهای دهه ۸۰ میاندازد. اما این جذابیتها به همین جا ختم میشود. نمایشگر ۹ اینچی که در نگاه اول مدرن به نظر می رسد، با روشن شدن، کاربر را به یاد فناوریهای قدیمی میاندازد. تم کهربایی و رابط کاربری بسیار سادهاش، همراه با صفحه نمایش TFT که کنتراست مناسبی ندارد، میتواند ناامیدکننده باشد. همچنین، صندلیهای جیمنی از نظر راحتی و کیفیت رویه در سطح متوسطی قرار دارند و ممکن است برای مسافرتهای طولانی چندان راحت نباشند. فضای سر و پا برای افراد با قد متوسط تا بلند کافی است، اما باید به خاطر داشت که این خودرو بهعنوان یک مدل ۵ نفره چندان مناسب نیست. تعداد محفظههای ذخیرهسازی نیز محدود بوده و تنها دو جای لیوانی برای کل کابین وجود دارد.
در زمینه آپشنها، باید به یاد داشت که سوزوکی جیمنی یک SUV اقتصادی آفرود است، بنابراین انتظار آپشنهای لوکس و متنوع از آن غیر منطقی است. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی راسا موتور، این خودرو به آپشنهایی نظیر کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین عقب، سنسور نور و باران و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است. برخی از امکانات دیگر مانند نمایشگر دیجیتال ۹ اینچی، کروز کنترل و ایربگهای پردهای و جانبی به صورت سفارشی در دسترس هستند. در کل، سوزوکی جیمنی از نظر آپشنها بسیار محدود است و نمی تواند در مقابل کراس اوورهایی با قیمت پایین تر رقابت کند.
طور کلی، جیمنی خودرویی است که بر کارایی و قابلیتهای آفرودی تاکید دارد، اما در حوزه راحتی و امکانات رفاهی نمیتواند نیازهای برخی خریداران را برآورده کند.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
سوزوکی جیمنی، یکی از شاسی بلندهای کوچک و توانمند ژاپنی، با موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود. این موتور قادر است نیرویی معادل 101 اسببخار و حداکثر گشتاور 130 نیوتن متر تولید کند. شاید این اعداد در نگاه اول برای یک خودروی آفرودی چندان چشمگیر نباشند، اما وقتی به وزن و ابعاد جیمنی توجه کنیم، درمییابیم که این خودرو میتواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد. وزن خالص نسخه پنج درب این مدل حدود 1100 کیلوگرم است که با توجه به ابعادش، مناسب به نظر می رسد. شتاب صفر تا صد جیمنی تقریباً 15.1 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین، ظرفیت باک این خودرو به 40 لیتر می رسد.
نیروی موتور به کمک دو نوع جعبهدنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک به هر دو محور منتقل میشود. در بازار ایران، به نظر میرسد که سوزوکی نسخه دنده اتوماتیک را اولویت قرار داده است. سیستم انتقال قدرت جیمنی به صورت دو دیفرانسیل (All Grip Pro) طراحی شده و قابلیت انتخاب حالتهای 2H، 4H و 4L را دارد. یکی از ویژگیهای بارز این خودرو، سیستم قفل محور محرک در سطوح لغزنده است که از طریق ترمز (Brake LSD) عمل میکند و به بهبود کنترل و پایداری در شرایط دشوار کمک میکند. با این ویژگیها، سوزوکی جیمنی به یک گزینه جذاب برای علاقهمندان به آفرود و ماجراجویی تبدیل شده است.
هندلینگ و تجربه رانندگی
یکی از ویژگیهای فنی جذاب جیمنی، سیستم تعلیق آن است. هر دو محور این خودرو، چه در جلو و چه در عقب، از سیستم تعلیق سه اتصاله صلب به همراه میله پیچشی بهره می برند. به کارگیری این نوع تعلیق کارآمد و مقرون به صرفه، موجب افزایش توانایی جیمنی در زمینه بیراهه نوردی شده است. همچنین، ترمزهای این خودرو در قسمت جلو دیسکی و در قسمت عقب کاسهای طراحی شدهاند.
اما جایی که جیمنی واقعاً نسبت به رقبای شهری خود برتری پیدا میکند، در شرایط آفرود است. در این تست، خودرو در مسیرهای گل آلود، خاکی و شیبهای ۳۵ درجه قرار گرفت و جیمنی بدون نیاز به استفاده از گیربکس کمکی با ضریب سنگین، به سادگی هر بخش از مسیر آزمایش آفرود را طی کرد. واقعاً میتوان آن را به نوعی تویوتا لندکروزر کوچک تشبیه کرد. این خودرو همچنین مجهز به سیستمی است که در صورت هرز گردی یکی از چرخها، فوراً توزیع نیرو به آن چرخ را متوقف کرده و برای حفظ حرکت، کشش را به چرخهای دیگر منتقل میکند. علاوه بر این، این آفرودر کوچک دارای سیستم کمکی برای پایین آمدن از شیب و همچنین سیستمی برای آغاز حرکت در شیب به مدت دو ثانیه است که این سیستمها به راحتی عمل میکنند تا خودرو در دامنههای شیبدار ثابت بماند.
قیمت
مدل 2024 سوزوکی جیمنی XL تنها در نسخه پایهای به نام GLX با قیمت 34,990 دلار عرضه می شود و برای گیربکس دستی پنج سرعته هزینههای اضافی دارد. نسخه اتوماتیک چهار سرعته آن 36,490 دلار قیمت گذاری شده که این موضوع آن را به یکی از مقرون به صرفه ترین خودروهای 4×4 موجود در بازار تبدیل کرده است. جیمنی XL که در هند تولید می شود، نسبت به مدل سه در GLX ساخت ژاپن، 3,000 دلار گران تر است، اما در عوض فضای داخلی بزرگتری و فاصله بین محورهای بیشتری را فراهم میآورد.
این شاسیبلند آفرود کوچک با وجود اینکه رقبای مستقیمی ندارد، میتوان آن را با خودروهایی همچون هیوندای ونیو (از 22,000 دلار) و تویوتا یاریس کراس (از 28,000 دلار) مقایسه کرد. جیمنی به عنوان یک خودرو شناخته شده در عرصه آفرود، بیشتر بر عملکرد و قابلیت اطمینان در مسیرهای دشوار تمرکز دارد و به دنبال تجمل و زیبایی نیست.
طراحی با ۵ شیار عمودی مشکیرنگ، هماهنگ با چراغهای دایرهای کلاسیک
چراغ جلو
دایرهای شکل، با طراحی فرو رفته در بدنه برای محافظت بیشتر در برابر ضربه
چراغ عقب
مستطیلی، نصبشده روی سپر عقب؛ طراحی ساده و کاربردی
رینگها
آلومینیومی ۱۵ اینچی با لاستیکهای ۱۹۵/۸۰R15
خطوط بدنه
طراحی جعبهای با خطوط صاف و زوایای تیز؛ الهامگرفته از سبک رترو و خودروهای آفرودی کلاسیک
سقف
صاف و افقی؛ در برخی نسخهها به رنگ مشکی برای تضاد با رنگ بدنه
آینههای جانبی
دستی یا برقی، بدون گرمکن؛ به رنگ مشکی و طراحی ساده
جدول امکانات کابین
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای جلو با تنظیم دستی؛ در برخی نسخهها با روکش چرم ناپا و طراحی دو رنگ.
سیستم تهویه
تهویه مطبوع اتوماتیک تککاناله.
سیستم اطلاعات و سرگرمی
نمایشگر لمسی ۷ یا ۹ اینچی (بسته به تیپ)، با قابلیت اتصال بلوتوث و USB.
سیستم صوتی
سیستم صوتی با ۴ بلندگو.
صفحه نمایش اطلاعات راننده
کلاستر آنالوگ با تم نارنجیرنگ؛ دارای نمایشگر کوچک برای اطلاعات سفر و TPMS.
سیستم نورپردازی داخلی
ویژگی های فرمان
فرمان سهشاخه با دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل؛ در برخی نسخهها با روکش چرم.
دوربین عقب
موجود در برخی تیپها.
دوربین جلو
دوربین ۳۶۰ درجه
موجود نیست.
سنسور ها
سنسور نور و باران؛ سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS).
شارژر بی سیم
موجود نیست.
سیستم استارت و ورود بدون کلید
ورود بدون کلید در برخی تیپها موجود است؛ استارت دکمهای موجود نیست.
متریال بکاررفته
پلاستیک سخت با کیفیت مناسب؛ در برخی نسخهها با روکش چرم ناپا و کفپوشهای لوکس.
هدآپ دیسپلی (HUD)
موجود نیست.
سیستم پارک خودکار
موجود نیست.
امکانات اضافی
کروز کنترل (در برخی تیپها)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD).
جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی
ویژگی
توضیحات
نوع موتور
۴ سیلندر خطی، تنفس طبیعی، کد موتور K15B
حجم موتور
1462cc
قدرت موتور
۱۰۱ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور
۱۳۰ نیوتنمتر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۵.۱ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
نوع گیربکس
۴ سرعته اتوماتیک با دنده کمکی و دکمه O/D
مصرف سوخت
۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق
محور جلو و عقب: سیستم تعلیق یکپارچه صلب با فنر لول
نوع ترمز ها
جلو: دیسکی خنکشونده؛ عقب: کاسهای؛ مجهز به سیستمهای ABS و EBD
ایربگ ها
۶ عدد: جلو، جانبی و پردهای
هشدار ترافیک عقب (RCTA)
موجود نیست
کروز کنترل تطبیقی (ACC)
موجود نیست
هشدار نقاط کور (BSM)
موجود نیست
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)
موجود نیست
ترمز اضطراری خودکار (AEB)
موجود نیست
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
موجود نیست
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
موجود است
حالت های رانندگی
۳ حالت: ۲H، ۴H، ۴L (سیستم دو دیفرانسیل با دنده کمکی)
توزیع نیروی ترمز (EBD)
موجود است
امکانات اضافی
سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم ضد واژگونی (ROP)، سنسور فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل