سانگ یانگ اکتیون مدل 2025 با طراحی مدرن و جذابش، به راحتی توجه هر بینندهای را جلب میکند. این خودرو با خطوط پویا و ظاهری هوشمند، به خوبی نمایانگر روح جوان و پرانرژی این خودروساز کرهای است. فضای داخلی اکتیون با بهرهگیری از مواد باکیفیت و فناوریهای نوین، محیطی راحت و کاربرپسند ایجاد کرده است. موتور قدرتمند و سیستم تعلیق متوازن، تجربهای دلپذیر از رانندگی را ارائه میدهند. همچنین، ویژگیهای ایمنی و تکنولوژیهای پیشرفتهای که در این مدل وجود دارد، آسایش و امنیت سرنشینان را تأمین میکند و آن را به انتخابی مناسب برای کسانی تبدیل میکند که به دنبال خودرویی خوشظاهر و کارآمد هستند.
فهرست مطالب
اکتیون کراساووری است که به عنوان یکی از تولیدات شرکت سانگ یانگ شناخته میشود و در بازهای از زمان، در بازار ایران نیز عرضه شد. این خودرو به دلیل طراحی نه چندان جذاب و تناسبات نامناسبش، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲، فیس لیفتی برای این مدل انجام شد که تغییراتی را به همراه داشت و حداقل نمای جلوی خودرو را قابل تحمل تر کرد. همچنین، یک پیکاپ دو کابین نیز بر اساس این محصول طراحی و ارائه گردید. اما با وجود این تغییرات، مشکلات مکرر سانگ یانگ و عدم استقبال از اکتیون سبب شد که تولید این خودرو در سال ۲۰۱۸ به پایان برسد و جانشینی برای آن معرفی نشود.
اکنون، پس از شش سال غیبت، خبرهایی از بازگشت اکتیون به گوش می رسد. این بار، این خودرو در قالب یک کراساوور با طراحی کوپه مانند عرضه خواهد شد که از نظر تناسبات و جزئیات طراحی، به مراتب جذابتر و مدرن تر به نظر می رسد. همچنین، لازم به ذکر است که نام سانگ یانگ به تاریخ پیوسته و محصولات این برند اکنون تحت مالکیت جدیدی با نام KG Mobility یا KGM به بازار معرفی میشوند. این تغییر نام و هویت، نوید بخش دورهای جدید برای محصولات این شرکت است و امیدها را برای بازگشت اکتیون به بازار زنده میکند.
طراحی ظاهری
شرکت سانگ یانگ که اکنون به نام کی جی موبیلیتی شناخته میشود، جدیدترین نسل اکتیون را در کره جنوبی معرفی کرده است. این مدل جدید شاسی بلند کوپهای است که بر اساس طراحی تورس و با الهام از رنجروور ولار ساخته شده است .اکتیون جدید به دلیل طراحی جلوپنجره کوچک، گلگیرهای برجسته، رینگهای ۲۰ اینچی و ظاهری خشن و اسپرت به یکی از محصولات پرطرفدار گروه کی جی موبیلیتی تبدیل گشته است.
ستونهای عقب کمی عریض تر طراحی شدهاند و در حالی که این ستونها به سقف شباهتی کلاف مانند دارند، یک نوار کرومی کشیده و ادامه دار به طور بصری ارتباط ستونهای عقب با سقف را قطع کرده و به نمای جانبی، حال و هوای اسپرت تری می بخشد.
ابعاد این کراساوور به ترتیب برابر با ۴۷۴۰ میلیمتر طول، ۱۹۲۰ میلیمتر عرض و ۱۶۸۰ میلیمتر ارتفاع است، در حالی که فاصله بین محورهای آن ۲۶۸۰ میلیمتر میباشد. در مقابل، ابعاد تورس به ترتیب ۴۷۰۰ میلیمتر طول، ۱۸۹۰ میلیمتر عرض و ۱۷۲۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۸۰ میلیمتر است. بنابراین، اکتیون جدید از نظر ابعاد بزرگتر از تورس محسوب میشود. همچنین، با ظرفیت صندوق ۶۶۸ لیتری، این خودرو فضای بار قابل توجهی را ارائه میدهد که با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۵۶۸ لیتر افزایش مییابد. در حالی که ظرفیت صندوق تورس ۸۳۹ لیتر است که با خواباندن صندلیهای ردیف دوم به بیش از ۱۶۰۰ لیتر خواهد رسید.
امکانات کابین
این خودرو با مجموعهای از امکانات پیشرفته و منحصر به فرد، تجربهای بینظیر را برای رانندگان و سرنشینان فراهم میآورد. در کانون توجه این ویژگیها، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی قرار دارد که به عنوان صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی سرگرمی عمل می کند و به راننده و سرنشینان اطلاعات لازم را به شکلی واضح و کاربرپسند ارائه می دهد. تودوزی داخلی این خودرو با استفاده از چرم باکیفیت و تریم جیر در رنگهای مشکی، قرمز و یا ترکیب رنگهای شتری و بژ، جلوهای لوکس و مدرن به فضای داخل می بخشد. همچنین تزئینات فیبر کربنی یا چوبی به این زیبایی افزوده و حس خاصی را به سرنشینان منتقل میکند.
نورپردازی داخلی با ۳۲ رنگ متفاوت، امکان سفارشی سازی محیط کابین را به کاربران می دهد و تجربهای دلانگیز را در طول سفرهایشان ایجاد می کند. غربیلک فرمان D شکل از طراحی ارگونومیک برخوردار بوده و به راننده کنترل بهتری را ارائه می دهد. این خودرو همچنین با ویژگیهایی نظیر شارژر وایرلس گوشی هوشمند و تنظیمات حالت رانندگی شامل کامفورت، اسپرت و نرمال، راحتی و کارایی را به حداکثر می رساند. صندلیهای برقی جلو با قابلیت گرم کن و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آسایش بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکنند.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم پایش باد لاستیکها، سنسور پارک در جلو و عقب، سنسور نور و باران، و ۶ عدد کیسه هوای ایمنی اشاره کرد.
این خودرو به سیستمهای پیشرفتهای مانند سیستم کمکی انحراف از خطوط (LCW)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سیستم ضد واژگونی (ARP)، رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDW)، دستیار حفظ حرکت بین خطوط (LKA)، رادار هشدار تغییر لاین (LCA) و ترمز اضطراری خودکار (AEB) مجهز است که تمامی این امکانات به افزایش ایمنی و آسایش در حین رانندگی کمک میکنند .به طور کلی، این خودرو با ترکیبی از طراحی زیبا و ویژگیهای مدرن، گزینه ای مناسب برای کسانی است که به دنبال تجربه ای خاص و راحت در رانندگی هستند.
عملکرد فنی
در بخش فنی، سانگ یانگ اکتیون از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI بهرهمند است که توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو یا به تمامی چرخها منتقل می شود. همچنین، اکتیون قابلیت استفاده از قوای محرکه تمام الکتریکی تورس EVX را نیز دارد، هرچند که در حال حاضر شرکت سانگ یانگ اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.
هندلینگ و تجربه رانندگی
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب به صورت مولتی لینک طراحی شده است. این سیستم تعلیق نرم و پایدار، شرایطی را فراهم میآورد که امکان کنترل و هدایت مطلوب خودرو را در مسیرهای مختلف به راننده می دهد. به این ترتیب، راننده میتواند با اطمینان خاطر از پایداری و کنترل خودرو در تمامی شرایط جادهای بهرهبرداری کند.
علاوه بر این، طراحی هوشمندانه این سیستم تعلیق به کاهش ضربههای ناشی از ناهمواریهای سطح جاده کمک شایانی میکند. این ویژگی به ویژه در مسیرهای پر فراز و نشیب، احساس راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میآورد. با عبور از چالهها و دستاندازها، سیستم تعلیق به طور خودکار تنظیمات لازم را انجام می دهد تا از انتقال لرزشها به کابین جلوگیری کند.
در کنار این مزایا، سیستم تعلیق مولتی لینک محور عقب به بهبود چسبندگی خودرو در پیچها و شرایط مختلف جادهای نیز کمک می کند. این قابلیت به راننده اجازه می دهد تا با اعتماد به نفس بیشتری در سرعتهای بالا به پیچها وارد شود و تجربهای هیجانانگیز و امن را رقم بزند. به علاوه، طراحی ارگونومیک این سیستم موجب میشود تا خودرو به راحتی واکنشهای لازم را در برابر تغییرات ناگهانی مسیر داشته باشد. این امر به ویژه برای رانندگانی که به دنبال تجربهای پویا و در عین حال ایمن هستند، اهمیت زیادی دارد.
با توجه به تمامی این ویژگیها، این خودرو نه تنها یک وسیله نقلیه است، بلکه تجربهای خاص از رانندگی را به ارمغان میآورد که هر بار نشستن پشت فرمان آن، حس تازگی و نشاط را به ارمغان میآورد. در نهایت، میتوان گفت که این سیستم تعلیق به عنوان یکی از ارکان اصلی طراحی خودرو، نقشی کلیدی در ارتقاء کیفیت سفر و تجربه رانندگی ایفا میکند.
قیمت
خودروی جدید اکتیون در کره جنوبی با قیمتی در بازه ۳۳.۹۵ تا ۳۶.۴۹ میلیون وون، که معادل ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ دلار است، عرضه میشود. این خودرو به زودی به بازارهای صادراتی نیز راه پیدا خواهد کرد و انتظار میرود تا پایان سال جاری به دست مشتریان در دیگر کشورها برسد.
نوار نورانی LED به جای جلوپنجره سنتی، مشابه مدل EVX
چراغ جلو
دیلایتهای نواری به شکل S، چراغهای اصلی در ارتفاع پایین با قاب مشکی
چراغ عقب
چراغهای افقی و نازک با نوار مشکی متصلکننده، دو پکیج عمودی در دو طرف در صندوق
رینگ ها
آلیاژی ۲۰ اینچی
خطوط بدنه
گلگیرهای برجسته، خطوط شکست روی درها، ستون C عریض برای نمای عضلانیتر
سقف
خط سقف خمیده به سبک کوپه، الهامگرفته از رنجروور ولار
آینه های جانبی
طراحی عضلانی با پایههای قطور، هماهنگ با نمای جانبی
جدول امکانات کابین
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای چرمی با طراحی دو رنگ، دارای گرمکن و تنظیمات برقی برای صندلیهای جلو.
سیستم تهویه
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای.
سیستم اطلاعات و سرگرمی
دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی: یکی برای صفحه آمپر دیجیتال و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، با قابلیت اتصال به گوشیهای هوشمند.
سیستم صوتی
صفحه نمایش اطلاعات راننده
نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی با طراحی پانورامیک، متمایل به سمت راننده برای دسترسی آسانتر.
سیستم نورپردازی داخلی
نورپردازی محیطی با قابلیت انتخاب از بین ۳۲ رنگ مختلف برای ایجاد فضای دلنشین در کابین.
ویژگی های فرمان
فرمان D شکل با طراحی ارگونومیک، مجهز به دکمههای کنترلی برای سیستم صوتی و کروز کنترل.
دوربین عقب
مجهز به دوربین دید عقب برای سهولت در پارک کردن و دنده عقب.
دوربین جلو
دوربین ۳۶۰ درجه
مجهز به سیستم دوربین ۳۶۰ درجه برای نمایش کامل اطراف خودرو و افزایش ایمنی در مانورهای پارک.
سنسور ها
سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، سیستم پایش فشار باد لاستیکها.
شارژر بی سیم
دارای پد شارژ بیسیم برای گوشیهای هوشمند در کنسول مرکزی.
سیستم استارت و ورود بدون کلید
مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید برای راحتی بیشتر راننده.
متریال بکاررفته
استفاده از چرم باکیفیت، تریم جیر، تزئینات فیبر کربنی یا چوبی در کابین برای ایجاد حس لوکس و مدرن.
هدآپ دیسپلی (HUD)
سیستم پارک خودکار
امکانات اضافی
ترمز پارک برقی با قابلیت اتوهلد، نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، صندلیهای برقی جلو با قابلیت گرمکن، نورپردازی داخلی با ۳۲ رنگ، فرمان D شکل با دکمههای کنترلی، شارژر بیسیم، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، سیستم پایش فشار باد لاستیکها.
جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی
ویژگی
توضیحات
نوع موتور
۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی (T-GDI)
قدرت موتور
۱۶۳ اسب بخار (۱۲۰ کیلووات) در ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور
۲۸۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت
۱۹۱ کیلومتر در ساعت
نوع گیربکس
۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت
۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (ترکیبی)
سیستم تعلیق
جلو: مکفرسون؛ عقب: مولتیلینک
نوع ترمز ها
دیسکی در جلو و عقب
ایربگ ها
۸ کیسه هوا
هشدار ترافیک عقب (RCTA)
موجود است (در تیپهای بالاتر)
کروز کنترل تطبیقی (ACC)
موجود است (در تیپهای لوکس)
هشدار نقاط کور (BSM)
موجود است (در تیپهای میانرده و بالاتر)
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)
موجود است
ترمز اضطراری خودکار (AEB)
موجود است
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
موجود است
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
موجود است
حالت های رانندگی
کامفورت، اسپرت، نرمال
توزیع نیروی ترمز (EBD)
امکانات اضافی
ترمز پارک برقی با قابلیت اتوهلد، نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، صندلیهای برقی جلو با قابلیت گرمکن، نورپردازی داخلی با ۳۲ رنگ، فرمان D شکل با دکمههای کنترلی، شارژر بیسیم، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، سیستم پایش فشار باد لاستیکها.