جیپ گلادیاتور مدل 2024 با بدنهای مقاوم و قابلیتهای آفرود بینظیر، به رانندگان اجازه میدهد تا در سختترین شرایط، تجربهای هیجانانگیز و لذتبخش را رقم بزنند. داخل کابین، امکانات مدرن و راحتی بینظیری فراهم شده است که همراه با تکنولوژیهای روز، سفرهایی دلپذیر را تضمین میکند. موتور قدرتمند و سیستم تعلیق پیشرفته، این خودرو را به گزینهای ایدهآل برای علاقهمندان به طبیعت و مسیرهای ناآشنا تبدیل کرده است.
فهرست مطالب
پلتفرم مدل رنگلر که توسط شرکت جیپ در سال ۱۹۸۶ به عنوان جانشین رسمی خانواده CJ معرفی شد، از آن زمان به یکی از قویترین، پرفروشترین و محبوبترین شاسیبلندهای کلاس سایز کوچک و متوسط تبدیل گردیده است. پس از پایان تولید آخرین وانت جیپ (جیپ کامنچی) در سال ۱۹۹۲، این برند معتبر به مدت تقریباً سه دهه از عرصه خودروهای وانت فاصله گرفت. اما با رونمایی از مدل گلادیاتور در سال ۲۰۱۹، بار دیگر شاهد عرضه یک وانت سایز متوسط قدرتمند بودیم که به رقیب جدی برای برندهایی نظیر تویوتا تاکوما (هایلوکس) و شورولت کلرادو تبدیل شد. اکنون، مدل ۲۰۲۴ جیپ گلادیاتور با قابلیتهای بیشتر و محبوبیت فزایندهاش به بازار آمده است.
طراحی ظاهری
ظاهر جیپ گلادیاتور ۲۰۲۴ به وضوح تغییرات قابل توجهی نسبت به مدلهای قبلی ندارد. این موضوع به سادگی قابل توضیح است، چرا که طراحی این وسیله نقلیه آنقدر زیبا، جاافتاده و منحصر به فرد است که سبک طراحی خانواده رنگلر، که منبع الهام اصلی گلادیاتور به شمار می رود، در طی سه دهه گذشته تقریباً هیچ دگرگونی عمدهای را تجربه نکرده است. به همین دلیل، گلادیاتور را می توان در کنار خودروهایی مانند پورشه ۹۱۱ به عنوان نمونههایی از طراحیهای ماندگار به حساب آورد.
تناسبات ظاهری این خودرو به قدری چشم نواز است که به عنوان بزرگ ترین الگو برای کپیبرداری از سوی خودروسازان کرهای، هندی، ژاپنی و به ویژه چینی در چند دهه اخیر شناخته میشود. به گونهای که سوزوکی جیمنی به عنوان نسخه ژاپنی رنگلر معرفی میگردد.
بارزترین تغییر در طراحی جیپ گلادیاتور ۲۰۲۴، جلوپنجره جدید و مشکی آن است که با قاب خاکستری، حاشیه هم رنگ بدنه و شیارهای کوچک تر همراه شده است. در نسخه ویلیز، تمامی اجزا به رنگ مشکی درآمدهاند. بر اساس اعلام جیپ، این ویژگی میتواند به بهبود خنک کنندگی موتور کمک کند. همچنین، در زیر بدنه، سه صفحه فلزی برای حفاظت از مخزن سوخت، جعبه انتقال و محفظه روغن گیربکس نصب شده است.
رنگ بدنه برای جیپ گلادیاتور ۲۰۲۴ قابل انتخاب است و علاوه بر این، هفت طرح جدید برای رینگها پیشنهاد شده که با تایرهای ۳۲ و ۳۳ اینچی همراه می شود. همچنین، آنتن به جای سقف، به شیشه جلو منتقل شده است.
امکانات کابین
نمای داخلی جیپ گلادیاتور به وضوح از طراحی نسل چهارم رنگلر (JL) الهام گرفته است. در نتیجه، تفاوت چندانی در فضای داخلی این دو خودرو مشاهده نمیشود. با این حال، درست مانند نمای بیرونی، این محیط نیز با زیبایی و کارایی بالا طراحی شده و نیازی به تغییرات عمده ندارد.
برای ارتقاء آنچه که از قبل فوقالعاده بود، جیپ گلادیاتور ۲۰۲۴ به نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی جدید، تنظیم برقی ۱۲ حالته صندلی، نقشههای اختصاصی برای مسیرهای آفرود ملی، پنج حافظه مجزا برای تنظیمات سیستم صوتی، صندلیها، آینهها و سیستم تهویه مطبوع، قابلیت اتصال همزمان دو گوشی هوشمند از طریق بلوتوث، سیستم اتصال ماهوارهای و شبکه ۴G و همچنین دهها ویژگی استاندارد و قابل سفارش از سوی شرکت و بازار ارائه میشود.
برنامه Jeep Adventure Guide، اطلاعات و نقشههای مربوط به مسیرهای آفرود را در اختیار شما قرار میدهد. این اپلیکیشن به شما اجازه میدهد تا با استفاده از نقشهها و جزئیات دقیق، به کشف مسیرهای آفرود بپردازید. البته، برای دسترسی به امکانات بیشتر این برنامه، میتوانید با پرداخت ۳۹.۹۹ دلار، حق اشتراک سالانه آن را دریافت کنید.
جیپ گلادیاتور ۲۰۲۴ به ایربگهای پردهای برای ردیف اول و دوم، پیشکشنده برای همه کمربندها و ساختاری با استحکام بالا مجهز است که به افزایش ایمنی آن کمک میکند.
عملکرد فنی
جیپ گلادیاتور یک ترکیب منحصر به فرد از ویژگیهای برجسته و بهترینهاست. این خودرو توسط نشریه معتبر J.D. Power به عنوان باکیفیت ترین وانت سایز متوسط در سطح جهانی شناخته شده است. از جمله ویژگیهای آن میتوان به بالاترین ظرفیت کشش تریلر، عملکرد بینظیر سیستم دو دیفرانسیل، تجربه فوقالعاده آفرود، امکان حذف پانلهای بدنه برای لذت بردن از هوای آزاد و کاربرد چندمنظوره اشاره کرد که همگی نشان دهنده تجربه گسترده جیپ در تولید بهترین شاسیبلندها در رقابتیترین رنج قیمتی است.
با وجود اینکه جیپ نزدیک به سه دهه از ورود به بازار وانتها فاصله داشت، اما دانش این برند در زمینه ساخت شاسیبلندهای آفرودی و اسپرت در اندازهها و کلاسهای مختلف، زمینه ساز طراحی یک وانت قدرتمند نظیر گلادیاتور شد. در واقع، تنها نیاز بود تا پلتفرم جیپ رنگلر JL نسل چهارم رنگلر با کمی افزایش طول شاسی و فاصله محورها، به یک وانت دو کابین دو دیفرانسیل جذاب تبدیل شود.
بزرگ ترین چالش پیش روی مهندسان کرایسلر و جیپ در تولید نسخه ۲۰۲۴ جیپ گلادیاتور، بهبود خودرویی است که در تمامی زمینهها برترین است و این کار تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین، جیپ تلاش کرده تا ویژگیهای جدیدی را که قبلاً در این خودرو و برادر آن، رنگلر JL ارائه نشده بود، معرفی کند.
جیپ گلادیاتور در چهار تریم اسپرت، موهاوی، ویلیز و روبیکان (که بالاترین و قدرتمندترین تریم است) به بازار عرضه میشود. ویژگیهای خاص و قابل انتخاب در میان گزینههای متعدد این گلادیاتور شامل سه نوع سقف مختلف، دو مدل درب متفاوت، قفل دیفرانسیل محور عقب استاندارد، قفل موجگیر محور جلو الکترونیکی، چهار مدل مختلف سیستم انتقال نیرو، (دنده کرال Crawl / دنده سنگینتری برای صخرهنوردی)، تجهیزات فنی و الکتریکی ضدآب با قابلیت عبور از رودخانههایی با عمق ۸۰ سانتیمتر، تایرهای ۳۳ اینچی سوار بر رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی، دوربینهای آفرود دائمی، محورهای مشهور دینا ۴۴ در جلو و عقب، سیستم تعلیق برند فاکس، بهترین زاویه حمله و فرار و بالاترین ظرفیت کشش بار در کلاس است.
به بیان دیگر، هیچ بخشی از جیپ گلادیاتور و رنگلر JL وجود ندارد که برای نیازهای سخت آفرود و بیراهه نوردی طراحی نشده باشد. از سوی دیگر، رنگلر و گلادیاتور به عنوان پرآپشنترین خودروهای تاریخ در بازار شناخته میشوند و آپشنهای اسپرت تولید شده برای آنها توسط برند معتبر و قدیمی موپار (Mopar) تامین میشود که امکانات نصب بر روی این خودروها تقریباً بینهایت است.
تنها انتقادی که ممکن است به جیپ گلادیاتور وارد شود، وابستگی به پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار و عدم ارائه نسخهای با پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 آپاچی است که چند سال پیش بر روی رنگلر نسل چهارم (JL) عرضه شده بود. معرفی این پیشرانه در JL نخستین اقدام برای استفاده از پیشرانه V8 در یک شاسیبلند سایز متوسط تحت برند جیپ طی بیش از سه دهه اخیر به شمار می رود.
جیپ گلادیاتور 2024 دارای موتور V6 با حجم 3.6 لیتر است که توانایی تولید 285 اسب بخار قدرت و 352 نیوتنمتر گشتاور را داراست. در این مدل، گزینهی موتور دیزلی دیگر موجود نیست. قدرت تولیدی موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک (به صورت سفارشی) به چرخها منتقل میشود.
سیستم ایمنی
جیپ گلادیاتور مدل 2024 با طراحی مهندسی پیشرفته و تکنولوژیهای نوین، به یک سیستم ایمنی بینظیر مجهز شده است که امنیت سرنشینان را در اولویت قرار میدهد. این خودرو با ترکیبی از استحکام بدنه، سیستمهای پیشرفته هشدار دهنده و تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال، در برابر حوادث و خطرات جادهای محافظت میکند. از جمله ویژگیهای بارز آن میتوان به سیستم کنترل پایداری، ترمزهای ضد قفل و کیسههای هوا چندگانه اشاره کرد که در کنار ساختار محکم و مقاوم، احساس آرامش و اطمینان را برای راننده و سرنشینان به ارمغان میآورد. همچنین، جیپ گلادیاتور 2024 با قابلیتهای نوآورانه خود، تجربهای مطمئن و دلپذیر از سفرهای ماجراجویانه را فراهم می سازد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
جیپ گلادیاتور مدل 2024 با طراحی منحصربه فرد و قدرت بی نظیرش، تجربه رانندگی را به سطح جدیدی ارتقا میدهد. فرمانپذیری دقیق و حس اعتماد به نفس در هنگام مواجهه با چالشهای مختلف جاده، این خودرو را به همراهی قابل اعتماد برای ماجراجوییهای خارج از جاده تبدیل کرده است. سیستم تعلیق پیشرفته و شاسی مقاوم، به راننده این امکان را میدهد که با راحتی و اطمینان بر روی سطوح ناهموار حرکت کند و از تپهها و درهها عبور نماید.
در داخل کابین، جیپ گلادیاتور با ترکیب هنر و فناوری، احساس راحتی و لوکس بودن را به سرنشینان هدیه میدهد. امکانات مدرن و رابط کاربری کاربرپسند، راننده را قادر میسازد تا بدون حواس پرتی از جاده، به موسیقی و ناوبری بپردازد. این خودرو نه تنها برای سفرهای طولانی و ماجراجوییهای هیجانانگیز مناسب است، بلکه در شهر نیز با طراحی زیبا و مانورپذیری بالا، تجربهای لذتبخش را ارائه میدهد. در مجموع، جیپ گلادیاتور 2024 همزمان با قدرت و ظرافت، تجربهای فراموشنشدنی از رانندگی را رقم می زند.
قیمت جهانی
جیپ گلادیاتور از نظر قدرت، قیمت، کیفیت و امکانات استاندارد در سطح بالایی قرار دارد و همچنین دارای طیف وسیعی از قابلیتهای فنی و ظاهری است که میتوان آنها را در بازار لوازم جانبی ارتقا داد. این خودرو به عنوان یکی از بهترین گزینهها در رده وانتهای دو منظوره سایز متوسط شناخته میشود و با قیمت ابتدایی زیر ۴۰ هزار دلار، هیچ رقیبی را در این بخش باقی نمیگذارد. البته باید در نظر داشته باشید که اگر مدل پیشرفته تر با بیشترین امکانات را انتخاب کنید، ممکن است هزینه به حدود ۶۰ هزار دلار برسد.
جلوپنجره جدید مشکی با شیارهای کوچکتر و قاب خاکستری
چراغ جلو
چراغهای LED با دیلایت و سیستم خودکار تنظیم نور
چراغ عقب
چراغهای عقب LED با طراحی کلاسیک جیپ
رینگها
رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی در نسخه استاندارد / ۷ طرح جدید با تایرهای ۳۲ و ۳۳ اینچی
خطوط بدنه
بدنه با طراحی عضلانی و خطوط برجسته که الهام گرفته از رنگلر
سقف
قابل انتخاب در سه نوع مختلف، شامل نسخه قابل جدا شدن
آینههای جانبی
آینههای جانبی بزرگ، الکتریکی و مجهز به گرمکن
جدول امکانات کابین
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی در ۱۲ جهت؛ صندلیهای عقب تاشو با فضای ذخیرهسازی زیرین
سیستم تهویه
سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای با کنترل خودکار دما
سیستم اطلاعات و سرگرمی
نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی با سیستم Uconnect 5؛ پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
سیستم صوتی
سیستم صوتی آلپاین با ۹ بلندگو و سابووفر؛ تقویتکننده ۵۵۲ واتی
صفحه نمایش اطلاعات راننده
صفحه نمایش دیجیتال ۷ اینچی در پشت فرمان برای نمایش اطلاعات ضروری رانندگی
سیستم نورپردازی داخلی
نورپردازی محیطی قابل تنظیم در کابین
ویژگیهای فرمان
فرمان چرمی با دکمههای کنترلی؛ قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق
دوربین عقب
دوربین دید عقب با خطوط راهنمای داینامیک
دوربین جلو
دوربین جلو با قابلیت نمایش موانع در مسیرهای آفرود
دوربین ۳۶۰ درجه
سنسورها
سنسورهای پارک جلو و عقب؛ سیستم هشدار برخورد از جلو؛ سیستم نظارت بر نقطه کور
شارژر بیسیم
سیستم استارت و ورود بدون کلید
سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless Enter ‘n Go)
متریال بهکاررفته
استفاده از مواد با کیفیت بالا؛ تریمهای چرمی در نسخههای بالاتر
هدآپ دیسپلی (HUD)
سیستم پارک خودکار
امکانات اضافی
پورتهای USB در جلو و عقب؛ قابلیت اتصال همزمان دو دستگاه بلوتوث؛ سیستم ناوبری داخلی؛ قابلیت بهروزرسانی نرمافزار از راه دور؛ سیستم تشخیص صدا برای کنترل برخی امکانات خودرو
جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی در ۱۲ جهت؛ صندلیهای عقب تاشو با فضای ذخیرهسازی زیرین
سیستم تهویه
سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای با کنترل خودکار دما
سیستم اطلاعات و سرگرمی
نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی با سیستم Uconnect 5؛ پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
سیستم صوتی
سیستم صوتی آلپاین با ۹ بلندگو و سابووفر؛ تقویتکننده ۵۵۲ واتی
صفحه نمایش اطلاعات راننده
صفحه نمایش دیجیتال ۷ اینچی در پشت فرمان برای نمایش اطلاعات ضروری رانندگی
سیستم نورپردازی داخلی
نورپردازی محیطی قابل تنظیم در کابین
ویژگیهای فرمان
فرمان چرمی با دکمههای کنترلی؛ قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق
دوربین عقب
دوربین دید عقب با خطوط راهنمای داینامیک
دوربین جلو
دوربین جلو با قابلیت نمایش موانع در مسیرهای آفرود
دوربین ۳۶۰ درجه
سنسورها
سنسورهای پارک جلو و عقب؛ سیستم هشدار برخورد از جلو؛ سیستم نظارت بر نقطه کور
شارژر بیسیم
سیستم استارت و ورود بدون کلید
سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless Enter ‘n Go)
متریال بهکاررفته
استفاده از مواد با کیفیت بالا؛ تریمهای چرمی در نسخههای بالاتر
هدآپ دیسپلی (HUD)
سیستم پارک خودکار
امکانات اضافی
پورتهای USB در جلو و عقب؛ قابلیت اتصال همزمان دو دستگاه بلوتوث؛ سیستم ناوبری داخلی؛ قابلیت بهروزرسانی نرمافزار از راه دور؛ سیستم تشخیص صدا برای کنترل برخی امکانات خودرو