پژو پارس (تمامی مدل ها)

پژو پارس
پژو پارس، خودرویی است که با طراحی دلربا و جذاب خود، نظر هر ناظری را به خود جلب می‌کند. این مدل در واقع نمادی از ترکیب هنر و فناوری به شمار می‌رود که آسایش و راحتی را در حین رانندگی به ارمغان می‌آورد. فضای داخلی این خودرو با بهره‌گیری از مواد باکیفیت و طراحی ارگونومیک، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای سرنشینان مهیا می‌کند. علاوه بر این، موتور قوی و اقتصادی پژو پارس، توانایی بالایی در برآورده کردن نیازهای روزمره و سفرهای طولانی دارد. این خودرو با ویژگی‌های پیشرفته و سیستم‌های ایمنی بالا، به گزینه‌ای محبوب در میان علاقمندان به خودروهای ایرانی تبدیل گردیده است.

فهرست مطالب

پژو پارس ( تمامی مدل های تولید شده)

پژو پارس یکی از خودروهای محبوب و لوکس ایرانی است که توسط کمپانی ایران‌ خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شود. خط تولید این خودرو شامل مدل‌های مختلفی از خانواده پژو پارس است. در حالی که تولید برخی نسخه‌ها متوقف شده، برخی دیگر همچنان در حال تولید هستند. تنوع مدل‌ها و ویژگی‌های هر یک از خودروهای پژو پارس سوالاتی را برای خریداران به وجود می‌آورد که باید در هنگام مقایسه در نظر گرفته شوند. پژو پارس به دلیل طراحی زیبا و جذاب خود، یکی از پرفروش‌ترین خودروها در بازار داخلی محسوب می‌شود و همچنین به کشورهای همسایه نیز صادر می‌گردد. تولید این خودرو از سال 1380 آغاز شده و همچنان با عرضه تیپ‌های مختلف ادامه دارد. پژو پارس با دو نوع موتور TU5 و XU7 در ایران‌خودرو ساخته و عرضه می‌شود. مدل‌های گوناگون این خودرو از نظر فنی و ظاهری تفاوت‌هایی دارند، بنابراین مقایسه انواع پژو پارس قبل از خرید امری حیاتی به شمار می‌آید.

طراحی ظاهری

پژو پارس، که از یک پلتفرم مشترک با مدل ۴۰۵ بهره‌مند است، به عنوان قدیمی‌ترین پلتفرم تولیدی ایران خودرو شناخته می‌شود. این پلتفرم، مدت‌هاست که تاریخ انقضای آن به پایان رسیده و به نوعی نیاز به به‌روزرسانی دارد. با ابعادی که دارد، پژو پارس در سگمنت D کلاس قرار می‌گیرد و این ویژگی آن را به گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.

طراحی ظاهری پژو پارس نسبت به ۴۰۵ تغییراتی را تجربه کرده است. در نمای جلو، تغییراتی همچون درب کاپوت، سپر و چراغ‌ها موجب شده‌اند که چهره‌ای جوان‌پسند و در عین حال لوکس به خود بگیرد. نمای عقب خودرو نیز با سادگی طراحی شده و فضای بار عقب به خوبی برای سفرهای خانوادگی پاسخگو خواهد بود.

در نمای جانبی، پژو پارس فاقد خطوط منحنی و طراحی‌های پیچیده‌ای است که امروزه در خودروهای جدید مشاهده می‌شود. بدنه این خودرو بیشتر به شکل مکعبی است و طراحی ستون‌ها به گونه‌ای است که سوار و پیاده شدن به داخل کابین را آسان می‌سازد. به طور کلی، پژو پارس با ویژگی‌های خاص خود، همچنان به عنوان یک گزینه محبوب در بازار خودروهای خانوادگی شناخته می‌شود.

امکانات کابین

در بخش داخلی، طراحی کلی به طور عمده از مدل ۴۰۵ الهام گرفته شده است. به جز چند جزئیات مانند شکل غربیلک فرمان، درب‌های جانبی هم‌رنگ با روکش صندلی‌ها، الگوی چوبکاری و طراحی پشت آمپر، بقیه عناصر مشابه یکدیگر هستند. به زودی، تریم با رنگ کرم نیز به کابین افزوده شد که موجب ایجاد احساسی بزرگ‌تر و دلبازتر در فضا گردیده است. از اوایل دهه ۹۰، طراحی داخلی دچار تحولات جدیدی شد و مدل پارس با داشبورد جدید به بازار معرفی گردید. اما در این نسخه، کیفیت مواد به کار رفته در کابین نسبت به نمونه‌های قبلی کاهش یافته و این موضوع به مرور زمان بیشتر نمایان شده است. فضای پا برای سرنشینان در جلو و عقب به اندازه کافی است و طراحی ساده ستون‌ها باعث می‌شود که سرنشینان با قد متوسط و بلند نیز احساس راحتی کنند و مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.

عملکرد فنی و سیستم ایمنی

پژو پارس در طول سال‌هایی که در خط تولید قرار دارد، با سه نوع موتور مختلف شامل TU5، XU7 و XUM به بازار عرضه شده است. همچنین این خودرو در زمینه سیستم انتقال نیرو از دو نوع گیربکس استفاده می‌کند: یک مدل دستی با ۵ دنده و دیگری اتوماتیک با ۴ دنده. در ادامه، به بررسی مدل‌های مختلف پژو پارس از آغاز تولید تا به امروز خواهیم پرداخت.

  • پژو پارس سال

پژو پارس در آغاز با همان پیشرانه و جعبه ‌دنده مشترک با پژو 405 به بازار معرفی شد. این خودرو به موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ بنزینی با کد XU7JP/L3 مجهز بود که توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را داشت و از گیربکس دستی ۵ سرعته BE3 بهره می‌برد. در حال حاضر، نسخه‌های پژو پارس ساده و پژو پارس سال با موتور بهینه‌ شده ۱.۸ لیتری با نام XU7P در بازار موجود هستند.

از ویژگی‌های ابتدایی‌ترین تیپ پژو پارس می‌توان به وجود ایربگ، چراغ مه شکن، شیشه‌های سولار و ضد اشعه UV، و دماسنج روی داشبورد اشاره کرد. در ادامه، امکانات بیشتری همچون فرمان با دکمه‌های کنترلی برای سیستم صوتی، آینه‌های جانبی برقی با راهنما و سنسور دنده عقب به این مدل افزوده شد.

مدل پارس سال به دلیل طراحی جذاب و قیمت مناسب ‌تر نسبت به دیگر نسخه‌های پژو پارس، همواره به عنوان یکی از پرفروش‌ ترین مدل‌ها شناخته شده است.

  • پژو پارس ELX با موتور XU7 شانزده سوپاپ

یکی از نسخه‌های بسیار محبوب و منحصر به فرد پژو پارس که همچنان در دل علاقه ‌مندان به این خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد، پژو پارس ELX است که به موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه مجهز شده است. به خاطر این که این پیشرانه روی سیتروئن زانتیا ۱.۸ لیتری نصب شده، پژو پارس ELX در میان مردم به عنوان پارس موتور زانتیا شناخته می‌شود. این موتور که با گیربکس دستی BE3 همراه است، عملکرد و راندمان مطلوبی را بر روی پژو پارس ارائه داده است.

از دیگر دلایل محبوبیت پارس ELX با موتور XU7 شانزده سوپاپ، امکانات ویژه‌ای بود که این خودرو در آن زمان ارائه می ‌داد. صندلی‌های برقی به همراه زیر زانوی برقی متحرک، که در آن دوران تنها در برخی از خودروهای لوکس مونتاژ داخلی دیده می ‌شد، به همراه سنسور پارک عقب و رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی، چهره‌ای مدرن به پژو پارس بخشید.

این مدل از پارس به دلیل عدم امکان تأمین پیشرانه از سوی ایران خودرو، در سال ۱۳۹۲ از خط تولید خارج شد و پژو پارس ELX با موتور ۱.۹ لیتری XUM جایگزین آن گردید.

  • پژو پارس LX با موتور TU5

پارس LX با موتور TU5 همواره یکی از پرطرفدارترین نسخه‌های پژو پارس به شمار می‌آید. این پیشرانه با وجود حجم کمتر، به دلیل کارایی بالاتر، شتاب ‌گیری این مدل را بهبود بخشیده و مصرف سوخت آن را کاهش داده است. این ویژگی‌ها سبب شده تا این خودرو با تمام امکاناتش، به یکی از محبوب‌ترین انواع پژو پارس تبدیل شود.

موتور TU5 که در ایران به عنوان پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شناخته می‌شود، قدرتی معادل ۱۰۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن‌متر تولید می‌کند. گیربکس مورد استفاده در این خودرو همان گیربکس BE3 است که در تمامی مدل‌های خانواده پژو در ایران به کار رفته است.

پژو پارس TU5 با ویژگی‌هایی چون رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، سیستم صوتی با قابلیت بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی با چراغ راهنما، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سنسور دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم مولتی پلکس، در زمان عرضه توانست توجه خریداران و علاقه‌مندان را به خود جلب کند.

  • پژو پارس با گیربکس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک یکی از نسخه‌های محدود تولید شده از این خودرو به شمار می‌آید. علی ‌رغم اینکه این مدل به خاطر برخورداری از یک گیربکس اتوماتیک، تجربه‌ای راحت‌ تر از رانندگی را ارائه می‌ دهد، اما نتوانست نظر مثبت خریداران را جلب کند. در واقع، پژو پارس اتوماتیک همان پژو پارس LX است که از گیربکس اتوماتیک پژو 206 تیپ شش با کد AL4 بهره می‌برد.

یکی از نقاط ضعف این خودرو شتاب‌گیری آهسته و گیربکس چهارسرعته‌ای است که به خوبی با وزن و ابعاد اتاق آن هماهنگ نیست. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که رانندگی با پژو پارس اتوماتیک به ویژه برای جوانان، کمی خسته‌ کننده به نظر برسد. در نتیجه، این مدل نتوانست بازخورد مناسبی از سوی بازار و علاقه‌مندان به دست آورد.

پژو پارس اتوماتیک به عنوان یکی از نادرترین نسخه‌های این خودرو، ممکن است به دلیل کندی‌اش برای برخی رانندگان ناخوشایند باشد. با این حال، اگر هدف، رانندگی در شرایط ترافیکی شهر باشد، این خودرو می‌تواند گزینه مناسبی در خانواده پژو پارس محسوب شود.

  • پژو پارس ELX با موتور XUM

پژو پارس ELX به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار در مجموعه تولیدات ایران‌ خودرو شناخته می‌شد. با این حال، زمانی که موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه، که به زانتیایی شهرت داشت، از تولید خارج شد، پارس ELX نیز از خط تولید کنار گذاشته شد.

 

ایران خودرو سپس اقدام به طراحی و تولید پیشرانه‌ای جدید به نام XUM کرد. این موتور به نوعی نسخه بهینه‌ شده از XU7 هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری به شمار می‌ رفت که با افزایش حجم و بهبود برخی اجزاء، به ۱.۹ لیتر رسیده و در نتیجه قدرت آن به ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور به ۱۵۵ نیوتن‌متر ارتقاء یافت که این تغییرات به بهبود شتاب و عملکرد خودرو کمک کرد.

با این حال، این پیشرانه نتوانست یادآور خاطرات موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه باشد و به دلیل مصرف سوخت بالای آن، تنها ۴ سال در خط تولید باقی ماند و در سال ۱۳۹۶ از فهرست محصولات ایران خودرو حذف گردید.

  • پژو پارس ELX با موتور XU7P

نسخه جدید پژو پارس همزمان با مدل ELX و با موتور TU5 به بازار معرفی شده است. با این حال، این دو نسخه از پژو پارس دارای تفاوت‌هایی هستند که علاوه بر مشخصات فنی، به امکانات موجود در هر یک نیز مربوط می‌شود.

پژو پارس ELX XU7P از موتور ۱.۸ لیتری بهینه ‌شده و شناخته‌شده خانواده پژو در ایران بهره می‌برد که توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن.متر گشتاور را دارد. بر اساس اطلاعات شرکت ایران خودرو، این مدل از پارس می‌تواند در مدت زمان ۱۲ ثانیه به شتاب مورد انتظار دست یابد.

از ویژگی‌های پژو پارس ELX با موتور XU7P می‌توان به سیستم مالتی‌مدیا با صفحه نمایش دیجیتال، دوربین و سنسور دنده عقب، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، مجموعه پشت آمپر جدید، سنسور نور و باران، صندلی‌های جدید با روکش پارچه‌ای و پشتی برقی، داشبورد دو رنگ، شیشه‌های دودی، فرمان مجهز به دکمه برای کنترل سیستم مالتی‌مدیا و چراغ‌های دودی عقب اشاره کرد. همچنین این خودرو دارای سیستم ایموبلایزر با قفل مرکزی و ریموت، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندوق‌پران برقی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی و آینه‌های جانبی با قابلیت راهنمایی و تنظیم برقی می‌باشد. ایربگ برای سرنشینان جلو نیز از دیگر امکانات موجود در این مدل است.

  • پژو پارس ELX با موتور TU5

پژو پارس ELX با موتور TU5، مشابه نسخه ELX با موتور XU7P، طراحی شده است، اما این مدل از ویژگی کروز کنترل برخوردار است.

موتور TU5 این خودرو، شتابی معادل ۱۳.۲ ثانیه را فراهم می ‌کند و مصرف سوخت آن حدود ۷.۲۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین، حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر می‌باشد.

همان‌طور که اشاره شد، امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس ELX با موتور TU5 مشابه آنچه در نسخه XU7P موجود است، شامل ویژگی‌هایی نظیر: کروز کنترل، سیستم مالتی‌مدیا با صفحه نمایش دیجیتال، دوربین و سنسور دنده عقب، ترمزهای دیسکی در هر دو محور جلو و عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، مجموعه پشت آمپر جدید، سنسور نور و باران، صندلی‌های جدید با روکش پارچه‌ای و پشتی برقی، داشبورد دو رنگ، شیشه‌های دودی، فرمان با دکمه‌های کنترلی برای سیستم مالتی‌مدیا و چراغ‌های دودی عقب، ایموبلایزر به همراه قفل مرکزی و ریموت، سیستم تهویه مطبوع خودکار، صندوق‌ پران برقی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، آینه‌های جانبی با تنظیم و تاشو برقی و ایربگ برای سرنشینان جلو است.

  • پژو پارس سال با موتور XU7P

این نسخه از پژو پارس را می‌توان نمونه‌ای بهبود یافته و توسعه یافته از مدل‌های قدیمی این خودرو دانست که به علاوه‌ی بهره‌مندی از موتور بهینه‌شده XU7P، امکانات جدید رفاهی و ایمنی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این خودرو به عنوان ارزان‌ترین گزینه در میان انواع پژو پارس شناخته می‌شود. به منظور ادامه تولید، این مدل به‌روز شده و به آن ۸۵ آپشن استاندارد افزوده شده است. پیشرانه این پژو پارس همان موتور ۱.۸ لیتری قدیمی ایران‌خودرو است که به تازگی بهینه‌سازی شده و مصرف سوخت کمتری دارد و همچنین آلایندگی آن کاهش یافته است. این موتور توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

این خودرو مانند سایر مدل‌های پژو پارس، به امکاناتی نظیر سیستم مالتی مدیا با نمایشگر دیجیتالی، دوربین و سنسور دنده عقب، نمایشگر فشار باد تایرها، مجموعه پشت آمپر جدید، صندلی‌های جدید با روکش پارچه‌ای و پشتی برقی، داشبورد دو رنگ، فرمان مجهز به دکمه برای کنترل سیستم مالتی مدیا، چراغ‌های دودی عقب، ایموبلایزر همراه با قفل مرکزی و ریموت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندوق‌پران برقی، آینه‌های جانبی با راهنما و قابلیت تنظیم و تاشو برقی و ایربگ برای سرنشینان جلو تجهیز شده است.

بهترین مدل پژو پارس

هندلینگ و تجربه رانندگی

پژو پارس، با طراحی زیبا و خطوط منحنی‌اش، به محض نشستن درون کابین، احساس راحتی و امنیت را منتقل می‌کند. وقتی که فرمان را در دست می‌گیرید، واکنش‌های آن به حرکات شما، حس کنترل و دقت را به ارمغان می‌آورد. سواری نرم و تعادل مطلوب این خودرو در جاده‌های مختلف، تجربه‌ای لذت‌بخش و دلنشین از رانندگی را فراهم می‌کند. همچنین، سیستم تعلیق  پژو پارس به خوبی ناهمواری‌های سطح جاده را جذب کرده و آرامش را در طول سفر حفظ می‌کند. این خودرو، با قدرت موتور مناسب و طراحی ارگونومیک، نه تنها در شهر بلکه در جاده‌های برون‌شهری نیز عملکردی برجسته از خود نشان می‌دهد. در نهایت، پژو پارس با ترکیب ویژگی‌های فنی و راحتی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای رانندگانش رقم می ‌زند.

اشتراک گذاری

جدول طراحی ظاهری

ویژگیتوضیحات
کلاس خودروسدان خانوادگی
ابعاد کلیطول: 4498mm، عرض: 1720mm، ارتفاع: 1410mm
فاصله بین دو محور2670mm
وزن خالص1250 کیلوگرم
حجم باک66 یا 70 لیتر بسته به مدل
حجم صندوق عقب470 لیتر
جلوپنجرهدارای طراحی کرومی بسته به مدل
چراغ جلوهالوژنی، برخی مدل‌ها با دی لایت
چراغ عقبهالوژنی، برخی مدل‌ها با طراحی دودی
رینگ‌ها۱۵ اینچی آلومینیومی یا فولادی بسته به مدل
خطوط بدنهبدنه‌ای با طراحی ساده و خطوط کلاسیک
سقف
آینه‌های جانبیبرقی با تنظیم دستی یا اتوماتیک بسته به مدل

جدول امکانات کابین

ویژگیتوضیحات
صندلی‌هاصندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم دستی؛ در برخی مدل‌ها، تنظیم برقی برای صندلی راننده
سیستم تهویهتهویه مطبوع اتوماتیک در برخی مدل‌ها؛ در مدل‌های پایه، تهویه مطبوع دستی
سیستم اطلاعات و سرگرمیدر برخی مدل‌ها، سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی و قابلیت اتصال بلوتوث
سیستم صوتیسیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3؛ در برخی مدل‌ها، کنترل‌های صوتی روی فرمان
صفحه نمایش اطلاعات رانندهنمایشگر دیجیتال برای اطلاعات پایه مانند سرعت و مصرف سوخت
سیستم نورپردازی داخلیچراغ‌های سقفی و نورپردازی پایه؛ فاقد نورپردازی محیطی پیشرفته
ویژگی‌های فرمانفرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع؛ در برخی مدل‌ها، دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
دوربین عقبدر برخی مدل‌های سفارشی ELX، دوربین عقب موجود است
دوربین جلوموجود نیست
دوربین ۳۶۰ درجهموجود نیست
سنسورهاسنسور دنده عقب در برخی مدل‌ها؛ سنسور نور و باران در مدل‌های سفارشی ELX
شارژر بی‌سیمموجود نیست
سیستم استارت و ورود بدون کلیدموجود نیست
متریال به‌کاررفتهپلاستیک سخت در داشبورد و تریم داخلی؛ روکش صندلی‌ها از پارچه یا چرم مصنوعی بسته به مدل
هدآپ دیسپلی (HUD)موجود نیست
سیستم پارک خودکارموجود نیست
امکانات اضافیآینه‌های جانبی برقی با راهنما؛ شیشه‌های سولار و ضد اشعه UV؛ قفل مرکزی با ریموت کنترل

جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی

ویژگیتوضیحات
نوع موتورچهار سیلندر خطی، ۱۶ سوپاپ، حجم ۱.۶ لیتر (موتور TU5)
قدرت موتور۱۰۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت
نوع گیربکس۵ سرعته دستی
مصرف سوخت۷.۲۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیقجلو: مستقل مک‌فرسون؛ عقب: نیمه‌مستقل با میله پیچشی
نوع ترمزهاجلو: دیسکی خنک‌شونده؛ عقب: دیسکی
ایربگ‌هاکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
هشدار ترافیک عقب (RCTA)موجود نیست
کروز کنترل تطبیقی (ACC)موجود نیست
هشدار نقاط کور (BSM)موجود نیست
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)موجود نیست
ترمز اضطراری خودکار (AEB)موجود نیست
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)موجود نیست
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)موجود نیست
حالت‌های رانندگیموجود نیست
توزیع نیروی ترمز (EBD)مجهز به سیستم EBD
امکانات اضافیسیستم ترمز ضد قفل (ABS)، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

a:8:{s:8:”location”;a:1:{i:0;a:1:{i:0;a:3:{s:5:”param”;s:9:”post_type”;s:8:”operator”;s:2:”==”;s:5:”value”;s:4:”post”;}}}s:8:”position”;s:6:”normal”;s:5:”style”;s:7:”default”;s:15:”label_placement”;s:3:”top”;s:21:”instruction_placement”;s:5:”label”;s:14:”hide_on_screen”;s:0:””;s:11:”description”;s:0:””;s:12:”show_in_rest”;i:0;}