رانا و رانا پلاس، دو خودرویی هستند که نماد نوآوری و طراحی هوشمند در صنعت خودروسازی ایران محسوب میشوند. رانا با طراحی خطوط تند و جذاب خود، احساسی از جوانی و شادابی را به بینندگان منتقل میکند، در حالی که رانا پلاس با ارائه ویژگیهای مدرن و امکانات رفاهی بیشتر، تجربهای متفاوت و لوکس را برای سرنشینان فراهم میآورد. این دو مدل نه تنها از لحاظ طراحی ظاهری بلکه در جنبههای فنی نیز به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتهاند که نشاندهنده تعهد تولیدکنندگان به کیفیت و کارایی است. با توجه به تحولات مداوم در بازار و نیازهای متنوع مشتریان، رانا و رانا پلاس به عنوان گزینههای جذاب و کارا، موفق به تثبیت جایگاه خود در میان علاقهمندان به خودرو شدهاند.
فهرست مطالب
رانا و رانا پلاس
رانا و رانا پلاس به عنوان محصولات جدید شرکت ایران خودرو معرفی شدهاند. رانا به عنوان یک خودروی تولید داخلی شناخته میشود که چند سال پس از عرضه سمند به عنوان خودروی ملی، به بازار آمد. این شرکت در اواسط دهه 80 پروژه تولید رانا با کد x12 را آغاز کرد و در نهایت، این خودرو در سال 1391 در دو مدل LX (ال ایکس) و EL (ای ال) عرضه شد. مدتی بعد، ایران خودرو نسخه دیگری از این خودرو را با نام رانا پلاس در سال 1399 به بازار معرفی کرد. این دو مدل از نظر ظاهری و فنی تفاوتهایی دارند که قبل از خرید باید با آنها آشنا شوید.
رانا به عنوان یک خودروی سدان خانوادگی از سال 91 تولید میشود. در واقع، این خودرو نسخه صندوق دار 206 است که از نظر طراحی و امکانات کمی متفاوت است. موتور این خودرو از نوع TU5 یورو 4 بوده و دارای گیربکس 5 سرعته است. رانا در ابتدا در دو تیپ EL و LX به بازار ارائه شد، اما در حال حاضر فقط تیپ LX آن تولید میشود.
پس از گذشت هشت سال از ورود رانا به بازار، شرکت ایران خودرو نسخه جدیدی از این خودرو را با نام «رانا پلاس» معرفی کرد. رونمایی اولیه این خودرو در زمستان 98 انجام شد و از پاییز 1399 به دست مشتریان رسید. رانا پلاس به نوعی فیس لیفت رانا محسوب میشود و شامل ارتقاء استاندارد آلایندگی موتور، مجهز شدن به امکانات بیشتر و تغییرات ظاهری متعدد است.
مشخصات ظاهری و کابین
رانا پلاس، نسخهای به روز شده از رانا معمولی، به رغم تغییرات اندک ظاهری، با طراحی خاص خود جذابیتهایی را به همراه دارد. این خودرو با جلوپنجرهای جدید و کرومی، چراغهای جلوی متفاوت و چراغهای عقب بازطراحی شده، به نوعی چهرهای تازه به خود گرفته است. علاوه بر این، زهها و فلاپهای پلاستیکی همرنگ بدنه به زیبایی آن افزوده و رو دریهای جدید و دستگیرههای همرنگ بدنه هماهنگی بیشتری در طراحی ایجاد کردهاند.
در داخل کابین، رانا پلاس با کنسول میانی یکپارچه و داشبورد جدید، فضایی مدرنتر را به نمایش میگذارد. فرمان این خودرو نیز با طراحی متفاوت، تجربهای جدید را برای رانندگان فراهم می کند. صندلیهای عقب نیز به روز شدهاند و به طور کلی، این تغییرات به رانا پلاس هویتی متمایز میبخشند.
رانا پلاس به یک گیربکس 6 سرعته دستی و سقف شیشهای مجهز شده است که از دیگر ویژگیهای بارز این مدل به شمار میآید. همچنین، استفاده از فیبرکربن مصنوعی و تزئینات مدرن، به جذابیت ظاهری این خودرو کمک میکند. با این حال، یکی از نقاط ضعف این خودرو، استفاده از سیستم تهویه دستی مشابه پژو 206 تیپ دو است که ممکن است برخی از مشتریان را ناامید کند. در مجموع، رانا پلاس با وجود تغییرات نه چندان چشمگیر، تلاش کرده است تا تجربهای متفاوت و مدرنتر از رانا معمولی را به خریداران ارائه دهد.
عملکرد فنی وسیستم ایمنی
رانا پلاس، نسخهای به روز شده از خودروی رانا، به طور عمده از موتور و مشخصات فنی مشابه رانا معمولی بهره می برد. تنها تفاوت قابل توجه در این نسخه، اضافه شدن عایق صداگیر موتور است که به کاهش نویز کمک میکند. همچنین، یک نسخه کم تیراژ از رانا پلاس با گیربکس شش سرعته دستی نیز به تولید می رسد. این مدل به موتور TU5 تجهیز شده که با تقویت جزئی به TU5P تبدیل شده است. این تغییر موجب افزایش قدرت موتور به 113 اسب بخار و گشتاور به 144 نیوتن متر شده است.
در نسخهای که به گیربکس شش سرعته دستی مجهز است، بهجای فرمان هیدرولیک از فرمان برقی استفاده شده که تجربه رانندگی را بهبود می بخشد. شتاب صفر تا 100 این خودرو به 11.2 ثانیه رسیده و مصرف سوخت آن در شرایط خارج از شهر و به صورت ترکیبی به ترتیب 5.5 و 6.9 لیتر است. نکته جالب این است که با وجود بهبودها، حداکثر سرعت این خودرو همچنان 190 کیلومتر در ساعت باقی مانده است.
بنابراین، اگر به دنبال تفاوتهای فنی میان رانا و رانا پلاس هستید، باید گفت که این دو خودرو از نظر عملکرد و مشخصات فنی تفاوت چندانی ندارند. در واقع، اگر اولویت شما راحتی در تعویض دنده باشد، نسخه مجهز به گیربکس شش سرعته دستی رانا پلاس میتواند انتخاب مناسبی باشد.
از منظر امکانات و گزینههای ایمنی، رانا پلاس به سیستم ترمز ضد قفل، ترمز دیسکی در جلو، ترمز کاسهای در عقب و کیسه هوای راننده و سرنشینان جلو مجهز است. در نسخه معمولی رانا نیز چنین امکاناتی در بخش ایمنی ارائه میشود، اما برخی مدلها از رانا با ترمز دیسکی در عقب تولید شدهاند که در حال حاضر در رانا پلاس مشاهده نمی شود.
در قسمت امکانات رفاهی، رانا معمولی دارای شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب، سیستم ایمنی ایموبلایزر، رینگهای فولادی ۱۴ اینچی، بازکن در صندوق عقب از داخل کابین، نمایشگر روی داشبورد، آینههای جانبی برقی، نمایشگر دمای محیط، سیستم روشنایی ترک خودرو، تهویه مطبوع دستی، سنسور دنده عقب و موارد دیگر است.
در رانا پلاس، تفاوتهای قابل توجهی نسبت به نسخه استاندارد شامل ایزوفیکس برای صندلیهای عقب، کروز کنترل و دکمههای کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان است. همچنین، طراحی جدید جلوآمپر، دسته راهنما و برف پاکنها از دیگر نوآوریهای ایران خودرو در این مدل به شمار میروند. ویژگی متمایز رانا پلاس، گیربکس ۶ سرعته دستی آن است که همراه با آنتن کوسهای و سقف شیشهای که در بخش تفاوتهای ظاهری ذکر شد، به این خودرو افزوده شده است.
هندلینگ و تجربه رانندگی
رانندگی با رانا پلاس تجربهای منحصر به فرد و لذتبخش است که به کاربر حس تسلط و کنترل را القا میکند. این خودرو با طراحی خوب و سیستم تعلیق پیشرفته، به راحتی در جادههای پرپیچ و خم و همچنین خیابانهای شهری حرکت میکند. هنگام گاز دادن، پاسخ سریع موتور و شتابگیری نرم آن شما را به شگفتی وا می دارد، به طوری که احساس میکنید در دل سرعت و کارایی غرق شدهاید. از طرفی، هندلینگ فوقالعاده آن، حتی در دورهای تند، امنیت و ثبات را برای راننده فراهم میآورد و این حس اطمینان، لذت رانندگی را دوچندان میکند.
علاوه بر عملکرد فنی، تجربه داخل کابین نیز به نوبه خود جذاب و دلنشین است. با طراحی ارگونومیک صندلیها و فضای کافی برای سرنشینان، راننده و مسافران میتوانند در طول مسیرهای طولانی احساس راحتی کنند.
مجهز به چراغهای LED با گرافیک داخلی بهروز شده و دیلایت نئونی
چراغ عقب
طراحی جدید با استفاده از LED و گرافیک داخلی متفاوت
رینگها
رینگهای فولادی 14 اینچی با قالپاق جدید؛ در برخی نسخهها رینگ آلومینیومی نیز ارائه شده است
خطوط بدنه
خطوط ساده و روان با زههای جانبی همرنگ بدنه
سقف
در نسخههای پانوراما، سقف شیشهای با سایهبان دستی؛ در نسخههای معمولی، سقف فلزی استاندارد
آینههای جانبی
آینههای جانبی برقی با طراحی جدید، مجهز به راهنمای LED
جدول امکانات کابین
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای جلو با تنظیمات دستی (راننده: ۶ حالته، سرنشین جلو: ۴ حالته) و روکش پارچهای؛ صندلیهای عقب مجهز به ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک.
سیستم تهویه
سیستم تهویه مطبوع دستی.
سیستم اطلاعات و سرگرمی
فاقد سیستم اطلاعات و سرگرمی پیشرفته؛ دارای رادیوپخش با قابلیت پخش MP3 و بلوتوث.
سیستم صوتی
مجهز به ۴ بلندگو (دو بلندگو در جلو و دو بلندگو در عقب) و قابلیت پشتیبانی از MP3 و بلوتوث.
صفحه نمایش اطلاعات راننده
صفحه کیلومتر جدید با نمایشگر دیجیتال برای اطلاعات سفر و نشانگر زمان تعویض دنده.
سیستم نورپردازی داخلی
ویژگیهای فرمان
فرمان هیدرولیکی (در نسخههای با گیربکس ۵ سرعته) یا برقی (در نسخههای با گیربکس ۶ سرعته) با طراحی مشابه پژو ۲۰۷، مجهز به دکمههای کنترلی برای سیستم صوتی و کروز کنترل.
دوربین عقب
ندارد.
دوربین جلو
ندارد.
دوربین ۳۶۰ درجه
ندارد.
سنسورها
مجهز به سنسور پارک عقب و سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS) از تابستان ۱۴۰۲.
شارژر بیسیم
ندارد.
سیستم استارت و ورود بدون کلید
ندارد.
متریال بهکاررفته
استفاده از پلاستیک سخت در داشبورد و تریم داخلی؛ روکش صندلیها از جنس پارچهای.
هدآپ دیسپلی (HUD)
ندارد.
سیستم پارک خودکار
ندارد.
امکانات اضافی
مجهز به کروز کنترل، آینههای جانبی برقی با راهنمای LED، شیشههای برقی جلو و عقب، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، ساعت دیجیتال، آنتن اکتیو و نشانگر زمان تعویض دنده (از پاییز ۱۴۰۲).
جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی
ویژگی
توضیحات
نوع موتور
موتور ۴ سیلندر خطی TU5 با حجم ۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سیسی) و ۱۶ سوپاپ.
قدرت موتور
۱۰۵ اسببخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور
۱۴۲ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۱.۶ ثانیه.
حداکثر سرعت
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت.
نوع گیربکس
گیربکس ۵ سرعته دستی؛ در برخی نسخهها گیربکس ۶ سرعته دستی نیز ارائه شده است.
مصرف سوخت
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
سیستم تعلیق
جلو: مستقل مکفرسون؛ عقب: نیمهمستقل با میله پیچشی.
نوع ترمزها
جلو: دیسکی خنکشونده؛ عقب: کاسهای. مجهز به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD).
ایربگها
دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو.
هشدار ترافیک عقب (RCTA)
ندارد.
کروز کنترل تطبیقی (ACC)
ندارد.
هشدار نقاط کور (BSM)
ندارد.
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)
ندارد.
ترمز اضطراری خودکار (AEB)
ندارد.
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
ندارد.
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
در برخی نسخههای ارتقایافته، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ارائه شده است.
حالتهای رانندگی
ندارد.
توزیع نیروی ترمز (EBD)
دارد.
امکانات اضافی
کروز کنترل، سنسور دندهعقب، سیستم هشدار کاهش باد لاستیکها (TPMS) در برخی نسخهها، فرمان تلسکوپی، سیستم قطع خودکار سوخت در مواقع اضطراری، قفل مرکزی با ریموت، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، آینههای جانبی برقی با راهنمای LED.