دنا و دنا پلاس مدل ۱۴۰۳

دنا و دنا پلاس دنده دستی و اتوماتیک
یکی از محبوب‌ ترین تولیدات شرکت‌های خودروساز داخلی، دنا پلاس است که به دلیل طراحی زیبا و ویژگی‌ها و امکانات جذابی که ارائه می‌ دهد، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است. این خودرو در طرح‌های فروش از طریق سامانه یکپارچه خودرو توانسته است نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. این محصول پرطرفدار ایران خودرو از سال ۱۳۹۵، یعنی دو سال پس از عرضه دنا معمولی، به بازار معرفی شد و یک سال بعد، نسخه دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز به دست مشتریان رسید. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، امکانات و مشخصات دنا و دنا پلاس معمولی و توربو اتوماتیک خواهیم پرداخت؛ همچنین به مقایسه این خودرو با رقبای هم ‌رده آن خواهیم پرداخت و در پایان در مورد قیمت دنا پلاس نیز اطلاعاتی ارائه خواهیم کرد.

فهرست مطالب

طراحی ظاهری

با مقایسه دنا و دنا پلاس، در بخش جلو تنها تفاوت مشهود به طراحی چراغ‌های جلو مربوط می ‌شود. در دنا پلاس، یک ابروی اضافی بالای چراغ‌ها به کار رفته و همچنین نوار LED در قسمت زیرین به عنوان چراغ روز (Daylight) و راهنما قرار دارد .سپر جلو، کاپوت و قسمت بالایی گلگیرها در نمای جلو بدون تغییر باقی مانده‌اند. تنها نکته‌ای که در مشاهده این دو مدل از جلو قابل توجه است، تفاوت در طراحی آینه‌هاست که در طراحی جانبی به آن پرداخته خواهد شد.

به احتمال زیاد، بارزترین تفاوت‌های ظاهری دنا و دنا پلاس را می ‌توان در نمای جانبی این دو مدل مشاهده کرد. خطوط بدنه دستخوش تغییراتی شده‌اند و در نمای جانبی دنا پلاس، خطی از کنار دهانه چرخ به سمت گلگیر تا گوشه چراغ عقب اضافه شده است. دستگیره‌های درب‌ها به شکلی مدرن‌ تر طراحی شده‌اند که ایران خودرو آن را “آسان باز شو” می‌خواند. طراحی شیشه و لچکی درب عقب نیز تغییر کرده و به این ترتیب دنا پلاس در نمای جانبی، شباهت کمتری به سمند دارد.

رینگ‌های قدیمی با پنج پر دنا، به رینگ‌های صلیبی تبدیل شده‌اند و سایز آنها کماکان 15 اینچ باقی مانده است. با این حال، ایران خودرو در دنا پلاس توربو از رینگ‌های جدید 16 اینچی در هر دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک بهره می‌برد. همچنین، رینگ 15 اینچی دنا در مدل‌های جدید به رینگ‌های آهنی با قالپاق تغییر یافته است. آنتن سقف دنا ساده در دنا پلاس به شکل آنتن کوسه‌ای طراحی شده و در انتهای سقف نصب گردیده است. آینه‌های جانبی نیز در دنا پلاس به روزرسانی شده‌اند و به طراحی جدید همچنان مجهز به راهنما هستند.

در نمای عقب دنا و دنا پلاس، تنها تغییرات در چراغ‌های جدید قابل مشاهده است. این چراغ‌ها حالا با LED و نئون مزین شده‌اند و طراحی جدیدی به خود گرفته ‌اند. در طراحی چراغ‌های جدید، تلاش شده تا مشکل نور زیاد چراغ ترمز که در دناهای قدیمی وجود داشت، برطرف شود. طراحی سپر و صندوق عقب مانند قبل باقی مانده و تنها با دقت بیشتر می‌توان به وجود زه کرومی بالای پلاک در دنا پلاس پی برد، در حالی که در دنا این زه همرنگ بدنه است.

 

امکانات کابین

با بررسی کابین خودروهای دنا و دنا پلاس، تفاوت مشخصی به چشم نمی‌خورد. در هر دو مدل، داشبورد با طراحی یکسانی حضور دارد و تودوزی صندلی‌ها از جنس مخمل تولید شده است. تریم مشکی و دو رنگ مشکی- کرم به همراه المان‌های دکوراتیو با طرح چوب در کلاس‌های مختلف ارائه می‌ شود. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مجزایی برای سرنشینان عقب، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم مالتی مدیا، آینه‌های جانبی برقی با چراغ راهنما، شیشه بالابرهای برقی در جلو و عقب و سنسور دنده عقب به عنوان امکانات رفاهی مشترک در مدل‌های دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک به شمار می ‌روند.

اما دنا پلاس ویژگی‌هایی نظیر دوربین دنده عقب، سانروف و تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین در هشت جهت را به طور برجسته ‌تری ارائه می ‌دهد. تنظیم برقی صندلی‌های دنا در شش جهت به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. همچنین فرمان با روکش چرمی و دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز و طراحی متفاوت دسته دنده از دیگر ویژگی‌های متمایز دنا پلاس توربو و توربو اتوماتیک در مقایسه با دنا پلاس هستند.

 

امکانات کابین دنا و دنا پلاس دنده دستی و اتوماتیک

 

عملکر فنی

قلب تپنده دنا، موتور EF7 است که پیش ‌تر در سمند EF7 نیز به کار رفته و به عنوان موتور ملی شناخته می‌شود. این موتور 1.7 لیتری با 4 سیلندر قادر است 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، تا این سدان با وزن 1258 کیلوگرم بتواند در حدود 13.5 ثانیه از حالت توقف به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

اگرچه چالاکی دنا نمی ‌تواند به عنوان یکی از نقاط قوت آن تلقی شود، اما به واسطه موتور EF7، این خودرو در مقایسه با مدل‌هایی مانند پژو پارس سال یا سمند SE که از موتور XU7 استفاده می‌کنند، استهلاک کمتری دارد. همچنین دنا در بین سدان‌های داخلی از امکانات و ویژگی‌های بیشتری برخوردار است و در زمان عرضه به عنوان مجهزترین سدان ایرانیزه شناخته می‌شد. با اینکه کیفیت مواد داخلی کابین چندان رضایت‌بخش نیست، اما ویژگی‌های متعدد دنا موجب شد که این خودرو در سال‌های اولیه ورودش به بازار با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

موتور EF7 دنا پلاس با حجم 1646 سی‌سی، 4 سیلندر و 16 سوپاپ توانایی تولید حداکثر 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 157 نیوتن ‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه را دارد. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، وزن دنا پلاس نیز مشابه دنا معمولی است؛ بنابراین انتظار می‌رود که این دو خودرو در زمینه چالاکی و مصرف سوخت به یکدیگر شبیه باشند. دنا پلاس نیز مانند دنا معمولی برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به حدود 13.5 ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن 189 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

دنا پلاس توربو به لطف موتور توربوشارژ، شتاب بهتری نسبت به دنا پلاس دارد؛ به طوری که شتاب صفر تا 100 این نسخه 10 ثانیه و برای دنا پلاس معمولی 13.5 ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت دنا پلاس توربو به 205 کیلومتر بر ساعت رسیده، در حالی که حداکثر سرعت دنا پلاس معمولی 189 کیلومتر بر ساعت معرفی شده است.

سیستم ایمنی

در آغاز عرضه دنا پلاس، شرکت ایران خودرو چهار کیسه هوا برای این خودرو در نظر گرفته بود. اما با اعمال تحریم‌ها، دو کیسه هوای جانبی از این مدل حذف گردید و بعدها تنها در برخی کلاس‌ها ارائه شدند.

هر دو تیپ دنا دارای ترمز دیسکی در محور جلو هستند، در حالی که دنا ساده در کلاس‌های مختلف با ترمز دیسکی یا کاسه‌ای در محور عقب عرضه می‌شود. در مقابل، دنا پلاس و نسخه‌های توربو دستی و اتوماتیک آن در تمامی کلاس‌ها به ترمز دیسکی در محور عقب مجهز هستند.

از دیگر ویژگی‌های ایمنی در هر دو تیپ دنا و دنا پلاس می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب با سیستم ایزوفیکس و سیستم قطع خودکار سوخت اشاره کرد.

هندلینگ و تجربه رانندگی

هندلینگ خودروهای دنا و دنا پلاس نسبت به سمند به طور قابل توجهی بهبود یافته و ارزیابی مثبتی دریافت کرده است. تجربه سواری در این دو مدل مشابه بوده و با افزودن حس اسپرت، لذت رانندگی را برای راننده فراهم می‌آورد. هرچند سواری دنا به دلیل طراحی اسپرت، کمی خشک به نظر می ‌رسد، اما در عین حال در حرکت نرمی خاصی احساس می‌شود که این ویژگی‌ها، تجربه‌ای متفاوت از سایر خودروهای داخلی را رقم می ‌زند.

فرمان دنا و دنا پلاس نرم و با دقت است و حس خوبی از سطح جاده به دستان راننده منتقل می ‌کند. همچنین، توزیع وزن خودرو با توجه به سنگینی آن به خوبی انجام شده است. عملکرد ترمز در این خودروها نیز رضایت‌بخش است و احساس اعتماد به نفس را در راننده ایجاد می‌کند.

 

طراحی ظاهری دنا و دنا پلاس دنده دستی و اتوماتیک

 

قیمت دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس یکی از پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌آید و به عنوان یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی شناخته می‌شود. البته، قیمت‌های مختلف این خودرو در کارخانه و بازار آزاد تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

به عنوان نمونه، قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس با موتور EF7P به مبلغ 750 میلیون تومان تعیین شده و در مقابل، دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت 940 میلیون تومان عرضه می‌شود. با این حال، قیمت این خودروها در بازار آزاد به مراتب بالاتر است و به طور مداوم تحت تأثیر شرایط بازار تغییر می‌کند.

سخن پایانی

دنا و دناپلاس، خودروهایی با طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های برجسته در صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌روند. این دو مدل، تجلی هنر مهندسی و نوآوری هستند که ترکیبی از زیبایی و عملکرد را به ارمغان می‌آورند. دنا با خطوط نرم و منحصر به فرد بدنه‌اش، حس لوکس بودن را به راننده منتقل می‌کند، در حالی که دناپلاس با امکانات پیشرفته‌تر و فناوری‌های به‌روز، تجربه‌ای متفاوت و مدرن را ارائه می‌دهد. این خودروها نه تنها به نیازهای روزمره پاسخ می‌دهند، بلکه با توجه به استانداردهای جهانی، به ایمنی و راحتی سرنشینان نیز توجه ویژه‌ای دارند. با هر سفر در این خودروها، حس رضایت و آرامش، همراهمان می‌شود.

اشتراک گذاری

جدوب طراحی ظاهری

ویژگیتوضیحات
کلاس خودروسدان جمع‌وجور
ابعاد کلیطول: ۴۵۵۹ میلی‌متر، عرض: ۱۷۲۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۴۶۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲۶۷۱ میلی‌متر
وزن خالص۱۲۵۸ کیلوگرم
حجم باک۶۰ لیتر
حجم صندوق عقب۵۰۰ لیتر
جلوپنجرهطراحی کرومی با خطوط افقی
چراغ جلوچراغ‌های هالوژن با نئون و دی‌لایت (چراغ روز)
چراغ عقبطراحی جدید با استفاده از LED و نئون
رینگ هارینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی
خطوط بدنهخطوط برجسته در نمای جانبی که از کنار دهانه چرخ به سمت گلگیر تا گوشه چراغ عقب امتداد دارد
سقفمجهز به سانروف برقی در برخی مدل‌ها
آینه های جانبیآینه‌های برقی با راهنما و قابلیت تاشوندگی اتوماتیک

جدول امکانات کابین

ویژگیتوضیحات
صندلی‌هاصندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیم برقی در ۸ جهت; روکش پارچه‌ای مخملی; صندلی‌های عقب با قابلیت دسترسی به صندوق عقب; ایزوفیکس برای صندلی کودک
سیستم تهویهتهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب
سیستم اطلاعات و سرگرمیصفحه نمایش لمسی با سیستم مالتی‌مدیا; قابلیت مسیریابی (GPS); اتصال بلوتوث به تلفن همراه
سیستم صوتیبلندگوهای جلو و عقب به همراه تیوتر; پشتیبانی از فرمت‌های مختلف صوتی
صفحه نمایش اطلاعات رانندهنمایشگر دیجیتال برای اطلاعات سفر و خودرو
سیستم نورپردازی داخلیچراغ‌های نقشه‌خوان; چراغ روشنایی فضای پایین پا هنگام ورود و خروج; چراغ‌های سقفی برای سرنشینان جلو و عقب
ویژگی‌های فرمانفرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلی برای سیستم صوتی و کروز کنترل; روکش چرمی با دوخت قرمز در مدل‌های توربو
دوربین عقبمجهز به دوربین دید عقب برای سهولت در پارک
دوربین جلو
دوربین ۳۶۰ درجهموجود نیست
سنسورهاسنسور دنده عقب برای کمک به پارک
شارژر بی‌سیمموجود نیست
سیستم استارت و ورود بدون کلیدموجود است
متریال به‌کاررفتهاستفاده از پلاستیک با کیفیت متوسط در داشبورد و تودری‌ها; تزیینات طرح چوب
هدآپ دیسپلی (HUD)موجود نیست
سیستم پارک خودکارموجود نیست
امکانات اضافیسانروف در برخی مدل‌ها; آینه‌های جانبی برقی تاشونده با راهنما; شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب

جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی

ویژگیتوضیحات
نوع موتورموتور EF7، 4 سیلندر 16 سوپاپ، حجم 1646 سی‌سی
قدرت موتور115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور157 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰حدود 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت189 کیلومتر در ساعت
نوع گیربکس5 سرعته دستی
مصرف سوخت7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی
سیستم تعلیقتعلیق جلو: مک‌فرسون; تعلیق عقب: مستقل با فنر پیچشی
نوع ترمزهاترمزهای جلو: دیسکی خنک‌شونده; ترمزهای عقب: دیسکی
ایربگ‌ها2 کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو); در برخی مدل‌ها 4 کیسه هوا (اضافه شدن ایربگ‌های جانبی)
هشدار ترافیک عقب (RCTA)موجود نیست
کروز کنترل تطبیقی (ACC)موجود نیست
هشدار نقاط کور (BSM)موجود نیست
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)موجود نیست
ترمز اضطراری خودکار (AEB)موجود نیست
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)موجود نیست
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)مجهز به سیستم ESC در مدل‌های جدیدتر
حالت‌های رانندگی
توزیع نیروی ترمز (EBD)مجهز به سیستم EBD
امکانات اضافیسانروف; دوربین دید عقب; سنسور دنده عقب; سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک; سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *