طراحی ظاهری
مدل ۲۰۲۵ این خودرو نمایانگر اوج هنر طراحی بریتانیایی است و هویتی مدرنتر را به نمایش میگذارد. ظاهر آن بهگونهای شکل گرفته که هم جنبههای لوکس و هم شخصیت اسپرت خودرو را به رخ میکشد. در نگاه اول، جلوپنجرهای بزرگتر و تهاجمیتر جلب توجه میکند که با خطوطی زاویهدار و حجمدهی برجسته به کاپوت، حس قدرت و پویایی را القا میکند.
چراغهای جلو با فناوری LED ماتریسی طراحی شدهاند که علاوه بر زیبایی، کارایی را نیز افزایش داده و دید بهتری در شرایط مختلف فراهم میکنند. هواکشهای جانبی در بخش پایین سپر، نقش موثری در بهبود جریان هوا و عملکرد آیرودینامیکی ایفا میکنند.
پروفیل جانبی خودرو با خطوط کشیده و روان برجستهتر شده و دستگیرههای مخفیشونده درها به این طراحی یکپارچگی بیشتری میبخشند. همچنین، رینگهای آلیاژی ۲۱ اینچی با طراحی خاص، جلوهای منحصربهفرد به خودرو اضافه کردهاند.
در عقب خودرو، چراغهای باریک LED که در امتداد عرض خودرو کشیده شدهاند، نمایی مدرن ایجاد کرده و اسپویلر کوچک در بخش انتهایی، همزمان عملکرد و زیبایی را افزایش میدهد. دیفیوزر بزرگ همراه با خروجیهای اگزوز دوبل، بر شخصیت اسپرت خودرو تاکید دارد.
جزئیات رنگ و شخصیسازی: این مدل با طیف گستردهای از رنگها و گزینههای شخصیسازی بدنه عرضه میشود که به مشتریان اجازه میدهد طراحی خودرو را با سلیقه خود تطبیق دهند. استفاده از رنگهای خاصی نظیر سبز ریسینگ آستون مارتین و قرمز متالیک، گزینههای محبوبی برای خریداران این خودرو محسوب میشوند.
در مجموع، طراحی خارجی ونتیج ۲۰۲۵ به گونهای بهبود یافته که هم جذابیت بصری بیشتری دارد و هم عملکرد آیرودینامیکی آن را بهبود بخشیده است، ویژگیهایی که کاملاً با فلسفه ساخت این برند همخوانی دارند.
تکنولوژی و امکانات کابین
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵ با کابینی بازطراحیشده، ترکیبی از لوکس بودن و فناوری پیشرفته را ارائه میدهد.
طراحی داخلی: فضای داخلی با استفاده از چرم دستدوز بریج آو ویر (Bridge of Weir) پوشیده شده است که حس لوکسی را به سرنشینان منتقل میکند. استفاده از ادوات فیبرکربن در بخشهای مختلف، جلوهای اسپرت به کابین میبخشد.
سیستم اطلاعات و سرگرمی: یک نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی در مرکز داشبورد قرار گرفته است که از جدیدترین نسل سیستم اطلاعات و سرگرمی آستون مارتین بهره میبرد. این سیستم از اپل کارپلی و اندروید اتو بهصورت بیسیم پشتیبانی میکند و امکان اتصال به برنامههای تلفن همراه را فراهم میسازد.
سیستم صوتی: سیستم صوتی استاندارد با ۱۴ بلندگو و توان ۸۰۰ وات ارائه میشود. برای علاقهمندان به کیفیت صدای بالاتر، امکان سفارش سیستم صوتی Bowers & Wilkins با ۲۳ بلندگو و توان ۱۶۰۰ وات وجود دارد.
کنترلها و دکمهها: برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن که به سمت حذف دکمههای فیزیکی رفتهاند، ونتیج ۲۰۲۵ همچنان از دکمههای فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه، تنظیمات فرمان، تعلیق و حالتهای رانندگی استفاده میکند که دسترسی سریع و آسان را برای راننده فراهم میسازد.
نمایشگرهای دیجیتال: در مقابل راننده، یک نمایشگر دیجیتال ۱۲٫۳ اینچی قرار دارد که اطلاعات مربوط به سرعت، دور موتور و سایر دادههای ضروری را نمایش میدهد.
اتصالات و ناوبری: سیستم ناوبری با نقشههای سهبعدی و قابلیت اتصال 4G LTE ارائه میشود که امکان بهروزرسانیهای آنلاین و دسترسی به اطلاعات ترافیکی را فراهم میکند.
سایر امکانات:
- سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای: امکان تنظیم دمای مجزا برای راننده و سرنشین جلو.
- صندلیهای برقی با حافظه: تنظیمات برقی صندلیها با قابلیت ذخیرهسازی موقعیتهای مختلف.
- نورپردازی داخلی قابل تنظیم: امکان انتخاب رنگ و شدت نورپردازی داخلی بر اساس سلیقه.
عملکرد موتور و سیستم ایمنی
عملکرد موتور: آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵ با بهروزرسانیهای قابلتوجهی در بخش پیشرانه همراه است. این خودرو از یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو ساخت مرسدس-AMG بهره میبرد که توانایی تولید ۶۵۶ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این افزایش ۱۵۳ اسب بخاری نسبت به مدل قبلی، نتیجه استفاده از میلبادامک جدید، توربوشارژرهای بزرگتر و بهبود سیستمهای خنککننده و روانکاری است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۳٫۴ ثانیه انجام میشود و حداکثر سرعت آن به ۳۲۵ کیلومتر در ساعت میرسد.
سیستمهای ایمنی: ونتیج ۲۰۲۵ مجهز به مجموعهای از سیستمهای ایمنی پیشرفته است که شامل موارد زیر میشود:
ترمزهای کربن سرامیکی: این ترمزها با کالیپرهای شش و چهار پیستونه در جلو و عقب، عملکرد ترمزگیری بهتری را ارائه میدهند و با کاهش ۲۷ کیلوگرم از وزن خودرو، به بهبود دینامیک رانندگی کمک میکنند.
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): این سیستم با نظارت بر رفتار خودرو، در صورت نیاز مداخله کرده و پایداری را حفظ میکند.
سیستم کنترل کشش (TCS): با جلوگیری از لغزش چرخها در شرایط مختلف، به بهبود کنترل خودرو کمک میکند.
سیستم هشدار خروج از خط: با استفاده از سنسورها، در صورت انحراف ناخواسته از خط، به راننده هشدار میدهد.
سیستم تشخیص نقاط کور: با اطلاعرسانی به راننده درباره وجود خودروها در نقاط کور، از تصادفات احتمالی جلوگیری میکند.
کروز کنترل تطبیقی: با تنظیم سرعت خودرو بر اساس فاصله با خودروی جلویی، رانندگی را ایمنتر و راحتتر میسازد.
این ترکیب از عملکرد قدرتمند موتور و سیستمهای ایمنی پیشرفته، تجربهای منحصربهفرد و مطمئن را برای رانندگان آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵ فراهم میکند.
هندلینگ و تجربه رانندگی
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵ با بهبودهای چشمگیر در شاسی و سیستم تعلیق، تجربه رانندگی را به سطح جدیدی ارتقا داده است. استفاده از دمپرهای تطبیقی جدید Bilstein DTX و تغییرات در شاسی، فرمانپذیری خودرو را بهبود بخشیده و احساس کنترل بیشتری به راننده میدهد.
در جاده، ونتیج جدید راحتی سواری خود را حفظ کرده و حتی با تمرکز بیشتر بر پرفورمنس، سرنشینان احساس ناراحتی نخواهند داشت. صدای جاده به خوبی مدیریت شده و کیفیت سواری در تمامی حالتها عالی است. در پیچها، خودرو از دقت بالایی برخوردار است و توازن شاسی به گونهای است که رانندگی را لذتبخش میسازد.
در پیست، ونتیج ۲۰۲۵ عملکردی استثنایی از خود نشان میدهد. در تستهای انجامشده، خودرو در ۲۵ دقیقه حضور پرفشار در پیست کم نیاورده و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت S 5 به خوبی عمل کردهاند. با استفاده از این لاستیکها، به راحتی میتوان دریفتهای سنگین را بدون هیچگونه مشکلی تجربه کرد.
در مجموع، ونتیج ۲۰۲۵ با بهبودهای انجامشده در شاسی، سیستم تعلیق و فرمان، تجربه رانندگی هیجانانگیز و لذتبخشی را ارائه میدهد که هم در جاده و هم در پیست، رضایت رانندگان را جلب میکند.
مقایسه با رقبا
1. طراحی ظاهری
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵: ظاهر تهاجمی با جلوپنجره بزرگتر و چراغهای LED باریک، جذابیت بصری بالایی دارد. اسپویلر کوچک و خطوط برجسته نیز عملکرد آیرودینامیکی را تقویت میکنند.
پورشه 911 کاررا GTS: طراحی کلاسیک پورشه با ترکیب مدرن همچنان جذاب است. خطوط نرم و استفاده از چراغهای دایرهای شکل، هویتی ماندگار به خودرو میبخشند.
مرسدس-AMG GT: طراحی کشیدهتر با تاکید بر اسپرت بودن؛ چراغهای جلو و عقب LED در هماهنگی با جلوپنجره بزرگ و برجسته، جذابیتی خاص به آن میبخشند.
برتری: ونتیج با طراحی جسورانهتر، بیشتر برای افرادی جذاب است که به دنبال خودرویی با شخصیت تهاجمی هستند.
2. امکانات کابین و تکنولوژی
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵: نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی، سیستم صوتی پیشرفته و گزینههای شخصیسازی کابین، تجربهای لوکس و مدرن را ارائه میدهد.
پورشه 911 کاررا GTS: نمایشگر ۱۰٫۹ اینچی با کیفیت بالا و فناوریهای پیشرفته مانند ناوبری با نقشههای واقعیت افزوده.
مرسدس-AMG GT: کابین دیجیتالی با دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی، صندلیهای ماساژور و نورپردازی داخلی تطبیقی.
برتری: از نظر فناوری، مرسدس-AMG GT با نمایشگرهای بزرگتر و امکانات پیشرفتهتر برتری دارد.
3. عملکرد موتور و سیستمهای ایمنی
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵: موتور V8 توئین توربو با قدرت ۶۵۶ اسب بخار، شتاب ۳٫۴ ثانیه، ترمزهای کربن سرامیکی و سیستمهای ایمنی مدرن.
پورشه 911 کاررا GTS: موتور ۳ لیتری توئین توربو با قدرت ۴۷۳ اسب بخار و شتاب ۳٫۳ ثانیه. ایمنی شامل سیستمهای پیشرفته مانند کروز کنترل تطبیقی.
مرسدس-AMG GT: موتور ۴ لیتری V8 با قدرت ۵۷۷ اسب بخار، شتاب ۳٫۵ ثانیه و سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند سیستم ترمز خودکار اضطراری.
برتری: ونتیج از لحاظ قدرت و گشتاور، رقبای خود را پشت سر میگذارد.
4. هندلینگ و تجربه رانندگی
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵: چسبندگی بالا در پیچها و تجربه رانندگی هیجانانگیز با هندلینگ دقیق.
پورشه 911 کاررا GTS: هندلینگ فوقالعاده و چابکی بالا، به ویژه در جادههای پرپیچ و خم.
مرسدس-AMG GT: تجربهای ترکیبی از راحتی و اسپرت با تعلیق قابل تنظیم برای شرایط مختلف.
برتری: پورشه 911 کاررا GTS در این بخش با چابکی بینظیر پیشتاز است.
5. قیمت و ارزش خرید
آستون مارتین ونتیج ۲۰۲۵: حدود ۱۹۰ هزار دلار با تمرکز بر طراحی خاص و تجربهای لوکس.
پورشه 911 کاررا GTS: شروع قیمت از ۱۳۸ هزار دلار، گزینهای اقتصادیتر در این کلاس.
مرسدس-AMG GT: حدود ۱۵۶ هزار دلار با ترکیب تکنولوژی و عملکرد عالی.
برتری: پورشه از نظر قیمتگذاری اقتصادیتر است، اما ونتیج برای افرادی که به دنبال طراحی و عملکرد منحصربهفرد هستند، انتخاب بهتری است.
جمعبندی:
ونتیج ۲۰۲۵ با طراحی خیرهکننده و عملکرد موتور برتر، گزینهای ایدهآل برای عاشقان خودروهای اسپرت لوکس است. اما پورشه 911 کاررا GTS با هندلینگ بینظیر و قیمت مناسبتر، انتخابی جذاب برای افرادی است که اولویتشان تجربه رانندگی است. مرسدس-AMG GT نیز با فناوری پیشرفته و قیمت میانه، گزینهای همهجانبه محسوب میشود.
جدول طراحی ظاهری
ویژگی | توضیحات |
---|---|
کلاس خودرو | اسپرت لوکس |
ابعاد کلی | طول 4465 میلیمتر، عرض 1942 میلیمتر، ارتفاع 1273 میلیمتر |
طراحی جلو | جلوپنجره بزرگتر با خطوط تهاجمی و کاپوت حجمدار |
چراغ های جلو | چراغهای LED ماتریسی با طراحی باریک و پیشرفته |
طراحی جانبی | خطوط کشیده و دستگیرههای مخفیشونده درها |
رینگ ها | رینگهای ۲۱ اینچی با طراحی خاص و آلیاژ سبکوزن |
چراغ های عقب | چراغهای باریک LED در امتداد عرض خودرو |
اسپویلر عقب | اسپویلر کوچک برای بهبود داونفورس و عملکرد آیرودینامیکی |
دفیوزر | دیفیوزر بزرگ با طراحی خاص و خروجیهای اگزوز دوبل |
جلوپنجره | طراحی خاص با الگوی شبکهای و تزئینات کرومی |
حجم باک | ۷۳ لیتر |
حجم صندوق عقب | ۳۵۰ لیتر |
فاصله محوری | ۲۷۰۴ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۵۳۰ کیلوگرم |
جدول تکنولوژی و امکانات کابین
ویژگی | توضیحات |
---|---|
مواد استفاده شده در کابین | چرم دستدوز بریج آو ویر، فیبرکربن و آلومینیوم |
سیستم اطلاعات و سرگرمی | نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی با منوی پیشرفته |
سیستم صوتی | ۱۴ بلندگو با توان ۸۰۰ وات که بصورت سفارشی میتوان سیستم Bowers & Wilkins با ۲۳ بلندگو و توان ۱۶۰۰ وات استفاده کرد |
نمایشگر راننده | نمایشگر دیجیتال ۱۲٫۳ اینچی با قابلیت شخصیسازی |
سیستم تهویه | سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای |
صندلی ها | صندلیهای برقی با حافظه و گرمکن، امکان سفارشیسازی پوشش |
نورپردازی داخلی | نورپردازی داخلی قابل تنظیم با انتخاب رنگ و شدت نور |
سقف | سقف پارچهای قابل جمعشدن (در مدل رودستر) |
آپشن های شخصی سازی | رنگهای کابین، مواد استفادهشده و دوختهای سفارشی |
جدول عملکرد موتور و سیستم ایمنی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
نوع موتور | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت موتور | ۶۵۶ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۳٫۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت |
سیستم گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF |
سیستم ترمز | ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای شش و چهار پیستونه |
سیستم کنترل پایدری (ESP) | موجود است |
سیستم کنترل کشش (TCS) | موجود است |
سیستم هشدار نقاط کور | موجود است |
کروزکنترل تطبیقی | موجود است |
سیستم هشدار خروج از خط | موجود است |
سیستم پارک خودکار | موجود است |
سیستم تشخیص عابر پیاده | موجود است |
قیمت جهانی
Coupe : 190,000$
ور ۴ لیتری V8 توئین توربو با قدرت ۶۵۶ اسب بخار شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ۳٫۴ ثانیه حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر در ساعت سیستم تعلیق تطبیقی با دمپرهای Bilstein DTX ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای شش و چهار پیستونه نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو سیستم صوتی پیشرفته با ۱۴ بلندگو
Roadster : 205,000$
تمامی مشخصات ونتیج کوپه سقف پارچهای قابل جمعشدن با قابلیت باز و بسته شدن در ۶٫۷ ثانیه تقویت شاسی برای حفظ استحکام در حالت بدون سقف
AMR : 210,000$
موتور ۴ لیتری V8 با تنظیمات خاص برای افزایش پاسخدهی گیربکس ۷ سرعته دستی برای تجربه رانندگی خالصتر سیستم تعلیق با تنظیمات اسپرتتر استفاده گسترده از فیبرکربن در بدنه برای کاهش وزن ترمزهای کربن سرامیکی بهصورت استاندارد طراحی داخلی با تریمهای منحصربهفرد و نشان AMR
F1 Edition : 230,000$
الهامگرفته از خودروی ایمنی رسمی فرمول ۱ افزایش قدرت موتور به ۶۸۵ اسب بخار سیستم تعلیق و آیرودینامیک بهبودیافته برای عملکرد بهتر در پیست اسپویلر جلو و بال عقب بزرگتر برای افزایش داونفورس رینگهای ۲۱ اینچی با طراحی خاص نشانهای F1 در بخشهای مختلف بدنه و کابین