مدل 2024 استون مارتین ولر، نمونهای از نوآوری و تخصص در زمینه طراحی خودروهای لوکس به شمار میآید. این اتومبیل با خطوط زیبا و بدنهای با ویژگیهای آیرودینامیک، نه تنها جذابیت ظاهری خود را افزایش میدهد، بلکه عملکردی فوقالعاده را نیز ارائه میکند. موتور قدرتمند آن، با شتابی خیرهکننده و صدایی دلپذیر، تجربهای بینظیر را برای راننده فراهم میآورد. فضای داخلی این خودرو با بهکارگیری مواد باکیفیت و فناوریهای پیشرفته، حس لوکسی را به ارمغان میآورد که هر رانندهای را به خود جذب میکند. استون مارتین ولر 2024، فراتر از یک وسیله نقلیه، نماد همنشینی هنر و فناوری است که هر یک از جزئیات آن با دقت و عشق طراحی شده است.
فهرست مطالب
استون مارتین، یکی از نامهای برجسته در صنعت خودروسازی، در سال ۱۹۱۳ توسط دو شخصیت تأثیرگذار به نامهای رابرت بمفورد و لیونل مارتین در لندن تأسیس شد. از آن زمان، این کمپانی با تولید خودروهای لوکس و جذاب، توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین خودروسازان انگلیسی معرفی کند و در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود، همواره در کانون توجهات قرار گیرد.
امسال، استون مارتین با افتخار صد و دهمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگیرد. به همین مناسبت، این شرکت خاص و معتبر تصمیم به طراحی یک خودروی منحصر به فرد و جذاب گرفته است. این خودرو که با نام استون مارتین ولر (Valour) شناخته میشود، به معنای شجاعت و دلاوری است و تنها 110 دستگاه از آن به تولید خواهد رسید. این اقدام نه تنها نمادی از تاریخچه پر افتخار استون مارتین است، بلکه نشاندهنده تعهد این برند به نوآوری و کیفیت در طراحی و ساخت خودروهایش نیز می باشد.
طراحی ظاهری
استون مارتین ولر، نمونهای از طراحی به اصطلاح رترو (گذشته گرا) است که به خوبی از عناصر سنتی بهره می برد. این خودرو بهعنوان «آخرین عضو یک عصر» شناخته می شود و این عبارت به نوع قوای محرکه آن اشاره دارد. در بررسی فرم بدنه، ولر شباهتهای قابل توجهی با مدل ویکتور که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، دارد. اما اگر به گذشته نگاهی بیندازیم، میتوان شباهتهایی میان این محصول جدید و مدل ونتیج که در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی تولید می شد، مشاهده کرد. طراحان استون مارتین در نمای بیرونی ولر به خوبی توانستهاند ترکیبی از قدیم و جدید را به نمایش بگذارند.
این خودرو با ویژگیهای خاصی نظیر چراغهای گرد و شکاف نعل اسبی بزرگ بر روی کاپوت، دارای چهرهای منحصر به فرد است. در نمای روبه رو، شباهت ولر به مدل ویکتور به حدی است که در نگاه اول تشخیص آنها از یکدیگر دشوار می شود. اما وقتی به نمای جانبی نگاه میکنیم، جذابیتهای آن دوچندان می شود. رینگهای ۲۱ اینچی با طراحی دلربا و تایرهای برند میشلن از سری پایلوت اسپرت S 5، ابعاد ۲۷۵/۳۵ در جلو و ۳۲۵/۳۰ در عقب، به این زیبایی افزودهاند.
خریداران ولر می توانند از میان ۲۱ رنگ متنوع برای بدنه، گزینه مورد علاقه خود را انتخاب کنند. در صورتی که این رنگها به هر دلیلی رضایتبخش نباشند، امکان سفارش سایر رنگها و حتی فیبرکربن از طریق بخش Q کمپانی وجود دارد.
در نمای عقب، چراغها به سادگی طراحی شدهاند و یادآور مدلهای قدیمی هستند. سه خروجی اگزوز در قسمت میانی سپر، نشان دهنده وجود یک موتور بنزینی قدرتمند در زیر کاپوت این خودرو است. در دو طرف سراگزوزها، دیفیوزرهای حجیمی قرار دارند که ماهیت اسپرت ولر را به خوبی نمایان میکنند. همچنین قوس زیبای لبه صندوق که به عنوان یک اسپویلر کوچک عمل میکند، جذابیتهای نمای عقب را بهخوبی تکمیل میسازد.
به طور کلی، استون مارتین ولر با طراحی منحصر به فرد و ویژگیهای جذاب، تجسمی از تلفیق تاریخ و مدرنیته در دنیای خودروسازی است.
امکانات کابین
آستون مارتین برای طراحی این خودرو، از نسخه قدیمی ونتیج بهعنوان الگو استفاده کرده است؛ به همین دلیل، فضای داخلی آن به نمونههای پیشین این مدل شباهت دارد که این موضوع لزوماً نکته منفیای به شمار نمیآید.
پوشش پشمی این خودرو از مدل مسابقهای DBR1 الهام گرفته شده که در سال ۱۹۵۹ قهرمان مسابقات لمانز شد. ترکیب این پوشش سنتی با فیبرکربن تضاد جالبی را به وجود میآورد. استون مارتین از این ماده لوکس برای ساخت صندلیها، پنل درها، دریچههای تهویه، کنسول مرکزی و تونل گیربکس نیز بهره برده است. طراحی ورودیهای هوا برای سیستم تهویه و نمایشگر اطلاعات و سرگرمی کمی قدیمی به نظر می رسد، اما با توجه به سردنده چوبی و مکانیزم تعویض دنده، دلیل آن روشن می شود. آستون مارتین تصمیم گرفته است دنده دستی را برای برخی از مشتریان خود حفظ کند، در حالی که سایر خریداران مرفه این برند تنها گزینه خودروهای دنده اتوماتیک را در اختیار دارند.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
زیر بدنه استون مارتین ولر، یک موتور ۵.۲ لیتری V12 مستقر شده است. این پیشرانه بزرگ با دو توربوشارژر، قابلیت تولید ۷۱۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۳ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی حاصل از این موتور قدرتمند از طریق یک گیربکس دستی ۶ سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی به چرخها منتقل میشود. با این نوع قوای محرکه، ولر به عنوان یکی از خودروهای با ارتباط آنالوگ و راننده محور در دنیا شناخته می شود.
در مورد مشخصات مانند شتاب و حداکثر سرعت، اطلاعات رسمی در دسترس نیست، اما احتمالاً شتاب صفر تا صد این خودرو مشابه استون مارتین ویکتور، کمی بیشتر از ۳ ثانیه خواهد بود. همچنین، حداکثر سرعت آن حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می شود .استون مارتین ولر دارای سه حالت رانندگی است: اسپرت، اسپرت پلاس و پیست است. انتخاب هر یک از این حالتها تأثیراتی بر روی واکنش پدال گاز، مدیریت گشتاور و صدای خودرو دارد.
برای متوقف کردن استون مارتین ولر، ترمزهای کربن سرامیکی وظیفه دارند. قطر دیسکهای محور جلو این خودرو ۴۱۰ میلیمتر و عرض آنها ۳۸ میلیمتر است. بر روی این دیسکها کالیپرهای ۶ پیستونه نصب شدهاند. ابعاد دیسکهای ترمز محور عقب نیز برابر با ۳۶۰ در ۳۲ میلیمتر است و کالیپرهای این محور ۴ پیستونه هستند. استفاده از دیسکهای کربن سرامیکی وزن ولر را به میزان ۲۳ کیلوگرم کاهش میدهد و این دیسکها تا دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد عملکرد خود را حفظ میکنند.
هندلینگ و تجربه رانندگی
این اتومبیل چشم نواز به یک سیستم تعلیق منحصر به فرد با ضربه گیرهای تطبیقی، کمک فنرهای ویژه و میلههای ضد واژگونی اختصاصی مجهز است. استون مارتین تأکید می کند که این ویژگیها به همراه موتور قدرتمند و گیربکس دستی، ولر را از نظر عملکرد هندلینگ در سطحی ممتاز قرار میدهد.
راننده با فشردن دکمه بلورین، پیشرانه V12 را از خواب بیدار میکند. ولر همچون یک شیر با صدای غرش بلندی از خواب بیدار می شود و سپس خرخر می کند تا راننده از روشن بودن موتور مطلع شود. انتظار راننده از این خودرو بالا است، زیرا مانند کوپه ونتیج، یک پیشرانه بزرگ در بدنهای کوچک جا داده شده است. کلاچ خودرو وزنی متعادل دارد و با دنده کوتاه آن میتوان به راحتی شتاب گرفت.
ترکیب بدنه کوچک، موتور بزرگ و گشتاور زیاد موجب شده تا حرکات ولر در هر دنده با چابکی و سرعت همراه باشد. شتاب این کوپه نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه به طور حتم هوشیارکننده است. با فشار پا روی پدال گاز، ولر به طور دلنشینی سرعت میگیرد.
راننده قادر است حالت پاسخ دهی فنربندی، فرمان و پیشرانه را انتخاب کند. بهترین حالت برای پیشرانه «Track» است که تمام توان ولر را به نمایش می گذارد، اما سایر تنظیمات باید با توجه به مسیر انتخاب شوند. فرمان عملکردی سبک تر از آنچه انتظار می رفت دارد و بازخورد مناسبی را به راننده منتقل می کند؛ گویی از او میخواهد با سرعت بیشتری حرکت کند. هر پیچ در نگاه اول همچون یک چالش جدید به نظر می رسد، اما ولر به خوبی از پس آنها برمیآید.
آستون مارتین بر این باور است که ولر برای افرادی طراحی شده که بیش از هر چیز دیگری در خودرو به دنبال لذت و عملکرد هستند. اگرچه استفاده از یک جعبه دنده خودکار دوکلاچه میتوانست کارایی آن را افزایش دهد، اما این امر لذت تعویض دنده را از راننده سلب کرده و تمام منطق طراحی ولر را زیر سوال می برد.
قیمت
به طور قطع، ولر یکی از چشمگیرترین محصولات اخیر برند استون مارتین به شمار میآید. این کوپه پرقدرت انتخابی عالی برای کسانی است که تمایلی به دخالت فناوریهای الکترونیکی در رانندگی ندارند و میخواهند خود هدایت گر تمام مراحل باشند. همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، تنها ۱۱۰ دستگاه از استون مارتین ولر به تولید خواهد رسید. طبق برنامه ریزیها، ساخت این خودروی ۱۲ سیلندر از فصل سوم امسال آغاز خواهد شد و تحویل آن به مشتریان نیز برای اواخر سال جاری برنامه ریزی شده است. درباره قیمت ولر اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما انتظار می رود خرید آن نیاز به سرمایهگذاری چند میلیون دلاری داشته باشد.
اشتراک گذاری
جدول طراحی ظاهری
ویژگی
توضیحات
کلاس خودرو
کوپه اسپرت دو نفره
ابعاد کلی
فاصله بین دومحور
وزن خالص
حجم باک
حجم صندوق عقب
جلوپنجره
جلوپنجره بزرگ و سنتی استون مارتین با قاب برجسته؛ در برخی مدلها با رنگ متمایز تأکید شده است.
چراغ جلو
چراغهای گرد ساده با طراحی کلاسیک؛ یادآور مدلهای قدیمی استون مارتین.
چراغ عقب
طراحی ساده و کلاسیک؛ گرافیک چراغها متصل و با رنگ قرمز.
رینگ ها
رینگهای آلومینیومی ۲۱ اینچی با طراحی خاص؛ تایرهای میشلن پایلوت اسپرت S5 با ابعاد ۲۷۵/۳۵ در جلو و ۳۲۵/۳۰ در عقب.
خطوط بدنه
ترکیبی از طراحی رترو و مدرن؛ کاپوت شیبدار و عضلانی، خطوط بدنه برجسته و اسپویلر یکپارچه با بدنه.
سقف
سقف ثابت با طراحی سنتی؛ فاقد سانروف و پانوراما.
آینه های جانبی
آینههای جانبی برقی با گرمکن؛ طراحی آیرودینامیک و هماهنگ با بدنه.
جدول امکانات کابین
ویژگی
توضیحات
صندلیها
صندلیهای سبکوزن با ساختار فیبرکربن و پوشش پشمی الهامگرفته از مدل مسابقهای DBR1؛ طراحی اسپرت و سنتی.
سیستم تهویه
سیستم تهویه مطبوع با طراحی کلاسیک؛ دریچههای تهویه با قاب فیبرکربن.
سیستم اطلاعات و سرگرمی
نمایشگر مرکزی با طراحی ساده؛ فاقد سیستمهای پیشرفته اطلاعات و سرگرمی.
سیستم صوتی
صفحه نمایش اطلاعات راننده
نمایشگر دیجیتال ساده با اطلاعات پایه؛ طراحی سنتی و کلاسیک.
سیستم نورپردازی داخلی
ویژگی های فرمان
فرمان با طراحی سنتی؛ فاقد دکمههای کنترلی متعدد؛ تمرکز بر رانندگی آنالوگ.
دوربین عقب
دوربین جلو
دوربین ۳۶۰ درجه
سنسور ها
شارژر بی سیم
سیستم استارت و ورود بدون کلید
متریال بکاررفته
ترکیبی از فیبرکربن، چرم و پشم الهامگرفته از مدل مسابقهای DBR1؛ دسته دنده چوبی.
هدآپ دیسپلی (HUD)
سیستم پارک خودکار
امکانات اضافی
دسته دنده چوبی با طراحی خاص؛ تمرکز بر تجربه رانندگی آنالوگ و سنتی.
جدول مشخصات فنی و سیستم ایمنی
ویژگی
توضیحات
نوع موتور
۵.۲ لیتری V12 توئین توربو
قدرت موتور
۷۱۵ اسب بخار
گشتاور
۷۵۳ نیوتنمتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حدود ۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت
حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت
نوع گیربکس
دستی ۶ سرعته
مصرف سوخت
ترکیبی حدود ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق تطبیقی با کمکفنرهای خاص و میلههای ضد واژگونی اختصاصی
نوع ترمز ها
ترمزهای کربن سرامیکی با دیسکهای ۴۱۰mm جلو و ۳۶۰mm عقب؛ کالیپرهای ۶ و ۴ پیستونه
ایربگ ها
هشدار ترافیک عقب (RCTA)
کروز کنترل تطبیقی (ACC)
هشدار نقاط کور (BSM)
سیستم حفظ خودرو در لاین (LKA)
ترمز اضطراری خودکار (AEB)
سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
دارد
حالت های رانندگی
اسپرت، اسپرت پلاس و پیست؛ تنظیم واکنش پدال گاز، گشتاور و صدای موتور
توزیع نیروی ترمز (EBD)
امکانات اضافی
دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی؛ طراحی رانندهمحور؛ تولید محدود ۱۱۰ دستگاه؛ سبک رترو