سایپا کوییک، خودرویی مدرن و جذاب است که با طراحی شیک و خطوط منحنی خود، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب میکند. این خودرو با موتور قوی و مصرف سوخت مقرون به صرفه، تجربهای لذتبخش از رانندگی را به ارمغان میآورد. فضای داخلی آن بهطور هوشمندانهای طراحی شده تا آسایش سرنشینان را در سفرهای طولانی تضمین کند. همچنین، امکانات رفاهی و ایمنی موجود در این مدل، آن را به گزینهای ایدهآل برای خانوادهها و جوانان تبدیل کرده است. سایپا کوییک علاوه بر ظاهر زیبا، با کارایی بالا و اقتصادی بودن، به عنوان یک انتخاب هوشمند در بازار خودروهای ایرانی شناخته میشود.
فهرست مطالب
مشخصات سایپا کوییک
سایپا کوییک یکی از هاچبکهای پرفروش در بازار فعلی کشور ماست. این خودرو که متعلق به گروه سایپا میباشد، به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به مدلهایی نظیر پژو 207 و همچنین کمبود رقبای جدی، به همراه گزینه سفارش با گیربکس اتوماتیک، فروش قابل توجهی را تجربه کرده است. کوییک از زمان ورودش به بازار، در نسخههای گوناگونی به عرضه درآمده که تفاوتهای آنها بیشتر در امکانات رفاهی و نوع گیربکس، دستی یا اتوماتیک، مشهود است.
خودروی پراید از سال ۱۳۷۲ به دلیل ابعاد کوچک، قیمت مناسب و مصرف کم، به محبوبیت زیادی در بین جوانان و خانوادهها دست یافت. نسخه هاچبک پراید با نام نسیم توانست توجه خریداران را جلب کند. به مرور زمان، فشارها برای توقف تولید پراید سایپا را به فکر جایگزینی به نام تیبا انداخت. تیبا که در سال ۱۳۸۸ به بازار معرفی شد، سدان با موتور به روزتر و حجم ۱.۵ لیتر بود، اما از نظر ظاهری نتوانست نظر مثبت بیشتری را جلب کند. نسخه هاچبک تیبا، یعنی تیبا ۲، در تلاش بود تا جایگزین پراید هاچبک شود، اما با استقبال چندانی مواجه نشد.
در ادامه، سایپا نسخه بهتری از تیبا ۲ به نام کوییک را معرفی کرد که با تغییراتی ظاهری و افزایش ارتفاع طراحی شد و از سال ۱۳۹۷ به بازار عرضه گردید. این خودرو از پیشرانه مشابه تیبا بهره میبرد و به عنوان نسخه هاچبک ساینا نیز شناخته میشود. تاکنون، کوییک در مدلها و تیپهای مختلفی ارائه شده که تفاوت آنها در رنگ و امکانات فنی و رفاهی است.
طراحی ظاهری
سایپا کوییک، یک هاچبک مدرن و جذاب است که بر اساس مدل فیس لیفت تیبا ۲ طراحی و ساخته شده است. این خودرو بر روی همان پلتفرم تیبا قرار دارد و از نظر ظاهری شباهتهای زیادی با این دو خودرو کوچک سایپا دارد. با این حال، تغییرات قابل توجهی در قسمت جلو خودرو، به ویژه در طراحی سپر و چراغها اعمال شده است که آن را از تیبا متمایز کرده و ظاهری جذاب تر و مدرنتر به آن بخشیده است.
چراغهای جلویی کوییک به نحو اسپرت و هیجان انگیزی طراحی شدهاند که با فرم مناسب المانهای سپر، چهرهای جوان پسند و دلنشین به خودرو بخشیده است. هرچند در نمای جانبی تغییرات چشم گیری نسبت به تیبا ۲ مشاهده نمی شود، اما ویژگیهایی نظیر رینگهای جدید، زه گلگیر و طرح گرافیکی روی درب، به عنوان مشخصههای تازهای در این بخش به شمار میآیند.
وقتی به قسمت عقب خودرو نگاه میکنیم، طراحی دو تکهای چراغها توجه بسیاری از کارشناسان و علاقمندان به خودرو را جلب میکند. این طراحی که شباهتهایی به برخی محصولات کمپانی بیام و دارد، در عین زیبایی انتقاد چندانی را به خود جذب نمیکند. همچنین طراحی درب صندوق و سپر عقب به طور کلی خوشایند است و نمایی هماهنگ را برای قسمت پشتی خودرو ایجاد کرده است.
به طور کلی، طراحی ظاهری سایپا کوییک با وجود برخی ناهماهنگیها، در مقایسه با سایر تولیدات داخلی، ظاهری نسبتا جذاب و متناسب با نیازهای مشتریان ایرانی ارائه می دهد. این خودرو با ویژگیهای خاص خود، به خوبی میتواند سلیقههای مختلف را جذب کند و در بازار رقابتی خودروهای داخلی جایگاه خود را پیدا کند.
امکانات کابین
کابین خودروی کوییک از نظر طراحی، شباهتهایی با مدل تیبا دارد، اما در برخی جزئیات مانند کنسول میانی، غربیلک فرمان و رودریها تغییراتی ایجاد شده که باعث بهبود ظاهر آن و نزدیک شدن به طراحی ساینا شده است. با این وجود، نمیتوان از یک خودروی اقتصادی داخلی انتظار طراحی داخلی مدرن و چشم نواز داشت؛ سایپا کوییک نیز از این قاعده مستثنی نیست و به ارائه یک کابین نسبتاً ساده و قدیمی برای مشتریان ایرانی بسنده کرده است.
متریال به کار رفته در کابین عمدتاً از پلاستیک خشک تشکیل شده و کیفیت آن چندان رضایت بخش نیست. فضای کابین کوییک برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است، اما سرنشینان قدبلند در ردیف عقب ممکن است با محدودیتهایی در ناحیه سر یا زانوها مواجه شوند.
صندوق عقب کوییک ظرفیت حدود ۲۲۵ لیتر دارد که ۲ لیتر از تیبا هاچبک بزرگ تر است، اما از مدلهای ساینا و تیبا صندوقدار ۱۰۰ لیتر کمتر است. در مجموع، کیفیت کابین کوییک در سطح بالایی قرار ندارد، اما طراحی آن نسبت به محصولات قدیمی تری مانند پراید بهبود یافته و توانسته تا حدی نیازهای مشتریان در بازار کم تنوع خودروی ایران را در این رنج قیمت برآورده کند. با این حال، بهتر است انتظارات خود را از کابین سایپا کوییک بیش از حد بالا نبرده و واقع بینانه نگاه کنیم.
عملکرد فنی و سیستم ایمنی
زیر بدنه کوییک، موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با کد M15 تیبا قرار دارد. این پیشرانه که با تغییرات عمدهای بر روی موتور پراید طراحی شده، در بهترین شرایط توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. از جمله مزایای موتور کوییک M15 میتوان به هزینه نگهداری پایین، دوام رضایتبخش و مصرف سوخت متوسط اشاره کرد. اما این موتور نقاط ضعفی نیز دارد، مانند عملکرد خشک و تولید صدا و لرزش زیاد در دورهای بالا که ممکن است برای سرنشینان آزاردهنده باشد.
برای انتقال قدرت در کوییک، دو نوع گیربکس در نظر گرفته شده است. یکی از آنها گیربکس 5 سرعته دستی قدیمی است که هرچند چندان نرم عمل نمیکند، اما به نسبت قیمت، عملکرد قابل قبولی دارد. دیگری جعبه دنده اتوماتیک CVT است که توسط شرکت بلژیکی پانچ تولید میشود و مدتی است که بر روی کوییک و ساینا نصب میگردد.
در مورد گیربکسهای اتوماتیک پیوسته (CVT) به کار رفته در این خودرو، باید گفت که با وجود انتقادات مربوط به کمبود لذت رانندگی و کندی در شروع حرکت، هنوز هم در میان خودروسازان محبوبیت دارند و به دلیل ویژگیهای اقتصادی و مصرف سوخت بهینه، مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین، شرکت سازنده این نوع جعبه دنده برای محصولات سایپا از اعتبار بالایی برخوردار است.
اما چالش اصلی ناشی از وجود این جعبه دنده اتوماتیک در خودروی کوییک به زمانی برمیگردد که بخواهیم آن را به پیشرانه قدیمی و نه چندان قوی M15 کوپل کنیم. چراکه گیربکسهای اتوماتیک اقتصادی به طور ذاتی انرژی بیشتری مصرف میکنند و گیربکسهای CVT نیز به دلیل ساختار خاصشان در ابتدای حرکت، کمی تأخیر در شتابگیری نشان میدهند.
در سایپا کوییک، ترکیب این دو عامل با یک موتور 8 سوپاپه 87 اسب بخاری منجر به شتاب و کشش ضعیف تر نسخه اتوماتیک نسبت به نمونه دندهای شده است. با این حال، با توجه به استفاده عمدتاً شهری و ترافیکهای طاقت فرسا در شهرهای شلوغ، میتوان گفت که شتاب کمتر و صدای بیشتر موتور در زمان شتاب گیری در نسخه اتوماتیک در مقایسه با راحتی که در ترافیک فراهم میکند، کمتر احساس خواهد شد.
علاوه بر این، برای گیربکس CVT کوییک، چهار حالت شبیه ساز تعویض دنده در نظر گرفته شده که اگرچه تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، اما به تجربه رانندگی اندکی لذت بیشتری می بخشد. البته با تمام این تفاسیر، اگر شتاب خودرو برای شما اهمیت دارد، همچنان نسخه دندهای کوییک گزینه بهتری خواهد بود. هرچند این مدل هم از لحاظ شتاب عملکرد شگفتانگیزی ندارد، اما همین که کوییک دندهای با وجود قیمت بسیار پایینتر، از نظر تواناییهای حرکتی در مقایسه با پژو 206 تیپ 2 قابل قبول است، رضایتبخش است. همچنین، مصرف سوخت در صورتی که موتور به درستی تنظیم شده باشد و تمامی سنسورها سالم باشند (خرابی سنسورها در این نوع موتور نسبتاً شایع است)، به طور کلی معقول است. به علاوه، طبق ادعای شرکت، نسخه اتوماتیک کوییک در هر صد کیلومتر حدود 0.5 لیتر بیشتر نسبت به نمونه دندهای سوخت مصرف میکند که در عمل این اختلاف ممکن است کمی بیشتر باشد.
نسخه دستی کوییک در تیپ پایه از قابلیتهای بسیار ابتدایی و سادهای برخوردار است که البته با توجه به قیمت آن (حداقل در کشور ما) کاملاً منطقی به نظر می رسد. اما در نسخه اتوماتیک فول سایپا کوییک، با مجموعهای از امکانات اضافی مواجه هستیم که در این کلاس قیمتی واقعاً رضایتبخش است. ممکن است بگویید که کیفیت این امکانات به استانداردهای ایدهآل نمی رسد، اما این نکته که در کوییک، به عنوان یک خودروی تولید داخلی و در محدوده قیمتی پژو 206، گزینههایی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی با سیستم مالتی مدیا، ناوبری و دوربین دنده عقب،کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، فرمان برقی، ترمز کمکی BAS، جعبه دنده اتوماتیک، چراغهای روشنایی در روز و کامپیوتر سفری وجود دارد، واقعاً امیدبخش است. در واقع، بسیاری از خودروهای با قیمت بالاتر از کوییک اتوماتیک نیز از این امکانات محروم هستند.
هندلینگ و تجربه رانندگی
کوییک از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم میله پیچشی در محور عقب بهرهمند است. جالب اینجا است که این نوع تعلیق در دیگر مدلهای خانواده X200 نیز مشاهده میشود و به همین دلیل، کوییک در این زمینه نوآوری خاصی ندارد.
سیستم تعلیق مک فرسون به طور گستردهای در محصولات میان رده شرکتهای سایپا و ایرانخودرو مورد استفاده قرار گرفته است. از سوی دیگر، سیستم میله پیچشی (Torsion Beam) به دلیل هزینه تولید پایین و اشغال فضای کم، در بسیاری از خودروهای کوچک با دیفرانسیل جلو به کار رفته است؛ خودروهایی مانند دوو ماتیز، پراید و پژو ۲۰۶ نمونههایی از این دسته هستند.
با توجه به اینکه سیستم تعلیق کوییک مشابه تیبا و ساینا طراحی شده، در نتیجه این خودرو بیشتر برای رانندگی در شهر مناسب است. عدم چسبندگی کافی به جاده و ناتوانی در جذب ناهمواریها مانع از آن میشود که کوییک گزینهای ایدهآل برای سفرهای بین شهری در جادههای پرپیچ وخم یا کوهستانی باشد. با این حال، سیستم تعلیق خانواده X200 سایپا برخی مزایا نیز دارد، از جمله استهلاک پایین، قیمت مناسب و دسترسی آسان به قطعات یدکی که از نکات مثبت آن به شمار میروند.