طراحی ظاهری
طراحی ظاهری اطلس با دقت بیشتری به جزئیات مدرن پرداخته و تلاش کرده تا به یک ترکیب زیبا و کاربردی دست یابد. این خودرو با ترکیبی از المانهای کلاسیک و مدرن، هویت منحصر به فردی ایجاد کرده که آن را در میان رقبا متمایز میکند.
طراحی جلوی خودرو
در بخش جلوی خودرو، چراغهای جلو به عنوان یکی از اصلیترین عناصر طراحی، دارای شکل زاویهدار و تهاجمی هستند. این چراغها از تکنولوژی LED در برخی مدلها بهره میبرند که هم در روشنایی بهتر و هم در کاهش مصرف انرژی موثر است. جلوپنجره بزرگ و ششضلعی با خطوط افقی، ظاهری مدرن به خودرو میبخشد و به نوعی به آن حالتی قدرتمند و عضلانی میدهد. همچنین، استفاده از تزئینات کرومی در جلوپنجره، به خودرو جلوهای لوکس و چشمنواز میبخشد.
جزئیات کناری بدنه
طراحی کنارهها با استفاده از خطوط برجسته که از چراغهای جلو تا چراغهای عقب امتداد دارند، حس پویایی و حرکت را تقویت میکند. آینههای جانبی به شکل ایرودینامیکی طراحی شدهاند و برخی از مدلها به سیستمهای الکترونیکی همچون تنظیم برقی و گرمکن مجهز هستند. از رینگهای آلومینیومی استفاده شده که در برخی مدلها با طراحی خاص و اندازههای متنوع عرضه میشوند تا علاوه بر زیبایی، عملکرد خودرو در جادههای مختلف را بهبود دهند.
طراحی عقب خودرو
در بخش عقب، چراغهای کامل LED در برخی مدلها به چشم میخورد که طراحی آنها به صورت کشیده و باریک است. این طراحی، ضمن افزایش دید در شب، جلوهای مدرن و پیشرفته به خودرو میدهد. درب صندوق عقب با دقت طراحی شده و با زاویهای ملایم به سمت پایین، حس یکپارچگی و هماهنگی را به بدنه میبخشد. سپر عقب نیز با استفاده از خطوط نرم و منحنی، تلاش میکند حس استحکام را در کنار ظرافت حفظ کند. همچنین، خروجی اگزوزها در برخی نسخهها به صورت دوگانه طراحی شده که حس اسپرت و پویایی را تقویت میکند.
جزئیات و مواد مورد استفاده
یکی از نقاط قوت این خودرو در طراحی ظاهری، توجه به مواد مورد استفاده در جزئیات بیرونی است. در برخی مدلها، استفاده از پلاستیکهای مقاوم و سبک در بخشهای مختلف بدنه باعث کاهش وزن و افزایش کارایی خودرو شده است. تزئینات کرومی یا مشکی مات در برخی نقاط، جلوهای مدرن و لوکس به خودرو بخشیدهاند.
آیرودینامیک و عملکرد بهینه
طراحی بدنه با توجه به اصول آیرودینامیک انجام شده است. استفاده از زوایای ملایم در نقاطی مثل سقف و عقب خودرو، جریان هوا را بهینهتر میکند و باعث میشود مصرف سوخت کاهش یابد. همچنین، طراحی سپر جلو و عقب به گونهای است که به کاهش مقاومت هوا کمک کند و در نتیجه عملکرد خودرو در سرعتهای بالا بهبود یابد.
به طور کلی، این خودرو از لحاظ طراحی ظاهری ترکیبی از سبکهای مدرن و عملکردی ارائه میدهد که نه تنها جذابیت بصری دارد، بلکه در مصرف بهینه سوخت و راحتی رانندگی نیز تاثیرگذار است. این خودرو به خوبی توانسته با طراحی جذاب خود، به نیازهای مشتریانی که به دنبال خودرویی اقتصادی و در عین حال زیبا هستند، پاسخ دهد.
تکنولوژی و امکانات کابین
ساپیا اطلس از نظر امکانات داخلی، تکنولوژیها، و آپشنهای موجود، بهگونهای طراحی شده که تجربهی لذتبخش و راحتی را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. با توجه به تمرکز سایپا بر روی ارائهی خودرویی اقتصادی، تلاش شده تا از تجهیزات و تکنولوژیهای کارآمدی استفاده شود که در عین مقرون به صرفه بودن، کارایی و کیفیت مناسبی داشته باشند.
کابین و طراحی داخلی
طراحی داخلی خودرو با استفاده از مواد با کیفیت متوسط و تلاش برای ایجاد حس راحتی انجام شده است. کابین دارای خطوط ساده و تمیز است که جلوهای مدرن و منظم به فضای داخلی میبخشد. استفاده از روکشهای پارچهای یا چرمی مصنوعی در صندلیها و تودوزیها بسته به نسخه، تنوعی از راحتی و ظاهر لوکس را به نمایش میگذارد. صندلیهای جلو دارای طراحی ارگونومیک هستند که به کاهش خستگی در رانندگی طولانی مدت کمک میکند.
سیستم چندرسانهای و فناوریهای ارتباطی
در بخش فناوری، خودرو دارای یک صفحهنمایش لمسی در مرکز داشبورد است که برای کنترل سیستمهای مختلف همچون صوتی، تنظیمات خودرو، و سیستم ناوبری استفاده میشود. این نمایشگر در برخی مدلها با سیستمهای اتصال بلوتوث و پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto همراه است که ارتباط گوشی هوشمند با خودرو را سادهتر میکند. پورتهای USB برای شارژ دستگاهها و ورودی AUX برای پخش موسیقی نیز در دسترس است.
سیستم تهویه مطبوع و راحتی سرنشینان
یکی از امکانات برجسته این خودرو، سیستم تهویه مطبوع خودکار است که در نسخههای بالاتر به چشم میخورد. این سیستم به صورت دیجیتالی قابل تنظیم است و میتواند دما را به طور یکنواخت در سراسر کابین تنظیم کند. همچنین، وجود دریچههای تهویهی جداگانه برای سرنشینان عقب در برخی مدلها، راحتی بیشتری را به سرنشینان ردیف دوم میبخشد.
سیستم صوتی و امکانات چندرسانهای
اطلس در نسخههای بالاتر دارای یک سیستم صوتی با کیفیت مناسب است که شامل بلندگوهای چندگانه و قابلیت تنظیم صدای محیطی است. این سیستم صوتی میتواند تجربهای لذتبخش از موسیقی و محتوای چندرسانهای را در طول سفر فراهم کند. برخی مدلها همچنین دارای دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان هستند که دسترسی به تنظیمات مختلف را بدون حواسپرتی فراهم میکنند.
فضای داخلی و امکانات ذخیرهسازی
خودرو از نظر فضای داخلی، به شکلی بهینه طراحی شده تا حداکثر فضای قابل استفاده را در اختیار سرنشینان قرار دهد. فضای بار و صندوق عقب دارای ظرفیت مناسبی است که امکان حمل بارهای روزمره و سفرهای کوتاه را فراهم میکند. همچنین، صندلیهای عقب به صورت تاشو طراحی شدهاند که امکان افزایش فضای بار را در مواقع نیاز فراهم میسازد.
جزئیات و امکانات لوکستر در نسخههای بالاتر
در مدلهای بالاتر، برخی امکانات لوکستر نیز ارائه میشوند، از جمله دوربین دید عقب، سیستم استارت بدون کلید و کنترل کروز که راحتی بیشتری را در رانندگی به ارمغان میآورند. این ویژگیها، همراه با سایر تکنولوژیهای بهروز، خودرو را به یک گزینهی اقتصادی با امکانات مناسب تبدیل کردهاند.
عملکرد موتور و سیستم ایمنی
این خودرو کمپانی سایپا از نظر عملکرد موتور و سیستمهای ایمنی، تلاشی برای ارائهی یک ترکیب متعادل میان مصرف سوخت بهینه و ایمنی قابل قبول در یک خودروی شهری اقتصادی است. سایپا با توجه به نیاز بازار داخلی، سعی کرده است موتوری اقتصادی و قابل اطمینان را ارائه دهد که در کنار سیستمهای ایمنی، امنیت و اطمینان خاطر سرنشینان را تضمین کند.
عملکرد موتور و کارایی
این اتومبیل معمولاً با یک موتور چهار سیلندر عرضه میشود که دارای حجم ۱.۵ تا ۱.۶ لیتر است. این موتور با توانی متوسط طراحی شده که بیشتر برای استفادهی شهری و رانندگیهای روزمره بهینه شده است. با وجود این که قدرت خروجی این موتور در مقایسه با خودروهای اسپرت محدودتر است، ولی در مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی بسیار موفق عمل میکند.
موتور این خودرو به گونهای تنظیم شده که در دور موتورهای پایین و متوسط کارایی مناسبی داشته باشد، که این امر به معنای شتاب اولیه مناسب در رانندگیهای شهری است. همچنین، استفاده از گیربکس دستی یا اتوماتیک بسته به مدل، امکان انتخاب تجربه رانندگی متناسب با نیاز کاربر را فراهم میکند. این گیربکسها با ضرایب دندهی مناسب طراحی شدهاند تا هم مصرف سوخت کاهش یابد و هم عملکرد بهینه در ترافیک شهری و مسیرهای کوتاه ارائه شود.
مصرف سوخت و بهرهوری
با توجه به ویژگیهای اقتصادی این خودرو، مصرف سوخت آن در حدود ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر قرار دارد که برای یک خودروی شهری با این ابعاد، رقمی مناسب به شمار میرود. این میزان مصرف به کمک سیستمهای مدرنی همچون تزریق سوخت الکترونیکی و تکنولوژی استارت/استاپ در برخی مدلها کاهش یافته است. این سیستمها به بهبود مصرف سوخت در ترافیک شهری و توقفهای کوتاه کمک شایانی میکنند.
سیستمهای ایمنی و پایداری
در بخش ایمنی، اطلس به مجموعهای از امکانات و سیستمهای پایه و پیشرفته مجهز است که هدف آنها حفاظت از سرنشینان و بهبود ایمنی در رانندگی است. این سیستمها شامل:
- ترمز ضد قفل (ABS): این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها در مواقع ترمز شدید، کنترل بهتری را به راننده ارائه میدهد و احتمال لیز خوردن را کاهش میدهد.
- توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD): با استفاده از این سیستم، نیروی ترمز به صورت بهینه بین چرخهای جلو و عقب توزیع میشود که باعث افزایش کارایی ترمز و کاهش احتمال لغزش میشود.
- کیسههای هوا (Airbags): در بیشتر نسخهها، کیسههای هوا برای راننده و سرنشین جلو وجود دارد که در تصادفات میتواند آسیبها را کاهش دهد. برخی نسخههای بالاتر ممکن است به کیسههای هوای جانبی نیز مجهز باشند.
سیستمهای کمکی و ایمنی پیشرفته
در نسخههای پیشرفتهتر، امکانات ایمنی بیشتری تعبیه شدهاند که به بهبود ایمنی و کنترل خودرو کمک میکنند:
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): این سیستم با کنترل سرعت و ترمز، به خودرو کمک میکند تا در شرایط دشوار مثل لغزندگی جاده یا تغییرات ناگهانی مسیر، پایداری خود را حفظ کند.
- حسگرهای پارکینگ و دوربین عقب: در برخی مدلها، این حسگرها و دوربینها به راننده در پارک کردن خودرو و مشاهدهی نقاط کور کمک میکنند.
- سیستم کنترل کشش (TCS): این سیستم با کنترل شتابگیری و جلوگیری از چرخش بیش از حد چرخها در سطوح لغزنده، ایمنی رانندگی را بهبود میبخشد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
هندلینگ و کنترل فرمان
یکی از نقاط قوت سایپا اطلس در رانندگی شهری، هندلینگ نرم و راحت آن است. سیستم فرمان الکترونیکی با دقت بالایی تنظیم شده است تا راننده بتواند در مسیرهای تنگ و پرپیچ و خم، کنترل کاملی بر خودرو داشته باشد. فرمان الکترونیکی همچنین باعث کاهش تلاش فیزیکی راننده، بهخصوص در ترافیکهای شهری، شده و تجربهای راحتتر از رانندگی ارائه میدهد. این ویژگی به ویژه در پارک کردن و مانورهای دقیق، مانند چرخشهای تنگ، مفید است.
سیستم تعلیق و راحتی سواری
سیستم تعلیق این خودرو با دقت تنظیم شده است تا ترکیبی از نرمی و پایداری را فراهم کند. استفاده از تعلیق جلو مکفرسون و عقب چند لینک، به خودرو امکان میدهد تا در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار یا دستاندازها، بهطور موثری ارتعاشات جاده را جذب کرده و سواری نرمی را به سرنشینان ارائه دهد. این ویژگی باعث میشود که رانندگی در مسافتهای طولانی نیز خستهکننده نباشد.
در عین حال، تعلیق به گونهای طراحی شده که در پیچهای جاده، پایداری مناسبی داشته باشد و حس اطمینان را به راننده منتقل کند. این خودرو به خوبی میتواند نیروهای جانبی را در پیچها مدیریت کند و با کمترین میزان انحراف از مسیر، رانندگی ایمنی را فراهم آورد.
عملکرد در سرعتهای مختلف
در سرعتهای پایین و متوسط، خودرو شتاب مناسبی را ارائه میدهد که برای رانندگیهای شهری و روزمره ایدهآل است. موتور خودرو با توان متوسط، شتاب اولیه مناسبی دارد که در ترافیکهای شهری و هنگام نیاز به تغییر لاین سریع، کمککننده است. در سرعتهای بالاتر، عملکرد موتور همچنان پایدار باقی میماند، اما باید توجه داشت که این خودرو برای سرعتهای بسیار بالا و شرایط رانندگی اسپرت طراحی نشده است.
پایداری در جادههای مختلف
در رانندگیهای روزمره و مسیرهای شهری، این خودرو با بهرهگیری از سیستم کنترل پایداری (ESC)، عملکرد مناسبی را ارائه میدهد. این سیستم به خودرو کمک میکند تا در شرایط دشوار مثل جادههای لغزنده یا تغییرات ناگهانی مسیر، تعادل خود را حفظ کرده و از لغزشهای ناگهانی جلوگیری کند. همچنین، سیستم کنترل کشش (TCS) به راننده کمک میکند تا در هنگام شتابگیری، از چرخشهای غیرضروری چرخها جلوگیری کرده و کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد.
تجربه رانندگی در شهر و خارج از شهر
این خودرو بیشتر برای رانندگی شهری بهینه شده است، با ابعادی که امکان مانور آسان در خیابانهای تنگ و شلوغ را فراهم میکند. زاویه دید مناسب و آینههای جانبی بزرگ، به راننده امکان میدهد تا دید بهتری نسبت به محیط اطراف داشته باشد. با این حال، خودرو در جادههای خارج از شهر و مسیرهای طولانی نیز عملکرد مناسبی دارد و میتواند سفری راحت و ایمن را ارائه دهد.
نکتهی مهم دیگر در تجربه رانندگی این خودرو، سکوت کابین است. با وجود اقتصادی بودن، خودرو تلاش کرده تا با استفاده از عایقهای صوتی مناسب، میزان نویز ورودی به داخل کابین را کاهش دهد و تجربهای آرامشبخش برای راننده و سرنشینان ایجاد کند.
تجربه رانندگی اقتصادی
یکی از مزیتهای این خودرو، مصرف سوخت بهینه و اقتصادی آن است که در کنار راحتی و عملکرد مناسب، میتواند هزینههای سوخت را به حداقل برساند. این ویژگی برای افرادی که به دنبال یک خودروی اقتصادی برای استفادهی روزمره هستند، بسیار جذاب است.
مقایسه با رقبا
طراحی ظاهری
اطلس با طراحی مدرن و پویا، از جلوپنجره بزرگ و خطوط تیز بهره میبرد که حس جوانپسند و پویایی را به نمایش میگذارد. در مقایسه با پژو ۲۰۶ که طراحی کلاسیک و سادهای دارد، اطلس توانسته با چراغهای LED و المانهای مدرن، جلوهای بهروزتر ارائه دهد. رنو ساندرو با طراحی ساده و محافظهکارانه، بهنوعی بیشتر به خریداران کلاسیکپسند گرایش دارد. امویام ۳۱۵ نیز با ظاهر اسپرتتر، سعی در جذب خریداران جوانتر دارد، اما خطوط تیز آن در مقایسه با اطلس، کمتر برجسته است.
کابین و امکانات تکنولوژیکی
در بخش داخلی، سایپا اطلس با صفحهنمایش لمسی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، و پشتیبانی از بلوتوث، امکانات مدرنی ارائه میدهد. در مقایسه با پژو ۲۰۶، که امکانات داخلی سادهتر و کلاسیکتری دارد، اطلس با استفاده از فناوریهای جدید برتری دارد. رنو ساندرو نیز دارای طراحی سادهتری است، اما از نظر فضا و راحتی کابین، عملکرد مناسبی دارد. امویام ۳۱۵ با امکانات چندرسانهای بیشتر، بهویژه در مدلهای بالاتر، تلاش کرده با اطلس رقابت کند.
عملکرد موتور و مصرف سوخت
سایپا اطلس با موتور چهار سیلندر اقتصادی، برای مصرف سوخت بهینه و رانندگی شهری مناسب است. پژو ۲۰۶ نیز با موتور کممصرف، همچنان محبوبیت خود را در بازار حفظ کرده است. رنو ساندرو دارای موتور با توان مشابه و مصرف سوخت مناسب است، اما ممکن است در شتاب اولیه نسبت به اطلس کمی عقب باشد. امویام ۳۱۵ با موتور کمحجم، عملکرد اقتصادی مشابهی را ارائه میدهد، اما تمرکز بیشتری بر رانندگی شهری دارد.
ایمنی و امکانات کمکی راننده
این خودرو از امکانات ایمنی پایهای مانند ABS، EBD، و کیسههای هوا برخوردار است. پژو ۲۰۶ نیز سیستمهای ایمنی مشابهی دارد، اما در نسخههای جدیدتر، امکانات بیشتری اضافه شده است. رنو ساندرو با ارائه امکانات ایمنی ساده و کارآمد، توجه بیشتری به ایمنی پایه دارد. امویام ۳۱۵ با سیستمهای کمکی بیشتر مثل حسگرهای پارک، سعی در بهبود تجربه رانندگی ایمن دارد.
هندلینگ و تجربه رانندگی
اطلس با هندلینگ نرم و سیستم تعلیق مناسب، تجربهای راحت در رانندگی شهری فراهم میکند. پژو ۲۰۶ به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک، تجربهای مشابه در رانندگی شهری دارد. رنو ساندرو با سیستم تعلیق نرم، تجربهای آرامشبخشتر در رانندگی ارائه میدهد، اما شاید در پیچهای تند، پایداری کمتری داشته باشد. امویام ۳۱۵ با فرمان دقیق و هندلینگ مناسب، حس اسپرتتری ارائه میدهد، اما راحتی سواری اطلس در مسیرهای طولانی، برتری دارد.
نتیجه کلی مقایسه
سایپا اطلس در مقایسه با رقبا، تلاش کرده تا با ارائهی طراحی مدرن، امکانات تکنولوژیکی بهروز، مصرف سوخت بهینه، و هندلینگ راحت، بهویژه در بخش شهری، جایگاه خود را تقویت کند. این خودرو با تمرکز بر نیازهای روزمره و ارائه تجربهی راحت و ایمن، توانسته با رقبای همرده رقابت کند و در برخی بخشها حتی برتری داشته باشد.
جدول طراحی ظاهری
ویژگی | توضیحات |
---|---|
کلاس خودرو | هاچبک کوچک شهری |
ابعاد کلی | طول: حدود ۴ متر، عرض: حدود ۱.۷۵ متر، ارتفاع: حدود ۱.۵ متر |
حجم صندوق عقب | حدود ۳۵۰ لیتر |
حجم باک | ۴۵ لیتر |
وزن خالص | حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم |
چراغ های جلو | چراغهای جلو با طراحی زاویهدار و مدرن؛ در برخی مدلها از فناوری LED استفاده شده است |
جلوپنجره | جلوپنجره بزرگ با خطوط افقی و تزئینات کرومی؛ ظاهری قدرتمند و پویا به خودرو میبخشد |
سپرجلو | سپر جلو با طراحی تهاجمی و خطوط برجسته؛ به بهبود آیرودینامیک و جلوهی اسپرت کمک میکند |
طراحی کنار بدنه | خطوط برجسته و دینامیک که از جلو تا عقب خودرو کشیده شدهاند؛ به خودرو حالتی پویا و جذاب میدهند |
آینه های جانبی | آینههای جانبی ایرودینامیک با طراحی مدرن؛ در برخی مدلها با تنظیم برقی و گرمکن عرضه میشود |
رینگ ها | رینگهای آلومینیومی با طراحی خاص و اندازههای ۱۴ و ۱۵ اینچ |
چراغ های عقب | چراغهای عقب باریک و کشیده با طراحی مدرن؛ برخی مدلها با فناوری LED برای بهبود دید در شب |
سپر عقب | سپر عقب با طراحی نرم و منحنی؛ با خروجی اگزوزهای دوگانه در برخی مدلها برای جلوهای اسپرت |
جزئیات تزئینی | تزئینات کرومی یا مشکی مات در برخی نقاط بدنه؛ جلوهای لوکس و مدرن به خودرو میبخشد |
جدول تکنولوژی و امکانات کابین
ویژگی | توضیحات |
---|---|
صندلی ها | طراحی ارگونومیک برای صندلیهای جلو؛ تنظیم دستی یا برقی بسته به تریم؛ راحتی مناسب در مسافتهای طولانی |
سیستم تهویه مطبوع | تهویه مطبوع دستی در مدلهای پایه؛ تهویه مطبوع خودکار دیجیتالی در تریمهای بالاتر |
صفحه نمایش مرکزی | صفحهنمایش لمسی ۷ یا ۸ اینچی بسته به تریم؛ کنترل سیستمهای چندرسانهای، ناوبری، و تنظیمات خودرو |
سیستم صوتی | سیستم صوتی پایه با ۴ بلندگو در مدلهای پایه؛ سیستم صوتی پیشرفته با ۶ تا ۸ بلندگو در نسخههای لوکس |
پورت های ورودی | پورتهای USB برای شارژ دستگاهها؛ ورودی AUX برای اتصال دستگاههای صوتی خارجی |
سیستم ناوبری | در برخی مدلها، سیستم ناوبری GPS با نقشههای محلی؛ نمایش مسیرها و نقاط مهم در صفحهنمایش مرکزی |
کروزکنترل | کنترل کروز دستی در برخی مدلهای میانی و بالاتر؛ قابلیت تنظیم سرعت در بزرگراهها و مسیرهای طولانی |
کلید استارت بدون کلید | موجود در تریم های پیشرفته تر |
نورپردازی داخلی | سیستم روشنایی LED داخلی با نور ملایم؛ در برخی مدلها نورپردازی محیطی برای فضای داخلی |
جدول عملکرد موتور و سیستم ایمنی
ویژگی | توضیحات |
---|---|
نوع موتور | موتور چهار سیلندر خطی؛ حجم موتور بین ۱.۵ تا ۱.۶ لیتر بسته به تریم |
قدرت موتور | بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور موتور | حداکثر گشتاور حدود ۱۴۵ نیوتنمتر |
گیربکس | دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته |
مصرف سوخت | بصورت ترکیبی حدود ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم تعلیق | برای بخش جلو مکفرسون و برای بخش عقب چند لینک |
سیستم ترمز | دیسکی در جلو و کاسهای در عقب در مدلهای پایه؛ دیسکی چهار چرخ در مدلهای بالاتر |
ترمز ضد قفل (ABS) | موجود است |
توزیع نیروی ترمز (EBD) | موجود است |
کنترل پایداری (ESC) | موجود است |
کیسه های هوا | برای راننده و سرنشین جلو در تمامی مدلها؛ کیسههای جانبی در تریمهای بالاتر |
سیستم کنترل کشش (TCS) | موجود در تریم های پیشرفته |
دوربین دید عقب | موجود در تریم های پیشرفته |
ترمز اضطراری خودکار | موجود نیست |
سیستم هشدار خروج از خط | موجود نیست |
سنسور هشدار نقاط کور | موجود نیست |
قیمت جهانی
قیمت این خودرو در حال حاضر در بازار ایران به ۴۲۰ میلیون تومان برای قیمت کارخانه و ۵۲۰ میلیون تومان برای قیمت بازار اعلام شده است. این تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار نشاندهندهی ارزش افزودهای است که امکانات و آپشنهای مختلف به خودرو اضافه میکنند.
تریمهای سایپا اطلس
اطلس S (تیپ 1 – پایه): این مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه میشود و از امکانات اولیه مانند تهویه مطبوع نیمه اتومات، سنسور باد تایر، و صندلی ۶ حالته دستی راننده برخوردار است. این نسخه به عنوان گزینهای اقتصادی و مقرون به صرفه با کمترین امکانات لوکس در دسترس است.
اطلس L (تیپ 1 – فول): این تریم با گیربکس CVT و امکاناتی چون مانیتور ۷ اینچی، دوربین عقب، دکمههای کنترلی فرمان، آینه تاشو برقی، و روکش چرمی صندلیها عرضه میشود. قیمت این تریم به دلیل امکانات اضافی افزایش مییابد.
اطلس G (تیپ 2 – نیمهفول): این مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته و امکاناتی همچون سانروف، سقف رنگی، و کروز کنترل عرضه میشود. تفاوت اصلی این تریم با مدل L، اضافه شدن آپشنهای خاصی مانند سانروف و سقف رنگی است.
اطلس E (تیپ 2 – فول): این مدل به عنوان لوکسترین تریم، با گیربکس CVT و امکانات کامل شامل صندلی برقی راننده با گرمکن، شیشههای دودی عقب، سنسور باران، توییتر، و رادار نقطه کور عرضه میشود. این تریم به دلیل مجموعه کاملی از امکانات لوکس و تکنولوژیهای پیشرفته، قیمت بالاتری دارد.
تأثیر امکانات بر قیمت
تفاوت قیمت در این تریمها ناشی از اضافه شدن امکانات تکنولوژیکی و لوکس است. از جمله مواردی که باعث افزایش قیمت میشود میتوان به مانیتور لمسی، دوربین عقب، سانروف، صندلیهای برقی با روکش چرمی، و سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند رادار نقطه کور اشاره کرد.
این اطلاعات بر اساس اعلام رسمی خودروساز تهیه شده و نمایانگر تفاوتهای کلیدی بین تریمهای مختلف سایپا اطلس و تأثیر آنها بر قیمت نهایی خودرو است.